واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:
«یقین» نخستین عنصر روشی سید مرتضی در اجتهاد است
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: عناصر روشی سید مرتضی در نگاه او نسبت به نظریه الاجتهاد و عملیه الاجتهاد قابل بررسی هستند که نخستین عنصر در این زمینه «یقین» است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی پیش از ظهر امروز در همایش هزاره سید مرتضی که در مدرسه معصومیه برگزار شد با بیان اینکه بازشناسی و اهمیت پیمایش فقه شیعه و نیز بازشناسی روشهای فقها راهکاری برای شناخت مکتب علمی آنهاست اظهار کرد: به این ترتیب و بر اساس بازشناسی روشهای فقهایی همچون سید مرتضی و شیخ طوسی هم میتوان به افکار و نتایج و مکتب دانشی آنها پی برد. وی افزود: سید مرتضی بخشی از عناصر روشی را قبول داشت و از این روشها در شناخت زیرساختهای اجتهادی بهره میبرد. رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه هم شیخ طوسی و هم سید مرتضی را میتوان جزو شخصیتهایی دانست که اجتهاد را پایهگذاری کردند گفت: در عملیه الاجتهاد نیز شاهد بیان نظراتی جامع از سوی این دو دانشمند هستیم. وی ادامه داد: شیعیان فلسفه فقه را ابداع کردند و اهل سنت هم این موضوع را از شیعه گرفتهاند. مبلغی با اشاره به لزوم راهاندازی پروژهای به منظور شناخت صحیح این روشها خاطرنشان کرد: در این صورت میتوانیم نگاه ابتدایی سید مرتضی را دوباره احیا و پیگیری کنیم. رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس عنوان کرد: عناصر روشی سید مرتضی در نگاه او نسبت به نظریه الاجتهاد و عملیه الاجتهاد قابل بررسی هستند که نخستین عنصر در این زمینه «یقین» است. وی با بیان اینکه به عقیده سید مرتضی، نباید به کمتر از یقین در حل مباحث استناد بجوییم تصریح کرد: «گمان» باید از سیر مطالعات و روشها کنار گذاشته شود و همینجاست که تفاوت میان سید مرتضی و شیخ طوسی را شاهد هستیم. مبلغی گفت: البته شیخ طوسی مبحث گمان را به صورت تئوریزه بکار گرفت تا مشکلی در این به وجود نیاید هرچند سید مرتضی این بحث را به هیچ وجه قبول نداشت. رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه استناد به مبانی کلامی، دومین عنصر در شناخت تفکر اجتهادی سید مرتضی محسوب میشود خاطرنشان کرد: البته این یک عنصر ناخودآگاه در مورد سید مرتضی به نظر میرسد. وی افزود: بازشناسی اندیشههای سید مرتضی و شیخ طوسی امری ضروری در روزگار ما محسوب میشود و قرآن یکی از مهمترین عرصههای این امر خواهد بود. مبلغی با بیان اینکه سید مرتضی برای عقل در فهم پروژه و نظریه اجتهادی جایگاه بسیار ویژهای در نظر میگرفت عنوان کرد: این جایگاه از انعطافها و نکات مثبت و فعال و قابل بررسی در روش اوست. رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: حوزههای علمیه در نگاه کلان خود به مسئله اجتهاد و با توجه به سیر مراحلی اجتهاد، رویکردی مبتنی بر مطالعات فراوان و دارای خبر ویژه ندارند در حالیکه سیر اجتهاد مقولهای با اهمیت فراوان و بخشی از اجتهاد به شمار میرود. وی اضافه کرد: سید مرتضی این سیر را در حد ادبیات مد نظر داشته و در گفتمان اجتهای خود نیز سه مرحله مهم را در نظر داشته یعنی یا اجماع است که به آن اجماع با خیال راحت استناد میکنیم، یا اینکه فقها در مسأله دچار اختلاف شدند، در اینجا باید به سراغ یک دلیل قاطع از کتاب و سنت رفت. انتهای پیام/78004/صا40
94/02/23 - 13:24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]