تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819834950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حزب‌الله با جنگ رواني القلمون را فتح مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حزب‌الله با جنگ رواني القلمون را فتح مي‌كند
پيش‌بيني مي‌شد با آب شدن يخ‌ها در مناطق كوهستاني و صعب العبور مرزهاي لبنان و سوريه نبردي پيچيده به رهبري حزب‌الله براي درهم كوبيدن مابقي مواضع گروه‌هاي تكفيري در منطقه القلمون آغاز شود، در حالي كه طي چند روز گذشته اخباري از تحرك‌گسترده نيروهاي جنبش مقاومت اسلامي لبنان و همچنين پيشروي رزمندگان اين جنبش منتشر شده و رهبران حزب‌الله با اتخاذ مواضع متفاوت رسانه‌اي، در عرصه جنگ رواني نيز كنترل را به دست گرفته‌اند.
نویسنده : محمد بابایی 


پيش‌بيني مي‌شد با آب شدن يخ‌ها در مناطق كوهستاني و صعب العبور مرزهاي لبنان و سوريه نبردي پيچيده به رهبري حزب‌الله براي درهم كوبيدن مابقي مواضع گروه‌هاي تكفيري در منطقه القلمون آغاز شود، در حالي كه طي چند روز گذشته اخباري از تحرك‌گسترده نيروهاي جنبش مقاومت اسلامي لبنان و همچنين پيشروي رزمندگان اين جنبش منتشر شده و رهبران حزب‌الله با اتخاذ مواضع متفاوت رسانه‌اي، در عرصه جنگ رواني نيز كنترل را به دست گرفته‌اند.
هفته گذشته اخبار ضد و نقيضي درباره شروع عمليات القلمون منتشر شد. در حالي كه شاهدان محلي از بسيج گسترده نيروهاي حزب‌الله در بيروت خبر دادند، روزنامه انگليسي زبان ديلي‌استار لبنان به نقل از يك منبع امنيتي ناشناس گزارش داد: « حزب‌الله پس از يك برآورد عميق نظامي به اين نتيجه رسيد كه نيازي به عمليات گسترده تهاجمي پرهزينه وجود ندارد.» روزنامه ديلي‌استار يكي از معتبرترين منابع خبري در لبنان محسوب مي‌شود و به ندرت اتفاق مي‌افتد
 نقل قول‌هايي كه از منابع امنيتي در اين كشور ذكر مي‌كند، تكذيب شود، با اين وجود، فرداي پس از گزارش ديلي‌استار، دفتر رسانه‌اي حزب الله با انتشار بيانيه‌اي رسمي توسط شيخ نعيم قاسم اظهاراتي متفاوت با گفته‌هاي منبع امنيتي به ديلي‌استار مطرح كرد. معاون دبير كل حزب‌الله لبنان با اشاره به اينكه« در هر صورت نبرد القلمون در راه است، اين نبرد سر بيرون آورده و بار ديگر ثابت مي‌كند تكفيري‌ها آنگونه كه مي‌خواهند قادر به گسترش نيستند»، ‌تأكيد كرد: «اين نبرد براي حمايت از روستاهاي لبنان و ممانعت از گسترش تكفيري‌ها براي جلوگيري از تحقق اهداف آنهاست.» در شب همان روز سيد حسن نصرالله با اظهارات خود به پيچيدگي مواضع اعلامي حزب‌الله درباره نبرد القلمون افزود. در اين سخنراني كه از شبكه المنار پخش شد، وي گفت: «ما بيانيه‌اي صادر نكرده‌ايم و بيانيه‌اي صادر نخواهيم كرد. وقتي ما عمليات [القلمون] را آغاز كنيم براي همگان اين عمليات روشن خواهد شد.»
حزب‌الله لبنان به عنوان يكي از موفق‌ترين سازما‌ن‌هاي غيردولتي مسلح جهان در عرصه جنگ رواني شناخته مي‌شود و در انتخاب مواضع اعلاني و رسانه‌اي در بحبوحه جنگ‌ها هوشمندانه عمل مي‌كند، بنابراين بعيد به نظر مي‌رسد اين اظهارات متفاوت بر اساس يك استراتژي مشخص مطرح نشده‌باشند تا دشمنان درباره سطح، نوع عمليات و زمان شروع آن فريب داده شوند. حزب‌الله در بهار سال گذشته ضربات سختي به گروه‌هاي تروريستي از جمله جبهه النصره وارد كرد، با وجود اين تروريست‌ها توانستند بعضي مواضع خود از جمله عسل الورد را حذف كنند. با شروع فصل سرما حزب‌الله با استفاده از شرايط جوي تروريست‌ها را در محاصره قرار داد اما پيش‌بيني مي‌شد كه با آغاز گرماي سال اين منطقه شاهد عمليات جدي از طرف نيروهاي مقاومت براي ريشه‌كن كردن تروريست‌ها باشد. پايگاه اينترنتي فان پارلسي گزارش داده كه حزب‌الله در طول فصل سرما با استفاده از تجهيزات پيشرفته از جمله پهپادها به شناسايي مواضع و موقعيت تروريست‌ها اقدام كرده و با شروع فصل گرما نبرد القلمون قطعي است. منطقه القلمون اهميت استراتژيكي زيادي دارد و در صورتي كه تروريست‌ها به اين منطقه مسلط شوند مي‌توانند مسير ارتباطي خود از شرق لبنان تا بيابان‌هاي شرقي سوريه را امن كنند. از سوي ديگر با پاكسازي كامل القلمون، مسير ارتباطي تروريست‌ها از لبنان به دمشق قطع خواهد شد.
در حالي كه گمانه‌زني‌ها درباره آغاز، سطح و نوع عمليات حزب‌الله و ارتش سوريه در القلمون با آغاز بهار به صورت جدي در رسانه‌ها مطرح مي‌شد، نيروهاي حزب‌الله طي روز‌هاي گذشته روي زمين توانستند ضربات مهلكي به تروريست‌ها وارد كنند. روز جمعه گروه وابسته به مخالفان خارج نشين نظام سوريه موسوم به «ديده بان سوريه» اذعان كرد: نيروهاي حزب الله و ارتش سوريه برخي از تپه‌هاي منطقه القلمون را به كنترل درآوردند. منابع لبناني هم اعلام كردند عمليات در القلمون سريع و كوبنده بود و رزمندگان حزب الله و ارتش سوريه موفق به تسلط كامل بر تپه‌هاي النحله مشرف به وادي الصهريج و گذرگاه الصهريج و برخي تپه‌هاي ديگر كه مساحت آنها بالغ بر 100 كيلومتر مي‌شود، شدند. همچنين تروريست‌ها پس از فرار از شهر عسل الورد به دامنه‌هاي الجوبا عقب نشيني كردند. روز شنبه نيز شبكه خبري «المنار» لبنان گزارش داد نيروهاي سوري و حزب الله موفق شدند تروريست‌ها را به سوي بلندي‌هاي «المعره»، «فليطا» و منطقه «الرهوه» بيرون برانند. در پي اين پيشروي‌هاي سريع نيروهاي مقاومت رسانه‌هاي وابسته سعي كرده‌اند با انتشار آمارهاي ساختگي درباره تلفات حزب‌الله نشان دهند جنبش مقاومت اسلامي لبنان در نبرد القلمون با چالش جدي مواجه شده است اما حزب‌الله با انتشار بيانيه‌اي ضمن تكذيب اين شايعات اعلام كرد فقط سه نفر از نيروهاي مقاومت در اين عمليات به شهادت رسيده‌اند.  فروپاشي سريع مواضع تروريست‌ها باعث شده منابع ميداني از احتمال پيروزي در القلمون حرف بزنند با اين وجود حزب‌الله هيچ هدف و زمان مشخصي را براي اين عمليات در رسانه‌ها تعريف نكرده است و همين مسئله چشم‌انداز نبرد القلمون را پيچيده مي‌كند اما تنها چيزي كه مشخص است اينكه نيروهاي حزب‌الله و ارتش سوريه دست برتر را در اين نبرد دارند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن