تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815422582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خداحافظي ميهمانان ناخوانده با اهالي تهران تا پايان سال 94


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۹:۰ق.ظ)
اما و اگرهاي تعطيلي معادن شن و ماسه پايتخت؛ خداحافظي ميهمانان ناخوانده با اهالي تهران تا پايان سال 94 موج - معادن شن و ماسه موجود در منطقه 18، امروز نه تنها مشکلاتي را براي ساکنين اين منطقه ايجاد کرده اند، بلکه تمام شهروندان ساکن در پايتخت به نوعي با ريزگردهايي که منشاء آنها اين معادن هستند درگير شده اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، بحث آلودگي هوا همواره يکي از اصلي ترين معضلات شهر تهران بوده و دستگاه هاي متولي از سازمان محيط زيست گرفته تا شهرداري تهران و وزارت بهداشت براي کاهش اين آلودگي ها اقداماتي را در دستور کار قرار داده اند، اما؛ تلاش هاي صورت گرفته شده، هيچ گاه کافي نبوده است.
يکي از دلايل افزايش روز افزون آلودگي هواي شهر تهران، ريزگردهايي هستند که گاه منشاء خارجي داشته و البته در بسياري از مواقع نيز منشاء آنها کانون هاي توليد ريزگرد داخلي بوده است.
بر اساس گزارش هاي اداره کل محيط زيست تهران، مرکز کنترل کيفيت هوا، کميسيون سلامت شوراي شهر و شهرداري منطقه 18 يکي از مهم ترين کانون هاي توليد ريزگرد، معادن شن و ماسه موجود در جنوب‌ غرب تهران هستند و بر اساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداري ها، تعداد زيادي از اين معادن بايد تاکنون تعطيل مي شده اند.
رود دره کن، طي دهه هاي گذشته باعث انباشت شن و ماسه در نقاط پايين دست در منطقه 18 تهران شده و در طول سال هاي گذشته، افراد سودجويي با هدف کسب درآمد از اين معادن طبيعي بهره برداري کرده اند، اما؛ در شرايطي که سال هاست از زمان بهره برداري قانوني آنها مي گذرد همچنان شاهد فعاليت اين معادن هستيم.
تاکنون اقدامات زيادي براي تعطيلي معادن شن و ماسه صورت گرفته است و اين طور که به نظر مي رسد اگر برنامه ها بر اساس زمان بندي پيش رود، تمام اين معادن تا پايان سال 94 تعطيل خواهند شد.
محمد حقاني، رئيس کميته محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران، به اعلام اين خبر به خبرنگار خبرگزاري موج مي گويد: معادن شن و ماسه موجود در منطقه 18، شرايط بسيار دشواري را براي زندگي ساکنان اين منطقه ايجاد کرده و اعضاي شوراي شهر تهران نيز بارها اين موضوع را به شهردار تهران و شهردار منطقه تذکر داده اند.
وي مي افزايد: طرح جامعي براي تعطيلي اين معادن تهيه شده و اگر اين اتفاق عملياتي شود معادن اين منطقه تبديل به فضاي سبز، مجموعه ورزشي و هتل خواهند شد. البته تلاش خواهيم کرد بخش اعظمي از اين فضا به عرصه عمومي براي استفاده شهروندان تبديل شود.
رئيس کميته محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به دشواري هاي موجود بر سر راه تعطيلي صنايع و معادن آلاينده شهر تهران مي گويد: براي تعطيلي هر يک از مشاغل مزاحم شهر تهران، بايد بحث بي کاري کارگران فعال در آن شغل را نيز در نظر گرفت و شايد يکي از دلايل اصلي که تاکنون تمام معادن شن و ماسه موجود در منطقه 18 شهرداري تهران تعطيل نشده اند، همين موضوع باشد.
وي مي افزايد: با رايزني هايي که اعضاي شورا با شهردار تهران و شهردار منطقه داشته اند، مقرر شده معادن شن و ماسه منطقه 18 تا پايان سال 94 تعطيل شوند.
اينکه قرار است فعاليت معادن شن و ماسه منطقه 18 تعطيل شود، اتفاق بسيار خوبي است، اما؛ اينکه چرا با وجود آلايندگي شديد اين معادن، تاکنون شاهد اين اتفاق نبوده ايم جاي سوال دارد.
مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، در اين رابطه به خبرنگار خبرگزاري موج مي گويد: معادن شن و ماسه منطقه 18، امروز نه تنها براي شهروندان ساکن در اين منطقه مشکلاتي را به وجود آورده، بلکه خطراتي را براي 10 ميليون جمعيت ساکن در پايتخت به همراه داشته است.
وي مي افزايد: بدون شک اين معادن بايد از 20 سال گذشته تعطيل مي شده اند و اکنون مديريت شهري، توجه ويژه اي به جلوگيري از فعاليت اين معادن دارد و قطعا در آينده نزديک شاهد اين اتفاق خواهيم بود.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه به نقش قوه قضائيه در تعطيلي اين معادن اشاره مي کند و مي گويد: مسوولان قوه قضائيه نيز بايد در کنار مديريت شهري نقش فعال تري را ايفا کرده و شرايط را براي تعطيلي اين معادن فراهم کنند.
بدون شک يکي از دلايلي که تاکنون سبب تعطيل نشدن معادن شن و ماسه در منطقه 18 شهرداري شده همين مشکلات حقوقي بوده که شهرداري منطقه با مالکين اين معادن داشته است.
ابوالفضل قناعتي، عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران، در خصوص جزئيات اين معضلات به خبرنگار خبرگزاري موج مي گويد: براي تعطيلي اين معادن، اختلافات زيادي ميان مالک، بهره برداران و شهرداري وجود دارد و هر بار که شهرداري براي جلوگيري از فعاليت اين معادن اقدام کرده به دليل وجود مستندات قانوني که مالکيت را اثبات مي کرده، جلو ماموران شهرداري گرفته شده است.
وي مي افزايد: اگر قرار است شاهد تعطيلي اين معادن باشيم، بايد ابتدا قوه قضائيه به اين موضوع ورود پيدا کرده و مشکلات حقوقي که در اين پرونده وجود دارد را برطرف کند و بعد از آن شهرداري براي تعطيلي اين معادن اقدام کند.
اهالي منطقه 18 شهرداري تهران علاوه بر هواي آلوده اي که استنشاق مي کنند، با گرد و خاک ناشي از فعاليت اين معادن نيز دست به گريبان هستند. حال آنکه شن و ماسه اين معادن به دليل وجود خاک در آن، براي بتن‌ ساز هم مناسب نيست.
ناظم يکي از مدارس مقطع دبيرستان منطقه که حياط آن رو به روي يکي از معادن شن و ماسه قرار دارد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج به مشکلات دانش آموزان اين مدرسه و خانواده هايشان اشاره مي کند و مي گويد: دانش آموزان مدارس منطقه 18، نمي توانند همانند ساير دانش آموزان شهر از زنگ تفريح و ساعت ورزش خود بهره ببرند زيرا گرد و خاک بسياري در تمام ساعات روز در اين منطقه مشاهده مي شود و تعداد زيادي از دانش آموزان اين منطقه نيز درگير بيماري آسم شده اند.
وي مي افزايد: از طريق مدير مدرسه، بارها به شهرداري و ساير دستگاه هاي ذي ربط نامه فرستاده و خواستار تعطيلي اين معادن شده ايم اما متاسفانه توجهي به خواسته ما نمي شود.
مريم جعفري نيز مادر يکي از دانش آموزان دبيرستان دخترانه ستايش واقع در منطقه 18 است که منزل مسکوني آنها نيز در اين منطقه واقع شده است. وي در گفت و با خبرنگار خبرگزاري موج به جزئيات تازه تري از مشکلات ساکنان اين منطقه اشاره مي کند و مي گويد: اصلي ترين مشکل ما در ايام زمستان است و در اين فصل، فرزندان ما در بسياري از روزها تنفس نيز برايشان دشوار مي شود.
وي مي افزايد: فعاليت اين معادن در شب بيش از روز است و شب ها از سر و صداي بيش از اندازه ماشين هاي حمل شن و ماسه استراحت کردن براي ما دشوار مي شود. درخواست ما از مسوولان اين است که چاره اي براي ساکنين اين منطقه بيانديشند و با تعطيلي اين معادن، اجازه دهند ما هم همانند ساکنين ساير مناطق شهر تهران زندگي آسوده اي داشته باشيم.
با وجود تمام مشکلاتي که بر سر راه تعطيلي معادن شن و ماسه وجود دارد اما وحيد نوروزي، شهردار منطقه 18، قول داده که تا پايان سال 94، اين معادن به طور کلي تعطيل شوند.
وي در اين خصوص به خبرنگار خبرگزاري موج مي گويد: 450 هکتار از معادن شن و ماسه منطقه 18 که بيش از 50 سال قدمت دارند منتقل خواهند شد و در تلاش هستيم تا مشکلات ساکنين اين منطقه را به حد اقل برسانيم.
شهردار منطقه 18 با اشاره به اقداماتي که تاکنون براي کاهش ريزگردها در اين منطقه صورت گرفته شده است بيان مي کند: تاکنون تلاش کرده ايم با افزايش سرانه فضاي سبز و کاشت درختان در گونه هاي مختلف، با آلايندگي معادن شن و ماسه مقابله کنيم. همچنين تاکنون در اين منطقه نهال ‌هاي مختلفي از جمله توت نرک کاشته شده که تاحدودي نيز در کاهش آلودگي ها موثر بوده است.
اگر وعده مطرح شده از سوي متوليان شهر تهران در راستاي تعطيلي معادن شن و ماسه منطقه 18 تا پايان سال 94 عملياتي شود مي تواند گامي مثبت در راستاي کاهش آلودگي هواي شهر تهران باشد و شايد بتوان از اين اقدام به عنوان نخستين گام جدي شهرداري در زمينه کاهش آلودگي هوا و کمک مديريت شهري به سازمان هاي متولي کاهش آلودگي هواي پايتخت ياد کرد.
حال بايد ديد مديريت شهري با تعطيلي معادن شن و ماسه در راستاي کاهش آلودگي هواي پايتخت گامي اساسي بر مي دارد؟













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن