تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804572240




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنایاتی که ایرانی‌ها هرگز فراموش نمی‌کنند


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
جنایاتی که ایرانی‌ها هرگز فراموش نمی‌کنند
جنایاتی که ایرانی‌ها هرگز فراموش نمی‌کنند آمریکایی های اندکی یا این تاریخچه آشنا هستند. تمام ایرانی ها هم از آن اطلاع دارند و عمیقاً از این اتفاق نسبت به آمریکایی ها احساس خشم و تنفر می کنند.


به گزارش فرهنگ نیوز ، گفتگوهای مستقیمی که میان ایران و آمریکا در خلال مذاکرات مذاکرات هسته‌ای صورت می گیرد، توجه بیشتر ناظران را به خود جلب کرده است و در این میان تحلیل ها و نظرات مختلفی در این خصوص ارائه می شود، اما بسیاری دیوار بی اعتمادی ایرانیان به آمریکا را بسیار بلندتر از حد تصور قلمداد می کنند.در همین زمینه "ریچارد کِلَس" کارمند سابق وزارت دفاع آمریکا در مطلبی به ریشه‌یابی نفرت مردم ایران از رابطه با آمریکا پرداخته است.ریچارد کلس عضو مرکز کنترل و عدم اشاعه تسلیحات، به عنوان بازوی تحقیقاتی "شورای جهان قابل زندگی" و مشاور کنگره آمریکا، در مطلبی با عنوان "جستجوی ایران در گوگل: ریشه های بی‌اعتمادی" می نویسد: «اگر می خواهید ریشه بی اعتمادی و دشمنی میان ایران و آمریکا را بفهمید، کافی است در مورد چهار موضوع در تاریخ روابط ایران و آمریکا جستجو کنید.»این پایگاه موضوعات مهم چهارگانه مورد اشاره را "دکتر محمد مصدق، بحران گروگان گیری، حمایت آمریکا از عراق علیه ایران، و پرواز ایران ایر 655" عنوان می کند.کلس در مورد دکتر محمد مصدق می نویسد: «این رهبر منتخب قانونی که جسارت ملی کردن ثروت نفت کشور خود و دفاع موفق از آن در مقابل سازمان ملل و دادگاه جهانی را داشت، عمیقاً منافع نفتی انگلستان را در خطر قرار داد. پس از آن که انواع تحریم ها، تهدید به تجاوز، و محاصره [اقتصادی] بدون هیچ نتیجه ای به شکست انجامید، انگلستان به "هری ترومن" رئیس جمهور آمریکا رو کرد تا در سرنگونی او به آن ها کمک کند. ترومن از این مطلب سرباز زد، اما " دوایت دیوید آیزنهاور" رئیس جمهور آمریکا بعد از او به درخواست های انگلستان نه نگفت.»او با تأکید بر به خاطر سپردن نقش "سفارت آمریکا" در این قضیه می نویسد: «به این ترتیب سازمان سیا و اطلاعات انگلستان مرکز فرماندهی کودتا را در سفارت آمریکا ترتیب دادند و کودتا در دومین تلاش در اوت 1953 به ثمر نشست».

مصدق پس از کودتای 28 مرداد و در دادگاه نظامی؛ او در این دادگاه به سه سال حبس مجرد (انفرادی) محکوم شدکلس در ادامه می نویسد: «بریتانیا و آمریکایی ها بعد از آن مجدداً سلطنت محمدرضا پهلوی پسر شاه دیکتاتور پیشین را به روی کار آوردند و از طریق ارتش و پلیس سری ساواک که توسط سیا آموزش دیده بود، حکمرانی او را تضمین کردند. آمریکا از شاه به عنوان ستون سیاست منطقه ای خود به خصوص در زمان ریاست جمهوری نیکسون در این کشور حمایت کرد، رآکتور هسته ای تحقیقاتی به شاه فروخت و با خوشحالی در مقابل دلارهای نفتی، سلاح های پیشرفته او را تأمین کرد. شاه به شکل روزافزون مستبد و دیکتاتور، خودمحور و فاسد شد. اعتراضات بالا گرفت و درست در زمانی که کارتر رئیس جمهور بی حواس آمریکا در اواخر 1977 به تهران رفت و پهلوی را پادشاه "جزیره ثبات" منطقه نامید، ایران در موج اعتراضات و خشونت فرو رفت. شاه کمتر از یک سال بعد از ایران گریخت و در پی آن دانشجویان ایرانی سفارت آمریکا را در اختیار و تسخیر خود درآوردند.»نویسنده می افزاید: «آمریکایی های اندکی یا این تاریخچه آشنا هستند. تمام ایرانی ها هم از آن اطلاع دارند و عمیقاً از این اتفاق  نسبت به آمریکایی ها احساس خشم و تنفر می کنند.»وی با اشاره به "بحران گروگانگیری" می نویسد: «هم آمریکایی ها و هم ایرانی ها با حادثه دوم آشنایی دارند: بحران گروگانگیری 1981-1979 که طی آن 52 کارمند سفارت آمریکا برای 444 روز پس از تسخیر سفارت در حبس نگه داشته شدند.فتیله این بحران از زمانی شعله ور شد که به شاه اجازه ورود به ایالات متحده برای درمان داده شد. دانشجویان بازگشت شاه را به قصد محاکمه و اعدام طلب می کردند و آمریکا را به عنوان شریک او در جرایم می دیدند.»

دانشجویان پیرو خط امام در حال ارائه اسناد جاسوسی آمریکائی هاکلس با یادآوری کودتای براندازی مصدق می افزاید: «و ظاهراً دانشجویان نگران طرح ریزی کودتای دیگری در سفارت آمریکا بودند.»او با اشاره به عبارت فارسی رایج برای تسخیر سفارت می نویسد: «عبارت فارسی گرفتن سفارت "تسخیر لانه جاسوسی آمریکا" است. و [این چنین شد که] آمریکا "شیطان بزرگ" نام گرفت.»
او در ادامه می نویسد: «آمریکا بر روی واقعه تسخیر به عنوان نقض قوانین بین المللی تمرکز کرد و روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع نمود. هیچ گفتگوی عمومی رسمی میان دو کشور تا پیش از مذاکرات اخیر هسته ای نبوده است.»کلس با اشاره به برخی تماس های غیررسمی می نویسد: «"مک فارلند" مشاور امنیت ملی ریگان در جریان افتضاح "ایران کنترا" به تهران رفت. همچنین برخی همکاری ها میان واشنگتن و تهران در زمان ورود نیروهای آمریکا به افغانستان در سال 2001 به وقوع پیوست که با قرار دادن ایران در "محور شرارت" به دست "جرج دبلیو بوش" در سخنرانی سالانه جلسه مشترک کنگره در 2002 این همکاری ها قطع شد.» کارمند سابق وزارت دفاع آمریکا در ادامه با اشاره به حمایت آمریکا از عراق علیه ایران می نویسد: «سومین مورد حادثه، کمتر شناخته شده؛ اما اسفناک تر است. در آشفتگی پس از انقلاب ایران، صدام حسین با استفاده از فرصت تصاحب سرزمین ارزشمند، قصد تبدیل شدن به قدرت سلطه گر منطقه را از سر گذراند. در سپتامبر 1980، صدام با آغاز اقدامات خصمانه، جنگ 8 ساله طولانی و خونریزی علیه ایران به راه انداخت.»کارمند سابق وزارت دفاع آمریکا با بازخوانی تلاشش های پشت پرده آمریکا علیه ایران در آغاز جنگ تحمیلی می نویسد: «در جریان بحران گروگانگیری، ایده کمک به عراق علیه ایران به ذهن دولت ریگان خطور کرد، به ویژه در زمانی که معلوم شد ایران تا حدی به خاطر انتقال پنهانی تسلیحات آمریکا به ایران، دست بالاتر را در مقابل عراق دارد. در 1982، ریگان رئیس جمهور آمریکا با امضای دستور اجرایی مطالعات امنیت ملی (NSSD 4-82) "دونالد رامسفلد" را به عنوان نماینده ویژه خود منصوب کرد. در نتیجه سفرهای رامسفلد به عراق در 1983 و 1984، این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شد. فناوری تجاری و با استفاده دوگانه در مقابل انظار به عراق سرازیر شد، همچنان که به تسلیحات کشورهای ثالث اجازه داده شد اغلب از مسیر دلالان اسلحه راه خود را به بغداد باز کنند.»

دونالد رامسفلد، نماینده ویژه آمریکا و صدام دیکتاتور عراقاو ادامه می دهد: «سطح مساعدت آمریکا به عراق بالغ بر میلیاردها دلار بود و شامل بمب های شیمیایی و خوشه ای، و "سیاه زخم" می شد. بر اساس گفته "چارلز دوِلفِر" از هیئت بررسی عراق (ISG) تجهیز مسلحانه به سیاه زخم با تمایل و فشار آمریکا انجام گرفت. آمریکا همچنین وظیفه تأمین بالکرد، اطلاعات راهبردی و تاکتیکی، و آموزش نظامی به عراق صدام را بر عهده داشت. استفاده از بعضی اطلاعات برای شناسایی شکاف های دفاعی عراق، به به‌کارگیری سلاح های شیمیایی منجر شد. پرسنل نظامی آمریکا با پشتیبانی مستقیم شامل حضور عوامل اطلاعاتی در خاک عراق از بغداد حمایت کردند. آمریکا همچنین قطعنامه 1984 ایران حاوی سرزنش عراق به خاطر استفاده از سلاح های شیمیایی را سرکوب کرد.»کلس تأکید می کند: «عراق از بیش از 100 هزار سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده کرد. اما ایران مقابله به مثل نکرد و چنین سلاح هایی را مخالف اعتقادات اسلام اعلام کرد، دقیقاً همانطور که اکنون سلاح های هسته ای را ممنوع اعلام کرده است.»او می افزاید: «آمریکایی های کمی هستند که این را می دانند. افراد زیادی در ایران هستند که هنوز جراحات جسمی و روانی آن را تحمل می کنند.»

حمله شیمیایی رژیم بعث به شهر مهران تنها نمونه ای از جنایات صدام علیه ایران بوداو می افزاید: «در اکتبر 1989 جورج بوش پدر با امضای دستورالعمل اجرایی امنیت ملی 26، امنیت نفت خلیج فارس را منافع ملی آمریکا اعلام کرد و رابطه با عراق را به سود ثبات منطقه دانست. ده ماه بعد، عراق به کویت تجاوز کرد.»ریچارد کلاس با اشاره به پرواز 655 هواپیمایی ایران به عنوان چهارمین حادثه می نویسد: «در روز سوم جولای 1988، چندماه قبل از آتش بس جنگ ایران و عراق، "ناوشکن یو اس اس وینسنس" (CG49) در منطقه عملیاتی در خلیج فارس با شلیک به پرواز ایران ایر 655 مسیر تهران به دبی باعث سقوط این هواپیما شد.همه 290 سرنشین ایرباس A300B2 نابود شدند. بسیاری از آن ها ایرانی بودند و تعداد زیادی بچه در میان آن ها بود. هواپیما در محدوده آسمان ایران و بر فراز آب های داخلی ایران قرار داشت. با وجود انکار اولیه، مشخص شد ناوشکن وینسنس نیز در آب های منطقه ای ایران شناور بوده است.آمریکا اظهار کرد هواپیما توسط خدمه به اشتباه هواپیمای F-14 ایرانی در حال حمله به کشتی فرض شده، بر خلاف آن که هواپیما در حال صعود بود و از یک کد هویت‌یاب فرستنده غیرنظامی در یکی از مسیرهای معمول پرواز ایران ایر استفاده می کرد. ایران این حادثه را اقدام عامدانه جنگی در میانه جنگ با عراق اعلام کرد.»

کودک بی گناه ایرانی، قربانی حمله به هواپیمای مسافربری ایر 655 توسط آمریکا
کلاس می افزاید: «8 سال بعد آمریکا برای خاتمه به شکایت ایران در دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) محکوم به پرداخت 131.6 میلیون دلار غرامت شد. آمریکا ابراز تأسف کرد اما هرگز اعتراف به تقصیر یا عذرخواهی نکرد. برعکس، جورج بوش پدر در زمان تبلیغات انتخاباتی 1988 خود اعلام کرد: «من هرگز از طرف آمریکا عذرخواهی نمی کنم. حقایق اهمیتی برای من ندارد... من آدم عذرخواهی بکنی -از طرف آمریکا- نیستم.» [!]ریچارد بکس کارمند سابق وزارت دفاع آمریکا در پایان مخاطبین خود را به مقایسه این حادثه با واقعه مشابهی در زمان حاضر دعوت می کند. او می نویسد: «این حرکت را با واکنش آمریکا به سقوط پرواز شماره 17 هواپیمایی مالزی بر فراز اوکراین در 23 سال و 2 هفته بعد از آن مقایسه کنید.»

تصویر مربوط به دیوارنویسی علیه آمریکایی ها بعد از کودتای 28 مرداد (YANKE GO HOME) که به دستور زاهدی در حال پاک شدن است

منبع: جام نیوز


94/2/23 - 15:18 - 2015-5-13 15:18:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن