تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803607118




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملیات بیت المقدس، سرآغاز فتح الفتوح


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عملیات بیت المقدس، سرآغاز فتح الفتوح عملیات بیت المقدس نه تنها برای آزاد سازی خرمشهر و ارزش های ایران اسلامی برنامه ریزی شده بود بلکه موفقیت رزمندگان اسلام در این عملیات، سرآغاز فتح الفتوح بود.


آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد1361 خورشیدی پس از 578 روز اشغال به عنوان مهم ترین هدف عملیات بیت المقدس در دوره دفاع مقدس انجام گرفت.
این آزادسازی در پی مرحله چهارم عملیات بیت المقدس که از 1 تا 4 خرداد 1361 انجام شد، محقق شد و در جریان این رویداد حدود 16 هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین 19 هزار نیروی عراقی به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
عملیات بیت المقدس در 10 اردیبهشت سال 1361 با هدف آزادسازی خرمشهر، پادگان حمیدیه، جفیر، هویزه، حسینیه و بخش های دیگری از میهن اسلامی در سه مرحله آغاز شد و در سوم خرداد همان سال، خرمشهر قهرمان را به آغوش وطن برگرداند.
پس از آزادسازی خرمشهر رزمندگان ایرانی در اولین اقدام خود پس از آزاد سازی شهر، در مسجد جامع خرمشهر نماز اقامه کردند.
خبر این پیروزی به سرعت پخش شد و مردم در سرتاسر ایران به خیابان آمدند و به شادی و پخش شیرینی پرداختند و این مهم موجب انرژی مضاعف در اراده و انگیره دفاع از حریم ولایت و ارزش های انقلاب و نظام بود و با قدرت و اقتدار بیشتر، پیشبرد دفاع در سنگرهای حق علیه باطل شکل کرفت و دشمن بعثی با زبونی به عقب رانده شد.
فتح خرمشهر به دلیل اهمیتی که در دفاع مقدس مردم در مقابل دشمنان تا دندان مسلح این مرز و بوم دارد، نقطه عطف تاریخ معاصر ایران محسوب می شود.
آزادسازی خرمشهر انعکاس جهانی داشت و از لحاظ نظامی نیز نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی است و اهمیت آن به حدی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری کرده است.
فتح خرمشهر که حضرت امام ( ره) خمینی در اهمیت آن فرموده اند خرمشهر را خدا آزاد کرد، ضربه دیگری بر پیکر استکبار و عمال دست نشانده اش وارد کرد و مجموعه ای از توطئه ها و دسیسه های دشمنان، که با پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران آغاز شده بود، را نقش بر آب کرد.
پیروزی انقلاب اسلامی در ایران خشم استکبار جهانی بویژه امریکا را برانگیخت، زیرا علاوه بر سرنگونی رژیم شاهنشاهی که حافظ منافع آنان در منطقه خاورمیانه محسوب می شد، با سیاست استقلال جویانه و نفی سلطه شرق و غرب، منافع بین المللی آمریکا را به خطر انداخت و با ا اشغال لانه جاسوسی آمریکا در ایران، معارضه جدیدی بین انقلاب اسلامی و استکبار جهانی آغاز شد.
امریکا با اشغال سفارت خود در ایران در عمل خود را در محاصره غافلگیرانه انقلاب اسلامی دید و با وجود فشارهای سیاسی و تبلیغات گسترده جهانی نتوانست از این محاصره خارج شود، تا اینکه به عملیات طبس در پنجم اردیبهشت ماه سال 1359 برای آزادی گروگانهای خود دست زد که این اقدام نیز با شکست مواجه شد.
آمریکا پس از ناکامی در عملیات طبس، به منظور تحت فشار قرار دادن ایران کودتای نوژه را دامن زد که آن هم با عدم موفقیت روبه رو شد.
شکست های پیاپی سیاست های استکباری بر ضد انقلاب اسلامی، آمریکا و متحدانش را به این فکر انداخت که ایجاد یک بلوای مرزی با توجه به اوضاع سیاسی داخل و توان نیروهای مسلح ایران می تواند آن ها را به هدف شومشان برساند، از این رو طرح حمله نظامی به ایران در دستور کار متخصصان و کارشناسان سیاسی و نظامی آمریکا قرار گرفت.
ارتش بعثی عراق با حمایت قدرت های جهانی به طور گسترده نواحی مرزی ایران را با هدف اشغال خاک خوزستان و بندر استراتژیک خرمشهر در تاریخ 31 شهریور ماه 1359 مورد تهاجم قرار داد.
دلاور مردان خرمشهری به فرماندهی سردار باغیرت آن خطه - محمد جهان آرا- از خاک پاک ایران زمین مردانه و جانانه 35 روز با کمترین مهمات و پشتیبانی، زیر باران گلوله های خمپاره و تهاجم تانک های رژیم بعثی ایستادگی کردند.
دلاوران خرمشهری، مدام از تهران درخواست نیروهای کمکی می کردند اما رییس جمهور وقت که خود باختگی و وطن فروشی اش بعد از اشغال خرمشهر نمایان شد، هیچ اقدامی برای اعزام نیروهای کمکی نکرد.
مردان و زنان با غیرت خرمشهری تحت فرمان سردارانی چون شهید محمد جهان آرا، عباس موسوی و محمد گندم کار از جان و دل از خرمشهر دفاع می کردند اما کمبود مهمات و امکانات از یکسو و کمبود نیرو از سوی دیگر باعث پیشروی نیروهای ارتش بعثی عراق شد.
فرماندهان سپاه خرمشهر و تمام اقشار مختلف مردم این شهر با هر سلاحی از خاک پاک این شهر دفاع می کردند و یک به یک شهد شیرین شهات را به کام دل می نشاندند، جوانان رشیدی که با خون سرخ و مطهرشان خرمشهر را خونین شهر کردند.
تنها 40 روز بعد از پایان عملیات فتح المبین که حضرت امام (ره) آنرا فتح الفتوح خواندند و طی آن نیروهای متجاوز بعثی از دهانه دزفول و اندیمشک تا نقطه مرزی عقب رانده شدند، کار آماده سازی نیروها و برنامه ریزی برای عملیاتی دیگر با قدرت و سرعت خارق العاده انجام گرفت و لشکرهای سپاه و ارتش به مناطق عملیاتی اعزام شدند.
دهم اردیبهشت رمز عملیات با نام مبارک یا علی بن ابیطالب (ع) از فرماندهان در قرارگاه کربلا به نیروهای تحت امر صادر شد، بدین ترتیب عملیات بیت المقدس در منطقه عملیاتی جنوب و غرب کارون، جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر، با هدف آزادسازی خرمشهر، هویزه، جفیر، ایستگاه حسینیه، جاده اهواز - خرمشهر و در نهایت انهدام و اخراج دشمن از خاک ایران اسلامی و رسیدن به مرزهای بین المللی آغاز شد.
رزمندگان اسلام در مرحله اول عملیات با تصرف و آزادسازی 800 کیلومتر مربع از خاک اشغال شده، از محور شرق به غرب کارون حمله ور شده و با عبور از میدانهای مین و دیوارهای دفاعی، قسمت عظیمی از نیروهای دشمن را هدف تهاجم خود قرار دادند.
رزمندگان اسلام تمام مراحل عملیات بیت المقدس را یکی پس از دیگری با موفقیت انجام دادند تا توانستند تمام پنج هزار و 400 کیلومتر مربع از خاک پاک ایران زمین را بعد از پانصد و 76 روز که به تصرف رژیم بعث درآمده بود باز پس گیرند.
رژیم بعثی با اشغال طولانی مدت خرمشهر، این قطعه از وطن اسلامی ایران را از آن خود می دانست اما اعتقاد راسخ رزمندگان ایران به ارزش های انقلاب باعث شد تا در مدت کمتر از 25 شبانه روز خرمشهر به دامان میهن برگردد.
فرزندان و رزمندگان جان بر کف این انقلاب با ایمان به خدا، شهادت طلبی و لبیک به پیر و مرداد خود امام خمینی (ره ) خرمشهررا از چنگال دشمن بعثی آزاد کردند.
فتح خرمشهر نشان داد که خداوند تبارک و تعالی توفیقات خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ارزانی داشته و مصداق بارز آن نیز کلام امام خمینی (ره) بود که فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد.
از مصطفی مجللی نسب



03/03/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن