تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815082452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به خيام، فردوسي و عطار مي‌باليم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۵:۴۲ب.ظ)
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: به خيام، فردوسي و عطار مي‌باليم موج-معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: به خيام، فردوسي، عطار مي‌باليم، چرا که ايران فرهنگي مديون تاريخ خود و فرهيختگاني است که در اين مرز و بوم حضور داشتند.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد عباس صالحي، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اختتاميه پنجمين کنگره بين‌المللي شعر از توس تا نيشابور در آرامگاه خيام نيشابوري افزود: براساس آمار شاهنامه فردوسي سال 93 بيش از 50 بار در کشور چاپ و 140 بار نيز بازنويسي شده است.
وي اظهار داشت: براساس آمار سال گذشته خانه کتاب 40 هزار نسخه از متن شاهنامه در کتب مختلف استفاده شده که اين بدان معني است که روزي 1200 نسخه به نام فردوسي رقم خورده است.
صالحي تصريح کرد: در هيچ جاي دنيا همچون ايران چنين گستره‌اي از ادبيات کلاسيک وجود ندارد؛ چراکه آمار چاپ چنين اثرهايي در ديگر کشورها به 100 هزار نسخه هم نمي‌رسد.
معاون فرهنگي وزير ارشاد بيان داشت: از جمهوري اسلامي ايران در دنيا به نام يک کشور فرهنگي ياد مي‌شود و در اين ميان ادبيات داراي جايگاهي بسيار ارزشمند است.
وي با بيان اين که در تاريخ ادبيات ايران نام فردوسي و خيام به وضوح ديده مي‌شود، گفت: نمي‌توان از ايران و ادبيات سخن گفت و ياد و خاطره فردوسي و خيام را گرامي نداشت؛ زيرا اين دو شاعر هويت ايراني اسلامي را زنده کردند.
معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اين که ادبيات ايران مديون تلاش‌هاي فردوسي و خيام است، اظهار کرد: فردوسي معيار شعر و ادب فارسي است و توانست ادبيات ايران را از چند پارگي نجات دهد و درس ميهن‌دوستي، اخلاق و حکمت اسلامي را به ما آموخت، شاهنامه در فرهنگ و هنر ايراني مانند خون جاري است.
معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: خيام سر حلقه اتصال ادبيات ايران در عرصه‌هاي مختلف بين‌المللي است و فردوسي و خيام هويت ايراني اسلامي را در تاريخ زنده نگه داشتند.
وي با بيان اين که خيام ترجمه‌پذيرترين شاعر در جهان است، تصريح کرد: چگونه مي‌توان خيام را دوست نداشت، خيامي که بيش از هر ايراني در خارج مرزهاي ايران شناخته شده است و هيچ شاعر ايراني به اندازه خيام در دنيا شناخته شده نيست.
صالحي با اشاره به اين که خيام شعر فلسفي را به زبان ساده بيان کرد، ادامه داد: خيام را به عنوان شاعري فيلسوف در جهان مي‌شناسند، شاعري که شعرش هنوز پس از گذشت چند قرن حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تأکيد کرد: به خيام، فردوسي، عطار مي‌باليم، چراکه ايران فرهنگي مديون تاريخ خود و فرهيختگاني است که در تاريخ اين مرز و بوم حضور داشتند.
وي ادامه داد: تاريخ ايران و فرهيختگان آن مانند فردوسي و عطار و خيام بايد به نسل جوان کشور معرفي شوند تا ايرانيان از تاريخ خود مطلع باشند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن