تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803683214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چاهي که براي کشاورز مجاز است و براي ديگران غيرمجاز!


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۱:۹ق.ظ)
چاهي که براي کشاورز مجاز است و براي ديگران غيرمجاز! موج - با توجه به بحران کم آبي، نياز است که تعامل سازنده بين وزارت جهاد کشاورزي و وزارت نيرو در زمينه تعيين تکليف حفر چاه هاي کشاورزي صورت گيرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، عده اي جنگ بعدي انسان را بر سر آب دانسته اند. هر چند تا به امروز هم بسياري از جنگ ها بر سر آب بوده است. با اين حال آنچه در کشور ما زياد شنيده و گفته مي شود خطر خشکسالي و بحران آب است. بحراني که با بارندگي ها و سر زير شدن چند سد جبران پذير نيست.
سال گذشته بحث هايي درباره کم آبي و استفاده 95 درصد آب در بخش کشاورزي، منجر به کدورت هايي شد که با عنوان کشاورز هراسي به پايان رسيد. البته هنوز اين مباحث وجود دارد؛ به خصوص اينکه بحث اصلي بر کاهش آب هاي زير زميني است. سفره هاي آب زير زميني که در اثر راه اندازي چاه هاي کشاورزي به موازات يا در کنار هم، در حال تهي شدن هستند.
البته وزارت جهاد کشاورزي به هيچ عنوان زير بار مسائلي چون کشاورز هراسي نرفت. حتي فعالان بخش کشاورزي هم بر روي اين قضيه موضع گيري کردند. با اين حال هنوز هم اعتقاد بر اين است که حجم آب مصرفي در بخش کشاورزي بسيار زيادتر از آب مصرفي و خوراکي است و وزارت جهاد بايد در اين زمينه پاسخگو باشد. ديروز هم وزير جهاد کشاورزي به مجلس رفته بود و گزارشي از مشکلات حوزه کشاورزي را ارائه داده بود.
با اين حال هنوز مسوولين وزارت نيرو از حفر چاه هاي غيرمجاز گلايه مي کنند. قائم مقام وزير نيرو در اوايل سال جاري گفته است: «در 609 دشت کشور حدود 500 هزار حلقه انواع چاه وجود دارد. تعداد زيادي از آن ها در دشت‌هاي ممنوع هستند.
با اين حال، در دشت‌هاي بحراني هر نوع برداشت ممنوع است مگر، در موارد استثنايي به منظور تأمين آب شرب که حداقل ممکن باشد اما، در دشت ممنوع عادي براي آب شرب به ميزان نياز مي‌توان از آن استفاده کرد، اما؛ براي مصارف ديگر خير؛ به طور کلي، اکنون حدود ۵۵ درصد از منابع و ذخايره زيرزميني و ۴۵ درصد از آب سطحي در کشور استفاده مي‌شود.»

در کنار گلايه هايي که در زمينه حفر چاه ها مي شود گفته شده که وزارت جهاد کشاورزي با وزارت نيرو هماهنگي ندارد و حتي گفته شده که مسوولين وزارت جهاد در ازاي دريافت مبلغي از کشاورزان به آنها اجازه حفر چاه مي دهند.
اين در حالي است که کميسيون کشاورزي مجلس گفته است که: «وزارت نيرو مکلف بوده است که چاه هاي غيرمجاز را تعيين تکليف کند ولي در اين زمينه هنوز اقدامات کافي نبوده است.»
سخنگوي کميسيون اصل 90 مجلس هم ديروز گفته است: «چاه‌هاي آب براي اخذ پروانه بايد داراي 5 شرط باشند که اين پروانه با نگاه به ظرفيت عادي دشت مربوطه و با رعايت حريم چاه‌هاي مجاز عدم اضرار به ديگران، عدم اضرار به عموم و همچنين اجراي آبياري تحت فشار صادر شود. طبق گزارش اخير ارائه شده 103 هزار مورد از چاه‌هاي فاقد مجوز شناسايي شده که از اين تعداد براي 38 هزار چاه پرونده تشکيل شده و از اين ميان تنها 14 هزار مورد تعيين تکليف شده است. از ميان 754 هزار چاه در کشور 300 هزار چاه فاقد پروانه بهره‌برداري است و به صورت غيرمجاز فعاليت مي‌کند و با توجه به بحران آب در سال‌هاي اخير لازم است اين بحث مورد رسيدگي قرار گيرد.»
سيد محمد سادات ابراهيمي، دبير کميسيون کشاورزي و منابع طبيعي مجلس، در اين رابطه به موج گفته است: «مصوب شده بود که وزارت نيرو مکلف است که چاه هاي غيرمجاز را تعيين تکليف کند، ولي؛ در اين زمينه عمل نشده است. اين در حالي است که بسياري از کشاورزان مشکل دارند. مجلس مصوب کرده بود که چاه هاي فاقد مجوز را بررسي و به آنها مجوز داده شود. در حالي که وزارت نيرو در اين خصوص صحيح عمل نکرده است.»
سادات ابراهيمي اين نکته را هم گفته است که: «کشاورزي ايران در شرايط فعلي شرايط خوبي ندارد و از هر جهت در فشار است. اگر همين امکانات کم را هم کشاورز بگيريم قطعا، کشاورزي نمي تواند حيات داشته باشد.»
رحمت الله نوروزي، عضو کميسيون کشاورزي مجلس هم به موج گفته است: «بايد يک تعاملي بين وزارت نيرو و جهاد کشاورزي وجود داشته باشد. در هرصورت منابع استاني و اعتبارات کم است و براي براي بحران کم آبي بايد رديف اعتبارات در نظر گرفته شود.»
با اين حال سادات ابراهيمي گفته است: «در برخي از دشت هاي غيرممنوعه آب کافي وجود دارد و مانعي از نظر فني وجود ندارد. نمونه بازر در خوزستان، که بعضي از شبکه هاي آب چون مربوط به قبل از انقلاب و يا سال هاي پس از آن هستند، فرسوده شده اند و باعث هدر رفتن آب کشاورزي مي شوند و آب کافي به محصولات کشاورز نمي رسد. آن موقع است کشاورز در دشت هاي غير ممنوعه اقدام به حفر چاه مي کند.»
وي تصريح کرده است که: «وزارت نيرو همکاري با کشاورزان ندارند.کشاورز دسترسي به آب ندارد و مجبور است در جاهايي اقدام به برداشت آب کند. با اين حال بايد کنترل و مديريت هم صورت گيرد.»
تمام اين گفته ها در حالي است که زنگ خطر خشکسالي و بي آبي خيلي وقت است به صدا در آمده است. اينکه حفر چاه هاي غيرمجاز از بي تدبيري وزارت جهاد ناشي مي شود يا از عدم مديريت وزارت نيرو بحثي است که با پيگيري مجلس قابل رفع است، اما؛ آن موضوع که به ذهن هم مي رسد اينکه وزارت جهاد از کشاورز خرده پا چگونه حمايت خواهد کرد؟؛ چرا که حفر چاه هايي که معمولا غير مجاز است مکانيزه نيست، بلکه به صورت سنتي صورت مي گيرد که با يک پمپ قابل استفاده است. کشاورز خرده پا مجبور است براي مايحتاج خود زمين را کشت کند. اگر قرار باشد که آب به کشاورز نرسد يا در چاه را ببندند يا ماليات براي چاه ها در نظر گيرند در اين ميان کشاورزان خرده پا و خرده مالک چه کند؟
البته همان طور که بارها گفته شده است، بايد اصول آمايش سرزمين و مزيت نسبي در سياست هاي اقتصاد کشاورزي رعايت شود. اين که در کجا، چه محصولي و با چه مختصاتي کشت شود؛ چرا که استفاده آب و بهره برداري از منابع آبي جدي تر از گذشته است و بايد محتاط باشيم.
محمد تقي توکلي در اين زمينه به موج گفته است: «در چند سال گذشته توليدات مناسبي براي حوزه صاردات نداشتيم. از طرفي نياز به بازار مصرفي داريم. بايد برنامه حمايت از کشاورزي در راستاي حمايت از کشاورزان با استفاده از فناوري هاي نوين صورت بگيرد. همچنين بايد کشاورزي، قطب اقتصادي کشور و پايه قطب صنعتي باشد. البته براي جلوگيري از کشاورز هراسي و کمبود منابع آب هم بايد روي ظرفيت ها براي توليد بهتر و بهينه کار کنيم.»
بنا بر آنچه گفته شد، اميدواريم که چنان تعامل و همکاري ميان دو سازمان مسوول وزارت جهاد و نيرو وجود داشته باشد که کشاورزان ضررکنندگان اصلي اين ماجرا نباشند؛ چرا که کشاورز زحمت اصلي خود را مي کشد، محصول توليد مي کند و در هر صورت دولت بايد حمايت کند. حمايت هم در زمينه تأمين منابع آبي است و هم در خريد محصولات و جلوگيري از واردات غيرمجاز محصولات باغي و کشاورزي.

گزارش از: صفيه رضايي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن