واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فرهاد ورهرام:
دیدن «سیاهان جنوب ایران» را توصیه میکنم/ مستندی راهگشا
شناسهٔ خبر: 2583627 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
هنر > سینمای ایران
کارگردان مستند «سیاهان جنوب ایران» معتقد است این فیلم برای مستندسازان جوان راهگشا است و پس از دیدن این مستند با وجوه دیگری زندگی سیاهان آشنا می شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین جلسه از دوره جدید فعالیت کانون فیلم سینماحقیقت که عصر روز گذشته ۲۷ اردیبهشتماه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد به نمایش فیلم «سیاهان جنوب ایران» ساخته فرهاد ورهرام اختصاص داشت.مازیار فکری ارشاد منتقد در ابتدای نشست مستند «سیاهان جنوب ایران»، این فیلم را اثری درخور توجه عنوان کرد و گفت: این مستند سینمایی خوش ساخت است اما نبود نریشن در فیلم باعث می شود اطلاعات به درستی به مخاطب انتقال پیدا نکند.مهرزاد دانش از دیگر منتقدان حاضر در این نشست گفت: مستند «سیاهان جنوب ایران» دارای شناسه هایی است که می تواند ارتباطی میان سیاهان مناطق مختلف ایران به وجود آورد. به طور مثال تصاویر ضبط شده از طبیعت، انسان ها و رفتار روزمره آنها فضای یکپارچه ای را در روح واحد تداعی می کند که شاید مربوط به سالیان گذشته و اجداد آنها باشد و برخلاف آقای فکری ارشاد معتقدم نبود نریشن نقطه ضعف فیلم به حساب نمی آید زیرا ریتم فیلم به خوبی از طریق افراد سیاه پوست منتقل می شود و تاکید کارگردان روی دست افراد موقع نواختن موسیقی، پختن نان و نگاه موسیقیایی کاملا جای خالی نریشن را پر کرده است.ورهرام نیز در سخنانی گفت: ریتم، کاملا در زندگی افراد تاثیرگذار است. حتی رنگ پوست کف دست آنها تقریبا سفید است و حرکت دست آنها به فیلم ریتم داده است. من نیز سعی کردم از گداگرافی پرهیز کنم و بیشتر فرمالیست شوم. به همین منظور روی این حرکت فیزیکی و انسان شناسی جسمانی تمرکز کردم.وی خاطرنشان کرد: درباره موسیقی فیلم نیز باید بگویم تمام موسیقی جنوب تحت تاثیر سیاهان است. حتی مراسم اربعین و عزاداری بوشهر سابقه ای ۷۰ ساله دارد و از آفریقا به هند رفته و از طریق ناخدایان به ایران منتقل شده و به صورت فرم عزاداری در کشور ایران جای گرفته است.در ادامه این نشست مهرزاد دانش متذکر شد: تاکید کارگردان روی زندگی روزمره و بررسی جزء به جزء زندگی این افراد همراه با فضای موسیقی، حال و هوای شاعرانه ای را به نوع معیشت آنها گره زده است. به خاطر دارم در قسمتی از فیلم، فردی مشغول لیکوخوانی بود و من بعد از جستجو درباره لیکوخوانی متوجه شدم چقدر شبیه به هایکوخوانی ژاپنی است و این هم از مشخصات مستند «سیاهان جنوب» است، زیرا بعد از اتمام فیلم، کششی برای مخاطب به وجود می آورد که همچنان به دنبال واژه و مفاهیم درون فیلم باشد.وی افزود: جنس شاعرانه دیدن در کنار فضای کپرنشین خیلی متجلی است، اما در مواردی فیلم از منطق درونی فاصله می گیرد و سوژه ها ارتباط چشمی نزدیکی با دوربین پیدا می کنند.ورهرام در این زمینه گفت: این نگاه درست است. سکانسی از فیلم که کودکان فوتبال بازی می کنند و خود را مقابل دوربین معرفی می کنند جدا از کلیت فیلم است و مهدی باقری تدوینگر این اثر هم اصرار داشت این سکانس حذف شود ولی من هم به همان اندازه اصرار داشتم این سکانس باقی بماند.دانش در ادامه بحث با اشاره به اینکه مخاطب فیلم مستند نباید سطحی نگر باشد، افزود: در این مستند شاهد توالی تصاویری هستیم که شاید خیلی بی ربط با یکدیگر بوده و در نگاه سطحی معنی منطقی در برنداشته باشد. ولی برعکس دقیقا در این قست لحن شاعرانه بروز می کند، آنهم با هنرمندی تمام. لحظه ای سیلاب زمین را فرا می گیرد و پلان بعدی زنانی که مشغول شستن رخت هستند یا گرمای تنور هنگام پختن نان کات می شود به لحظه ای که کودکان روی هم گِل می پاشند تا خنک شوند. فیلم پلان های مکمل، متضاد و شبیه به هم زیاد دارد.ورهرام یادآور شد: این مستند راهگشای مستندسازان جوان است. امیدوارم بعد از دیدن این فیلم سوال هایی برای جوانان شکل گیرد و سعی کنند وجوه دیگری از زندگی سیاهان را به تصویر بکشند.مهرزاد دانش در پایان این نشست ضمن جمع بندی صحبت های خود افزود: مستندی مردم شناسانه و شاعرانه که جنبه اطلاع رسانی هم دارد. سکانس هایی تکراری که با تغییر جغرافیا حرف تازه ای دارند و می توانند لحن تازه ای هم داشته باشند. کارگردان خوشبختانه خود را مقید نکرده، تفکیک بندی ندارد و به تناوب طبیعت، زندگی سیاهان و رفتارهای آنها را بیان می کند.جلسات نمایش و نقد فیلم کانون سینماحقیقت، هر هفته یکشنبهها ساعت ۱۷ در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار می شود و ورود برای عموم آزاد است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]