تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806741174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از وضعیت آرامگاه فردوسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: انتقاد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از وضعیت آرامگاه فردوسی مشهد - ایرنا - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از وضعیت آرامگاه فردوسی و شهر تاریخی توس انتقاد کرد.


حجت الاسلام نصرالله پژمانفر روز جمعه همزمان با 25 اردیبهشت "روز بزرگداشت فردوسی" طی مراسمی به همین منظور در مشهد افزود: به رغم ظرفیتی که فردوسی برای فرهنگ ما ایجاد کرده متاسفانه مراسمی که شایسته و درخور جایگاه وی باشد در کشور برگزار نمی شود.
وی گفت: فرزندانمان با فردوسی بیگانه هستند و مقصر این امر ما هستیم که برای آشنایی آنان با فردوسی زمینه سازی نکرده ایم زیرا از این ظرفیت گسترده غافل شده ایم.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین برنامه اهدای نشان جهانی فردوسی را به فردوسی شناسان اقدامی مثبتی ارزیابی و بیان کرد: امروز باید تمام افرادی را که با چنگ و دندان برای زنده نگاه داشتن یاد فردوسی تلاش می کنند طوطیای چشم کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم
به تلاشها برای احیا مجموعه شهر تاریخی توس اشاره و بیان کرد: نیازمند تلاش بیشتری در این زمینه هستیم.
محمد مقدوری گفت: نیازمند استفاده از هویت فرهنگی ایرانی اسلامی در شرایط پیچیده منطقه هستیم.
وی افزود: بسیاری از مشکلات امروز نظام سیاسی و حکومتی بسیاری از کشورها از عدم غنای فرهنگی ناشی می شود اما باید بر خود ببالیم که در تاریخ فرهنگی ایران شخصیتهایی را داریم که زیربنای فرهنگی کشورمان را غنا بخشیده اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: معرفی مفاخر به جامعه و به ویژه نسل جوان در راستای تقویت غرور و خودباوری ملی و اسلامی یک ضرورت انکارناپذیر است.
سیدسعید سرابی مفاخر را ریشه های فرهنگی و تمدنی توصیف و بیان کرد: آثار گرانقدر آنان آبشخور و سرچشمه ی زلال معارف و آموزنده های انسانساز و حیاتبخش است.
وی افزود: شاهنامه فردوسی هویت ملی ما است لذا باید آن را پاس داشت و به میان مردم آورد زیرا مردم بزرگترین و بهترین پاسداران و نگاهبانان میراث فرهنگی و معنوی خودشان هستند.
همچنین در این مراسم "نشان فردوسی" به دکتر محمدرضا راشد محصل، دکتر جلال خالقی مطلق، دکتر یعقوب دانشدوست و استاد لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر اکستر اهداء شد.
حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی سخن سرای نامی ایران و سراینده شاهنامه حماسه ملی ایران به سال ۳۲۹ هجری در روستای "پاژ" منطقه توس خراسان دیده به جهان گشود و در سال ۴۱۱ هجری قمری در همان منطقه درگذشت و در باغ خود به خاک سپرده شد.
فردوسی در دوران پرورش و بالندگی با مطالعه سروده ها و متون پیشینیان دانشی اندوخت که بعدها دستمایه او در سرایش شاهنامه شد. وی با زبان عربی و دیوانهای شاعران عرب و نیز با زبان پهلوی آشنا بوده است.
کودکی و جوانی فردوسی در زمان سامانیان سپری شد که از دوستداران ادب فارسی بودند لذا گفته می شود از 30 سالگی آغاز به نگارش شاهنامه پرآوازه ترین سروده خود و یکی از بزرگترین اسناد ادبیات کهن پارسی نمود و تا 70 سالگی دست اندرکار تدوین و چندبار ویرایش آن بود.
شاهنامه فردوسی شناخته شده ترین کتاب در دنیا به زبان پارسی است که به همه زبانهای زنده جهان ترجمه شده است.
اثر جاودان فردوسی حماسه ای منظوم با حدود 60 هزار بیت شامل اسطوره ها، افسانه ها و تاریخ چهار دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان ایران از ابتدا تا آغاز دوران اسلامی در سده هفتم است.
این اثر حماسی شامل سه بخش "اسطوره" عهد کیومرث تا پادشاهی فریدون، دوره "پهلوانی" قیام کاوه آهنگر تا مرگ رستم و دوره "تاریخی" از پادشاهی بهمن و ظهور اسکندر تا آغاز دوران اسلامی است.
شاهنامه نفوذی بسیار در ادبیات جهان داشته و شاعران بزرگی همچون گوته و ویکتور هوگو از آن به نیکی یاد کرده اند.
شهر تاریخی توس نیز که روستای "پاژ" زادگاه و مدفن فردوسی در آن قرار دارد با افزون بر 350 هکتار مساحت شامل ارگ توس، کهن دژ قدیمی شهر، بقایای شهر تابران، بنای هارونیه، مسجد و مدرسه ضلع جنوبی آن و آرامگاه فردوسی است.
نصب دکلهای فشار قوی برق در سال 1385 در حریم شهر تاریخی توس، حریم منظری آرامگاه فردوسی و عدم جا به جایی آنها تا امروز مهمترین عامل توقف ثبت جهانی این اثر تاریخی است.
7498/1858



25/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن