محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844655257
پایان نقد و بررسی نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
استاد حوزه علمیه مشهد معتقد است: عبدالکریم سروش علیرغم تلاش بسیارش برای تطبیقدادن ایدههای فیلسوفان غربی بر مباحث و موضوعات دینی کاملاً ناتوان و ناکام بوده و نتوانسته است از مباحث فلسفه غربی برای توضیح یا دفاع از ایدههای شخصیاش درست استفاده کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه خراسان، حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیدعلی طالقانی در ادامه نقد و بررسی نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت عبدالکریم سروش که در مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار شد، گفت: در جلسه قبل صورتبندیای از مجموع ادعاهای آقای سروش طرح شد، که خود ایشان در صفحه 347 کتاب آن را «قلب مدعای قبض و بسط» نامیده، و در قالب سه اصل آورده است: 1) فهم شریعت، سراپا مستفید و مستمداز معارف بشری است. (اصل تغذیه و تلائم) 2) اگر معارف بشری دچار قبض و بسط شوند، فهم ما از شریعت دچار قبض و بسط خواهد شد. 3) معارف بشری دچار تحول و قبض و بسط میشوند. (اصل تحول) عضو هیات علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی افزود: وی در ادامه اصل اول را مبنا و بنیان اصل دوم شمرده است، گو اینکه گمان میکند اگر الف مبتنی بر ب باشد، یا متأثر از آن باشد، پس هر تغییری در ب الزاماً به تغییری در الف میانجامد؛ در حالی که این تلقّی نادرست است. استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: سقفها بر دیوارها و ستونها استوار میشوند و مبتنی بر آنها هستند، اما میتوان با استفاده از ستونهای کمکی، بدون ایجاد هیچگونه تغییری در سقف، دیوارها و ستونها را کاملاً تغییر داد، پس چنین نیست که اگر الف مبتنی بر ب باشد هر تغییری در ب به تغییر در الف منجر شود. طالقانی افزود: اما فارغ از اینکه اصل دوم مبتنی بر اصل اول است یا خیر، اصل دوم و سوم قیاسی را تشکیل میدهد که نتیجه آن این است که: معارف دینی تغییر میکند. این دانشآموخته فلسفه تحلیلی در ادامه با اشاره به اشکالات این صورتبندی گفت: با در نظر گرفتن کلّ کتاب، میتوان مدعای اصلی و کانونی سروش را به این نحو صورتبندی کرد: هرگونه تغییر در مجموعه باورهای غیردینی یک عالم دینی (یا یک شخص)، ضرورتاً به گونهای تغییر در مجموعه باورهای دینی همان فرد میانجامد. من از این پس، برای اشاره به این صورتبندی، آن را «ادعای آلفا» میخوانم. وی با بیان اینکه در این تقریر، تعابیر «هرگونه تغییر»، «مجموعه باورها»، «ضرروتاً»، «گونهای تغییر»، «یک عالم دینی» و «همان فرد» مهم و کلیدی هستند، افزود: چنانکه دیدیم سروش در کتاب، از ده گونه تغییر سخن به میان آورده است، اما از مجموعه گفتار ایشان برمیآید که تغییر مورد نظر او منحصر در این ده گونه نیست، و این مجموعه میتواند بزرگتر و بزرگتر شود. پس باید گفت هرگونه تغییری در الف به گونهای تغییر در ب میانجامد. بنابر این، رابطهی (relation) مورد نظر او یک تابع (function) نیست؛ یعنی رابطهی مورد نظر او چنین نیست که به هر عضو در دامنهی A یک و فقط یک عضو از بُرد B را نسبت دهد. نکتهی دیگر در مورد این رابطه این است که رابطه یکسویه است و متقارن نیست. اما در مورد دو طرف رابطه، به نظر میرسد «مجموعه باورهای دینی شخص الف» و «مجموعه باورهای غیردینی شخص الف» میتواند نظر سروش را تأمین کند. تمام تعابیر گوناگونی که او به کار برده و قبلاً به آن اشاره کردیم، یا در عنصر «باور» شریکاند و یا آنکه تغییرشان به تغییر باورِ مشتمل بر آنها میانجامد، مثل «مفاهیم» و «تصورات» که تغییرشان، به تغییر در باورهای مشتمل بر آنها میانجامد. استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه از نظر سروش هرگونه تغییر در مجموعه باورهای غیردینی یک شخص، به نحوهای تغییر در باورهای دینی همو میانجامد، بدون آنکه از پیش مشخص و معین کند که تغییر حاصل، چه نوع تغییری است، افزود: به زعم سروش این رابطه، ضروری است و محال است تغییری در مجموعهی A رخ دهد و تغییری در مجموعهی B به دنبال نداشته باشد. عضو هیات علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی با بیان اینکه البته سروش در برخی از مواضع کتاب خود ادعاهایی به مراتب رادیکالتر طرح کرده است که به دلیل پرمدعاتر بودن، بسیار آسیبپذیرتر است، گفت نویسنده در صفحهی 212 «مدعای بزرگ» خود را تغییر «معنا»ی معلومات پیشین در پی حصول معلومات جدید دانسته است، همان ادعایی که در آغاز اولین مقاله قبض و بسط (ص164) مطرح کرد و با تعابیری همچون «تحول جوهری» و «ترکیب» و «صورت نوین» یافتن مادهی پیشین، از آن یاد کرد. این مدعای بزرگ که سروش در دیگر آثار خود هم آن را تکرار کرده، ادعایی است که عملاً در مقالات بعدی سروش در این کتاب، پس گرفته شده، و لذا ما فعلاً از بررسی آن صرف نظر میکنیم. این دانشآموخته فلسفه تحلیلی با طرح این نکته که پس از روشن شدن و صورتبندی مدعای اصلی نویسنده، نوبت به بررسی استدلالهای او بر این مدعا میرسد، افزود: با توجه به پیشینه تحصیلی سروش در زمینه فلسفه علم و آشنایی وی با آرای توماس کوهن، به نظر میرسد که او قصد داشته است پای بحث «تحولات علمی» (scientific change) را به موضوع معرفت دینی باز کند. موضوع تحولات علمی از جمله موضوعات مهم در فلسفه علم معاصر به ویژه در فلسفهی کسانی چون تامس کوهن است. تغییر تئوریهای علمی، اصطلاحات علمی و روشهای علم موضوع قابل انکاری نیست. هر کسی با اندک اطلاعی از تاریخ علم و حتی با مختصر آگاهی از اخبار علمی روز، میداند که Science در حال تغییر بوده و هست و طبیعی است که توجه فیلسوفانی که موضوع کارشان علم است به این پدیده جلب شود. سؤالات بسیار زیادی در این باب مطرح است، از جمله اینکه آیا این تغییرات، قانونمند هستند، و آیا قانونی (law) بر این تغییرات حکمفرماست. جالب است که در بسیاری از علوم دینی، مانند فقه، دستکم قرنهاست که تغییرات جدی و قابل توجهی رخ نداده است. با مراجعه به تاریخ علوم اسلامی میبینیم که ثبات و عدم تغییر، به مراتب بیشتر از تغییر و تحول بوده است. لذا به نظر میرسد سؤال اصلی این است که عامل این ثبات و عدم تغییر چیست. اما سروش بیش از ثبات، بر تغییر علوم دینی متمرکز است. و گاه به نحو شگفتآوری دیده میشود که قصد دارد بر تغییر علوم دینی استدلال کند، در حالی که تغییر یک علم نیازمند استدلال نیست، و مراجعه به تاریخ یک علم برای یافتن ثبات یا تحول در آن علم کافی است. نکتهی دیگر این است که سروش، مفروض میگیرد که تغییرات علمی، تابع یک قانون است، در حالی که خود این فرض مناقشهانگیز است و بسیاری از فیلسوفان علم، تغییرات علمی را قانونمند نمیدانند. طالقانی با اشاره به اینکه اگر فرض را بر تغییر معارف دینی و همچنین قانونمندی این تغییرات بگذاریم، میتوان با استفاده از مدل قیاسی قانونی همپل در تبیین علمی، که قیاسی است متشکل از یک یا چند پدیده تبیینگر و یک قانون، که با هم، پدیده تبیینخواه را نتیجه میدهند، افزود: آقای سروش مدعی است که آلفا همان قانونی است که ما برای تبیین تغییر در معارف دینی لازم داریم. پس با استفاده از آلفا و پدیدههای تبیینگری مانند اینکه علامه طباطبایی فلسفه خوانده است و اهل حدیث، تابعان حدیث هستند و زمخشری بلاغی بوده است، میتوان نشان داد که چرا تفسیر علامه طباطبایی فلسفی است و تفسیر اهلالحدیث نقلی است و تفسیر زمخشری، بلاغی. استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد اگر مقدمات قیاس نویسنده را بپذیریم نتیجه این میشود که تفسیر فیض کاشانی نیز که همچون علامه طباطبایی فلسفه خوانده است و حکیم است، باید مانند تفسیر علامه طباطبایی، تفسیری فلسفی باشد، در حالی که میبینیم مانند تفاسیر اهل حدیث، نقلی است. بنابر این معلوم است که یکی از مقدمات استدلال سروش نادرست است. اما چون این پدیدهی تبیینگر که فیض کاشانی فلسفهدان و حکیم است، قابل انکار نیست، پس لاجرم قانونواره مورد استفاده نویسنده یعنی همان آلفا نادرست است. وی با بیان اینکه سروش در صفحه 209 برای نشاندادن درستی آلفا به سه دسته دلیل اشاره کرده است، یعنی شواهد منطقی، شواهد تاریخی و دروننگری، گفت استدلال دروننگرانه سروش، عجیب و عقیم است و نمیتواند مدعا را حمایت کند. حداقل دروننگری من نه تنها آلفا را تأیید نمیکند که آن را ردّ میکند. عضو هیات علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی در ادامه با اشاره به شواهد تاریخی ذکر شده توسط نویسنده گفت: این شواهد تاریخی در بهترین حالت یک استقرای ناقص را تشکیل میدهند، که معتبر نیست. طالقانی با بیان اینکه سروش درباره دلایل منطقی به سه موضوع اصل رفع تعارض، پارادوکس تایید و معمای جدید استقرا (یا پارادوکس سابی) اشاره کرده است، افزود: اصل امتناع تناقض یعنی اینکه یک گزاره نمیتواند هم درست باشد و هم نادرست، و به بیان دیگر، دو گزاره متناقض، صادق نیستند، اصلی منطقی و درست است اما دامنهی اصل امتناع تناقض تنها متناقضین را شامل میشود و نتیجه نمیدهد که هرگونه تغییری در باورهای غیردینی منجر به تغییر در باورهای دینی میشود، مگر هر باور دینی با یک باور غیردینی متناقض است؟ تعارض، هم که موضوعی اصولی است و مربوط است به مدالیل ادله، و اصولیان قواعدی برای رفع آن به دست دادهاند، پس دامنه محدودی دارد. ثانیاً بر پایه این اصل، تغییر دوطرفه است نه یکطرفه، یعنی بله در صورت تناقض یا تعارض باورهای دینی و غیردینی، نمیتوان هر دو را توأمان برگرفت، و در صورت تناقض، باید یکی را گذاشت و یکی را برگرفت، و در صورت تعارض ادله، باید یا در مدالیل تصرف کرد و یا دستکم یکی را فروگذاشت، اما اصل امتناع تناقض به هیچوجه نمیگوید که همواره باید باورهای دینی را فروگذاشت و باورهای غیردینیها را برگرفت، چنانکه قواعد رفع تعارض هم چنین چیزی نمیگویند. این دانشآموخته فلسفه تحلیلی درباره پارادوکس تایید (همپل یا کلاغها) گفت: پارادوکس همپل با دو فرض مستقلاً قابل قبول شکل میگیرد. اول اینکه هر قانونوارهای که صورت حکمی کلی را دارد با یافتن مصداقی که هم عنوانِ موضوع حکم بر او صدق کند و هم عنوان محمول، تأیید میشود. و از سوی دیگر حکمها همارز عکس نقیض خود هستند و لذا تأیید عکس نقیض یک حکم به منزله تأیید اصل حکم است. بنابر این از آنرو که «هر زمردی سبز است» همارز است با «هرغیرزمردی غیرسبز است»، پس هر چیزی که هم غیرزمرد باشد و هم غیرسبز، مؤید حکم «هر زمرد سبز است»، میشود و لذا اعظم مشاهدات ما همزمان، بیشمار حکم کلی را تأیید میکنند: تمام زمردها سبزاند و تمام قوها سپیداند و ... روشن است که این نتیجه به هیچوجه قابل پذیرش نیست و لذا تلاشهای زیادی برای حلّ این پارادوکس صورت گرفته است. طالقانی با بیان اینکه تمسک به یک پارادوکس برای حمایت از دیدگاه خود امر عجیبی بود که در مقالات قبض و بسط اتفاق افتاد، افزود: حتی اگر نتیجهی پارداوکس تایید را بپذیریم غرض نویسنده تأمین نمیشود؛ چون اولاً این پاردوکس صرفاً ناظر است به موضوع تایید (confirmation) و نه تغییر (change) به معنای موسعی که نویسنده در نظر دارد و لذا اصطلاحاً دلیل اخص از مدعاست، و ثانیاً حتی اگر شامل باورهای دینی هم شود، رابطه را دوطرفه برقرار میکند، یعنی تمام قضایای جزئیه، به یکسان، بخش اعظم باورهای کلی همگان را از داعش تا عارف و مسیحی و گبر و ملحد، تایید میکنند. این دانشآموخته فلسفه تحلیلی با اشاره به موضوع معمای جدید استقرا (سابی یا گرو) که بیان میدارد مجموعه مشاهدات ما به یکسان فرضیههای رقیب را تأیید میکند، افزود: نلسون گودمن با استفاده از مفهوم ساختگی Grue (برگرفته از Green & Blue) یا سابی (سبز+آبی)، یعنی «آنچه که تا (فیالمثل) 10 خرداد 1394 شمسی مشاهده شده و سبز است، یا تا آن زمان مشاهده نشده و آبی است» نشان داد که علیرغم آنکه تمام زمردهایی که تاکنون دیده شده سبز بوده است، اما به دلیل آنکه تمام آنها سابی هم بودهاند، پس اولین زمردی که زین پس مشاهده خواهیم کرد، به یکسان محتمل است که سبز یا آبی باشد! وی تاکید کرد: به هیچ وجه این معما نیزادعای آلفا را حمایت نمیکند، و حتی بر فرض اینکه تایید کند، باز رابطهی دوطرفه را تایید میکند. در کلاس کلام جدید از دورههای آموزشی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد که در نیم سال تحصیلی دوم 93-94 برگزار شد، پس از تعریف علم کلام و تمایزات آن از الهیات و فلسفه دین و مراد از جدید بودن آن و سیر تطور الهیات جدید مسیحی به نقد و بررسی مباحث کلام جدید در ایران از جمله قبض و بسط پرداخته شد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]
صفحات پیشنهادی
نشست دوم نقد "نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت" برگزار شد
دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰ ۴۳ نشست دوم نقد و بررسی نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت عبدالکریم سروش شامگاه سوم خردادماه در مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار شد به گزارش ایسنا – منطقه خراسان حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی طالقانی - استاد حوزه علمیه مشهد - در این نشست عقیده خود را اینگودومین جشنواره موسیقی ایراج بسطامی به کار خود پایان داد شهبازیان: بسطامی با مرگش به هنرش زندگی بخشید/ سراج: آوا
دومین جشنواره موسیقی ایراج بسطامی به کار خود پایان دادشهبازیان بسطامی با مرگش به هنرش زندگی بخشید سراج آواز سنتی بخشی از میراث هنری ایران استفریدون شهبازیان گفت زندهیاد بسطامی که نام او زینتبخش این جشنواره است هنرمندی بود که غریب زندگی کرد و غریبانه هم مرد بسطامی در زمان حنقد و بررسی «من دیگه مارادونا هستم» در فرهنگسرای اندیشه توکلی:شرایط اکران «من دیگه مارادونا هست
نقد و بررسی من دیگه مارادونا هستم در فرهنگسرای اندیشهتوکلی شرایط اکران من دیگه مارادونا هستم عادلانه نبود نوروزبیگی این فیلم قربانی کارشناسی اشتباه شدبهرام توکلی گفت ای کاش نسبت به فیلمهایی که روی پرده بود نگاه منصفانهای وجود داشته باشد نه اینکه ریس شورای صنفی که به طور اتفاقیچهارشنبه 6 خرداد برگزار میشود نقد و بررسی بیستوهشتمین نمایشگاه کتاب تهران در
چهارشنبه 6 خرداد برگزار میشودنقد و بررسی بیستوهشتمین نمایشگاه کتاب تهران در خبرگزاری فارسطی نشستی در خبرگزاری فارس عملکرد بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نقد و بررسی میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهراننقد نظریه عبدالکریم سروش در مشهد
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۴۱ استاد حوزه علمیه مشهد گفت اینکه انسان نمیتواند دین را چنان بشناسند که با انسانشناسیاش ناسازگار باشد چه معنایی دارد آیا ما باید متون دینی از جمله قرآن را طوری بخوانیم که با بقیه باورهای قبلیمان سازگار باشد ما باید متون دینی را آنطور که هستنبا معرفی برترینهای آواز سنتی ایران جشنواره موسیقی بسطامی دوم خرداد به کار خود پایان میدهد
با معرفی برترینهای آواز سنتی ایرانجشنواره موسیقی بسطامی دوم خرداد به کار خود پایان میدهدبرترینهای آواز سنتی ایران و برترین آلبوم سنتی سال 92 در قالب جشنواره موسیقی ایرج بسطامی دوم خرداد در تالار وحدت معرفی میشوند به گزارش خبرگزاری فارس مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره مونقد و بررسی فیلم ایران برگر در کاشان
نقد و بررسی فیلم ایران برگر در کاشان کاشان- ایرنا- فیلم ایران برگر همزمان با ولادت با سعادت حضرت اباالفضل ع با حضور عوامل فیلم در دانشگاه علوم پزشکی کاشان اکران و نقد و بررسی می شود به گزارش پنجشنبه شب انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کاشان این آیین همراه با رونمایی از کتاب بربا حضور فعالان و علاقمندان ادبیات داستانی کارگاه نقد و بررسی آثار «محمد رضا بایرامی» در اردبیل برگزا
با حضور فعالان و علاقمندان ادبیات داستانیکارگاه نقد و بررسی آثار محمد رضا بایرامی در اردبیل برگزار شدبا حضور فعالان و علاقمندان ادبیات داستانی آثار محمد رضا بایرامی از نظر مفاهیم پایداری زیباییشناسی و روایتشناسی مورد بررسی قرار گرفت به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل به نقل ازبسته جدید تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده نقد و بررسی شد
دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸ ۲۶ نشست بررسی و نقد بسته جدید تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده با حضور جمعی از محققان و کارشناسان مسائل شهری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی برگزار شد به گزارش سرویس شهری ایسنا نقی عسگری عضو هیات علمی گروه مدیریت و برنامهریزی شهریگزارش تصویری - جلسه نقد و بررسی سینمای دهه شست
جلسه نقد و بررسی سینمای دهه شست عکس محمدرضا ندیمی - ایسنا چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱ ۰۵نقد و بررسي آزادي اقتصادي در نظام سرمايهداري
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۵ ۵۳ب ظ نقد و بررسي آزادي اقتصادي در نظام سرمايهداري دفتر مطالعات رسانه اي اقتصاد اسلامي اين مقاله با تعريف آزادي اقتصادي از ديدگاه نظام اقتصاد ليبرال - سرمايهداري آغاز و با بيان پيشينه تاريخي آن همگام با سير تحولات ايدة سرمايهداري در عرصةنقد روش شناسی نظریه علمای ابرار
نقد روش شناسی نظریه علمای ابرارمؤلف محترم کتاب مکتب در فرآیند تکامل پیش فرضی را درنظر گرفته است که هر صفتی را که فوق تصوّرش باشد فوق بشری و متضمن غلو به شمار می آورد بنابراین هر روایتی که حاوی چنین صفتی باشد مجعول می داند زیرا معتقد است غالیان داعی بر جعل چنین روایاتی داشته افارس بررسی کرد چهاربند: حضور معلمان ابتدایی تهران در مدارس تا پایان خرداد/ کمرئی: استمرار حضور معلمان ابتدایی
فارس بررسی کردچهاربند حضور معلمان ابتدایی تهران در مدارس تا پایان خرداد کمرئی استمرار حضور معلمان ابتدایی تا 13 خرداد در مدارسمعلمان شهر تهران و شهرستانهای استان تهران جهت برنامهریزی سال تحصیلی آتی انجام هماندیشی و ارزشیابی فعالیتهای سال تحصیلی جاری در خردادماه در مدارس حشریعتمداری در آیین افتتاح مرکز سامانه ارتباط مردمی دولت در استان تهران: سفرهای استانی برای صدور مصوبه جدید نیس
شریعتمداری در آیین افتتاح مرکز سامانه ارتباط مردمی دولت در استان تهران سفرهای استانی برای صدور مصوبه جدید نیست پروژههایی که نقدینگی کمی میخواهد را تمام میکنیممعاون اجرایی رییس جمهوری با بیان اینکه سفرهای استانی دولت یازدهم پروژه محور بوده و مصوبه محور نیستند تصریح کرد اینبررسی نقش سیاست های مالی در مهار تورم، نقدینگی و خروج از رکود
بررسی نقش سیاست های مالی در مهار تورم نقدینگی و خروج از رکود به بهانه بیست و پنجمین همایش سالانه سیاستهای پولی و ارزی شبکه خبر گفتگویی ترتیب داده است به گزارش روابط عمومی شبکه خبر به بهانه برگزاری «بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی» برنامه &laیازدهم خرداد ماه صورت میگیرد نقد و بررسی کتاب «سفر معمولا صبح اتفاق میافتد» در شهرری
یازدهم خرداد ماه صورت میگیردنقد و بررسی کتاب سفر معمولا صبح اتفاق میافتد در شهرریکتاب سفر معمولا صبح اتفاق میافتد نوشته علیالله سلیمی یازدهم خرداد ماه جاری در شهرستان ری مورد نقد و بررسی قرار میگیرد به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران بهنقل از روابطعمومیکتاب شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم نقد و بررسی میشود
در سرای اهل قلم کتاب شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 2763297 - جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها نقد و بررسی کتاب شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم پژوهش تصحیح و نت نویسی ۱۱ خردادماه در سرای اهل قلم برپا میشود به گزا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها