تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814920508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت نگاهي نو به حريم خصوصي در فضاي سايبر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ خرداد ۱۳۹۴ (۷:۲۶ق.ظ)
آفرينش: ضرورت نگاهي نو به حريم خصوصي در فضاي سايبر موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «ضرورت نگاهي نو به حريم خصوصي در فضاي سايبر»عنوان سرمقاله روزنامه آفرينش است که در آن مي خوانيد؛
عصر اطلاعات، ارتباطات و دانايي و به عبارتي قدرت پردازش اطلاعات و به هم پيوستگي جهاني و رواج جامعه اطلاعاتي موجب اجساس خطر نسبت به تجاوز حريم خصوصي ديگران شده است و امروزه اکثر کشورها مي کوشند قوانين جديدي را منطبق با تحولات تکنولوژي تدوين کنند. مسئله اي که با درنظر گرفتن ظهور، رواج و فراگيري تکنولوژي هاي نوين در جامعه،ضرورت بررسي تفصيلي اين امر را ايجاب مي کند.
در اسناد بين المللي، حق حريم خصوصي چه در فضاي حقيقي و چه در فضاي مجازي به رسميت شناخته شده است و نهادهاي نظارتي بين المللي؛ براجراي آن تعهدات نظارت مي کنند. اما در جامعه ما، با توجه به نوپا بودن تکنولوژي هاي ارتباطي و اطلاعاتي، هنوز بسياري از حوزه هاي مربوط به حقوق ارتباطي، ناشناخته و خاکستري مانده است.
بديهي است پيوستن دولت ها به اين تعهدات در قبال شهروندان و پايبندي آن ها موجب مصونيت بيشتر حريم خصوصي افراد مي شود. البته نوع حکومت مردم سالار يا ديکتاتوري در برخورد با اين معاهدات، در رعايت حق حريم خصوصي تاثير مي گذارد. در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و در اصول 22 و 25، ضرورت رعايت حريم خصوصي مورد توجه قرارگرفته است اما در قوانين موضوعه وبه عبارتي، قوانيني که حقوق را ناشي از اراده حاکم يا قدرت مي داند و ملاک را اثبات پذير بودن و محقق شدن قانون مي داند، اهتمام براي رعايت اين حق آن چنان که بايد و شايد در خور نيست.
بنابراين مساله تحولات تکنولوژيک ،در حيطه حريم خصوصي قرار مي گيرد. ايجاد توازن ميان دو حوزه خصوصي و عمومي که مربوط به رفتار دولت با شهروندان مي شود، از تعارضات جلوگيري مي کند.
تعريف حريم خصوصي قلمرويي از زندگي فردي است که آن فرد نوعاً و عرفاً و يا با اطلاع قبلي انتظار دارد ديگران بدون رضايت وي به اطلاعات راجع به آن قلمرو دسترسي نداشته باشند و به آن وارد نشوند و آن را مورد تعرض قرار ندهند. ادعاي داشتن حق حريم خصوصي مختص اشخاص حقيقي در برابر اشخاص حقيقي و حقوقي خصوصي و همچنين در برابر اشخاص حقوقي عمومي و دولت، قابل طرح است . سه منشا اصلي نقض حريم خصوصي را تکنولوزي ، دولت يا به تفسير بهتر حاکميت، و شهروندان دانسته اند و در زمينه تکنولوژي رسانه اي و پيدايش غول هاي قدرتمند رسانه اي، اصل بر حفظ حريم خصوصي و اطلاعات افراد است مگر در مواردي که قانون يه صورت استثنا بر آن اصل، مقدم باشد.
اين اصل از حق آزادي انسان براي کسب، پردازش، انتشار و انتقال داده ها نشات مي گيرد. در مورد دولتها اصل بر ممنوعيت دخالت در حريم خصوصي است و نمايندگان واقعي مردم در پارلمان در يک نظام مردم سالار، قوانيني را براي جلوگيري از تجاوز و سوء استفاده از اين حق، وضع مي کنند. اما در ايران و به علت نوپايي تکنولوژي هاي ارتباطي و فضاي سايبر و حقوق و حريم ها و مرز هاي مشخص نشده آن ، ضرورت توجه بيشتر به اين موضوع، به چشم مي خورد و انتظار مي رود که مسئولان امر نسبت به انجام اين تعهدات، مبادرت ورزند.

نويسنده: سعيد ونکي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن