تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 9 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1824928190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تورج منصوري، مدير فيلمبرداري هامون


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تورج منصوري، مدير فيلمبرداري هامون
تورج منصوري، مدير فيلمبرداري هامون     عشقي که ديگر نيست.   بعد از خواندن فيلمنامه هامون چه ويژگي خاصي در آن ديديد؟ فيلمنامه هامون را نمي شد جزو فيلمنامه هاي رايج آن روزگار به حساب آورد. اکثر زمان فيلم در فلاش بک مي گذشت. چنين فيلمي در تعاريف آن روزهاي سينماي ايران نفروش و ضد مخاطب تلقي مي شد. خلاصه کلام اين که هامون قواعد و فرمول هاي فيلمسازي آن زمان را در خود نداشت. من از فيلمنامه خوشم آمد، اما راستش را بخواهيد هنوز نمي دانستم بايد حرف طرفداران فرمول رايج را بپذيرم يا به احساسم اعتماد کنم و مطمئن باشم که مخاطب هم از فيلم خوشش خواهد آمد.در پذيرفتن کار ترديد نداشتم، اما در اين که تماشاگر هامون را خواهد پسنديد يا نه چرا. خب بعد از اکران فيلم همه ديديم که داريوش مهرجويي شناختش بسيار جلوتر از حدي بود که در سينماي رايج بگنجد. هامون به لحاظ فيلمبرداري چگونه فيلمي بود؟ خيلي فيلم سختي بود. بي اغراق سه ماه ونيم تمام روزي شانزده ساعت کار مي کرديم. کارمان روز و شب نمي شناخت. سخت، اما شدني بود. سعي همه ما اين بود که تا هر آن چه را که در ذهن مهرجويي ساخته مي شد در بهترين شکل ممکن به مرحله اجرا درآوريم. البته از انرژي فوق العاده و انگيزه عجيب و غريب مهرجويي هم نمي توان به سادگي گذشت. گروهي که آن زمان در هامون گرد هم آمده بودند همگي به نوعي در بهترين سال هاي دوران زندگي شان قرار داشتند.همه در اوج توانايي جسمي و فکري بوديم. شايد تجربه امروز را نداشتيم، اما هامون را تجربه نساخت، شوروعشق ساخت و اين چيزي است که امروز متاسفانه در سينماي ما کم تر ديده مي شود. به عنوان يک فيلمبردار کهنه کار نظرتان در خصوص داريوش مهرجويي چيست؟ به نظرم مهرجويي يک رهبر ارکستر است که اتفاقا خودش هم خيلي خوب ساز مي زند و مهم تر از همه اين که مي توان با او نواخت. او تو را دعوت مي کند به نواختن يک قطعه و خودش هم در اين نواختن مشارکت مي کند. اعتقاد و التزام مهرجويي به کار گروهي مثال زدني است. اگر اعتماد کند و مطمئن شود که حرفش را فهميده اي به تو آزادي عمل مي دهد نهايت خلاقيتت را تحريک مي کند. داريوش از تو مي خواهد با همه وجودت هر چيزي را که مي تواني به فيلمش اضافه کني. اين به نظر من يک خصلت عجيب و غريب است. مهرجويي بر دل آدم ها مديريت مي کند و نه بر مغز آن ها. ما در سينماي ايران دو سه کارگردان داريم که بعد از کار کردن با آن ها، حضور در ديگر پروژه ها و کار کردن با ديگر کارگردان ها بسيار براي آدم سخت مي شود. داريوش مهرجويي يکي از اين دو سه کارگردان نادر است. شايد تنها اشکال کار با اين دو سه نفر همين باشد. آن ها تو را وادار مي کنند تا آن حدي که مي تواني بپري، اما مساله اين جاست که دوباره به آن اندازه پريدن خيلي سخت است. ازکمبودهاي دهه شصت درفيلمبرداري هامون بگوييد؟ آن دوران نسبت به امروز امکانات کم تري در اختيار گروه هاي فيلمسازي قرار داشت، اما سوداها بلندتر و عجيب تر بود. اگر امکانات آن دوران کم بود، عشق وعلاقه و خلاقيتي که در سينما مي جوشيد همه کمبودها را جبران مي کرد. ما به دنبال راه حل هايي مي گشتيم. مثلاً چاقويي که در هامون از روي سينک ظرفشويي بلند مي شود و به طرف دوربين مي آيد، با يک ابتکار خيلي ساده انجام شد. همه اين ها حاصل سينمايي بود که سرشار از دوست داشتن و عشق بود و متأسفانه امروز در سينماي ايران وجود ندارد. منبع: صنعت سينما- 91  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 510]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن