واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش میدهد
حراج بزرگ تهران و سوالات بیپاسخ/ مسئولیت اصالت اثر و پایه قیمتگذاری با کیست؟
یکی از مأموریتهای شورای ارزیابی آثار هنری وزارت ارشاد، بررسی اثر و نظارت بر قیمتگذاری آن است؛ در اینجا سؤالی مطرح میشود که وقتی که این آثار از این شورا مجوز نگرفته است، بر چه اساسی قیمتگذاری میشود؟
خبرگزاری فارس- گروه هنرهای تجسمی: حراج بزرگ تهران یکی از مهمترین رخدادهای عرصه هنرهای تجسمی کشور است که امسال چهارمین دوره را سپری میکند. آثار مختلف هنری که طی روزهای 6 و 7 خرداد ماه در هتل آزادی به نمایش گذاشته شده و در روز جمعه 8 خرداد ماه از ساعت 18 با اجرای «رضا کیانیان» در هتل آزادی چکش خواهد خورد. طی بررسی انجام شده نزدیک به 130 اثر به حراج گذاشته شده است و در این حراج، 3 اثر از سهراب سپهری، یک اثر از محمد غفاری (کمال الملک)، یک اثر از کامبیز درمبخش، 3 اثر از پرویز تناولی، 2 اثر از بهمن محصص دیده میشود که هر کدام از آثار به قیمتهای متفاوت به حراج گذاشته شده است. پایینترین قیمت اثر 4 میلیون تومانی و بالاترین قیمت هم یک میلیارد و 200 میلیون تومان است که به اثر سهراب سپهری تعلق دارد. * در قیمتگذاری روابط تجاری مدنظر است یا کیفیت اثر؟ در یکی از شرایط حراج بزرگ تهران آمده است: آثار هنری بر مبنای ارزش کیفی و بر حسب علاقهمندی متقاضیان توسط برگزارکنندگان حراج انتخاب و بر اساس قیمت پایه مورد توافق با صاحب اثر در حراج ارائه خواهد شد. اما نکته مغفول اینجاست که چه شخص یا نهادی صلاحیت و تخصص لازم برای تعیین قیمت هر یک از آثار را دارد؟ این سوال افکار عمومی طی دورههای قبلی و خصوصا چهارمین دوره همچنان بی جواب مانده است که فرآیند تعیین قیمت پایه که یکی از وظایف و ماموریتهای «شورای ارزیابی آثار هنری» وزارت ارشاد است، چطور از مسیر طبیعی خود خارج و بی ضابطه شده است؟ آیا صرف رضایت صاحب اثر و برگزارکننده برای درست بودن و به صرفه بودن آن کافی است؟ آیا صاحب اثر به صورت مستقیم در این حراج فروشنده اثر است یا واسطههای هنری و مالکان موروثی و مجموعهداران ارایه دهنده آثار در حراج تهران هستند؟
اثر «عباس کیارستمی» با نگاهی به کاتالوگ حراج بزرگ تهران ـ خرداد 1394، تفاوت قیمتها گویای روابط تجاری قیمتگذاران است؛ به عنوان مثال در بین آثار عکس «شیشه باران خورده» از «عباس کیارستمی» دیده میشود که این اثر به قیمت 50 تا 70 میلیون تومان قیمتگذاری شده است! قیمتی که باید دید برحسب روابط تجاری با صاحب اثر تعیین شده یا واقعا مبتنی بر نوع و کیفیت اثر است؟! اگر نوع و کیفیت اثر مهم بوده که عکسهایی با کیفیت و ارزش بالاتر از این عکس را به راحتی میتوان حتی در فضای مجازی پیدا کرد. اما اگر ... * تفاوت قیمت 10 برابری بین اثر سهراب سپهری و کمال الملک؛ نشانههایی از تقلب یکی دیگر از مأموریتهای شورای ارزیابی آثار هنری وزارت ارشاد این است که اصل بودن اثر را مورد بررسی قرار دهد؛ گویا در حراج تهران تشخیص اصل بودن اثر هم نادیده گرفته شده است. شاهد بر این امر را میتوان در تفاوت قیمت اثر منتسب به «کمال الملک» و «سهراب سپهری» دید.
اثر «سهراب سپهری» جالب است که نقاشی به امضای «سهراب سپهری» به قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان به حراج گذاشته شده، در حالی که اثری به نام استاد گرانسنگ عرصه نقاشی محمد غفاری «کمال الملک» به قیمت 150 تا 200 میلیون تومان بقیمتگذاری شده است. قیمتی ارزان که به اذعان گالریداران و مجموعهداران هنری به علت تردید جدی در اصالت اثر و احتمال بالای کپی بودن آن، گذاشته شده است.
اثر منتسب به کمالالملک حراج بزرگ تهران در حالی به روز بزرگ خود نزدیک میشود که سوالهای بسیاری بیپاسخ مانده است. باید دید آیا معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر هنرهای تجسمی به عنوان نهادهای مسئول در ارایه مجوز به برگزارکنندگان این دوره (که از شخصیت حقوقی به حقیقی تغییر وضعیت داده است) شورای ارزیابی آثار هنری را دور زده است؟ و اگر این طور نیست در صورت ارایه آثار تقلبی و کپی به جای اصل چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ خریدار از کجا اطمینان حاصل کند که این اثر اصل است تا این همه هزینه به آن اختصاص دهد؟! بنا به این گزارش حواشی و حضور برخی آثار بدور از شئون ایرانی و اسلامی و نیز حجم گسترده تخلفات دلالان وابسته به نهادهای دولتی و خصوصی در این رخداد، ابعاد گستردهتری دارد که باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد. انتهای پیام/ن
94/03/06 - 17:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]