محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830908769
چکناواریان: از بچگی شیفته صدای «شیر خدا» بودم
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جام جم نوا » خبر » چکناواریان: از بچگی شیفته صدای «شیر خدا» بودم
چکناواریان: از بچگی شیفته صدای «شیر خدا» بودم دوشنبه 11 خرداد 1394 09:40 | کد خبر: 1964201650579728099 | بازدید: 0
جام جم نوا: نسخه تصویری اپرای «رستم و سهراب» به آهنگسازی لوریس چکناواریان شنبه نهم خرداد ماه با حضور مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد.
لوریس چکناواریان در ابتدای این برنامه پیرامون نحوه تولید و ساخت اپرای «رستم و سهراب» توضیح داد: دلایل زیادی باعث شد تا این اپرا را بنویسم. یکی از این دلایل این بود که از بچگی عاشق صدای شیر خدا بودم و هر موقع که به زورخانه می رفتم شیفته صدای مرشد و ضرب زورخانه او می شدم. در ۱۳ سالگی اسم رستم را در زورخانه شنیدم و بعد از آن داستان رستم و سهراب را مطالعه کردم. از همان موقع عهد کردم اگر روزی اپرا بنویسم حتما ابتدا اپرای رستم و سهراب را بنویسم که البته کار آسانی نبود زیرا نوشتن اپرا به دانش زیادی نیازمند است. وی با اشاره به تاثیر آیین های مذهبی در تکامل این اثر گفت: هر ساله در محرم هزاران نفر طبل و سنج و زنجیر می زنند که این سنت در ذهن من ماندگار شد و باعث شد الهامات زیادی از این اتفاق در ذهن من روی دهد. البته در ابتدای کار نمی دانستم باید چه کار کنم. اما وقتی تحصیلاتم در اروپا به پایان رسید و یکی از دوستان در آن زمان ما را تشویق کرد تا برگردیم و در ایران کار کنیم من هم به وی گفتم در صورتی برمی گردم که سفارش ساخت این اپرا را برای من بگیرید هرچند وی تلاش زیادی برای انجام این کار کرد اما عده ای کارشکنی کردند و مانع از به سرانجام رسیدن این کار می شدند. آنها نظرات مخالفی نسبت به ساخت این اثر داشتند. عده ای نوع وزن شعر را برای اپرا و عده ای محتوای آن را مناسب نمی دیدند. از اساتید مختلفی برای ساخت این اپرا کمک گرفتم و نظراتشان را جویا می شدم که از میان آنها می توانم به حسین تهرانی و احمد عبادی اشاره کنم. جا دارد در اینجا یادی هم از استاد خالقی بکنیم. خالقی از کسانی بود که وقتی پیشنهاد نوشتن این اپرا را با وی در میان گذاشتم گفت: «بنویس و حتما بنویس.» چکناواریان در ادامه صحبت های خود افزود: به علت مشکلاتی که داشتم، قبل از اتمام اعتبار گذرنامه ام به سالزبورگ در اتریش نزد کاربورف آهنگساز شهیر آن موقع رفتم و موضوع اپرا را با وی در میان گذاشتم. وی از من خواست تا چند خط از آن را برایش اجرا کنم بعد از شنیدن چند قطعه نسبت به کار نظر بسیار مساعدی پیدا کرد و حاضر شد تمام مخارج من را متقبل شود. وقتی نوشتن اپرا تمام شد متوجه شدم در آنجا نمی توانم این کار را اجرا کنم چون غرب زدگی حکفمرما بود و کار ایرانی اجرا نمی شد. در واقع کسی تا به حال اپرا برای زبان فارسی ننوشته بود. من هم از سویی کار جدیدی کرده بودم و از طرفی جوان بودم و تجربه کافی برای اجرای چنین کاری را نداشتم و بعد از آن مدت زمان زیادی طول کشید تا دعوت به اجرا شدم. وی با بیان اینکه ۲۵سال طول کشید تا سازگاری ارکستر با اشعار درست شود، تصریح کرد: تجربه سختی را پشت سر گذاشتم تا رسیدم به این مرحله که بتوانم هارمونی های مخصوصی برای این داستان به وجود بیاورم. در همه اپراهای دنیا آهنگساز با شاعر با هم می نویسند و همکاری این دو با هم مشترک است تا اگر شعر یا موسیقی نیاز به تغیراتی داشت آن تغیرات اعمال شود تا شعر به موسیقی بخورد و یا بالعکس. در اپرا باید حروف به صورت صدادار ادا شود و نمی شود حروف بی صدا را خواند. نکته دیگری که وجود دارد این است که تلفظ واقعی کلمات فارسی چیزی است که بر اساس دوران هخامنشی است. به عنوان مثال ما نمی گوییم رزم می گوییم رازم. این تلفظی است که در ایران باستان بوده است. خواننده هایی هم که برای این کار در نظر گرفته بودم از ملیت های مختلفی بودند و این اتفاقی طبیعی است. این آهنگساز پیشکسوت موسیقی افزود: در اپرای وین که «اتللو» را اجرا می کردند خواننده ها از زبان های مختلف برای اجرای برنامه انتخاب شده بودند. علت آن هم این است اکثر شنونده ها می دانند داستان از چه قرار است و از این رو نمایشنامه مهم نیست و موسیقی اولویت دارد، تئاتر نیست که شما بخواهید داستان را متوجه شوید. البته باید بگویم من در خلق این اپرا سعی کردم به مفهوم کلمه بپردازم. در تمام نبردها موسیقی براساس موسیقی زورخانه است و مراسم تشییع سهراب بر اساس موسیقی محرم و طبل و سنج و زنجیر است. امیدوارم این اپرا با حضور نوازنده های ایرانی اجرا شود پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی نیز در پایان نمایش این اپرا گفت: میراث معنوی گنجینه های هنر هر کشوری بسیار ارزشمند و قابل احترام است. چکناواریان در طول ۵ دهه فعالیتش ثابت کرده که موسیقیدانی پویاست. استمرار و منحنی فعالیت های وی گواه این مطلب است. از آن جایی که علاقه و تخصص من در موسیقی فیلم است وقتی برای اولین بار فیلم «بیتا» را دیدم با نگاهی نو در عرصه موسیقی فیلم با آهنگسازی ایشان آشنا شدم. در واقع امثال چکناواریان در ساخت موسیقی فیلم پیشرو بوده اند. چنین کسانی که حضوری مثبت و سازنده و مستمر در فعالیت های موسیقایی داشته باشند همچون لوریس چکناواریان و یا احمد پژمان بسیار کم هستند. این عزیزان در دوره ای فعالیت می کردند که مخالفت های زیادی نسبت به نوآوری در موسیقی توسط اساتید آن موقع صورت می گرفت و فعالیت های این هنرمندان نامدار بسیار ارزشمند است. وی در پایان صحبت هایش اجرای این اثر توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری را دور از ذهن ندانست و گفت: امیدوارم این اپرا توسط ارکستر سمفونیک تهران و نوازنده های ایرانی اجرا شود. در حال حاضر خوانندگان خوبی داریم که می توانند اشعار این کار را با توانایی بالایی اجرا کنند. سولیست های ما نیز با اجرای سمفونی شماره ۹ بتهون نشان دادند از قابلیت های بالایی برخوردارند و می توانند آثار فاخر را به زیبایی اجرا کنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
چکناواریان در مراسم نمایش فیلم «اپرای رستم و سهراب»: از کودکی عاشق صدای «شیر خدا» بودم/ نغ
چکناواریان در مراسم نمایش فیلم اپرای رستم و سهراب از کودکی عاشق صدای شیر خدا بودم نغمههای عاشورا نقش جدی در تولید این اثر داشتلوریس چکناواریان گفت دلایل زیادی باعث شد تا این اپرا را بنویسم یکی از این دلایل این بود که از بچگی عاشق صدای شیر خدا بودم و هر موقع که به زور خانه میاز بچگی شیفته صدای «شیر خدا» بودم/ تاثیرپذیری از موسیقی محرم
لوریس چکناواریان از بچگی شیفته صدای شیر خدا بودم تاثیرپذیری از موسیقی محرم شناسهٔ خبر 2765070 - یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۹ هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی نسخه تصویری اپرای رستم و سهراب به آهنگسازی لوریس چکناواریان شنبه نهم خرداد ماه با حضور مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد دمیوه ای که امام سجاد(ع) دوست داشت/ماجرای شمشیر رسول خدا
8 داستان خواندنی از زندگی امام سجاد ع میوه ای که امام سجاد ع دوست داشت ماجرای شمشیر رسول خدا روزی حضرت زین العابدین ع یکی از غلامان خود را برای انجام دادن کاری صدا زد ولی او پاسخ نداد به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران در ادامه داستان های کوتاه و خواندنی رامرشد عباس شیرخدا در کنار سیدحسن خمینی
مرشد عباس شیرخدا در کنار سیدحسن خمینی فرهنگ > تلویزیون - جمعی از اهالی فرهنگ و هنر امروز برای تجدید بیعت با آرمانهای امام راحل به جماران رفتند و با سیدحسن خمینی یادگار معمار انقلاب اسلامی ایران دیدار کردند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مرشدعباس شیرخدا هم یکی از چهرهصدای خدا در این خانه قطع نمی شود +عکس
معرفی یک خانواده قرآنی صدای خدا در این خانه قطع نمی شود عکس خانواده خلفی خانواده ای است که در خانه شان صدای تلاوت آیات قرآن بیش از هر صدای دیگری شنیده می شود به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز حفظ و قرائت قرآن کریم از جمله کارهایی است که بهتر است از همان دوران خردسالی و کودکی بهشکرگزاری از خدا در آئین شیردوشان
شکرگزاری از خدا در آئین شیردوشان دانلود آئین شیردوشان یک آئین ملی مذهبی است که در دیباج استان سمنان همه ساله برگزار می شود لینک را کپی کنید شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲ ۰۲عکس/ مرشد عباس شیرخدا در کنار سیدحسن خمینی
عکس مرشد عباس شیرخدا در کنار سیدحسن خمینی جمعی از اهالی فرهنگ و هنر امروز برای تجدید بیعت با آرمانهای امام راحل به جماران رفتند و با سیدحسن خمینی یادگار معمار انقلاب اسلامی ایران دیدار کردند آفتاب تاریخ انتشار ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹ ۲۸زهرهسادات هاشمی: مهران دوستی به لحاظ حرفه ای اسطوره بود/ خداحافظ صدای جنگ
زهرهسادات هاشمی مهران دوستی به لحاظ حرفه ای اسطوره بود خداحافظ صدای جنگمجری رادیو تصریح کرد مهران دوستی به لحاظ حرفه ای اسطوره بود و بهترین صدا و عالی ترین لحن ممکن در اجرا و گویندگی را داشت به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس زهره سادات هاشمی از مجریان رادیو و تانتشار آگهی استخدام شمشیرزن جهت اجرای اعدام!
انتشار آگهی استخدام شمشیرزن جهت اجرای اعدام یکی از پایگاههای فعال در زمینه استخدام و خدمات شغلی اعلام کرد دولت جهت اجرای مجازاتهای اعدام با شمشیر به 8 شمشیرزن ماهر نیاز دارد شفقنا به نقل از پایگاه رویترز نوشت آگهی استخدام تاکید کرده است این شغل به مهارت های ویژه ای نیازآگهی استخدام ۸ شمشیرزن در عربستان
آگهی استخدام ۸ شمشیرزن در عربستانتاریخ انتشار سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹ ۴۴ یکی از پایگاههای فعال در زمینه استخدام و خدمات شغلی در عربستان اعلام کرد که دولت این کشور جهت اجرای هرچه بیشتر مجازاتهای اعدام با شمشیر به هشت شمشیرزن ماهر نیاز دارد شفقنا به نقل از رمعاون شهردار شیراز خبر داد استخدام 144 آتشنشان در شیراز
معاون شهردار شیراز خبر داداستخدام 144 آتشنشان در شیرازمعاون اداری و مالی شهردار شیراز با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی سازمان آتشنشانی شهرداری گفت بر اساس این آزمون 144 نفر در سازمان آتشنشانی شهرداری شیراز استخدام میشوند به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از دفتر شهردآگهی استخدام 8 شمشیرزن برای اعدام
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۹ یکی از پایگاههای فعال در زمینه استخدام و خدمات شغلی در عربستان اعلام کرد که دولت این کشور جهت اجرای هرچه بیشتر مجازاتهای اعدام با شمشیر به هشت شمشیرزن ماهر نیاز دارد به گزارش ایسنا شفقنا به نقل از رویترز نوشت که در این آگهی استخدام تاکید شدهطرح/ خداحافظ صدای ماندگار!
طرح خداحافظ صدای ماندگار طنز و کاریکاتور > طرح - به بهانه درگذشت گوینده توانای رادیو زنده یاد مهران دوستی حسین صافی خبرآنلاین 6060 کلید واژه ها مجری رادیو و تلویزیون - رادیو - یکشنبه 3 خرداد 1394 - 07 40 59خاک پای مردم ایرانم/ دوست دارم صدای مردم باشم + فیلم
آخرین گفتگوی اختصاصی باشگاه خبرنگاران به مهران دوستی خاک پای مردم ایرانم دوست دارم صدای مردم باشم فیلم گوینده پیشکسوت برنامههای رادیویی گفت من همیشه دوست دارم صدای مردم باشم من خاک پای مردم ایرانم به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران مرحوم دوستي بعد از ظنمایشگاه هادی هزاوهای در گالری شیرین | خبرگزاری ایلنا
نمایشگاه هادی هزاوهای در گالری شیرین نمایشگاه آثار هادی هزاوهای با عنوان آجر و آجر با آجر از یکم تا بیستم خردادماه در گالری شیرین برپا میشود به گزارش ایلنا نگارخانه شیرین معرفی آثار پیشگامان هنر نوین ایران وظیفه خود میداند و در همین راستا نمایشگاههای متعددی درمناجات شعبانیه الگوی درخواست انسان مومن از خداست
فرازهایی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مناجات شعبانیه الگوی درخواست انسان مومن از خداست تهران - ایرنا - حضرت آیت الله خامنه ای از مناجات شعبانیه به عنوان الگوی عرض حال و درخواست انسان مومن از خدا یاد کرده و آن را درس معارف دانستند دعا وسیله مومن و ملجا مضطر و رابطه انسان ضعیفدر گفتوگو با فارس گیل آبادی: «مهران دوستی» صدای لحظات حساس انقلاب بود
در گفتوگو با فارسگیل آبادی مهران دوستی صدای لحظات حساس انقلاب بودمدیر سابق رادیو جوان گفت زندهیاد مهران دوستی صدای لحظات حساس انقلاب و جمهوری اسلامی بود «شهرام گیلآبادی» مدیر سابق رادیو جوان در حالی که از فوت زنده یاد «مهران دوستی» به شدت متاثر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها