تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820441207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تئاتر شهر جای آزمون و خطا نیست/ از بین رفتن هویت قلب تپنده تئاتر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: هویت‌بخشی تئاتر شهر- ۵
تئاتر شهر جای آزمون و خطا نیست/ از بین رفتن هویت قلب تپنده تئاتر

حمیدرضا آذرنگ


شناسهٔ خبر: 2567526 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
هنر > تئاتر

حمیدرضا آذرنگ نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر معتقد که طرح هویت‌بخشی سالن‌های تئاتر علیرغم اینکه طرح مثبتی است اما نباید در مجموعه تئاتر شهر پیاده شود زیرا این مجموعه محل آزمون و خطا نیست. حمیدرضا آذرنگ درباره ارزیابی خود از طرح هویت‌بخشی سالن‌های مجموعه تئاتر شهر به خبرنگار مهر گفت: من با بحث هویت‌‌ داشتن یک فضا برای یک فعالیت و پیدا کردن شیوه یا شکل و ماهیت اجرایی اثر، مخالف نیستم اما مجموعه تئاتر شهر با هر تعداد سالن، حرفه‌ای‌ترین و معتبرترین مجموعه تئاتری ایران است و جایی برای آزمون و خطا نیست.

این هنرمند شناخته شده تئاتر متذکر شد: ما طی سال‌های اخیر تعریف این بنای آبرومند تئاتر را تغییر داده‌ایم. امکانات تئاتر شهر را نباید در اختیار آزمون و خطا کردن قرار دهیم. مجموعه تئاتر شهر را به مکانی تبدیل کرده ایم که هر فردی به راحتی وارد آن می‌شود و نمایشی را روی صحنه می‌برد در حالیکه در گذشته عده‌ای عمرشان را هزینه کردند تا به جایی برسند که بتوانند در این مکان حرفه‌ای اجرا داشته باشند. 

اعمال سلیقه‌های شخصی و گروهی هویت تئاتر شهر را گرفته‌اند 

نویسنده و کارگردان نمایش «خیال روی خطوط موازی» با بیان اینکه حق تئاتر شهر این نبود که به راحتی هر کسی برایش تصمیم بگیرد، تأکید کرد: یک مدیر حق ندارد به راحتی درباره این بنا تصمیم بگیرد. ببینید بعد از بازسازی‌های انجام شده در تئاتر شهر چه چیزی باقیمانده است. دیگر به اسکلت این مجموعه هم رحم نشده است. با اعمال سلیقه‌های شخصی و گروهی هویت را از تئاتر شهر گرفته‌ایم.

آذرنگ با اشاره بدیهی بودن وجود اختلاف سلیقه بین انسان‌های صاحب‌نظر و اعمال این سلیقه‌ها طبق قانون، یادآور شد: در بنایی که متعلق به همه خانواده تئاتر است نمی‌توان اعمال سلیقه شخصی کرد. شعور جمعی که برای رسیدن به یک اتفاق و نتیجه شور می‌کنند، قابل احترام است ولی این آزمون و خطا نباید در مجموعه تئاتر شهر تجربه شود. 

تئاتر شهر به جای بالا بردن سطح ذائقه مخاطب، خود را در حد ذائقه عمومی پایین آورده است

کارگردان نمایش «دو لیتر در دو لیتر صلح» با بیان اینکه زمانی قرار بود که مجموعه تئاتر شهر ذائقه‌ساز باشد و سطح ذائقه عمومی را ارتقا دهد، اظهار کرد: متأسفانه تئاتر شهر موظف شده خود را در حد ذائقه عمومی مخاطب پایین بیاورد تا مخاطب بیشتری جذب کند. تئاتر شهر پیشانی تئاتر کشور است و ما موظفیم از بزرگان تئاتری درخواست کنیم تا با اجرای آثار خود چراغ سالن‌های مجموعه خاموش نشود. 

وی معتقد است که هنرمندان تئاتر باید درباره تئاتر و مجموعه تئاتر شهر مطالعه داشته باشند زیرا علیرغم اینکه تئاتر دغدغه همه هنرمندان فعال این عرصه است، هنوز یک سند تدوین شده در خصوص مطالبات خانواده تئاتر وجود ندارد.

بازسازی‌ها باعث لطمه دیدن تئاتر شهر و از بین رفتن هویت آن شده‌اند

آذرنگ با انتقاد صریح از وضعیت بازسای مجموعه تئاتر شهر، متذکر شد: مرمت یک بنای دارای قدمت یعنی زنده نگاه داشتن سلول به سلول آن بنا. وقتی اعضا و جوارح یک بنا را از درجه بودن ساقط می‌کنیم و سلیقه شخصی خود را در آن اعمال می‌کنیم، دیگر هویت بنا را از آن می‌گیریم. کسی حق ندارد اینقدر سرسری با مجموعه تئاتر شهر به عنوان یک بنای ریشه‌دار هنری برخورد کند. بعدها همه درباره این بازسازی‌ها و لطماتی که به تئاتر شهر وارد کردند، صحبت خواهند کرد. 

نویسنده نمایشنامه «خنکای ختم خاطره» در پایان تصریح کرد: اینگونه رفتارها، اقدامات و تغییرات باعث می‌شود که مجموعه تئاتر شهر از هویت بیفتد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن