محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826372136
نشست دوم نقد "نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت" برگزار شد
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
نشست دوم نقد و بررسی نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت عبدالکریم سروش شامگاه سوم خردادماه در مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار شد. به گزارش ایسنا – منطقه خراسان، حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی طالقانی - استاد حوزه علمیه مشهد - در این نشست عقیده خود را اینگونه بیان کرد: عبدالکریم سروش در کتاب قبض و بسط، در صورتبندی دعاویش موفق نبوده، و حاصل کار سخت آشفته و مغشوش است، تا حدّی که اساساً روشن نیست چه میگوید. طالقانی همچنین گفت: سروش در این مقالات دو دسته ادعا دارد؛ یکی در ساحت معناشناسی و دیگری در ساحت معرفتشناسی. ادعاهای معرفتشناختی او، در واقع ادعای یک نحوه رابطه (relation) میان دو طرف (relata) است. اما بیان وی در توضیح این رابطه و اطراف آن کاملاً مغشوش و آشفته است. در حالی که در ابتدای مقالات قبض و بسط، به نظر میرسد که نویسنده قصد دارد از یک یا چند رابطه میان دو طرف معیّن (دانستههای پیشین و دانستههای پسین) سخن بگوید، اما در ادامه و در مقام توضیح و بسط ایده خود، پای طرفهای متعددی را به میان میآورد که قابل ارجاع به هم نیستند، و بنابر این آنچه که در آغاز به صورت یک ادعا جلوه میکرد، عملاً به چندین و چند ادعا تبدیل میشود. او علاوه بر دانستهها، فهم، معرفت، علم، آگاهی، یقین، درک، استنباط، تحلیل، اندیشه، گزارهها، مفاهیم، رشتههای علمی، و معارف محقق و موجود را اطراف رابطه معرفی میکند. این تعابیر مترادف نیستند و نمیتوان آنها را به جای هم به کار برد، هرچند برخی از آنها در بیان عامیانه و زبان کوچه به جای هم به کار روند. عضو هیات علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ادامه داد: متأسفانه در مقام توضیح خود رابطه هم شبیه این مشکل وجود دارد، و عملاً دامنه دعاوی را دو چندان میکند. نویسنده علاوه بر دو نوع رابطهای که در آغاز مقالة اول قبض و بسط طرح کرد، یعنی رابطههای طرد و حذف و ترکیب، از هشت نوع رابطه دیگر سخن به میان آورده است: منطقی تولیدی، روششناختی، تولیدی مصرفی، مساله آفرینی، معرفتشناختی، دیالوگی (صص425-426)، وام دادن (ص418) و کامل (ص374). این روابط هم رابطههای مختلفی هستند؛ یک نوع نیستند. بنابر این ادعای ایشان از یک ادعا به چندین و چند ادعا تبدیل میشود. استاد حوزه علمیه مشهد افزود: روشن نیست نویسنده هر یک از این روابط دهگانه را میان کدام گروه از طرفهای چندین و چندگانه برقرار میداند. میان تمام آنها؟ اگر میان برخی، میان کدامها؟ طالقانی با بیان اینکه بدون صورتبندی دقیق دعاوی نمیتوان انتظار کار جدّی فلسفی داشت، افزود: نویسنده در آخرین صفحه از مقاله سوم موانع فهم، یعنی در پایان تمام توضیحات روشنگرانه خود پس از برشمردن شش نحوه از انحاء ارتباط میان علوم، میگوید: «... و اصل ترابط کلی و تحول متقابل و مستمر علوم، تایید میگردد.» که عطف توضیحی «تأیید میگردد» که موضوعی معرفتشناختی است، بر «انحاء ارتباط» که موضوعی متافیزیک است، خلط متافیزیک و معرفتشناسی را پیش چشم میآورد، خلطی که از هیچ اهل فنّی انتظار نمیرود. این دانشآموخته فلسفه تحلیلی با بیان اینکه این شیوه طرح دعاوی که در بیشتر مواضع با چاشنی غلیظی از تعابیر شاعرانه و استعاری همراه بوده است، موجب سردرگمی خواننده حقطلب و اهل فن شده، افزود: منتقد وظیفهای برای صورتبندی نظریه ندارد، و این وظیفة ارائهدهنده است که مدعیات خود را به روشنی صورتبندی کند. اگر این کار انجام شده بود منازعات فرهنگی در این باب به شدت کاهش پیدا میکرد. عضو هیات علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون نه تنها صورتبندی دقیقی از ادعای نویسنده قبض و بسط ارائه نشده، که حتی به نظر میرسد تلاش برای این کار بیهوده و اتلاف عمر است، گفت: تقریر ابتدایی و سطحی ادعا چندان نسبتی با ادعای روابط فوق میان دانستهها و فهمها و معارف ندارد و چنین است: 1) تمام معارف دینی مبتنی بر معارف غیردینی است. 2) هر تغییری در معارف غیردینی الزاماً به تغییر در معارف دینی منجر میشود. 3) معارف غیردینی تغییر میکند. طالقانی با بیان اینکه نویسنده شبیه این بیان را در مقام جمعبندی دعاوی خود آورده و آن را «قلب مدعای قبض و بسط» خوانده است (ص347) افزود: آقای سروش هر یک از دعاوی سهگانه را «اصل» نامیده: اولی را «اصل تغذیه و تلائم» و سومی را «اصل تحول»، که البته تغذیه رابطهای نامتقارن و از یک طرف به طرف دیگر است (یکی تغذیه میکند و دیگری تغذیه میشود)، در حالی که تلائم رابطهای متقارن و دوسویه است، و لذا دو ادعاست و نه یک ادعا. استاد حوزة علمیه ادامه داد: نویسنده اصل اول را مبنا و بیان اصل دوم شمرده است، و گمان میکند که: اگر الف مبتنی بر ب باشد، یا متأثر از آن باشد، پس هر تغییری در ب الزاماً به تغییری در الف میانجامد؛ در حالی که این تلقّی نادرستی است. سایة کبوتر متأثر از خود کبوتر است و وابسته به آن است اما هر تغییری در کبوتر، مثلاً تغییر در امعاء و احشاء یا دهان او به تغییر در سایه منجر نمیشود، و یا سقفها بر دیوارها و ستونها استوار میشوند و مبتنی بر آنها هستند، اما میتوان با استفاده از ستونهای کمکی، بدون ایجاد هیچگونه تغییری در سقف، دیوارها و ستونها را کاملاً تغییر داد. وی اضافه کرد: نتیجه منطقی ادعای دوم و سوم این است که: 4) معارف دینی تغییر میکند. بنابر این استدلال، نتیجة قهری تغییر معارف غیردینی، تغییر معارف دینی است، چه ما بدانیم و چه ندانیم. خود نویسنده هم در صفحة 370 گفته است که: «توازن و تناسب و تبادل میان آن دو به آگاهی و اختیار عالمان دین احتیاج نداشته است.» اما نکتة مهم این است که مشکل همیشگی بیان سروش اینجا هم هست: ابهام! مراد از «معارف غیردینی» که طبق ادعا تغییر میکند، چیست؟ مدعای اصل تحول چیست؟ آیا باورها غیردینی عالمان دینی تغییر میکند یا باورهای غیردینی عالمان غیردینی تغییر میکند؟ و یا آنکه رشتههای معرفتی غیردینی تغییر میکند؟ آیا تغییر رشتههای معرفتی غیردینی، لاجرم به تغییر رشتههای معرفتی دینی میانجامد، چه عالمان دین آگاه باشند و چه ناآگاه؟ این چه معنایی دارد؟ و یا آنکه تغییر باورهای غیردینی عالمان غیردینی الزاماً به تغییر باورهای دینی عالمان دینی میانجامد؟ این هم که معنای محصلی ندارد. پس گویا مراد این است که تغییر باورهای غیردینی عالمان دینی الزاماً به تغییر باورهای دینی آنها میانجامد. به نظر میرسد ایدة اصلی سروش که در پیچ و تابهای بیانی او گم شده است، همین است. این ایده را میتوان به این نحو صورتبندی کرد: وی افزود: هرگونه تغییر در مجموعه باورهای غیردینی یک عالم دینی، الزاماً و ضرورتاً به گونهای تغییر در مجموعه باورهای دینی همو میانجامد. اگر این صورتبندی درست باشد، بالاخره ما موفق شدهایم که ادعای کانونی قبض و بسط را دریابیم! در جلسه آینده علاوه بر بررسی این ادعا، به بررسی استدلالهای سروش بر این ادعا میپردازیم. کلاس کلام جدید از دورههای آموزشی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد میباشد که در طی جلسات گذشته آن ضمن اشاره به تعریف علم کلام و تمایزات آن از الهیات و فلسفه دین به مراد از جدید بودن آن پرداخته شده و به پیشینه و سیر تطور الهیات جدید مسیحی اشاره شده و در نهایت به نقد و نظر مباحث کلام جدید در ایران از جمله قبض و بسط پرداخته شده است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
نقد کتاب "سه زن" در شهرکتاب | خبرگزاری ایلنا
نقد کتاب "سه زن" در شهرکتاب ایلنا نشست هفتگی شهرکتاب روز پنجم خرداد به نقد و بررسی کتاب سه زن و یک داستان دیگر با حضور محمود حدادی بلقیس سلیمانی و علی عبداللهی اختصاص دارد به گزارش ایلنا روبرت موزیل یکی از بزرگترین نویسندگان اتریشی و آلمانی زبانِ قرن بیستمتصمیم رسانهملی: "سفید"ها ممنوع هستند؛ "سیاهنما"ها ممنوعتر | خبرگزاری ایلنا
گشتوگذاری در گیشهی جنجالی آخرین هفته اردیبهشت تصمیم رسانهملی "سفید"ها ممنوع هستند "سیاهنما"ها ممنوعتر به گفته پخشکننده فیلم در دنیای تو ساعت چند است صداوسیما با این دلیل که این فیلم "سفید" است از پخش تیزر امتناع کرد به گزارش خبرنگار ایدومین جشنواره بسطامی برگزیدگان خود را شناخت/ ایرج با مرگ به هنرش زندگی بخشید
با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت دومین جشنواره بسطامی برگزیدگان خود را شناخت ایرج با مرگ به هنرش زندگی بخشید دومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی این جشنواره در مراسم اختتامدومین نشست سوژهیابی از تاریخ معاصر برگزار خواهد شد
دومین نشست سوژهیابی از تاریخ معاصر برگزار خواهد شد دومین جلسه نشست سوژه یابی از تاریخ معاصر با حضور دكتر یعقوب توكلی مورخ و كارشناس مسائل سیاسی دوشنبه 4 خرداد در حوزه هنری برگزار میشود به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری پس از برگزاری نشست اول و مرور دوره رضاخان پهلوی دكتر توكلبا تمرکز بر موسیقی جنوب کشور دومین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی «آینهدار» برگزار میشود
با تمرکز بر موسیقی جنوب کشوردومین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی آینهدار برگزار میشوددومین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی آینه دار با دبیری محمدرضا درویشی در تهران برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس این دوره از فستیول که در تاریخ 16 تا 19 خردادماه با تمرکز بر موسیقی جنوبمولاوردی خبر داد: برگزاری دومین همایش اعتدال با موضوع "زنان" در مهر94
مولاوردی خبر داد برگزاری دومین همایش اعتدال با موضوع زنان در مهر94 جامعه > خانواده - معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت دومین همایش اعتدال در مهرماه سال جاری با موضوع زنان اعتدال و توسعه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین شهیندخت مولاوردی درنفرات برتر دومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی معرفی شدند
نفرات برتر دومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی معرفی شدند تهران- ایرنا- نفرات برتر دومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی در دو بخش آواز سنتی و موسیقی معرفی شدند به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا در مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی که با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنتفاهم "ارشاد" با "پست" چقدر در درمان سیستم توزیع موثر خواهد بود؟ | خبرگزاری ایلنا
تفاهم "ارشاد" با "پست" چقدر در درمان سیستم توزیع موثر خواهد بود آیا کاهش تعرفههای پستی تا سقف 40درصد میتواند آنطور که معاون فرهنگی وزارت ارشاد میگوید حوزهی توزیع کتاب را بهبود ببخشد و آیا میتوان از خدمات پستی برای توزیع کتاب در تعداد و حجم بزرگ بهره گرفرصتی برای شرح و بسط مسئولان از موفقیتهای خود | خبرگزاری ایلنا
نگاه مدیر جایزه مهرگان به نمایشگاه کتاب فرصتی برای شرح و بسط مسئولان از موفقیتهای خود مدیره جایزه مهرگان بیستوهشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را مرهمی 10 روزه بر زخمی کهنه و درمان نشده در حوزه کتاب و کتابخوانی دانست علیرضا زرگر در گفتوگو با خبرنگار ایلنافصل دوم سریال "میکاییل" ساخته نخواهد شد!
سعید نعمت الله احتمال ساخت فصل دوم سریال میکاییل را رد کرد سعید نعمت الله نویسنده سریال میکاییل در گفت وگویی توضیح داد به تازگی اخباری ناموثق درباره تدارک ساخت سری دوم میکاییل که اخیرا پخش آن در شبکه یک به پایان رسید در برخی سایتها منتشر شده که صحت ندارد وآنرا تکذیبنقد و بررسی «هگل و پدیدارشناسی روح» برگزار میشود
نقد و بررسی هگل و پدیدارشناسی روح برگزار میشودنشست نقد و بررسی کتاب هگل و پدیدارشناسی روح در شهر کتاب مرکزی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس این نشست با حضور و سخنرانی میثم سفیدخوش سیدمسعود حسینی و محمدمهدی اردبیلی مترجمان اثر برگزار میشود کتاب «هگل و پدباشگاه فیلم دانشکده رسانه «» برگزار میکند اکران و نقد فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من»/پا
باشگاه فیلم دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار میکنداکران و نقد فیلم سینمایی آوازهای سرزمین من پای داعش به دانشکده رسانه فارس باز شدباشگاه فیلم دانشکده رسانه خبرگزاری فارس فردا چهارشنبه 30 اردیبهشت فیلم سینمایی آوازهای سرزمین من را با حضور کارگردان و تهیهکننده این اثر اکران19 الی 26 آبان تاریخ برگزاری سیودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران مشخص شد
19 الی 26 آبانتاریخ برگزاری سیودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران مشخص شدتاریخ برگزاری سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران و تاریخ انتشار فراخوان جشنواره مشخص شد به گزارش خبرگزاری فارس سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران 19 الی 26 آبان ماه سال جاریبه همت مرکز مستند حوزه هنری دومین نشست سوژهیابی از تاریخ معاصر برگزار خواهد شد
به همت مرکز مستند حوزه هنریدومین نشست سوژهیابی از تاریخ معاصر برگزار خواهد شددومین جلسه نشست سوژه یابی از تاریخ معاصر با حضور دکتر یعقوب توکلی مورخ و کارشناس مسائل سیاسی دوشنبه 4 خرداد در حوزه هنری برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس پس از برگزاری نشست اول و مرور دوره"نهنگ عنبر" از ۳۰ اردیبهشت اکران میشود | خبرگزاری ایلنا
در گفتگو با ایلنا مطرح شد "نهنگ عنبر" از ۳۰ اردیبهشت اکران میشود در جلسه شورای صنفی نمایش مصوب شد فیلم سینمایی نهنگ عنبر از ۳۰ اردیبهشت در گروه سینمایی کوروش اکران شود غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مصوبات جلجشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران نیمه دوم آبان امسال برگزار می شود
کوتاه از سینما جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران نیمه دوم آبان امسال برگزار می شود تهران - ایرنا - تاریخ برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و تاریخ انتشار فراخوان جشنواره مشخص شد به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا سی ودومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاهسهراب سپهری از منظر بقایی ماکان نقد میشود | خبرگزاری ایلنا
سهراب سپهری از منظر بقایی ماکان نقد میشود ایلنا محمد بقایی ماکان روز دوشنبه 28 اردیبهشت درباره سهراب سپهری و شعر او سخنرانی میکند به گزارش خبرنگار ایلنا این سخنرانی در انجمن سیاوشان واقع در تقاطع شریعتی و میرداماد ضلع غربی طبقه چهارم ساعت 20 برگزار و طی آن بقایی ماکان باع-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها