تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803604618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارتش حزب الله لبنان و نبرد القلمون/ ازعملیات القائم تا فتح قله طلعه موسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ارتش حزب الله لبنان و نبرد القلمون/ ازعملیات القائم تا فتح قله طلعه موسی بیروت – ایرنا - گروهی از نیروهای پشتیبانی برای تثبیت مناطقی که حدود هفت ماه قبل آزاد شده اند، اعزام می شوند و رزمندگان مقاومت درعملیاتی تحت عنوان «القائم» نخستین نبرد گسترده خود را با عناصر مسلح تکفیری در ارتفاعات شرقی لبنان به ویژه بلندی های نحله ، فلیطه و یونین شروع می کنند.


به گزارش ایرنا ، ابراهیم الامین روزنامه نگار برجسته لبنانی در گزارشی از روند نبرد بزرگ القلمون که در شماره امروز(سه شنبه) روزنامه لبنانی الاخبار منتشر شد، افزود: چند روز بعد رزمندگان حزب الله بر برخی مناطق سیطره پیدا می کنند و موفق می شوند عناصر مسلح را از بلندی ها و تپه های مشرف بر روستاهای منطقه بعلبک دور کنند اما مقاومت موفق نمی شود برهمه بلندی ها و تپه ها سیطره یابد.
گروه های تروریستی تکفیری مسلح روز عید فطر گذشته در حمله ای گسترده یازده نیروی مقاومت را به شهادت رسانند اما بدون اینکه مواضع جدیدی را اشغال کنند به پایگاه های خود باز گشتند.

** زمستان سخت و رکود تحرکات میدانی در القلمون
با پایان رزمایش ها و آموزش ها زمان اجرای عملیات نزدیک می شود و بخش ترابری شمار زیادی از نیروهای مقاومت را در چند روز به خط مقدم نبرد با تروریست های تکفیری منتقل می کند به گونه ای که هیچ طرفی به ویژه گروه های مسلح تکفیری نتوانند متوجه این نقل و انتقال گسترده نیرو و محل استقرار آنها شوند.
فرماندهی مرکزی مقاومت اسامی افسرانی که فرماندهی گردان ها و گروهان های عملیاتی را برعهده دارند، به طور نهایی مشخص می کند.
اما فصل زمستان فرامی رسد و برف سنگینی منطقه و پایگاه ها و سنگرهای نیروهای مقاومت را می پوشاند، گروه های تروریستی مسلح هم همه ارتفاعات مقابل را تخلیه و به سوی مناطق با ارتفاع کم به ویژه بلندی های شهرک عرسال در شمال شرق لبنان که درجه دما مناسبتر است، عقب نشینی می کنند.
شرایط سخت آب و هوایی حتی اجازه عملیات شناسایی میدانی را که نیروهای حمله کننده نیاز دارند، نمی دهد و فقط تامین مواد ضروری رزمندگان مقاومت با سورتمه های ویژه مناطق برف گیر میسر است.

** بعداز ذوب شدن برف ها
بسیج نیروها کامل می شود، نیروهای عملیاتی همه توجیهات و دستورات نهایی را دریافت می کنند تا غافلگیر نشوند.
گروهان های احتیاط هم بسیج می شوند زیرا احتمال نبردی سخت وجود دارد به ویژه اینکه تصمیم گرفته شده است باید بر منطقه هدف به طور کامل و با هر قیمتی سیطره یافت.
بر مبنای سازوکارهای عملیاتی تعداد شهدا و زخمی های احتمالی برآورد می شود و به همین دلیل اقدامات بیشتری برای تقویت واحدهای ترابری و امداد جنگی صورت می پذیرد.

** رزمایش فراخوانی و آماده سازی و پیام ویژه به صهیونیست ها
پیش از مشخص شدن ساعت صفر شروع عملیات، برای موفقیت آن آخرین رزمایش ها تحت عنوان رزمایش « فراخوانی و آماده سازی» برگزار می شود و فرماندهی مقاومت تصمیم می گیرداین رزمایش علنی و در مقابل دیدگان همگان برگزار گردد تا از این طریق پیام مناسبی به همه طرف داده شود.
این رزمایش همزمان با اعلام آماده باش در چند منطقه که برخی بسیار از منطقه عملیات دور هستند، می شود و هدف آن هشداربه دشمن صهیونیستی بود تا از هرگونه مداخله اجتناب کند.
فرماندهی مقاومت تصمیم گرفت تا به دشمن صهیونیستی تفهیم کند که رزمندگان مقاومت آماده هستند به طور همزمان در چندین جبهه وارد نبرد شوند.
هدف دیگر این اقدام آشکار، ایجاد رعب و وحشت در صفوف عناصر مسلح تروریست بود تا بدانند که این نیروها تنها بخشی از رزمندگانی هستند که قرار است در عملیات شرکت کنند.

** تعیین محورهای عملیات
در این مرحله فرماندهی مرکزی عملیات محورهای عملیات را مشخص و تثبیت کرد و براین اساس بلندی های لبنان به دو منطقه بلندی های نحله و بلندی های یونین تقسیم شد.
تصمیم گرفته شد تا نیروها به سمت شرق پیشروی کنند و در مرحله ای مشخص با نیروهایی که از جانب سوریه می رسند، دست به دست دهند.
سیطره بر اردوگاه الکهف وابسته به گروه تروریستی تکفیری النصره واقع بین بلندی های راس المعره سوریه و بلندی های نحله لبنان ، رشته کوه های الباروح و گذرگاه الفتله که بلندی ها عرسال لبنان را به بلندی های راس المعره سوریه و سپس بلندی های نحله لبنان متصل می کند و شریان اصلی تروریست های تکفیری و گذرگاه عبور آنها به شهرک عرسال و بلندی های آن است، از جمله اهداف عملیات تعیین شد.

** عملیات یگان شناسایی
شنبه دوم ماه مه جاری ( 17 روز قبل) فرارسید، بعدازنیمه شب گروهی از نیروهای مقاومت جمعی یگان شناسایی وارد بلندی های اشغال شده مقابل نحله شده و حدود سه کیلومتر به سوی شرق منطقه بریتال جلو رفتند، مشخص شد که پایگاه های عناصر مسلح خالی شده است.
نیروهای مقاومت بر این پایگاه ها و مواضع متمرکز شدند و عملیات رصد و کنترل مشخص کرد که عناصر مسلح تروریست از روی قصد این پایگاه ها را تخلیه کرده اند تا بتوانند در مناطق و نقاطی با امکان دفاع بهتر مستقر شوند.
نیروهای شناسایی خواستار اجازه ورود به مناطق بیشتری شدند و باز مشخص شد که این مناطق نیز تخلیه شده اند و البته این نیروها بر اساس تصمیم شروع حمله بامدادی در این مناطق مستقر شدند.

** سخنرانی تلویزیونی و اعلام رمز عملیات توسط سید حسن نصرالله
اما عملیات ادامه نیافت زیراتصمیم رویارویی مستقیم هنوز اتخاذ نشده بود و بر همین اساس سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در پنجم ماه ماه جاری در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که « نبرد القلمون قطعی است اما زمان و مکان عملیات را هنوز نمی توان اعلام کرد».
اما گویا این سخنرانی سید حسن نصرالله اعلام کلمه رمز شروع عملیات به واحدهای عملیاتی و اجرای ماموریت های محوله به آنها بوده است.
براساس تصمیم فرماندهی، عملیات ساعت پنج ونیم صبح چهارشنبه البته بعداز اختلالی که به سرعت رفع گردید، با حدود ده دقیقه تاخیر شروع شد.
بین سخنرانی دبیرکل حزب الله وزمان شروع عملیات نیروهای پیشروبه سوی پایگاه های عناصرمسلح تکفیری حرکت کردند و خود را تا مسافتی کمتر از نیم کیلومتری این پایگاه ها رساندند.
اکنون امکان رصد و کنترل هر آنچه در این پایگاه جریان داشت، میسر شده بود، دوربین ها و دستگاه های ویژه دید در شب به نیروهای مقاومت برای شناسایی بهتر منطقه وتحرکات تروریست های تکفیری کمک زیادی کرد.
واحدهای شناسایی لحظه به لحظه آخرین اطلاعات را تحرکات سرکرده و عناصر گروه های تروریستی تکفیری مسلح به اتاق عملیات مخابره می کردند.

** ساعت 20 دقیقه به 6 صبح
ساعت 20 دقیقه به شش صبح عملیات به یکباره شروع و در کمتر از نیم ساعت سامانه توپخانه با استفاده از انواع توپ ها و موشک ها همه مناطق هدف را با گلوله بارانی شدید زیر آتش بسیار سنگین قرار دارد.
مدتی نگذشت که عناصر مسلح تروریست تخلیه پایگاه ها و فرار از منطقه را شروع کردند و در این مرحله دستور پیشروی مستقیم نیروهای مقاومت به سوی اهداف تعیین شده صادر شد.
در این مرحله هر گروهان و گردان رزمندگان مقاومت خود به یک ارتش مستقل تبدیل شدند زیرا تنها شامل نیروهای تهاجمی و پشتیبانی نبودند و هرکدام دارای واحدهای ویژه توپخانه شده بودند که شامل راکت اندازها و سکوهای شلیک انواع موشک است.
رزمندگان مقاومت به سوی اهداف تعیین شده نزدیک می شدند در حالیکه فرار عناصر مسلح تکفیری با شروع آتش تهیه توپخانه کاملا آشکار بود و البته در برخی مناطق عناصر مسلح که در بین صخره ها پناه گرفته بودند شروع به تیراندازی به سوی نیروهای پیشرو مقاومت کردند وحتی فاصله دو طرف در برخی مناطق کمتر از دویست متر بود.
نیروهای مقاومت از تیراندازی بی هدف حتی با مسلسل های متوسط خودداری کرده و مبادرت به شلیک مستقیم به سوی عناصر مسلح که برخی برای فرار از منطقه عملیات به سوی مناطق دیگر از جمله بلندی های شهرک عرسال از موتورسیکلت استفاده می کردند، نمودند و نتیجه آن افزایش زخمی ها و کشته های تروریست های تکفیری بود.

** مرحله تثبیت
بعداز پیشروی نیروهای هجومی مقاومت، نیروهای پشتیبانی و تثبیت مواضع ماموریت خود را شروع کردند و همزمان بولدوزها مشغول آماده سازی راه هایی شدند تا مسیرهای حرکت رزمندگان و خودروهای سبک و متوسط آنها در سراسر منطقه عملیات فراهم شود.
یگان های لجستیک چندروز قبل از عملیات و براساس نقشه تحرک رزمندگان و خودروهای آنها در مناطق ناهموار و صعب العبور بیش از 200 کیلومتر جاده آماده سازی کرده بود و به همین دلیل خودروهای حامل کمک های پشتیبانی به سرعت توانستند وارد مناطقی شوند که رزمندگان بر آنها سیطره یافته بودند.
در طی دو روز رزمندگان مقاومت موفق شدند بربلندی ها سیطره یافته و به ارتفاعات ضهرالهوا در شمال شرق یونین که مساحتی حدود شش کیلومتر مربع است ، برسند.
این ارتفاعات شامل چند قله و تپه می باشد و مهمترین آنها تله الرایه با 2330 متر ارتفاع از سطح دریا است که به طور مستقیم بر بلندی های شهرک عرسال لبنان و همچنین گذرگاه های غیرقانونی تروریست های تکفیری بین این بلندی ها و بلندی های شهرک راس المعره سوریه مشرف می باشد.
رزمندگان مقاومت در بلندی های شهرک نحله لبنان بر پایگاه های راهبردی عقبه البیضاء ، قرنه عبدالحق ، عقبه الفسح جنوبی واقع درغرب بلندی های راس المعره سیطره یافتند که به گذرگاه های عناصر مسلح به سوی بلندی های شهرک عرسال لبنان ختم می شوند.
رزمندگان مقاومت همچنین بعداز تثبیت حضور خود در ارتفاعات الخشعات ، المطل ، الشجرتین و القمع الصخری ، موفق شدند بر گذرگاه الفتله سیطره یابند.
آب و هوا همچنان بسیار سرد و گزنده بود به طوریکه درجه دما هنمگان شروع عملیات حدود صفر درجه بود اما چند ساعتی نگذشته بود که به شش درجه زیر صفر رسید در حالیکه رزمندگان در ساعاتی طولانی باید در فضایی باز به سر می بردند.
هنگام عملیات پیشروی تصاویر هوایی دریافتی برای رزمندگان مشخص کرد که نمی توان ورودی های برخی از غارهای طبیعی را به صورتی خوب کشف و شناسایی کرد و به همین دلیل مجبور شدند با هوشیاری و احتیاط بیشتر و حتی تیراندازی وپرتاب نارنجک به سوی این غارها حرکت و به آنها نزدیک شوندتا بتوانند داخلشان را جست وجو کنند.

** ماموریت پهپادها
رزمندگان مقاومت در ساعات روز از پهپادها به ویژه هواپیماهایی جدید که می توانند در ارتفاعات بالا پرواز کنند برای پوشش مناطق نبرد استفاده می کنند.
عناصر مسلح تروریستی توانستند یکی از این پهپادها را سرنگون کنند اما نیروهای رزمنده حزب الله به سرعت به این پهپاد دست یافته و آن را در اختیار گرفتند.
اما رزمندگان مقاومت در مسیر پیشروی با بمب ها و مین های کاشته شده توسط تروریست های تکفیری مسلح در سراسر منطقه به ویژه جاده ها و گذرگاه ها مواجه شدند و به همین دلیل واحد مهندسی گروهان ها و گردان های پیشرو وارد عمل شده و شروع به جست و جو برای کشف و خنثی کردن این بمب ها و مین ها که به طور بسیار پیچیده کار گذاشته شده بودند، کردند.
سه یا چهار روز طول کشید تا واحد مهندسی توانست دهها بمب و مین کار گذاشته شده را خنثی و یا منفجر کند به ویژه اینکه در مرحله حمله و پیشروی رزمندگان با آنها زیاد برخورد می کردند.

** منطقه 102
هنگامی که رزمندگان مقاومت به یک منطقه نظامی با شماره « 102» رسیدند فرمانده گروه عملیات دستور تثبیت مواضع را صادر کرد و بلافاصله رزمندگان اعم ازتک تیراندازان و واحدهای موشکی ، ضد زره در سنگرهایی که مشرف بر منطقه بود، مستقر شدند تا جلوی هرگونه ضد حمله تروریست های تکفیری گرفته شود.
در هر صورت عناصر مسلح تکفیری با سلاح های سنگین مبادرت به ضد حمله کرده تا این منطقه را پس بگیرند اما پیش از آن نیروهای مقاومت از واحد مهندسی درخواست کرده بود تا به سرعت تله های انفجاری را ایجاد کنند.
هنگام نزدیک شدن تروریست های تکفیری به این منطقه ، تله های انفجاری منفجر شدند و همزمان رزمندگان دو سامانه موشک کورنیت آنها را نابود کردند و به همین دلیل عناصر مسلح تروریست به سرعت عقب نشینی کرده و مجبور به فرار شدند.

** منطقه الحسواتی
در این اثناء فرمانده رزمندگان پیشرو بعداز اطمینان از موفقیت کامل ، خواستار شناسایی منطقه دیگر شد که به الحسواتی معروف است.
عملیات شناسایی به سرعت انجام شد و بعداز ارائه گزارش دستور پیشروی به این منطقه صادر و عملیات سیطره بر آن با موفقیت پایان یافت.
در این منطقه غارهایی بزرگ و یک مرکز عملیات وابسته به گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره و مهمتر از آنها واحدهای مهندسی یک گارگاه بزرگ ساخت مواد منفجره را کشف کردند و در آن چندین تن پودر آلومینیوم و نیترات و بشکه های بزرگ آب بدست آمد که همه اینها تبدیل به بمب هایی خطرناک شده ودر خودروهای عناصر انتحاری جاسازی می شدند.
بعداز موفقیت این ماموریت مهم ، نیروها و رزمندگانی که از طرف سوریه حرکت خود را شروع کرده بودند در نقطه هدف با رزمندگان مقاومت که در بخش لبنان عملیات کرده بودند، به یکدیگر رسیدند.

** پیشروی در منطقه الطفیل
بخشی دیگر از رزمندگان مقاومت با همکاری نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مردمی سوری همزمان در شمال شهرک الطفیل پیشروی خود را شروع کردند و در مرحله اول از طریق بلندی های عسال الورد به سوری بلندی های شهرک بریتال حرکت کردند.
بعداز درگیری های شدید بین دو طرف ، رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه بر تپه های النحله و گذرگاه الصهریج سیطره یافتند تا مرحله اول با سیطره کامل بر بلندی های عسال الورد و برقراری ارتباط آن با بلندی های بریتال پایان یابد.
در ادامه پیشروی رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه به سوی بلندی های الجبه از دو محور اصلی به سوی تپه های راهبردی القریبه و الباروح صورت گرفت تا درگیری های بعدی در مناطق شمالی و غربی بلندی های راهبردی و بسیار مرتفع از جمله قله راهبردی طلعه موسی متمرکز شود.
خاورم ** 1324















29/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن