واضح آرشیو وب فارسی:مهر: هویتبخشی سالنهای تئاتر شهر -۸
تئاتر شهر دیگر قلب تپنده تئاتر نیست/ استعفا از شورای هنری چهارسو
شناسهٔ خبر: 2582455 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
هنر > تئاتر
نیما دهقان عضو شورای هنری سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر از سمت خود استعفا کرد و دلیل آن را مشغلههای کاری خود در عرصه اجرای تئاتر و همچنین تولید برنامههای تلویزیونی ذکر کرد. دهقان که پیش از این از سوی پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر و در نشست رسانهای اسفندماه ۹۳ به عنوان یکی از اعضای شورای هنری سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر معرفی شده بود، درباره وضعیت حضور خود در این شورا به خبرنگار مهر گفت: به دلیل اینکه مشغول تولید و اجرای تئاتر هستم و در تلویزیون هم ساخت برنامه «مجله تئاتر» و چند برنامه دیگر را بر عهده دارم، فرصت لازم برای حضور در جلسات شوراهای هنری مجموعه تئاتر شهر را ندارم به همین دلیل از حضور خود در شورای هنری سالن چهارسوی تئاتر شهر استعفا کردم.
تئاتر شهر باید توسط مدیری مقتدر و آشنا به تئاتر اداره شود
این کارگردان تئاتر درباره نظر خود به عنوان یکی از فعالان عرصه هنرهای نمایشی در خصوص طرح هویتبخشی سالنهای مجموعه تئاتر شهر، توضیح داد: شخصا با شوراهای هنری تئاتر شهر موافق نیستم ولی وقتی پیشنهاد همکاری در این شوراها از سوی خانم پریسا مقتدی به من داده شد، دوست نداشتم به حرکتی که شروع شده کمک نکنم.
کارگردان نمایشهای «لوله» و «مادر مانده» تصریح کرد: معتقدم مجموعه تئاتر شهر باید توسط یک مدیر مقتدر و آشنا به تئاتر اداره شود زیرا این شوراهای هنری تنها باعث تفرقه و ایجاد حس بد بین خانواده تئاتر میشود.
شوراهای هنری سوءتفاهمزا هستند
دهقان با بیان اینکه تجربه نشان داده این شوراهای هنری سوءتفاهمزا هستند، افزود: البته نمیخواهم از دوستانی که در این شوراها تلاش میکنند، انتقاد کنم. این طرح در مرحله آزمون و خطا است و باید دید که در آینده به سرانجام و نتیجهای ختم میشود یا خیر.
تهیهکننده برنامه تلویزیونی «مجله تئاتر» در ادامه سخنان خود خطاب به تصمیمگیرندگان دولتی تئاتر، تأکید کرد: در همه جای دنیا مکانی به عنوان تئاترشهر وجود دارد که تحت نظارت و حمایت دولت فعالیت میکند و به نوعی اعتبار و بیلان کاری دولتها در عرصه فرهنگ و هنر است. در کنار تئاتر شهر هم سالنهای خصوصی مختلفی وجود دارد ولی دولت روی تئاتر شهر متمرکز است. متأسفانه در ایران اینگونه نیست.
ویترین تئاتر کشور جای آزمون و خطا و تجربه نیست
وی متذکر شد: مکانی که به عنوان ویترین تئاتر کشور شناخته میشود جای آزمون و خطا و تجربه نیست و اگر صادقانه بخواهم بگویم باید یک رییس مقتدر که تصمیمگیری قاطعانه داشته باشد، برای تئاتر شهر تصمیم بگیرد تا شاخصترین آثار از هنرمندان و نخبهگان تئاتری در این مکان اجرا شوند. نباید تصمیمگیریها به گونهای باشد که هر دانشجو و فارغالتحصیلی به خود اجازه دهد تا متقاضی اجرا در مجموعه تئاتر شهر باشد.
دهقان معتقد است که مدیران و تصمیمگیرندگان دولتی تئاتر باید از افراد و هنرمندان نامدار و صاحب سبک برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر دعوت و حمایت کنند زیرا حضور این هنرمندان به فعالیت دولت و تئاتر کشور، اعتبار میدهد.
کارگردان نمایش «کادانس» اظهار کرد: شاید بخشی از دلسردی هنرمندان صاحبنام برای حضور و اجرا در مجموعه تئاتر شهر این است که مدیران و تصمیمگیرندگان دولتی از آنها دعوت و حمایت نمیکنند تا اثری را روی صحنه ببرند. باید به نخبگان تئاتر کشور که تعدادشان بیشتر از ۲۰ نفر هم نیست، حق داد که رغبت اجرا در مجموعه تئاتر شهر را نداشته باشند زیرا شاهد این هستند که همزمان در سالنهای دیگر مجموعه آثاری از افراد کم تجربه و فاقد سبک و اعتبار روی صحنه میرود.
تئاتر شهر در حال حاضر دیگر مکانی تأثیرگذار بر جریان تئاتر ایران نیست
این هنرمند تئاتر روند موجود در اجراهای مجموعه تئاتر شهر را دلیل تغییر نگاه تماشاگر واقعی تئاتر نسبت به این مجموعه دانست و تصریح کرد: مجموعه تئاتر شهر در حال حاضر تنها یک بنای نمادین است و دیگر آن مکانی نیست که خون را به رگ تئاتر بدمد و دیگر جایی برای حضور افراد صاحبنام تئاتر نیست و در کل دیگر به عنوان مکانی تأثیرگذار بر جریان تئاتر ایران فعالیت نمیکند.
دهقان ادامه داد: این در حالی است که مجموعه تئاتر شهر قلب تپنده تئاتر ایران است و باید تأثیرگذار باشد. به همین خاطر است که ریاست مجموعه تئاتر شهر دارای اهمیت است. وقتی راه برای اجرای افراد کم تجربه در تئاتر شهر باز شده، اعتبار مجموعه پایین میآید. این اتفاق در خصوص جشنواره تئاتر فجر هم افتاده است. از برگزارکنندگان دولتی جشنواره تئاتر فجر سؤال دارم که کارگردان برگزیده این جشنواره کیست؟ در هر بخش از جشنواره شاهد معرفی یک کارگردان برگزیده هستیم زیرا قرار است که همه را راضی نگه داریم. تصمیمگیرندگان دولتی تئاتر باید بدانند که قرار نیست همه را راضی نگه داشت و بعد از پایان اختتامیه جشنواره تئاتر فجر، نیمی از شرکت کنندگان با جایزه به خانه خود بازگردند.
کارگردان نمایش «خنکای ختم خاطره» معتقد است با نگاه راضی نگه داشتن همه تصمیمگیری کردن باعث شده تا همه کسانی که در تئاتر فعالیت میکنند به خود اجازه دهند که به راحتی متقاضی اجرا در مجموعه تئاتر شهر باشند و همین امر باعث شده تا سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درخواست اجرا به تئاتر شهر ارائه شود.
انتشار فراخوان برای تئاتر شهر یکی از شوخیهای بزرگ تاریخی است
وی با بیان اینکه این صحبتهای در خصوص تماشاخانه ایرانشهر و سالنهای خصوصی تئاتر وجود ندارد زیرا مجموعه تئاتر شهر یک برند است، متذکر شد: ما هر سال اعتبار این برند تئاتری را کم میکنیم. اینکه مجموعه تئاتر شهر فراخوان ارائه دهد یکی از شوخیهای بزرگ تاریخی است. هیچگاه هنرمندان نامدار و صاحب سبک فرم پر نمیکنند تا ریاست مجموعه تئاتر شهر با بررسی آن تصمیم بگیرد که اجازه اجرا به آنها بدهد یا نه.
دهقان یادآور شد: متأسفانه در جشنواره تئاتر فجر هم چنین اتفاقاتی رخ میدهد و برای طراحی پوستر جشنواره فراخوان منتشر میشود. این روند باعث میشود که اعتبار و جایگاه جشنوار نیز تنزل پیدا کند. از آقای سعید اسدی دبیر جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر درخواست دارم به این نکات توجه کند و اعتبار جشنواره تئاتر فجر را حفظ کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]