تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799472593




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسماعیل آذر در گفت‌وگو با فارس: خیام فیلسوف دهری نیست، او فیلسوفی موحد و روزگار آزموده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اسماعیل آذر در گفت‌وگو با فارس:
خیام فیلسوف دهری نیست، او فیلسوفی موحد و روزگار آزموده است
اسماعیل آذر از اساتید دانشگاه گفت: عمر خیام قبل از هر چیز یک فیلسوف است اما نه از جنس فیلسوفان دهری، چرا که بسیاری از رباعیاتش اتهام دهری بودن را از وی ساقط کرده است.

خبرگزاری فارس: خیام فیلسوف دهری نیست، او فیلسوفی موحد و روزگار آزموده است



اسماعیل آذر استاد زبان و ادبیات فارسی و مجری برنامه مشاعره سیما در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس به مناسبت ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام عنوان کرد:‌ خیام قبل از هر چیز یک فیلسوف است اما نه آنطور که گفته شده یک فیلسوف دهری! او یک ریاضی‌دان است و تا قرن هفده هجری قمری آثار او به زبان لاتین ترجمه شده و در سراسر اروپا مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما اعتبار شعر و این هنر شاعری آنقدر محکم و برجسته است که تمام توجه‌ها و تأملات را به سوی شعر او کشانده است. وی با اشاره به اینکه خیام مدت‌ها در مسیر انتقاد به سوی دهری بودن بود، توضیح داد: در هیچ کجای دنیا سحر میخانه‌ای را باز نمی‌کنند اما خیام در این بیت و ابیات دیگر چنین اشاره کرده است: آمد سحری ندا ز میخانه ما/ کی رند خراباتی و دیوانه ما برخیز که پرکنیم پیمانه ز می/ زان پیش که پر کنند پیمانه ما یا: سحر با باد می گفتم حدیث آرزومندی/ خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی سحرم دولت بیدار به بالین آمد/ گفت برخیز که آن خسرو شیرین آمد سحر گاهی شدم سوی خرابات/ که رندان را کنم دعوت به طاعات آذر افزود: این بیت‌ها نشان می‌دهد که سحر وقت مناجات با خداوند و دعا و گفت‌وگو و سبک کردن روح و جسم از گناه و تباهی است و در اینجا به هیچ وجه میخانه مطرح نیست، منتها فردی مانند صادق هدایت به زعم خویش رباعیاتی را محور قرار داده که مثلاً خیام اهل شراب و خمر و لاابالی‌گری و گمراهی بوده است! وی در ادامه یادآور شد: در حقیقت خیام فیلسوفی روشنفکر، موحد و روزگار آزموده است و به این نتیجه رسیده که حافظ هم به تقلید او می‌گوید: هر وقت خوش که دست دهد مغتنم شمار / کس را وقوف نیست که انجام کار چیست پیوند عمر بسته به مویی ‌ست هوش دار / غمخوار خویش باش غم روزگار چیست طبعا شخصیتی در حد خیام در برخی از دست اندازهای زندگی توقفی ندارد و به هر وسیله از این پیچ و خم‌های عالم هستی عبور می‌کند، شیوه عبور شاعرانه از پستی و بلندی‌ها و شیوه عبور غیر شاعرانه متفاوت است. یادمان باشد که هیچ گاه در شعر نباید به دنبال حقیقتی ناب بگردیم حقیقت‌ها در آن سوی مفاهیم شعر یافت می‌شوند نه در وادی‌هایی که ما می‌بینیم. مولوی خود می‌گوید: من چو لب گویم لب دریا بود/ من چو لا گویم مراد الّا بود بنابراین شاعر چیزی می‌گوید و چیز دیگر برداشت می‌کند، البته همه ما انسان‌ هستیم و هر انسانی می‌تواند ممکن الخطا باشد و خیام هم یک انسان است. وی در پایان افزود: نکته فرجامی اینکه اردیبهشتی که الان در آن قرار داریم و این سال و ماه ثابتی که تقویم ما را استوار کرده است، حتماً باید جای پای خیام را در آن ببینیم و این برای ما ایرانیان یک ارزش است که در زمان ملکشاه سلجوقی فیلسوفان روزگار مثل خیام و حکیم لوکری و دیگران جمع آمدند و بنیاد تقویم کنونی را که تقویم جلالی است، نهاده‌اند. انتهای پیام/گ

94/02/28 - 11:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن