محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832346915
حس میکردم روح «سوتهدلان» در فیلم تنیده میشود/روایت یزدانیان از عاشقانه پرمخاطب این روزهای سینما
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
حس میکردم روح «سوتهدلان» در فیلم تنیده میشود/روایت یزدانیان از عاشقانه پرمخاطب این روزهای سینما فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم سینمایی «در دنیای تو ساعت چند است» معتقد است این فیلم بیش از آنکه یک فیلم عاشقانه باشد، ماجرای یک عمر پای یک علاقه ایستادن است.
سمیه علیپور: «در دنیای تو ساعت چند است» به کارگردانی صفی یزدانیان و با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا این روزها در سالنهای سینما در حال نمایش است؛ فیلمی که روایت بازگشت گلی از فرانسه به رشت است؛ بازگشتی که خاطرات بسیاری را زنده میکند. این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حاضر بود و با وجود اینکه در نمایش مطبوعاتی و منتقدان با استقبال روبرو شد، اما جایزهای از بخش فیلم اولیها به دست نیاورد. استقبال مخاطبان از این فیلم در جریان اکران عمومی هم ادامه دارد. یزدانیان یکی از منتقدان گزیدهکار سینمایی است که بعد از سالها، به عنوان کارگردان پشت دوربین قرار گرفت. او در گفتو گویی با خبرآنلاین، از «در دنیای تو ساعت چند است» گفت. آقای یزدانیان، تجربه سینمای ایران در معدود فیلمهای عاشقانهاش، اغلب موفق و به یادماندی بوده است، فضای موجود در سینما را چقدر برای ساخت یک فیلم عاشقانه فراهم میدیدید؟ زمانی که فیلمنامه را مینوشتم، نوشته شکلهای مختلفی پیدا میکرد و خیلی به این فکر نمیکردم که ساخت یک عاشقانه در سینمای ایران امکانپذیر هست یا نه. بیش از هر چیزی آنچه در شکل اولیه فیلمنامه وجود داشت و هنوز هم درفیلم دیده میشود قصه آدمی بود که در دهههای مختلف زندگیاش عوض نشده و پای حس خود ایستاده است و با روزمرگی کنار نیامده است. فیلم ماجرای یک تاریخ پای یک علاقه ایستادن است، به همین دلیل است که معتقدم تعبیر عاشقانه برای آنچه که در فیلم وجود دارد، کفایت نمیکند. شخصیت داستان ما تن به روزمرگی نمیدهد و سر حس خود ایستاده است، او سالها مراقب و دلبسته گلی بوده است. با وجود اهمیت شخصیت فرهاد در قصه، اما انتخاب شما این بوده که مخاطب به واسطه گلی با او آشنا شود؛ گویی شما هم در روایت قصه معشوق را مقدم فرض کردهاید و یا این را مسیر درستتری برای درک حس فرهاد دانستهاید. ما با گلی به شهر میآییم و وقتی او را میبینیم که در اتوبوس نشسته همزمان در چند نما شاهد آماده شدن شهر رشت هستیم، شهر از خواب بیدار میشود، فرهاد را میبینیم و همه چیز را، حتی گربهها را، که روی شیروانی میروند تا زندگی هر روز خود را آغاز کنند.گلی امکان ورود ما به شهر و مواجهه با شخصیتها را فراهم میکند.
صفی یزدانیان و علی مصفا
آقای یزدانیان شما به عنوان منتقد در تمامی این سالها شیوه خاص خود را داشتید، یعنی برای هر فیلمی نمینوشتید و تنها کارهایی که نظرتان را جلب ميکرد، شما را راغب به نوشتن میکرد. وقتی با چنین دقتی نقد را دنبال میکنید، ورود به دنیای فیلمسازی حتما برایتان تغییر توام با ریسک و حساسیت بالا بوده است. کارنویسندگی و نقد فیلم ربط چندانی به فیلمسازی ندارد و همانطور که گفتید، من در زمینه نقد خیلی کم کار می کردم، شاید بتوان اسم این را وسواس گذاشت، من این وسواس را که در زمان نقدنویسی داشتم، به کارگردانی هم منتقل کردم. در تمامی این سالها فقط در مورد فیلمهایی نوشتم که دوست داشتم، در مورد این فیلم هم میخواستم فیلمی بسازم که اگر خودم تماشاگرش بودم از آن لذت ببرم. نه اینکه بخواهم بگویم سلیقه من معیار خاصی برای عالم هنر است، اما حداقل چیزی که برای خودم داشت این بود که من سلیقه خودم را میشناسم و این شناخت به من اجازه میدهد معیارهایی را در نظر داشته باشم و براساس آن پیش بروم. منتقدانی که فیلم ساختهاند، از جمله ایرج کریمی، توانستهاند بالاخره یک سلیقه و نگاه را در فیلمشان منتقل کنند، یعنی به نوعی علاقهمندیهای آنان در فیلمشان قابل درک است، بخشی از نتیجه تصویر کردن علاقهمندیها در یک فیلم شخصی شدن فضای فیلم است، نگران این شخصی شدن فضا نبودید؟ من هیچگاه عجلهای برای ساخت فیلم بلند نداشتم، حتی نمیتوانم بگویم صبر کردم تا به ساخت این فیلم برسم. دلم میخواست این فیلمنامه را بسازم و اگر فیلم بلندی بسازم میخواستم این باشد. حالا اینکه این شخصی بودن فضای فیلم حاصل این است که اتفاقات بر من گذشته یا نه، موضوع دیگری است. خودتان تجربهای نزدیک به حس و حال فیلم داشتید، یا در اطرافتان مشابهاش را دیدید؟ نمیتواند این موضوعات تجربه نشده باشد و اگر چنین بود، قصه از کجا آمده است؟ حتما چیزهایی وجود دارد. خانواده مادری من رشتی است، فرهنگ گیلان را در بخشهای مختلف زندگیام حس کردهام و در رفت و آمد به رشت در تمامی سالهای زندگیام، به آن وابسته بودهام. یک لایه فیلمنامه که در فیلم هم دیده میشود تجربه پراکنده شدن آدمهاست، تجربهای که همه ما در این سه چهار دهه از سر گذراندهایم. ساعتهای آدمهایی که از هم دور شدند و این ساعتها با هم نمیخواند. میخواهیم تلفن کنیم و حساب میکنیم که طرف مقابل الان به وقت آنجا خواب نباشد . این تجربه جا به جایی ساعتها تجربه من و همه ما است بود که وارد فیلم شد.
علی مصفا و لیلا حاتمی در نمایی از فیلم
شهر رشت یک شخصیت در فیلم شماست، گویا نبض شهر و حس و حال و آن تاثیر زیادی روی شما داشته است. احساس میکنم این روح را میشناسم، این روح گیلک را بدون اینکه در آن زندگی کرده باشم. با فامیل مادری بزرگ شدهام و این روحیه حرف مستقیم نزدن و اینکه همه در شهر از همه چیز خبر دارند، یکی از ویژگیهای مردمان آن منطقه است. برای عوامل فیلم در زمان فیلمبرداری پیش میآمد که ما در یک جای شهر مشغول کار بودیم و فردی از منطقه دیگری با بچهها تماس میگرفت و میگفت مثلا میدانم که در کجای شهر هستید. این شبکه ارتباطی قوی و پذیرای آدمةای تازه بودن نکتهای است که در رشت وجود دارد. من از پنج سالگی تا الان که به رشت رفت و آمد داشتم، در آن احساس امنیت کردهام. گلی شاید اول این احساس را ندارد، اما کمکم میبینیم که خودش هم این فضای امن را میفهمد. در ادامه همان بحث فیلم شخصی، به نظر میرسد گروه ساخت فیلم هم در این تجربیات همراه بودند، یعنی پیشینه دوستی و آشنایی شما با گروه به خصوص دو بازیگر اصلی فیلم لیلا حاتمی و علی مصفا در درک حس فیلم از سوی آنان تاثیر داشته است. سال 1385 بود که برای اولین بار در جمع خودمان از قصه مرد و زنی حرف زدم که یکی از آنان از فرانسه میآيد. به مرور با پیشرفت داستان در ذهنم آن را با دیگران هم مطرح میکردم و حتی گاه وقتی صحبت از بخشی از کار میشد، آنان ميدانستند که قرار است چطور این بخش را بازی کنند. در مورد بخشهای مربوط به خانم حاتمی و علی مصفا چنین نبود که تمرینی داشته باشیم، بلکه زمان فیلمبرداری وقتی فیلمنامه را میخواندند و دیالوگ را میگفتند، انگار این طور بود که از زبان خودشان حرف میزنند. من معمولا در مورد اینکه این جمله این طور بگو یا چطور ادا کن صحبت نمیکردم. موسیقی یکی از بخشهای مهم فیلم شماست و نقش عمدهای در تاثیرگذاری فیلم دارد. نگران این نبودید و نیستید که بخش مهم تاثیرگذاری فیلم برآمده از موسیقی آن برداشت شود؟ اصلا ناراحت نمیشوم که بگویند این موسیقی فیلم بود که تاثیر گذاشت. فیلم مال همه است. من فقط مسئول فیلم هستم و اتفاقا خودم فیلمهایی را دوست دارم که موسیقی در آن نقش عمدهای دارد؛ از «اشکها و لبخندها» تا «پاریس تگزاس». خودم علاقهمند بودم که موسیقی در فیلم عمده باشد. سه ترانه را ضبط کردیم و من زمان کارگردانی این قطعهها در گوشم بود و میدانستم کدام ترانه برای کدام بخش است. شنیدهام در برخی سینماها تماشاگران تا آخر تیتراژ مینشینند و مطمئنم موسیقی فیلم در این زمینه تاثیر زیادی دارد. کار کریستف رضاعی همان چیزی است که همیشه دلم میخواست به عنوان موسیقی فیلمی که میسازم شنیده شود و به یاد بماند. برداشتتان از «سوتهدلان» در فیلم به چه ترتیب بود؛ حس و حال آن فیلم چطور در جریان نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم نمود و بروز پیدا کرد؟ خیلی فیلمها زمان ساخت «در دنیای تو ساعت چند است»، همراه من بود. همانطور که وقتی رمان مینویسی، آنچه که خواندهای روی نوشتهات تاثیر میگذارد، در مورد فیلمسازی هم وضعیت به همین ترتیب است. «سوتهدلان» از فیلمهای بسیار محبوب من است و همچنین مجید ظروفچی کاراکتر محبوب من.این شخصیت را خیلی دوست دارم و این علاقه به شکل بازیگری، نوع دیالوگها و فیلم زندهياد علی حاتمی بودن اثر بازمیگردد. همینطور که فیلمنامه را مینوشتم این دیالوگهایی شکل میگرفت و من خودم احساس میکردم روح «سوتهدلان» در کار دمیده میشود. حس و حال اثر علی حاتمی بیرون از من نیست و در ذهن و حس من هست و حتما در فیلمم هم نمود و بروز پیدا کرده است. 5858
کلید واژه ها: اکران سینما - بازیگران سینمای ایران - سینمای ایران -
شنبه 9 خرداد 1394 - 15:48:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]
صفحات پیشنهادی
توضیحات روح الله سهرابی درباره پروژههای شیخطادی و میرکریمی اعلام آمادگی سازمان سینمایی برای تولید مشترک
توضیحات روح الله سهرابی درباره پروژههای شیخطادی و میرکریمیاعلام آمادگی سازمان سینمایی برای تولید مشترک امپراطور جهنم ارائه نسخه نهایی فیلمنامه شهید همتقائممقام انجمن سینمای انقلاب و دقاع مقدس از اعلام آمادگی سازمان سینمایی برای تولید مشترک فیلم امپراطور جهنمبا موضوع تکفیریهایادداشت اکبر عالمی برای روایت سینمایی از جانباز پناهنده «33 سال سکوت» را تا زندهام از یاد نخواهم بر
یادداشت اکبر عالمی برای روایت سینمایی از جانباز پناهنده33 سال سکوت را تا زندهام از یاد نخواهم برد به هزار دلیل آن را پخش میکردماکبر عالمی در یادداشت پیرامون فیلم مستند 33 سال سکوت نوشت فیلم 33 سال سکوت را تا زندهام از یاد نخواهم برد 43 سال است که درس سینما میدهم و بیشتر از آفردا یکشنبه از ساعت 30/15 تا 17 صورت میگیرد «کدام شهر، چگونه فیلمی؟» به روایت خسرو سینایی در جشنوار
فردا یکشنبه از ساعت 30 15 تا 17 صورت میگیردکدام شهر چگونه فیلمی به روایت خسرو سینایی در جشنواره فیلم شهرمسترکلاس استاد خسرو سینایی در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود به گزارش خبرگزاری فارس این مسترکلاس با عنوان «کدام شهر چگونه فیلمی » فردا یکشنبه 10 خرداد در چهااین فیلم مستند است یا داستانسرایی؟/هدیه تهرانی چطور وارد فضای خانه فیلمسازشد؟/ مشروح نشست«روزمبادا»
این فیلم مستند است یا داستانسرایی هدیه تهرانی چطور وارد فضای خانه فیلمسازشد مشروح نشست روزمبادا فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم سینمایی روز مبادا با اشاره به آموختههایش از عباس کیارستمی یادآور شد این کارگردان نگاه عمیق به موضوعات ساده را به او آموخته است گروهشریفی در دانشکده رسانه فارس: از بیانات رهبرانقلاب برای ساخت فیلم« آوازها...» الهام گرفتیم/ بعد از سا
شریفی در دانشکده رسانه فارس از بیانات رهبرانقلاب برای ساخت فیلم آوازها الهام گرفتیم بعد از ساخت فیلم تهدید به مرگ شدماکران و نقد فیلم آوازهای سرزمین من که اولین فیلم با محوریت جنایت های داعش در منطقه است با حضور تهیهکننده این فیلم در دانشکده رسانه فارس برگزار شد به گزارش خنگاهی به حضور فیلم «ناهید» در جشنواره کن در خط «جدایی.. »؛ از ملبورن تا ناهید/جشنوارههای
نگاهی به حضور فیلم ناهید در جشنواره کندر خط جدایی از ملبورن تا ناهید جشنوارههای غربی همچنان به دنبال ارائه تصویر نادرست از جامعه ایرانیجشنوارههای غربی به دنبال به تصویر کشیدن همان تصویر نادرست از جامعه ایرانی است که از جدایی نادر از سیمین شروع شده و ارائه آن به جامعه جهانیدر مسابقات بینالمللی قرآن اجرا شد ابتهال «حسن خانچی» در مدح پیامبر اعظم(ص)+فیلم
در مسابقات بینالمللی قرآن اجرا شدابتهال حسن خانچی در مدح پیامبر اعظم ص فیلمحسن خانچی در ششمین روز مسابقات بینالمللی قرآن کریم ابتهال زیبایی در مدح پیامبر اعظم ص اجرا کرد به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس ششمین روز مسابقات بینالمللی قرآن کریم در حال باکبر عالمی در دومین روز جشنواره فیلم شهر عنوان شد لازمه فیلمسازی «نگاه» است/سینما زبان تصویر و صدا ا
اکبر عالمی در دومین روز جشنواره فیلم شهر عنوان شدلازمه فیلمسازی نگاه است سینما زبان تصویر و صدا استاکبر عالمی گفت خوب نگاه کنید و دیدتان را نسبت به اتفاقاتی که در اطرافتان می افتد اگر کسی که وارد سینما شده باشد و کار عکاسی نکرده باشد نمی تواند در سینما هم موفق باشد کسی که نگاه نگزارش فارس از حضور «محمود شحاتانور» در ایران قاری مصری اتحاد مسلمانان را به رخ جهانیان کشید+فیلم
گزارش فارس از حضور محمود شحاتانور در ایرانقاری مصری اتحاد مسلمانان را به رخ جهانیان کشید فیلممحمود شحاتانور قاری برجسته مصری با حضور در سالن مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اتحاد مسلمانان را به رخ جهانیان کشید و با اجرای تلاوتی زیبا و معنامحور حاضران در سالن مسابقادو جایزه جشنواره فیجی برای «هیس! ...» / پوران درخشنده در جشنواره فیلمهای خانوادگی آنکارا
دو جایزه جشنواره فیجی برای هیس پوران درخشنده در جشنواره فیلمهای خانوادگی آنکارافیلم سینمایی هیس دخترها فریاد نمیزنند به کارگردانی پوران درخشنده در کنار حضور در نخستین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای خانوادگی آنکارا دو جایزه اصلی بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زنمسعود کیمیایی به روایت جواد طوسی در جشنواره فیلم شهر
مسعود کیمیایی به روایت جواد طوسی در جشنواره فیلم شهرجواد طوسی منتقد و تحلیل گر سینما فیلم بزرگذاشت مسعود کیمیایی را با عنوان"شش دهه سینمای مولف"را برای پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر ساخت به گزارش خبرگزاری فارس این فیلم 8 دقیقهای کلیت زندگی این کارگردان جریاندرخشش فیلم «هیس» در یک جشنواره خارجی/ درخشنده دو جایزه برد
درخشش فیلم هیس در یک جشنواره خارجی درخشنده دو جایزه برد فرهنگ > سینما - هیس دخترها فریاد نمیزنند دو جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره بینالمللی فیلم فیجی دریافت کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فیلم سینمایی «هیس دخترها فریادحوزه هنری از «رمز و زار ملکه» انگلیس رونمایی میکند کوثری:درباره نقش انگلیس در راه اندازی «ساوا
حوزه هنری از رمز و زار ملکه انگلیس رونمایی میکندکوثری درباره نقش انگلیس در راه اندازی ساواک فیلم بسازیدعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه رمز و راز ملکه برای مخاطبان خاص جذاب است خواستار مستند سازی درباره نقش انگلیس در راه اندازی ساواک شد به گزارش خبرگزاریدر چهارمین روز مسابقات بینالمللی قرآن اذان با صدای «محمود لطفینیا» از سالن اجلاس سران پخش شد+فیلم
در چهارمین روز مسابقات بینالمللی قرآناذان با صدای محمود لطفینیا از سالن اجلاس سران پخش شد فیلمدر دومین روز رقابتهای سیودومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم صدای اذان با صدای محمود لطفینیا قاری بینالمللی کشورمان به صورت زنده از سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی پخش شد به گاگر امسال یک فیلم نسازم حالم بد میشود/ روحانی را به «خندوانه» دعوت میکنم
گپی خودمانی با خالق خندوانه اگر امسال یک فیلم نسازم حالم بد میشود روحانی را به خندوانه دعوت میکنم رامبد جوان گفت از چپیها و راستیها برای حضور در خندوانه دعوت میکنم باشگاه خبرنگاران - سحر قناعتی رامبد جوان بازیگر مجری و کارگردان سینما تلویزیون از سال گذشته کدر توضیح فیلم «دریای درختان» در کن عنوان شد گاس ون سنت: «مککاناهی» بازیگر منحصر به فردی ا
در توضیح فیلم دریای درختان در کن عنوان شدگاس ون سنت مککاناهی بازیگر منحصر به فردی است در کن از مطبوعات فاصله میگیرمگاس ون سنت فیلمساز آمریکایی که با فیلم دریای درختان در جشنواره امسال کن حضور یافته است در مصاحبهای از اولین تجربه کاریاش با متیو مککاناهی پروژههای بعدیاش و هامیرشهاب رضویان در گفتگو با فارس مطرح کرد «سرقت مردان خاکستری» به «یک دزدی عاشقانه» تبدیل
امیرشهاب رضویان در گفتگو با فارس مطرح کردسرقت مردان خاکستری به یک دزدی عاشقانه تبدیل شد ارائه به سازمان سینمایی برای پروانه نمایشامیرشهاب رضویان گفت نام فیلم سرقت مردان خاکستری به یک دزدی عاشقانه تغییر کرد و بعد از اتمام فیلمبرداری نسخه نهایی را برای دریافت پروانه نمایش به وزار-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها