تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820406010




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارتقای کیفیت کتاب، مشکلات حوزه نشر را کاهش می دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک نویسنده: ارتقای کیفیت کتاب، مشکلات حوزه نشر را کاهش می دهد تهران - ایرنا - حسین نیرومند نویسنده و پژوهشگر فرهنگی با بیان اینکه باید در تولید کتاب به کیفیت آن توجه شود گفت: اگر به کیفیت کتاب و محتوای آن توجه شود، بخشی از مشکلات حوزه کتاب رفع می شود.


حسین نیرومند روز دوشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: هنگامی که هدف گذاری ما تولید کتاب باشد و نه تولید محتوا، اتفاقی که رخ می دهد این است که با انبوه کتاب های کم بنیه روبرو می شویم که واقعا ارزش مطالعه ندارد و یا اگر از سوی مردم خریداری و مطالعه شود، از آنجا که ظرفیت لازم را برای جذب مخاطب ندارد، سبب می شود تا چیزهایی دیگر جای کتاب را بگیرد.
وی با بیان این که اضافه کرد: اگر 70 هزار عنوان کتاب چاپ شده در سال با آمار کتاب کشورهایی که در حوزه کتاب سرآمد هستند، مقایسه شود، خواهیم دید که عنوان های تولیدی کتاب در ایران بیش از بسیاری کشورها ست و از این موضوع می توان به کتابسازی تعبیر کرد.
مشاور هنری وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه آماری از کتاب های منتشر شده در ایران گفت: متاسفانه درحدود 70 درصد از کتاب های ما کتابسازی است و تا زمانی که مسوولان فرهنگی به شمارگان عنوان های کتاب افتخار کند، این اتفاق می افتد.
وی افزود: در کشورهای غربی شمارگان کتاب بالای 200 هزار و حتی یک میلیون است ولی در ایران هزار و 500 جلد است و به جای این که شمارگان کتاب را که با کیفیت کتاب نسبت دارد، ارتقاء دهیم به عنوان کتاب اهمیت داده ایم و این کار ظلم به جنگل های ایران و دنیاست که کاغذ را به کتاب تبدیل می کنیم و کتاب هایی را چاپ می کنیم که ارزش ندارد.
نیرومند عنوان سازی کتاب را نشانگر بیماری سیستم فرهنگی جامعه دانست و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی تواند 70 هزار عنوان کتاب را ارزیابی کند اما در جهان برای نوشتن کتاب باید چند انسان اندیشمند، آن کتاب را تایید کند تا امکان چاپ داشته باشد، در حالی که در کشور ما بسیاری فقط کپی می کنند.
نویسنده کتاب مدیریت چشم مخاطب همچنین یکی از مشکلات حوزه کتاب را نحوه تبلیغ و اطلاع رسانی از سوی رسانه ها به ویژه صدا و سیما دانست و گفت: سیستم تبلیغاتی کل کشور به ویژه در صدا و سیما مردم را به کتاب خواندن فرانمی خواند.
وی افزود: طبق آماری که چند روز پیش اعلام شد فقط 4 درصد از دانشجویان کشور شخصیت فردوسی را می شناسند و این مساله نشان می دهد که حوزه فرهنگی کشور به ویژه صدا و سیما و نشریات اصولا به کتاب و پیوست آن یعنی مفاخر کشور اعتنایی نمی کنند و نتیجه چنین سیاستی سبب می شود تا ارزش کتاب در صدا و سیما از پفک و چیپس کمتر شود.
نیرومند نهادینه شدن کتابخوانی را به موضوع آموزش پیوند داد و گفت: مدیریت کلان فرهنگی کشور باید به صورت مستقیم دامنه آموزش کتابخوانی را از دبستان تا دانشگاه گسترش دهد و از طرف دیگر باید مطبوعات و رسانه ها به ویژه صدا و سیما به صورت غیر مستقیم فعالیت کنند.
نویسنده کتاب دستورالعمل های فیل آبی برای ایده آبی تاکید کرد: تا زمانی که کتاب برای مدیریت فرهنگی کشور موضوعیت پیدا نکند، یک وضعیت عوام زدگی در حوزه فرهنگ بوجود می آید، در حالی که بخش زیادی از سواد رسانه ای، دیداری و شنیداری ما به کتاب و کتابخوانی ارتباط دارد.
فراهنگ**1003**1569



28/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن