واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در افتتاحیهی هفتهی پژوهش در سینما گفت: توسعهی هنر در کشور باید دانش محور و دانش بنیان باشد. به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، در اولین روز از «هفتهی پژوهش سینمای ایران» مجید سرسنگی پس تبریک اعیاد شعبانیه و عرض تسلیت برای درگذشت مهران دوستی گویندهی رادیو و محمدرضا مقدسیان، مستندساز گفت: از نظر ما توسعهی پایدار و ارزشمند توسعهای است که دانش محور و دانش بنیان باشد. او که شامگاه 2 خرداد ماه در خانه هنرمندان سخن میگفت، اضافه کرد: همانطور که همیشه گفتهاند امروز سینما یکی از رسانههای مهم دنیا محسوب میشود.با توجه به ابزار و امکانات و سرمایه و دیدگاههای مختلفی که پشت این هنر است، باید به قطع و یقین گفت این هنر میتواند بیش از هنرهای دیگر مخاطب را جذب کند. او ادامه داد: به همان اندازه که هنرِ سینما، هنر ارزشمندیست تحقیق و پژوهش هم دربارهی آن اهمیت دارد و نباید نسبت به توجه به سینما غفلت کرد. مجید سرسنگی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در رشتههای مختلف هنرمندان بزرگ و برجستهای داریم که آثار خوبی خلق میکنند، ولی متاسفانه هیچ وقت نتوانستیم بین کار عملی و کارهای نظری مربوط به هنر یک تناسب و تعادل ایجاد کنیم. از یک طرف محیط حرفهای ما خودش را فارغ از مسائل پژوهشی میبیند و از طرف دیگر دانشگاهها و مراکز پژوهشی ما دنبال پژوهش و تحقیق در مسائلی هستند که کاربردی در عرصهی عملی و حرفهای ندارد و نمیتواند مشکلات حوزهی عملی ما را حل کند. مدیرعامل خانهی هنرمندان تصریح کرد: این هفتهها انشاء الله ادامه خواهد داشت. هفتهی اول را به دلیل اهمیت و حساسیت سینما به این هنر اختصاص دادیم ولی حتما در دستور کار معاونت پژوهشی خانهی هنرمندان است که هفتههای پژوهشی هم برای دیگر هنرها هم داشته باشیم. هفتهی پژوهشی تئاتر، هفتهی پژوهشی موسیقی و رشتههای مختلف هنر تجسمی و ... او ادامه داد: مدیران ما هم قبل از کار اجرایی، ایدههای خوبی را مطرح میکنند. ولی وقتی وارد کار اجرایی میشوند آنقدر درگیر مسائل روزانه میشوند که یادشان میرود که سینما درکنار اینکه به دوربین، حمایت و لوکیشن نیاز دارد، یکی از نیازهای اصلی سینما داشتن محققان و پژوهشگرانی است که بتوانند به صورت کاربردی و عملگرایانه در خصوص مسائل مختلف سینما پژوهش انجام دهند و بسیاری از مشکلاتی که ما امروز در سینما ایران داریم را با دیدگاه علمی حل کنند. سرسنگی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با مشکلات سینمای ایران گفت: من به دلیل مسئولیتی که دارم با سینماگران زیادی ارتباط دارم و میبینم که خیلی گلایه و اظهار نگرانی از وضعیت موجود سینمای دارند. از مسائل ایجاد عدالت و برابری در استفاده از امکانات بگیرید تا نوع نگرش به تولید فیلمها و زوایای مختلفی که باعث میشود، هنرمند در یک سردرگمی باشد. بحث اینکه آیا واقعا سپردن هنر و در این مجال سینما به گیشهی صرف و اجازه دادن به این فکر که چون میخواهیم مخاطب خودمان را بیشتر کنیم، سینما را آلوده به مضامینی بکنیم که از نظر اخلاقی در جامعهی ما جایگاه مناسب ندارد، کار درستی نیست. این مدیر هنری گفت: باید مورد پژوهش قرار بگیرد اینکه چرا سینمای ما یک روال صحیح توسعه را طی نمیکند؟ گاهی در طول یکی دوسال به اندازهی انگشتان دست هم نتوانستهایم فیلم فاخر از نظر هنرمندان و جامعهی فرهنگی بسازیم و متاسفانه فضا برای تولید فیلمهایی که با فرهنگ مخاطبانمان مغایرت دارد، باز میشود. سرسنگی اضافه کرد: به نظر من یکی از نکات مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد، ارتباط مداوم و پیوسته بین بخش عملی و اجرایی کشور با بخش پژوهشی و تحقیقاتی و دانشگاه کشور است که میتواند باعث پیشرفت سینمای ما شود. من اعتقاد دارم که پژوهشگران ما باید بنشینند و روی مشکلات سینمای ایران کار بکنند و به مسئولین راهکار ارائه کنند و مسئولین هم باید این تعهد را داشته باشند که از این راهکارها استفاد کنند. اگر این رابطه منقطع باشد،قطعا ما به جایی نخواهیم رسید. و باید ببینیم که چطور میشود، فضا محققین و دانشگاه را به فضای سینماگران پیوند داد. مدیرعامل خانهی هنرمندان خاطرنشان کرد: اما یادمان باشد که وقتی پنج قرن قبل از میلاد تئاتر در یونان باستان به معنای واقعی خودش زاده شد، فقط به همت نمایشنامهنویسان یا نمایشگران بزرگ آن دوران نبود بلکه به همت منتقدان و نظریه پردازانی بود که توانستند این تئاتر را تئوریزه کنند و چارچوبهای اساسی و درست تئاتر را برای آیندگان به جا بگذارند. او در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد: پژوهشها عملی باشد و باعث نزدیکتر شدن اهالی سینما با پژوهشگران بشود. به هرحال یکی از مشکلات ما این است که پژوهشهایی کاربردی در سینما کم است یا اگر هم هست، این پژوهشها به دست سینماگرن ما نمیرسد و همچنین ما نتوانستهایم یک حلقهی درست و مفیدی را بین سینماگران و اهالی سینما و محققین و پژوهشگران ایجاد بکنیم. در ادامهی این برنامه حسن حسینی، دبیر علمی، علیرضا محمودی با عنوان «مخاطب شناسی سینمای ایران در دهه هشتاد»، علی بختیاری با عنوان «بازتاب یک بازتاب: نگاهی به پدیده پوستر فیلم ایرانی از ۱۳۰۹ تا ۱۳۵۷» و محمود صادقلو گیوی با عنوان «فرانکشتاین, برادران مارکس و سینمای ایران» سخنرانی کردند. نخستین «هفته پژوهش سینمای ایران» از ۲ تا ۵ خرداد در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]