تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819442703




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سن ازدواج، دغدغه ای برای حال و آينده


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: بسیاری از کارشناسان معتقدند ازدواج ، مهمترین واقعه زندگی است طوریکه مسیر زندگی یک خانواده و حتی نسل ها را تعیین می کند. اما دغدغه های مهمی نیز برای تحقق آن وجود دارد. دغدغه هایی که هر یک می تواند سبب تأخیر در ازدواج شود.

به گزارش تراز ، براساس آمارها، هم‌ اکنون در جامعه شاهد افزایش سن ازدواج به حداقل 29 سال در مردان و حداقل 24 سال در زنان هستیم که این موضوع، به چالشی برای مسئولان و جوانان تبدیل شده است.
در سالهای اخیر در کشورمان آمار ازدواج کاهش یافته و در مقابل روز به روز بر آمار طلاق و سن ازدواج افزوده می ‌شود . در مقابل جمعیت کشورمان که تا چندی قبل از کشورهای جوان دنیا محسوب می‌شد هم‌اکنون رو به میانسالی و پیری است .
مرتضی، جوان 33 ساله ساروی، مهمترین دلیل ازدواج نکردن خود را مسائل مالی و نگرانی از آینده می‌داند و میگوید: وقتی فقط مسئولیت خودم را دارم می‌توانم امور را پیش ببرم اما در صورت قبول مسئولیت یک زندگی ، نمی‌دانم چنین توانی دارم یا خیر ؟!
مونا، از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر، نداشتن حق انتخاب، دغدغه های مالی، ترس از آینده و از بین رفتن استقلال را از مهمترین دلایل مجرد ماندن خود در 31 سالگی برشمرد.
فهمیه فرهمند پور مشاور وزیر کشور در امور بانوان هم درسفر چندی پیش به مازندران، با بیان اینکه افزایش سن ازدواج دختران و پسران، بشدت نگران کننده است گفت: بسیاری از مسائلی که زنان و خانواده با آن مواجه هستند به علت بی توجهی به برخی از حوزه ها مانند
آموزش مهارتهای زندگی برای تحکیم خانواده هاست که تنها کم تر از هشت درصد مردان در این دوره ها شرکت می کنند.
مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم با بیان اینکه این استان 472 هزار دختر و پسر در سن ازدواج دارد، گفت: از این تعداد 241 هزار دختر در سنین 15 تا 39 سال و 231 هزار پسر 20 تا 39 سال دارد.
سید محسن سلیمانی‌‌راد مشکل جمعیتی را مشکل همه کشورهای دنیا دانست و افزود: عوامل اقتصادی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌تواند عوامل تغییرات جمعیتی است.
این مسئول با اشاره به آمار سال 92 و با بیان اینکه 75 درصد از دختران و 56 درصد از پسران مازندران که در سن ازدواج قرار داشتند، ازدواج نکردند، تصریح کرد: این درحالیست که از هر 20 خانوار ایرانی 17 خانوار صاحب فرزند هستند، این آمار در مازندران 20 به 13 است که این مسئله بسیار نگران کننده است.
در همین حال، رئیس اداره ثبت احوال رامسر هم گفت: این شهرستان رتبه نخست بالاترین سن ازدواج را در استان دارد.
روح الله کوزه گر با اشاره به اینکه در شهرستان رامسر پارسال میانگین سن ازدواج مردان، حدود 28.7 و زنان حدود 25 سال بود افزود: این آمار در مازندران برای مردان 27.1 و برای زنان 23.6 بوده است.
گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم در سفر به مازندران گفت: یازده میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داریم که انگیزه ازدواج ندارند. بخشی از آن به دلیل مسائل اقتصادی بوی‍ژه اشتغال است ، اما بخشی از مشکل بی رغبتی، به دلیل مسائل
فرهنگی مانند گریز از مسئولیت های ازدواج، غرق شدن در لذت های آنی پیش از ازدواج و ترس از ازدواج است .
مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت هم گفت:دیر ازدواج کردن، علاوه بر کاهش توان باروری زنان، احتمال تولد نوزاد بیمار و معلول در جامعه را هم به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد .
محمد اسماعیل مطلق با بیان اینکه جمعیت زیادی از زوج‌های جوان، میان تولد فرزند اول و دومشان، بیش از پنج سال فاصله می‌اندازند که مطلوب آمارهای جمعیتی کشور ما نیست افزود: در برخی استان‌ها مانند تهران، گیلان، اصفهان و مازندران، سن مناسب ازدواج پنج تا
ده سال افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه براساس آمار‌ها، حدود14 درصد زوج‌ها پس از سه سال بچه ‌دار می‌شوند و حدود 19 درصد دیگر از زوج‌ها فقط یک فرزند دارند.
قدمی معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان مازندران هم با بیان اینکه 50‌ درصد جوانان شاغل مجرد هستند گفت: نمی‌توانیم مشکل اشتغال را نیز جزو مشکلات اصلی و ازدواج به طور صد درصد بیان کنیم. از موانع 12 گانه کارشناسی شده در امر ازدواج جوانان فقط سه مانع به مسائل اقتصادی شامل اشتغال، مسکن و هزینه های ازدواج برمی‌گردد و 9 مورد دیگر را موارد خانوادگی و اجتماعی تشکیل می‌دهند.
استاندار مازندران هم با ابراز نگرانی از روند کنونی افزایش سن ازدواج در استان، پرداخت تسهیلات و تدوین بسته های حمایتی ویژه جوانان برای ازدواج را راهکاری برای کاهش این سن دانست و گفت: مسئولان ستاد ساماندهی امور جوانان در استان هر چه سریعتر باید طرح جامعی در این باره تدوین و اجرا کنند.
فلاح خطاب به پژوهشگران، کارشناسان و فعلان این عرصه تأکید کرد: هر طرح کاربردی که برای تسهیل در ازدواج جوانان استان ارائه شود مورد حمایت قرار می گیرد.
با توجه به گفته های مسئولان و کارشناسان به نظر می رسد نه تنها برنامه مشخص و عملیاتی برای تسهیل و کاهش سن ازدواج در مازندران وجود ندارد بلکه پیگیری این امور نیز به روزمرگی افتاده است و دراین میان جوانان هستند که بیشترین آسیب ها را متحمل می شوند.


منبع: مشرق



پنجشنبه 31 ارديبهشت 1394 ساعت 09:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن