تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798408990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پایان بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران / قول قالیباف برای انتقال نمایشگاه سال آینده به «باغ کتاب»


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
پایان بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران / قول قالیباف برای انتقال نمایشگاه سال آینده به «باغ کتاب»
بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ساعاتی پیش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار تهران در مصلی به کار خود پایان داد .


به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، مراسم اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ساعاتی پیش در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد. 
 
 محمد باقر قالیباف شهردار تهران پس از بیان اینکه باید تقارن ماه رجب و روز مبعث با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را به فال نیک بگیریم گفت: روز مبعث روز بعثت کتاب، خواندن و نوشتن است و ما امیدواریم که نمایشگاه کتاب نیز نمایشگاهی برای بعثت فرهنگ باشد.  
 
وی ادامه داد: آگاهی بخشی به جامعه مهمترین رسالت افرادی است که در راه قرآن و اهل بیت قدم برمی دارند و دلیل آن که معجزه پیامبر ، کتاب بوده این است که کتاب و خواندن مهمترین اثری است که در زندگی بشریت جاودانه می ماند.  
 
شهردار تهران با بیان اینکه کتاب انسان را به اشرف مخلوقات تبدیل می کند و مهمترین تحول فرهنگی خواندن است ادامه داد: پیامبر کتاب را برای ما گذاشت که از آن پیروی کنیم و اگر ما به امامان معتقدیم از همین کتاب است و کتاب راه رستگاری است. 
 
وی تصریح کرد: کتاب هایی که ریشه در فرهنگ قرآنی دارند ، تحولات عظیمی را به وجود آوردند و از این جمله می توان به کتاب های افرادی چون امام خمینی (ره) و نهرو اشاره کرد. 
 
شهردار تهران افزود: الان که ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم و از یک طرف هم در تحریم هستیم و خوانش های تکفیری از اسلام و قرآن توسط دشمنان اسلام ارائه شده است ، همه ما موظف به توجه به بحث آگاهی بخشی هستیم .
 
قالیباف بیان اینکه پیشرفت بشریت در گرو دانایی محوری است ، در خصوص چالش های حوزه نشر اظهار داشت: ما همیشه تاسف می خوریم که سرانه مطالعه در کشورمان پایین است و این به نوع تربیت ما برمی گردد که کودکانمان در پایان فصل تحصیلی کتاب را به گوشه ای پرتاب می کنند و خود را راحت می کنند.  
 
شهردار تهران ادامه داد: در حقیقت کاهش در سرانه مطالعه ریشه در تربیت ما دارد و کتاب خوانی در حقیقت یک رفتار آموختنی است و مهمترین نقشه برای درونی سازی کتابخوانی بستگی به خانواده و سیاستگذاران کلان دارد. 


وی اظهار داشت: من وقتی به آمار نگاه می کردم دریافتم که ما هر سال در حوزه کتابخوانی سیر سعودی داریم و آنچه در مرکز توجه قرار گرفته ، بیشتر تالیفات خارجی بوده و این به معنای فاصله گیری از فرهنگ ایرانی اسلامی خودمان است.  
 
شهردار تهران ادامه داد: به نظر می رسد که ما در حوزه نشر یک چالش جدی داریم و آمار ناشرین سه برابر آمار کتاب فروشان است و امروزه تولید در کشور ما وجود دارد ، اما حوزه مصرف دچار مشکل است تولید، توزیع و مصرف ما باید در مسیری حرکت کند که سیاست گذاری ها درست شوند.  
 
قالیباف ادامه داد: هم اکنون 70 درصد چرخه نشر در ایران و 30 درصد آن در شهرستان ها رخ می دهد و همین قطبی بودن هم مشکل ایجاد می کند . 
 
وی ادامه داد: ما در حین این که در تهران هزار و 200 کتابفروشی داریم 5 هزار و 900 لوازم آرایش فروشی داریم.  در حال حاضر ما 800 میلیارد گردش مالی در حوزه نشر داریم ، اما در حوزه لوازم آرایشی 20 هزار میلیارد تومان گردش داریم. 
 
قالیباف گفت: نسبت کتاب فروشی ها به لوازم آرایش فروشی با اهداف انقلاب اسلامی و فلسفه بعثت سازگاری ندارد ، گاهی می گوییم که مردم فقیر هستند اما امروزه معلوم است که ما دچار اشکال در سیاست گذاری چرخه فرهنگی هستیم.  
 
وی تصریح کرد: من معتقدم که ما در تولید قدرت ، ثروت و معنویت و منزلت مشکل داریم و جامعه ای موفق است که بتواند این ها را به هم تبدیل کند. 
 
شهردار تهران اظهار داشت: هر ساله 40 میلیارد تومان به کتابخانه های مدارس اختصاص داده می شود و ما نیازمند یک کتابخانه کلاسی هستیم. 
 
قالیباف گفت: از سال قبل و با طرح «باز باران» در این حوزه برای تولیدات فرهنگی، آموزشی و کمک آموزشی حضور پیدا کرده ایم و امسال 8 میلیون کتاب به کتابخانه های مدارس داده شد  ، یعنی هم اکنون در مدارس در ازای هر شاگرد 6 و نیم کتاب وجود دارد.  
 
وی تصریح کرد: ما امروز بیش از 70 کتابخانه در سطح شهر تهران داریم که به صورت شبانه روزی کار می کنند تا مردم در آن ها مطالعه کنند. از طرفی هم در حوزه زیرساخت ها برای مصرف کتاب و کتابخوانی نیز شهرداری دو گام برداشته است و  امروزه مکان نمایشگاه بین المللی در شهر آفتاب با شرایط بسیار خوبی ساخته شده و با اساس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تجهیز می شود. 
 
قالیباف افزود: بیش از 700 میلیون تومان برای آماده سازی شهر آفتاب هزینه شده و انتظار می رود که این هزینه از مرز یک میلیارد تومان فراتر رود و این پروژه در حال حاضر نهایی شده و هم اکنون مجموعه فضای بسته و باز نمایشگاه کتاب تهران نیازمند 130 هزار متر مربع است.  
 
شهردار تهران گفت: ما قول می دهیم که بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران را در همین تپه های عباس آباد با 130 هزار متر مربع برگزار کنیم. 
 
هم چنین علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مراسم اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: من می خواهم از کل ناشران، تشکل های نشر و شهردار تهران و مدیران شهرداری تشکر کنم. 
 
وی ادامه داد: ناشران امسال با حضور فعال خود بر شکوه نمایشگاه کتاب تهران افزوده اند و تلاش کرده اند که نمایشگاه با کتاب های مناسب تری در معرض دید عموم قرار بگیرد.  
 
جنتی گفت: تشکل های نشر نیز که امسال مجموعه اجرایی نمایشگاه کتاب به آن ها واگذار شده گام های مثبتی برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن این نمایشگاه برداشته اند. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من از قالیباف و مدیران شهرداری تهران تشکر می کنم که از مدت روی کار آمدن دولت تا به امروز نسبت به ایجاد فضاهای فرهنگی با نشاط اقدام کرده اند.  
 
جنتی اظهار داشت: در آینده نزدیک در فرهنگسرای خاوران شاهد ایجاد سالن های تئاتر هستیم و امسال را به عنوان سال تئاتر نامگذاری کرده ایم.  
 
وی گفت: شهرداری در مورد کتاب و کتابخوانی نیز اقدام به تجهیز مجموعه فرهنگی عباس آباد کرده است.  
 
وی در خصوص اشاراتی که قالیباف بر آن تاکید کرده بود گفت: ما به 130 هزار متر مربع فضا برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیاز داریم و مصلی تهران واقعا جای برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب نیست.  
 
 
جنتی خاطر نشان کرد: آن چه که ما از شهردار انتظار داریم این است که شهر آفتاب را به عنوان یک نمایشگاه بین المللی در خور جمهوری اسلامی ایران تکمیل کند.  
 
هم چنین سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در قالب ارائه یک گزارش از نحوه برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: اگر مبعث نقطه عطفی در تاریخ بشریت بود امیدواریم که نمایشگاه کتاب امسال نقطه عطفی در تحول حوزه و فرهنگ و اندیشه باشد.  
 
وی با بیان اینکه 962 هزار عنوان کتاب در سال های بعد از انقلاب چاپ شده است ادامه داد: در دیدار با مقام معظم رهبری وقتی این آمار عرضه شد گفتند این هنوز با ظرفیت ایران فاصله دارد و آمار مهمی است و باید رویش تحقیق کنیم. 
 
صالحی ضمن اشاره به اینکه ما هم اکنون در ردیف هفدهم و هجدهم جهان هستیماظهار داشت: امسال اقدامات مهمی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رخ داده که از آن جمله می توان به تجهیز امور اجرایی به تشکل های نشر اشاره کرد که گام مهمی در حوزه فرهنگ بوده است دولت نباید خود را دست و پاگیر کارهای اجرایی کند. 
 
وی ادامه داد: محور دوم تقویت وجه بین المللی نمایشگاه بوده و نمایشگاه کتاب عنوان بین المللی دارد و باید از آن حفاظت شود امسال حضور کشور عمان فرصتی برای ورود به جهان عرب بوده است و حضور روسای نمایشگاه های مهم دنیا فرصتی برای ارتباط نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با نشر جهانی بوده است.  
 
صالحی گفت: فعال سازی سفارت خانه ها در حوزه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نتیجه نامگذاری روزهای این نمایشگاه به نام کشورهای مختلف بوده است و کیفی سازی حوزه کتاب هایی که وارد نمایشگاه شدند هم در حوزه لاتین و عربی قابل توجه است.  
 
 معاون فرهنگی وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه بخش بین المللی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امسال زنده تر و پویاتر دیده شد ادامه داد: نمایشگاه کتاب فرصتی برای صنعت نشر بوده و آمار می گوید که 66 میلیارد و 400 میلیون تراکنش از طریق پوز بانکی داشته ایم ، این در حالی است که در سال گذشته این تراکنش 46 میلیارد تومان بوده است و امیدواریم که در پایان امروز تراکنشمان به 70 میلیارد تومان برسد.  
 
وی گفت: اقتصاد نشر کشور رو به جلو بوده و نمایشگاه کتاب تهران توانسته بازار مناسبی برای این صنعت باشد. 
 
صالحی ادامه داد: تفاهم نامه های جدی یکی دیگر از فعالیت های امسال ما در نمایشگاه کتاب بوده که در قالب آن تفاهم نامه هایی با پست و شرکت رجا امضا شد تا کتاب ارزان تر به مصرف کننده برسد و در هر قطار کتابخانه هایی ایجاد شود.  
 
صالحی ادامه داد: امسال جلسات صمیمی مهمان ویژه با اهالی فرهنگ و نشر نیز مورد توجه بوده است و صنعت نشر و مشکلات آن را باید رو در رو با مدیران در میان بگذاریم.  
 
رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ادامه داد: در حوزه مدیریت منابع درآمدی نیز با تاکید مقام وزارت ، اتفاقاتی در حوزه مدیریت بن ها افتاد و تصمیمات جدی تری برای حمایت از صنعت نشر گرفته شد. 
 
صالحی گفت:حوزه اخبار سنجی نیز در مجموع نشان می دهد که بازدید کنندگان 33 درصد و دست اندرکاران 34 درصد افزایش داشته اند و مردم ما خوب می فهمند که وقتی دست اندرکاران تلاش می کنند تا به جلو بروند چگونه باید رفتار کنند.  
 
وی در پایان گفت: هر ناشر خارجی که امسال به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آمده این میدان حضور را دیده و متعجب شده است.  
 
گفتنی است در حاشیه برگزاری اختتامیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ناشرانی چون انتشارات فاتحان، شرکت تعاونی ناشران گیلان ، انتشارات دیباگران، انتشارات خوش خوان، انتشارات خانه و ادبیات، انتشارات جمال، فروشگاه کتاب الکترونیکی طاقچه، انتشارات آوند دانش، انتشارات ویژه نشر و انتشارات پیام مشرق تجلیل شد.  
 
لازم به ذکر است دز این مزاسم  از یحیی اراشدی وزیر اطلاع رسانی لبنان نیز تقدیر به عمل آمد.
  
انتهای پیام/ 
 





اخبار مرتبط

اجرای زنده ویژه برنامه «کوی نشاط» در نمایشگاه کتاب
نمایشگاه کتاب میزبان ویژه برنامه‌ی «اینجا ایران است»
هم‌اکنون می‌توان کتاب را به سایر نقاط دنیا ارسال کرد/مشکلات ارسال کتاب‌های فیزیکی حل شده است
کوچکترین نویسنده نمایشگاه، در غرفه «بهار کتاب» رادیو ایران
"پنجره" معضلات توزیع کتاب در کشور را بررسی می کند
اگر دانش آموزی کتاب غیر درسی بخواند به او می گوییم چرا کتابهای خودت را نمی خوانی!
"بهار کتاب"میزبان خواننده پاپ می‌شود
اعلام برنامه "بهار کتاب" رایو ایران در روز سوم نمایشگاه کتاب
اولین نسخه " صدسال تنهایی" پیدا شد
کتاب برای برخی افراد فقط وسیله دکوراسیون منزل است




۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن