محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832421699
چکناواریان در مراسم نمایش فیلم «اپرای رستم و سهراب»: از کودکی عاشق صدای «شیر خدا» بودم/ نغمههای عاشورا نقش جدی در تولید این اثر داشت
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: چکناواریان در مراسم نمایش فیلم «اپرای رستم و سهراب»:
از کودکی عاشق صدای «شیر خدا» بودم/ نغمههای عاشورا نقش جدی در تولید این اثر داشت
لوریس چکناواریان گفت: دلایل زیادی باعث شد تا این اپرا را بنویسم. یکی از این دلایل این بود که از بچگی عاشق صدای شیر خدا بودم و هر موقع که به زور خانه می رفتم شیفته صدای مرشد و ضرب زورخانه او میشدم.
به گزارش خبرگزاری فارس، فیلم اپرای «رستم و سهراب» با حضور لوریس چکناواریان آهنگساز این اثر، پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی، سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، سفیر بلژیک در تهران و جمعی از علاقمندان به اپرا 9 خرداد در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته شد. چکناواریان در ابتدای نمایش این اپرا که در دو پرده و چهار صحنه اجراه شده در خصوص چگونگی ساخت این اثر گفت: دلایل زیادی باعث شد تا این اپرا را بنویسم. یکی از این دلایل این بود که از بچگی عاشق صدای شیر خدا بودم و هر موقع که به زور خانه می رفتم شیفته صدای مرشد و ضرب زورخانه او می شدم. در 13 سالگی اسم رستم را در زورخانه شنیدم و بعد از آن داستان رستم و سهراب را مطالعه نمودم. از همان موقع عهد کردم اگر روزی اپرا بخواهم بنویسم حتما ابتدا اپرای رستم و سهراب را بنویسم. کار آسانی نبود چرا که نوشتن اپرا به دانش زیادی نیازمند است. اپرا شامل شعر و داستان و دکور و موسیقی و ... می شود و هنر های گوناگون در آن تجمیع شده است. به همین دلایل است که اپرا کار کردن هزینه بردار است و تا به حال اپرای رستم و سهراب در ایران به روی صحنه نیامده است.در اروپا دولت ها کمک زیادی برای ساخت اپرا می کنند و امیدورم این کمک ها در اینجا نیز اتفاق بیافتد. وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به تاثیر آئین های مذهبی در تکامل این اثر اظهار داشت: هر ساله در محرم هزاران نفر طبل و سنج و زنجیر می زنند و این سنت در ذهن من ماندگار شد و باعث شد الهامات زیادی از این اتفاق در ذهن من روی دهد.در ابتدای کار نمی دانستم باید چه کار کنم. تحصیلاتم در اروپا به پایان رسید و یکی از دوستان در آن زمان ما را تشویق کرد تا برگردیم و در ایران کار کنیم. من هم به ایشان گفتم در صورتی برمی گردم که سفارش ساخت این اپرا را برای من بگیرید. هرچند وی تلاش زیادی برای انجام این کار کرد اما عده ای کارشکنی کردند و مانع از به سرانجام رسیدن این کار می شدند. آنها نظرات مخالفی نسبت به ساخت این اثر داشتند. عده ای نوع وزن شعر را برای اپرا و عده ای محتوای آن را مناسب نمی دیدند. از اساتید مختلفی برای ساخت این اپرا کمک گرفتم و نظراتشان را جویا می شدم که از میان آنها می توانم به حسین تهرانی واحمد عبادی اشاره کنم. جا دارد ادر اینجا یادی هم از استاد خالقی بکنیم. خالق اپرای رستم و سهراب در ادامه افزود: به علت مشکلاتی که داشتم، قبل از اتمام اعتبار گذرنامه ام به سالزبورگ در اتریش نزد کاربورف آهنگساز شهیر آن موقع رفتم و موضوع اپرا را با وی در میان گذاشتم. ایشان از من خواستند تا چند خط از آن را برایش اجرا کنم بعد از شنیدن چند قطعه نسبت به کار نظر بسیار مساعدی پیدا کردند و حاضر شدند تمام مخارج من را متقبل شوند. وقتی نوشتن اپرا تمام شد متوجه شدم در آنجا نمی توانم این کار را اجرا کنم چون غرب زدگی بود و کار ایرانی اجرا نمی شد.در واقع کسی تا به حال اپرا برای زبان فارسی ننوشته بود.من هم از سویی کار جدیدی کرده بودم و از طرفی جوان بودم و تجربه کافی برای اجرای چنین کاری را نداشتم. بعد از آن مدت زمان زیادی طول کشید تا دعوت به اجرا شدم. چکناواریان در در خصوص زحماتش برای اجرای این اپرا و نوع نگاهش به اشعار فردوسی نیز خاطر نشان کرد: 25سال طول کشید تا سازگاری ارکستر با اشعار درست شود. تجربه سختی را پشت سر گذاشتم تا رسیدم به این مرحله که بتوانم هارمونی های مخصوصی برای این داستان به وجود بیاورم. در همه اپراهای دنیا آهنگساز با شاعر با هم می نویسند و همکاری این دو با هم مشترک است تا اگر شعر یا موسیقی نیاز به تغیراتی داشت آن تغیرات اعمال شود تا شعر به موسیقی بخورد و یا بالعکس. در اپرا باید حروف به صورت صدادار ادا شود و نمی شود حروف بی صدا را خواند. نکته دیگری که وجود دارد این است که تلفظ واقعی کلمات فارسی چیزی است که بر اساس دوران هخامنشی است. به عنوان مثال ما نمی گوییم رزم می گوییم رازم. این تلفظی است که در ایران باستان بوده است. خواننده هایی که برای این کار در نظر گرفته بودم از ملیت های مختلفی هستند و این اتفاقی طبیعی است. در اپرای وین که «اتلو» را اجرا می کردند خواننده ها همچون این اپرا از زبان های مختلف برای اجرای برنامه انتخاب شده بودند. علت آن هم این است اکثر شنونده ها می دانند داستان از چه قرار است و از این رو نمایشنامه مهم نیست و موسیقی اولویت دارد ، تئاتر نیست که شما بخواهید داستان را متوجه شوید. البته باید بگویم من در خلق این اپرا سعی کردم به مفهوم کلمه بپردازم .در تمام نبرد ها موسیقی براساس موسیقی زورخانه است و مراسم تشییع سهراب بر اساس موسیقی محرم و طبل و سنج و زنجیر است. پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی در ارتباط با این اثر لوریس چکناواریان اظهار داشت:میراث معنوی گنجینه های هنر هر کشوری بسیار ارزشمند و قابل احترام است. چکناواریان در طول 5 دهه فعالیتش ثابت کرده که موسیقی دانی پویاست. استمرار و منحنی فعالیت های ایشان گواه این مطلب است. از آن جایی که علاقه و تخصص من در موسیقی فیلم است وقتی برای اولین بار فیلم «بیتا» را دیدم با نگاهی نو در عرصه موسیقی فیلم با آهنگسازی ایشان آشنا شدم.در واقع امثال چکناواریان در ساخت موسیقی فیلم پیشرو بوده اند. چنین کسانی که حضوری مثبت و سازنده و مستمر در فعالیت های موسیقایی داشته باشند همچون لوریس چکناواریان و یا احمد پژمان بسیار کم هستند. این عزیزان در دوره ای فعالیت می کردند که مخالفت های زیادی نسبت به نوآوری در موسیقی توسط اساتید آن موقع صورت می گرفت و فعالیت های این هنرمندان نامدار بسیار ارزشمند است. وی در پایان صحبت هایش اجرای این اثر توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری را دور از ذهن ندانست و گفت:امیدورام این اپرا توسط ارکستر سمفونیک تهران و نوازنده های ایرانی اجرا شود. در حال حاضر خوانندگان خوبی داریم که می توانند اشعار این کار را با توانایی بالایی اجرا کنند. سولیست های ما نیز با اجرای سمفونی شماره 9 بتهون نشان دادند از قابلیت های بالایی برخوردارند و می توانند آثار فاخر را به زیبایی اجرا کنند. بر اساس این گزارش، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر صاحب نام ارکستر ۲۵ اردیبهشت در روز ملی فردوسی به عنوان یکی از چهار شخصیت برجسته فرهنگی و هنری که در حوزه آثار فردوسی فعالیت چشمگیری و موفقی داشته اند در مراسمی از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مورد تقدیر قرار گرفت و به همین مناسبت فیلم اپرای "رستم و سهراب" روز نهم خرداد با حضور جمعی از علاقمندان به موسیقی در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته شد. انتهای پیام/
94/03/10 - 12:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]
صفحات پیشنهادی
نمایش اپرای «رستم و سهراب» با حضور چکناواریان
دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۷ فیلم اپرای رستم و سهراب که در دو پرده و چهار صحنه به آهنگسازی و رهبری لوریس چکناواریان و کارگردانی وحید زارع زاده اجرا شده است 9 خردادماه بهنمایش گذاشته میشود به گزارش ایسنا ۲۵ اردیبهشت در روز ملی فردوسی نشان فردوسی در مراسمی از سوی رییس سازماندر چهارمین روز مسابقات بینالمللی قرآن اذان با صدای «محمود لطفینیا» از سالن اجلاس سران پخش شد+فیلم
در چهارمین روز مسابقات بینالمللی قرآناذان با صدای محمود لطفینیا از سالن اجلاس سران پخش شد فیلمدر دومین روز رقابتهای سیودومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم صدای اذان با صدای محمود لطفینیا قاری بینالمللی کشورمان به صورت زنده از سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی پخش شد به گامیرشهاب رضویان در گفتگو با فارس مطرح کرد «سرقت مردان خاکستری» به «یک دزدی عاشقانه» تبدیل
امیرشهاب رضویان در گفتگو با فارس مطرح کردسرقت مردان خاکستری به یک دزدی عاشقانه تبدیل شد ارائه به سازمان سینمایی برای پروانه نمایشامیرشهاب رضویان گفت نام فیلم سرقت مردان خاکستری به یک دزدی عاشقانه تغییر کرد و بعد از اتمام فیلمبرداری نسخه نهایی را برای دریافت پروانه نمایش به وزارحس میکردم روح «سوتهدلان» در فیلم تنیده میشود/روایت یزدانیان از عاشقانه پرمخاطب این روزهای سینما
حس میکردم روح سوتهدلان در فیلم تنیده میشود روایت یزدانیان از عاشقانه پرمخاطب این روزهای سینما فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم سینمایی در دنیای تو ساعت چند است معتقد است این فیلم بیش از آنکه یک فیلم عاشقانه باشد ماجرای یک عمر پای یک علاقه ایستادن است سمیه علیپوتوضیحات روح الله سهرابی درباره پروژههای شیخطادی و میرکریمی اعلام آمادگی سازمان سینمایی برای تولید مشترک
توضیحات روح الله سهرابی درباره پروژههای شیخطادی و میرکریمیاعلام آمادگی سازمان سینمایی برای تولید مشترک امپراطور جهنم ارائه نسخه نهایی فیلمنامه شهید همتقائممقام انجمن سینمای انقلاب و دقاع مقدس از اعلام آمادگی سازمان سینمایی برای تولید مشترک فیلم امپراطور جهنمبا موضوع تکفیریها«تاج محل» در سینما آزادی به علیرضا داودنژاد تقدیم میشود/نمایش در جشنواره فیلم شهر
تاج محل در سینما آزادی به علیرضا داودنژاد تقدیم میشود نمایش در جشنواره فیلم شهرنمایش فیلم سینمایی تاج محل به کارگردانی دانش اقباشاوی در تاریخ یکشنبه 10 خردادماه و در حاشیه برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر به علیرضا داودنژاد تقدیم می شود به گزارش خبرگزاری فارس کارگرداجدیدترین مصوبات شورای صنفی نمایش «رستاخیز» عید فطر در گروه آزادی/اکران فیلمهای مقدم،گودرزی و لطیفی
جدیدترین مصوبات شورای صنفی نمایشرستاخیز عید فطر در گروه آزادی اکران فیلمهای مقدم گودرزی و لطیفی از چهارشنبه هفته جاریسخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به اعلام نمایندگان اصناف در هفته آتی گفت قرارداد فیلم رستاخیز در گروه آزادی برای اکران عید فطر ثبت شد غلامرضا فرجی سخنگوی شوارینمایش فیلم اپرای «رستم و سهراب» در نیاوران
نمایش فیلم اپرای رستم و سهراب در نیاوران شناسهٔ خبر 2759799 - دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۴ هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی نسخه تصویری اپرای رستم و سهراب به آهنگسازی و رهبری ارکستر لوریس چکناوریان شنبه نهم خرداد ماه در فرهنگسرای نیاوران تهران نمایش داده می شود به گزارش خبرگزابا همکاری رایزنی فرهنگی ایران و اتحادیه بازیگران فیلم اندونزی؛ سریال «مدینه» از تلویزیونهای اندونزی
با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و اتحادیه بازیگران فیلم اندونزی سریال مدینه از تلویزیونهای اندونزی پخش میشوددر پی تلاش برای همکاری بین رایزنی فرهنگی ایران و اتحادیه بازیگران فیلم اندونزی قرار است سریال مدینه از تلویزیونهای اندونزی پخش شود به گزارش خبرگزاری فارس حجتالله اپیروز ارجمند در مراسم سالگرد نیما وارسته کنسرتهای پاپ به برج میلاد بازمیگردند/ «شورای هماهنگی موسیقی کش
پیروز ارجمند در مراسم سالگرد نیما وارستهکنسرتهای پاپ به برج میلاد بازمیگردند شورای هماهنگی موسیقی کشور تشکیل شدمدیر کل دفتر موسیقی گفت به تازگی موفق به تشکیل شورای هماهنگی موسیقی کشور شدیم در این شورا نهادهایی چون رسانه ملی وزارت ارشاد و سایر دستگاههایی که به نوعی با موسیقیآیا جشنوارهی کن تبدیل به نمایشگاه فیلم خواهد شد؟
آیا جشنوارهی کن تبدیل به نمایشگاه فیلم خواهد شد گردش به سمت سینمای تجاری نمایشهای چپگرایانهی سیاسی و افراط در ساختارشکنیهای فرمی باعث انتقادات فراوانی از جشنوارهی کن شدهاند که ممکن است آیندهی این فستیوال را تحت تاثیر قرار دهند باشگاه خبرنگاران - میلاد جلیل زاده - اوللحظاتی پیش چهارمین روز مسابقات قرآن با تلاوت «عباس هاشمی» آغاز شد+فیلم
لحظاتی پیشچهارمین روز مسابقات قرآن با تلاوت عباس هاشمی آغاز شد فیلمچهارمین روز رقابتها در سیودومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم لحظاتی پیش با تلاوت عباس هاشمی قاری بینالمللی کشورمان آغاز شد به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس چهارمین روز رقابتهایتجلیل از پروژه «نگارخانهای به وسعت شهر» در مراسم معرفی موزههای برتر
تجلیل از پروژه نگارخانهای به وسعت شهر در مراسم معرفی موزههای برترمراسم تجلیل از موزهداران برتر کشور با تقدیر از پروژه نگارخانهای به وسعت شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس همزمان با روز جهانی موزه مراسم تجلیل از موزهدارانآرنوفسکی توصیه کرد صدای درونم را بشنوم/ باز هم فیلم میسازم
ناتالی پورتمن در جشنواره كن آرنوفسکی توصیه کرد صدای درونم را بشنوم باز هم فیلم میسازم شناسهٔ خبر 2582490 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۹ هنر > سینمای جهان ناتالی پورتمن که اولین تجربه کارگردانیاش دیشب در جشنواره کن به نمایش درآمد از مشاورههای دارن آرنوفسکی میگوید و ایمهمترین اخبار گروه فرهنگی در روز 29 اردیبهشت نگرانی وهابیها از فیلم «محمد رسولالله»/استقبال از عبد
مهمترین اخبار گروه فرهنگی در روز 29 اردیبهشتنگرانی وهابیها از فیلم محمد رسولالله استقبال از عبدالباسطِ ایران کارنامه تصویری لشکر عاشورا۳۰ درصد برنامههای جشنواره امام رضا ع در خارج کشور نگرانی وهابیها از فیلم محمد رسولالله منتفی شدن ادغام مأموریتهای رسانههای تصویری در فارااکبر عالمی در دومین روز جشنواره فیلم شهر عنوان شد لازمه فیلمسازی «نگاه» است/سینما زبان تصویر و صدا ا
اکبر عالمی در دومین روز جشنواره فیلم شهر عنوان شدلازمه فیلمسازی نگاه است سینما زبان تصویر و صدا استاکبر عالمی گفت خوب نگاه کنید و دیدتان را نسبت به اتفاقاتی که در اطرافتان می افتد اگر کسی که وارد سینما شده باشد و کار عکاسی نکرده باشد نمی تواند در سینما هم موفق باشد کسی که نگاه ناکران نخستین مهدی پاکدل در «هنر و تجربه»/آغاز نمایش «فردا» از 16خرداد
اکران نخستین مهدی پاکدل در هنر و تجربه آغاز نمایش فردا از 16خرداداکران فیلم سینمایی فردا ساخته مشترک ایمان افشاریان و مهدی پاکدل به زودی در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران میشود به گزارش خبرگزاری فارس این فیلم که در سی و ودومین جشنواره فیلم فحر در بخش نگاه نو فیلمهای اول حصور د-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها