تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820112336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شورش های داخلی در انتظار خیابان های مصر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: پس از صدور حکم اولیه اعدام مرسی؛ شورش های داخلی در انتظار خیابان های مصر خبرگزاری پانا: با گذشت یک روز از اعلام احکام اعدام محمد مرسی و تعدادی از سران ارشد اخوان المسلمین مصر، کارشناسان بین الملل خبر از احتمال درگیری و شورش داخلی در این کشور می دهند.
۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ساعت 15:51

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، روز گذشته در دادگاه بدوی قاهره حکمی صادر شد که تعجب جامعه جهانی را برانگیخت. حکمی که بر اساس آن محمد مرسی رئیس جمهور اسلامخواه پیشین مصر به همراه بیش از یک صد نفر دیگر به اتهام فرار از زندان و دست داشتن در خشونت هایی که در جریان قیام مردمی این کشور علیه حکومت حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر در سال 2011 اتفاق افتاد، به اعدام و حبس محکوم می کند. این حکم اولیه به مفتی مصر ارجاع داده تا نظر خود را درباره این احکام ارائه کند و حکم قطعی این محکومان دوم ژوئن صادر خواهد شد.
این دادگاه در حالی حکم اعدام محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع مصر، محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین، سعید الکتاتنی، خیرت الشاطر و البلتاجی و شمار دیگری از رهبران اخوان المسلمین، یوسف قرضاوی [رهبر معنوی گروه اخوان المسلمین] و همچنین حکم زندانی شدن 105 نفر دیگر را برای تأیید به مفتی مصر ارجاع کرده که «عبدالفتاح السیسی» که حالا رئیس‌جمهور مصر است، می‌گوید احکام دادگاه مستقل است و ارتباطی با وی ندارد.
کارشناسان بین الملل علت صدور این حکم شتابزده و گسترده را شرایط کنونی مصر می دانند. سید مصطفی سیدآقایی، کارشناس امور بین الملل می گوید: با توجه به تحولات اخیری که در منطقه صورت گرفته، دولت فعلی مصر ترجیح می دهد که در همین اوضاع و احوال، اعدام ها را انجام دهد چون اگر آرامشی در مصر ایجاد شود دیگر چنین فرصتی دست نخواهد داد، تا به محاکمه این 105 نفر و اعدام این افراد بپردازد.
این کارشناس امور بین الملل ادامه می دهد: هم اکنون اوضاع فعلی مصر سامان گرفته نیست، بنابراین آنان تلاش می کنند که اگر قرار است این اعدام ها انجام شود، در همین شرایط فعلی صورت گیرد و به آینده موکول نشود، زیرا اگر به بعد موکول شود برایشان مشکل ساز خواهد شد.
به نظر می رسد حکم اولیه ای که دیروز برای مرسی و یارانش اعلام شد، بسیار سنگین تر از احکامی بود که پیش از این برای حسنی مبارک و سایر سران کشور صادر شده است. سید آقایی دلیل این تفاوت ها را ناشی از وابستگی های دستگاه فعلی به سیستم مبارک می داند و می گوید: در حال حاضر علاوه بر حکم اعدام مرسی، حکم اعدام کسانی چون محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین، سعید الکتاتنی، خیرت الشاطر و البلتاجی و شمار دیگری از رهبران اخوان المسلمین و همچنین یوسف قرضاوی [رهبر معنوی گروه اخوان المسلمین] نیز اعلام شده است، هرچند که حکم قطعی اعدام به مفتی مصر محول شده و بعد از فتوای مفتی هم این حکم قابل تجدید نظر است، اما این احکام می تواند منجر به شورش داخلی در این کشور شود.
سیدآقایی تاثیر اجرا شدن این احکام بر تحولات مصر و منطقه را جدی ارزیابی کرده و می گوید: هم اکنون اخوان المسلمین در حال خیزش است و در صورت اجرایی شدن احکام اعدام، احتمال یک حرکت آشوب گرایانه در مصر ممکن است. از سوی دیگر اردوغان و گروه حماس هم وابسته به اخوان المسلمین هستند و انتظار می رود که یک برپایی و خیزشی از سوی اخوان المسلمین در منطقه صورت گیرد.
این درحالی است که روز گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه صدور حکم اعدام برای محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع مصر را محکوم کردو گفت: «متاسفانه، مجازات مرگ برای رئیس جمهور مرسی در حالی صادر شده که وی نخستین رئیس جمهور این کشور است که به صورت دموکراتیک و با کسب 52 درصد آرا به قدرت رسیده است. مصر در حال بازگشت به دوران مصرقدیم است. متاسفانه غرب چشمان خود را به روی اقدامات سیاسی کودتاگر بسته است. مجازات مرگ در غرب دیگر منسوخ شده اما غرب به حکم اعدام در مصر واکنش نشان نمی دهد.»
همچنین روز گذشته تظاهراتی نیز مقابل سفارت مصر در آنکارا و کنسولگری این کشور در استانبول از جانب اعضای هیات رئیسه حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه و در مخالفت با اقدام دستگاه قضایی مصر در صدور حکم اعدام علیه مرسی و دیگر رهبران گروه اخوان المسلمین برگزار شد.
در این تظاهرات، معترضان با این شعار که عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر قاتل است و ما در کنار مرسی هستیم؛ صدور احکام جدید در مصر را مغایر با اصول و قوانین بین المللی و اجرای عدالت توصیف کردند .
گفتنی است؛ احکام صادره نه تنها اعتراض طرفداران اخوان المسلمین را در برداشته بلکه واکنش جامعه جهانی را نیز به همراه داشته است. تنها با گذشت ساعاتی پس از اعلام احکام اعدام، دفتر بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل هم در واکنشی مشابه از حکم مذکور انتقاد کرد و از مقامات مصر خواست از اقداماتی که سبب تضعیف حاکمیت قانون، صلح و ثبات در این کشور می‌شود، خودداری کنند. همچنین یک مقام ارشد وزارت خارجه این کشور حکم اخیر را موجب «نگرانی عمیق» واشنگتن خواند.
از سوی دیگر، اعتراضات حزبی و مردمی نیز در کشور مصر آغاز شده است. ابراهیم السنوسی، معاون دبیرکل حزب کنگره مردمی سودان که از احزاب مخالف دولت کشور مصر محسوب می شود هشدار داد احکام دادگاه مصر، این کشور را به لیبی، سوریه و عراق جدید در منطقه تبدیل خواهد کرد. وی گفت اصل تنش در سینا است و کل مصر بعد از این حکم ها به لیبی ، عراق و سوریه و همه کشورهایی تبدیل خواهد شد که همواره از نبود دموکراسی و سیاست های حاکمان ظالم و مستبدی که نمی خواهند آزادی بدهند و قصد دارند با زور حکومت کنند، رنج می برند.
گفته می شود هم اکنون وزارت کشور مصر در سراسر مصر وضع اضطراری و آماده باش امنیتی اعلام کرده است. براین اساس این وزارتخانه ضمن اعلام وضع اضطراری و آماده باش امنیتی در سراسر مصر به افزایش درجه بندی آمادگی نیروها اقدام کرده و بر اساس آن همه مرخصی‌ها در بین نیروهای مختلف پلیس لغو شده است همچنین تدابیر امنیتی در اطراف تاسیسات مهم و حیاتی تقویت و حضور نیروهای امنیتی در خیابان ها و میدان های اصلی سراسر مصر افزایش یافته است.
به نظر می رسد پس از بحران سوریه و یمن در منطقه، این بار بایستی شاهد درگیری های داخلی در کشور مصر باشیم.  













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن