تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797819774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آنجلينا جولي، سوريه و رسالت فراموش شده هنرمندان ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آنجلينا جولي، سوريه و رسالت فراموش شده هنرمندان ايراني
همه روزه با مروري بر فعاليت‌هاي برخي از سينماگران مشهور جهان مي‌توان دريافت كه بخشي از برنامه سالانه آنها به رويكردهاي بشردوستانه اختصاص پيدا مي‌كند و هنرمند غربي با اين كار كه البته استفاده تبليغاتي زيادي هم به نفع فرهنگ غربي از آن صورت مي‌گيرد توجهات افكار عمومي جهاني را به مسائل مبتلا به بشري جلب مي‌كند.
نویسنده : عليرضا ملوندي 
همه روزه با مروري بر فعاليت‌هاي برخي از سينماگران مشهور جهان مي‌توان دريافت كه بخشي از برنامه سالانه آنها به رويكردهاي بشردوستانه اختصاص پيدا مي‌كند و هنرمند غربي با اين كار كه البته استفاده تبليغاتي زيادي هم به نفع فرهنگ غربي از آن صورت مي‌گيرد توجهات افكار عمومي جهاني را به مسائل مبتلا به بشري جلب مي‌كند.
به عنوان نمونه آنجلينا جولي، هنرپيشه شناخته شده هاليوود، اخيراً با حضور در سوريه از قدرت‌هاي جهاني درخواست كرد تا به وضعيت ميليون‌ها پناهجوي سوري توجه كنند و از انفعال اعضاي شوراي امنيت به دليل اختلاف نظرشان در مورد جنگ سوريه به شدت انتقاد كرد.
آنجلينا جولي در بخشي از سخنان خود گفت: «به سوريه كه نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه معضل اصلي در برخورد با اين فاجعه بزرگ انساني ناتواني جهان در تصميم‌گيري است.»
گرچه چنين ژست‌هايي از نگاه آزاديخواهان جهان به نوعي بيشتر به يك نمايش مضحك و پارادوكس خنده‌آور شبيه است اما رسانه‌هاي غربي مي‌كوشند به فعاليت‌هايي از اين دست رنگ و لعابي خودجوشانه بزنند و آنچه اهميت دارد اين است كه حضور يكي از بازيگران مطرح هاليوود به عنوان نماينده سيستم فرهنگي و هنري تمدن غرب در چنين مكان‌هايي داراي بار مفهومي زياد و پيام روشني به افكار عمومي جهان است.
آنجلينا جولي بر فرض اينكه با اراده و انگيزه فردي، راغب به چنين نمايش‌هاي بشردوستانه‌اي شده باشد اما به عنوان نماينده فرهنگي كشوري در ميان كودكان رنج كشيده سوريه حاضر مي‌شود و در جلوي دوربين رسانه‌ها اشك تمساح مي‌ريزد كه اصلي‌ترين نقش را در ويراني و آوارگي ملت ستمديده سوريه ايفا كرده است.
ايران به نسبت امريكا به كشور سوريه نزديك‌تر است و با چشمپوشي بر قرابت‌هاي فرهنگي و مذهبي و تاريخي ميان دو ملت و فقط با نظر بر نگاه انساني و بشردوستانه اگر به مسئله نگاه كنيم به عمق بي‌اعتنايي و كم‌كاري جامعه هنري و فرهنگي كشور در مواجهه با فاجعه‌اي كه در نزديكي مرزهاي ايران و داخل منطقه غرب آسيا اتفاق مي‌افتد پي مي‌بريم.
خانم جولي كه از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۱۱ تاكنون 11 بار از اردوگاه‌هاي آوارگان سوري ديدار كرده است، از اعضاي شوراي امنيت مصرانه خواست تا از اردوگاه‌هاي آوارگان سوري ديدار كرده و شرايط آنها را به چشم خود ببينند.
آنجلينا جولي همچنين به طور خلاصه به بحران مهاجران در آب‌هاي درياي مديترانه اشاره كرد كه طي هفته‌هاي اخير بيش از هزار و 300 نفر از پناهجوياني كه از سوريه و كشورهاي ديگر مي‌گريختند جان خود را از دست داده‌اند.
انتظاري نبايد داشت كه هنرپيشه مطرح امريكايي كاركردي جز اين براي نظام فرهنگي و البته سياسي كشور متبوعش بازي كند اما آيا به عنوان يك ايراني نبايد از خيل عظيم هنرمندان ايراني كه در داخل كشور فعاليت مي‌كنند انتظار داشت تا نسبت به حوادث انساني كه بغل گوش آنها اتفاق مي‌افتد بي‌اعتنا نباشند و از ظرفيت‌هاي بالقوه خود استفاده‌هاي بهتري بنمايند.
آيا جنبش حمايت از سگ‌ها و حيوانات كه اخيراً به واسطه خبر كشته شدن تعدادي سگ در شيراز از سوي برخي از مطرح‌ترين هنرمندان كشور حمايت شد براي اداي دين به جامعه كافي است؟
بازيگر سينما در كشور مدعي دين و معنويت با انتشار عكس و متن در صفحه اينستاگرام به واقعه سگ‌كشي به روش غيرانساني در شيراز واكنش نشان داد و نوشت: «تزريق كن، با افتخار اسيد را در ستون فقرات سگ‌ها تزريق كن، به ضجه‌ها و ناله‌‌هايشان رحم نكن، خداى من و خداى تو و خداى آن سگ‌ها يكى است، حسابت را به او واگذار مي‌كنيم.»
چه چيزي باعث مي‌شود كه هنرمند ايراني در كشوري با سابقه تمدني هزاران ساله و فرهنگ شيعي و علوي نه تنها نسبت به بسياري از فجايع انساني دور و نزديك بي‌اعتنا باشد بلكه براي كشته شدن سگ‌ها (كه البته رعايت حقوق آنها نيز اهميت دارد) اشك بريزد و فغان سر دهد.
بي ترديد توقع اينكه هنرمند ايراني جهاني فكر كند و جهاني واكنش نشان دهد انتظار زيادي است وقتي او هنوز ياد نگرفته نسبت به فجايع ملي چون هجوم ريزگردها به نيمي از استان‌هاي كشور با هموطنانش فقط ابراز همدردي كند و به شكلي به آنها بگويد كه من شما را مي‌بينم و به شمايي كه من را به عنوان نخبه فرهنگي كشور قبول داريد و روي دست‌هاي شما بالا رفته‌ام احساس همدردي مي‌كنم و از ديني كه جامعه بر گردن من دارد آگاهم و به خدا همين واكنش و بودن در ميان مردم خودش ارزش بسياري دارد.
ستاره‌ها در ايران نسبت به ديني كه جامعه بر گردن آنها دارد بي‌توجهند و شايد احساس مي‌كنند مزيتي آسماني سبب شده تا آنها بدل به عنوان چهره‌هايي مشهور شوند و مردم هميشه در قبال آنها وظيفه تكريم دارند بدون اينكه تكليفي دوسويه نسبت به جامعه احساس كنند.
قبول كنيم كه فرديت در كشور ما بيداد مي‌كند و اين فرديت افسارگسيخته در بين هنرمندان و ستاره‌هاي ما شديدتر از اقشار ديگر رخنه كرده و اين براي ملتي با سابقه ما چيز خوبي نيست.
چرا بايد همواره ببينيم و بشنويم كه برخي ستاره‌هاي سينماي هاليوود كه ادعاي رويكرد الهي در هنر را هم ندارند خود را مقيد بدانند كه حضوري مستمر در ميان مليت‌هاي مختلف و مردماني كه بنا به حادثه در شرايط سختي به سر مي‌برند داشته باشند اما هنرمند ايراني كمتر از ظرفيت محبوبيت خود براي تحت تأثير قرار دادن رسانه‌ها و مسئولان به نفع هموطناني كه دچار معضل شده‌اند استفاده مي‌كند.
براي مثال سال‌هاست به واسطه هجوم ريزگردها براي مردم نجيب و محروم خوزستان و استان‌هاي غربي كشور مشكلاتي ايجاد شده و صداي مظلوميت اين مردم به سختي به گوش مسئولان مي‌رسد.
آيا دست و پنجه نرم كردن هموطنان خوزستاني با گرد و غبار كه در مقاطعي از سال نعمت تنفس راحت را از آنان سلب كرده و سال‌هاست كه فقط با واكنش‌هاي منفعلانه مسئولان مواجه مي‌شود نبايد سبب شود چهره‌هايي كه تصوير آنها همواره روي جلد نشريات رنگارنگ با ژست‌هاي مختلف نقش مي‌بندد به صرافت بيفتند تا براي جلب توجه افكار عمومي با فجايعي از اين دست قدري از وقتشان را به همنشيني و همدردي با هموطنان درگير اختصاص دهند؟
انتظار زيادي نيست چنين فعاليت‌هاي نوعدوستانه‌اي به شكلي خودجوش از سوي هنرمندان شاخص و مقبول جامعه در كشوري داعيه‌دار معنويت ترويج شود و از اين ظرفيت به عنوان وزنه‌اي به سود مردم استفاده شود.
جا دارد به اشك‌هاي ابراهيم حاتمي‌كيا براي مظلوميت شهداي افغاني حاضر در كشور سوريه و اعتراض به ناديده گرفتن چنين مضاميني در بطن و متن سينماي كشور به عنوان يكي از استثنائات در عالم هنر اين سرزمين هم ياد كنيم تا به مسئوليت‌شناسي برخي ستاره‌هاي سينما هم اشاره كرده باشيم. حاتمي‌كيا نشان داد كه اين روزها بر خلاف بسياري از شبه هنرمندان مدعي انسان‌دوستي نگاهش فراتر از مرزها و مليت‌ها را مي‌بيند و بدون اينكه ادعايي داشته باشد در قامت يك هنرمند ايراني كه به شكلي جهاني به وقايع نگاه مي‌كند خود را عرضه مي‌كند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن