محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830772239
فیلمی که بیشتر شبیه یک بیانیه سیاسی است
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: فیلمی که بیشتر شبیه یک بیانیه سیاسی است
فیلم «قصه ها» با آن همه تعابیر سیاه و منفی، بیشتر شبیه یک بیانیه سیاسی است و به درد همان جشنواره های خارجی مثل ونیز می خورد تا اکران عمومی در ایران و ای کاش این را مدیران سینمایی ما هم درک می کردند.
در فصل اخیر اکران سینمای ایران، دو فیلم به نسبت دیگر آثاری که روانه پرده نقرهای شد، بیشتر سر و صدا کرد و حاشیهساز شد.نخست «من دیه گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی بود و دیگر «قصه ها» ی رخشان بنی اعتماد ؛ ۲ فیلمی که یکی از پرده پایین آمده و دیگری تا لحظه تنظیم این نوشتار همچنان به اکران خود به صورت محدود ادامه داده است. اگرچه هیچ بعید نیست زمانی که شما این متن را می خوانید خبر پایان اکرانش رسانه ای شده باشد.در این فرصت کوتاه، فارغ از جنبه های هنری این دو اثر ازجمله کارگردانی، نقش آفرینی بازیگران، طراحی صحنه ها و... با رویکردی محتوایی و پیام محور به ۲ کار توکلی و بنی اعتماد نگریسته ایم؛ تماشایی ضد مارادونا و ضدقصه گویی از این دست.کافی است صفحه حوادث همین روزنامه جام جم را در چند روز متوالی تورق کنید. بی تردید آنچه بیشتر از هر مساله ای به چشم می آید نوعی خشونت مهار نشده است که به عمل مجرمانه منتهی می شود. اصلا در دور و بر خود، آشنایان، هم محلی ها و دوستانتان بارها شنیده اید بر سر یک موضوع نه چندان پیچیده، چه نزاع ها و اختلاف هایی شکل گرفته است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان جامعه شناسی و نسبت به میزان بالای خشونت در جامعه هشدار می دهند.حالا در چنین شرایطی فیلم من دیه گو مارادونا هستم، فضایی خانوادگی را به نمایش درمی آورد که خشونت، عصبانیت و بی ارادگی شخصیت ها، محور رفتارهای بازیگران است. بی تردید نخستین پاسخ فیلمساز یا حامیان اثر برای چنین رویکردی این است که جامعه ما ـ که در بالا نیز نگارنده به آن اشاره کرد ـ با چنین مصائب و آسیب هایی دست و پنجه نرم می کند و هنرمند باید همین مسائل را به تصویر بکشد.اما پرسش اصلی اینجاست که نمایش و تولید چنین فیلم هایی که به دلیل رگه های طنز با اقبال مخاطب مواجه می شود تا چه اندازه می تواند در حد حتی یک استامینوفن، بروفن یا ژلوفن درد عصبانیت موجود در جامعه را تسکین دهد؟ آیا فیلم باید مانعی برای آفت ها باشد یا مشوق و تحریک کننده آسیب ها؟مرگ و قتل چهار نفر و رفتارهای اغراق شده و خشن با توجیه این که سینما آینه و نمایش دهنده معضلات اجتماعی است و ترویج رویکردهای رفتاری همچون «رک گفتن»، «خودت را راحت کن، توام فحش بده» و... به خشونت های بیشتر و حریم شکنی های خانوادگی و اجتماعی می انجامد یا مهار آن؟حتی نام فیلم ـ که تا اندازه زیادی فریبنده و جذاب است ـ به کدام وجه از مارادونای بزرگ دلالت دارد؟ برای پاسخ به این پرسش باید برگردیم به سال ۱۹۸۶، زمانی که دیه گو آرماندو مارادونا، ستاره آرژانتینی با دست توپ را وارد دروازه تیم ملی انگلستان کرد. این گل تقلبی، آرژانتین را به قهرمانی جهان رساند.حالا حرف فرهاد (سعید آقاخانی) در این فیلم همان جمله ای است که خود مارادونا گفته بود: «آن دست، دست خدا بود.» در واقع فرهاد در جایگاه راوی اصلی داستان، دست خدا را مقصر همه کشمکش های خانوادگی شان می داند! دست خدایی که دیه گو مارادونا برای سرپوش گذاشتن بر حرکت خلاف قانون از آن تعبیر می کند توجیهی برای عمل ناشایستش است که متاسفانه تا حد زیادی با اقبال عمومی مردم هم مواجه شده است.آیا این فیلم در نکوهش مارادونا بودن است یا در ستایش او؟ بهتر نیست دست از گل زدن مردود و تقلبی برداریم و به جای گل زدن با دست، گل واقعی بزنیم؟ فیلم این نتیجه گیری ها را کم دارد. اما قصه ها؛ فیلمی که پس از مدت ها توقیف، ۲ سال پیش اکرانی محدود در جشنواره فیلم فجر داشت و همان زمان هم به دلیل نوع محتوا و رویکردش، سر و صدای بسیاری کرد و مخالفانی جدی داشت تا آنجا که یکی از مشهورترین سایت های حوزه هنر متعهد، بصراحت درباره قصه های رخشان بنی اعتماد این گونه موضعگیری کرد: «تنها نکته صادقانه فیلم قصه ها به کارگردانی خانم رخشان بنی اعتماد آنجاست که سیستم اداری کشور را «هرت آباد» می داند، بله سرکار خانم! اینجا هرت آباد است که اگر نبود فیلمی را که شما بدون مجوز و قاچاقی ساخته اید به اسم تکریم هنرمندان! با سلام و صلوات راهی جشنواره نمی کردند.»از این مساله که بگذریم، از نگاه مخاطب و تماشاگر، نخستین نکته این است از میان کسانی که پای گیشه رفته اند و برای دیدن قصه ها پول داده اند، کسی قصه را می فهمد و با آن ارتباط کامل برقرار می کند که همه آثار قبلی این فیلمساز را نه تنها دیده که با دقت در حافظه اش باشد.برویم سراغ شخصیت ها و شیوه روایتگری و تماشای فیلمساز به جامعه؛ یک راننده تاکسی زن مرده، دختری زیبا که به دام فاحشگی افتاده و بچه ای در بغل دارد، مادری که چند ماه است کارخانه محل کارش تعطیل شده و حقوق نگرفته است، پسری که به دلیل اغتشاشات! ـ که این لفظ بارها در فیلم استفاده شده است ـ در زندان به سر می برد، کارگرانی که مدت هاست حقوق نگرفته اند، مرد معتادی که صورت زنش را با آب جوش سوزانده است، پیرمرد بازنشسته ای که از او خواسته شده برای تائید بیمه درمان عورتش را نشان بدهد، کارمندی که دو زنه است و از اولی دو تا (به تعبیر فیلم) کره دارد و از دومی می خواهد موهایش را مشکی پَر کلاغی کند و از سر شهوت برای رفتن پیش دومی وسط ساعت اداری ارباب رجوع را دودر می کند، مستندسازی که دوربینش را نیروی انتظامی ضبط می کند، دانشجوی ستاره داری که سه سال مهندسی مکانیک خوانده و حالا راننده در اختیار یک مرکز بازپروری زنان معتاد و HIV مثبت است و... روایت این همه شخصیت تیره و نمایش این همه بدبختی در یک فیلم آیا طبیعی است؟ آن هم شخصیت هایی که هر یک به نوعی در آثار قبلی فیلمساز وجود داشته اند و این سرانجام زندگی شان در جامعه ایران شده است؟!واقعیت این است که با همه احترام به رخشان بنی اعتماد ، این فیلم با این همه تعابیر، بیشتر شبیه یک بیانیه سیاسی است و به درد همان جشنواره های خارجی مثل ونیز می خورد تا اکران عمومی در ایران و ای کاش این را مدیران سینمایی ما هم درک می کردند.جام جم
سه شنبه 12 خرداد 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]
صفحات پیشنهادی
لزوم نقشآفرینی بیشتر زنان در تعیین مقدرات سیاسی کشور
آلیا در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد لزوم نقشآفرینی بیشتر زنان در تعیین مقدرات سیاسی کشور عضو جبهه پایداری بر لزوم نقشآفرینی بیشتر زنان در تعیین مقدرات سیاسی کشور از جمله در انتخابات تاکید کرد فاطمه آلیا در گفتوگو با خبرنگار احزاب و تشکلهای باشگاه خبرنگاران در رپربیننده های سیاسی2شنبه:بیانیه وزارت اطلاعات درباره یک خبر/واکنش نوبخت به اظهارات جنتی/دولت مظلوم
پربیننده های سیاسی2شنبه بیانیه وزارت اطلاعات درباره یک خبر واکنش نوبخت به اظهارات جنتی دولت مظلوم سیاست > احزاب و شخصیتها - دکتر حسن قاضی زاده هاشمی اظهار کرد امام خمینی س باور وافری به مردم و قدرت آنها به ویژه جوانان داشت و هرآنچه دستاورد نهضت ایشان بود بعد ازمسئول سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه صنعتی بیرجند: خط قرمزها در بیانیه لوزان رعایت نشده است / دولت باید مجلس را در
مسئول سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه صنعتی بیرجند خط قرمزها در بیانیه لوزان رعایت نشده است دولت باید مجلس را در جریان جزئیات توافقات قرار دهدمسئول سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه صنعتی بیرجند گفت توافقی که پیش میرود توافقی نیست که مقام معظم رهبری مدنظرشان است در بیانیه لوزان خط قرمزهسفر معاون اول رئیس جمهور به کردستان بیشتر جنبه سیاسی دارد
بیاتیان سفر معاون اول رئیس جمهور به کردستان بیشتر جنبه سیاسی دارد شناسهٔ خبر 2759746 - دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۰ استانها > کردستان سنندج- نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد معتقدم سفر جهانگیری به کردستان بیشتر جنبه سیاسی دارد تا کابردی و عملی و بی شدر بیانیهای دانشگاهیان خواستار شدند شهردار متخصص و بدون وابستگی به احزاب سیاسی میخواهیم
در بیانیهای دانشگاهیان خواستار شدندشهردار متخصص و بدون وابستگی به احزاب سیاسی میخواهیمگروههای مختلفی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در بیانیه خود اعلام کردند که ما برای شهرمان شهردار متخصص بدون وابستگی به جریانات و احزاب سیاسی میخواهیم به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل درمعاون سیاسی اجتماعی فرماندار سنندج: حضور در مراسم ارتحال امام، فرصتی برای آشنایی بیشتر نسل جوان با ایشان است
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار سنندج حضور در مراسم ارتحال امام فرصتی برای آشنایی بیشتر نسل جوان با ایشان استمعاون فرماندار سنندج حضور در مراسم معنوی سالگرد ارتحال امام را فرصتی برای آشنایی بیشتر نسل جوان با افکار و ایدههای ایشان دانست به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج موحد امان«رسانههای اروپایی» منتشر شد/از اروپاسازی رسانهها تا پروژه فرهنگی – سیاسی اروپا
رسانههای اروپایی منتشر شد از اروپاسازی رسانهها تا پروژه فرهنگی – سیاسی اروپاچاپ نخست کتاب رسانههای اروپایی تألیف استیلیانوس پاپاتاناسوپولوس و رالف نگرین با ترجمه هومن عابدی از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد به گزارش خبرگزاری فارس کتاب «رسانههای اروپایی»رییس سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور، حمایت بیشتر دولت از این بخش را خواستار شد
رییس سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور حمایت بیشتر دولت از این بخش را خواستار شد اهواز- ایرنا- رییس سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور گفت اگرچه بودجه ای از دولت برای برگزاری فعالیت های قرآنی دریافت نمی کنیم اما اگر در این زمینه حمایت دولت را داشته باشیم بی شک برنارواج مستند شکیبایی را در جامعه بیشتر میکند
مشاور مدیر شبکه مستند رواج مستند شکیبایی را در جامعه بیشتر میکند شناسهٔ خبر 2759621 - دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۹ هنر > رادیو و تلویزیون محمد آفریده مشاور مدیر شبکه مستند تأکید کرد اگر مستند در جامعه رواج پیدا کند شکیبایی بیشتر میشود و این فرمایش امام علی ع است که با افاستاندار تهران خواستار مشارکت بیشتر خیرین در راستای توسعه و استانداردسازی فضاهای آموزشی این استان شد
استاندار تهران خواستار مشارکت بیشتر خیرین در راستای توسعه و استانداردسازی فضاهای آموزشی این استان شد تهران - ایرنا - استاندارتهران با اشاره به وضعیت مدارس استان خواستار فعالیت و مشارکت بیشتر مجمع خیرین مدرسه ساز در زمینه ایجاد و توسعه فضاهای آموزشی و مدارس این استان به منظور استاتشبیه دین به یک پرنده در نمایشگاه " بسمل"
گالری ایده پارسی از 8 خرداد ماه نمایشگاهی با عنوان سیمرغ بسمل برگزار می کند سیمرغ بسمل آثار نقاشیخط امین اشرفیان است که در قالب 12 تابلو ارائه شده است در این آثار بسم الله الرحمن الرحیم بصورت سیمرغ هایی همراه با تزئینات و نقوش به سبکی جدید طراحی شده است دکدام آلبومها در این هفته بیشتر فروختند؟ | خبرگزاری ایلنا
کدام آلبومها در این هفته بیشتر فروختند آلبوم "شهر من بخند" اثر گروه پالت در اولین هفته انتشار به صدر پرفروشترین آلبومها رسید به گزارش خبرنگار ایلنا پرفروشترین آلبومهای یک هفته گذشته در شهر کتاب تیراژه به شرح زیر است 1- آلبوم شهر من بخند اثر گروه پالرامبد جوان: «خندوانه» سیاسی نیست
استقبال از حضور سلحشور و شریعتمداری در خندوانه رامبد جوان خندوانه سیاسی نیست تاریخ انتشار شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 17 44 | شماره خبر 1953530054959764315 تعداد بازدید 4 پ پ رامبد جوان در نشستی به سوالات مختلف درباره برنامه خندوانه پاسخ داد و بیان کرد دوست دارد حتی افرادتوکلی: امسال بیشترین متقاضی ثبت نام کنکور درگروه علوم تجربی است
توکلی امسال بیشترین متقاضی ثبت نام کنکور درگروه علوم تجربی است کاشان - ایرنا - مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت بیشترین متقاضی ثبت نام شده در کنکور امسال مربوط به گروه علوم تجربی است به گزارش ایرنا حسین توکلی عصر روزپنجشنبه درجمع دانش آموزان پیش دانشگاهی نطنز درمحل کانونفردا یکشنبه از ساعت 30/15 تا 17 صورت میگیرد «کدام شهر، چگونه فیلمی؟» به روایت خسرو سینایی در جشنوار
فردا یکشنبه از ساعت 30 15 تا 17 صورت میگیردکدام شهر چگونه فیلمی به روایت خسرو سینایی در جشنواره فیلم شهرمسترکلاس استاد خسرو سینایی در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود به گزارش خبرگزاری فارس این مسترکلاس با عنوان «کدام شهر چگونه فیلمی » فردا یکشنبه 10 خرداد در چهااستاندارتهران خواستارمشارکت بیشترخیرین در توسعه فضای آموزشی استان شد
استاندارتهران خواستارمشارکت بیشترخیرین در توسعه فضای آموزشی استان شد تهران - ایرنا - استاندارتهران با اشاره به وضعیت مدارس استان خواستار فعالیت و مشارکت بیشتر مجمع خیرین مدرسه ساز در زمینه ایجاد توسعه واستانداردسازی فضای آموزشی استان شد به گزارش خبرنگار ایرنا سیدحسین هاشمی شامگ«قصه ها» شبیه نقاشی سبک کوبیسم است
محمدرضا روشن روان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران قصه ها شبیه نقاشی سبک کوبیسم است منتقد سینما با نقد فیلم قصه ها این فیلم را از هم گسسته و شبیه به نقاشی به سبک کوبیسم دانست محمدرضا روشن روان منتقد سینما در خصوص فیلم سینمایی قصهها در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگارا-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها