تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819408539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حزب حاکم مالزی پس از 69 سال فعالیت؛ اختلافات و تضعیف پایه های قدرت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حزب حاکم مالزی پس از 69 سال فعالیت؛ اختلافات و تضعیف پایه های قدرت کوالالامپور – ایرنا – سازمان ملی مالایی تباران متحد که به آن حزب آمنو گفته می شود در حالی مراسم شصت و نهمین سالگرد تاسیس خود را برگزار کرد که نشانه های از تضعیف و اختلافات گسترده داخلی در آن به چشم می خورد.


به گزارش ایرنا، حزب حاکم آمنو از سال 1957 تاکنون با شش نخست وزیر هدایت مالزی را در اختیار داشته است و سه نخست وزیر آن اکنون در قید حیات هستند.
تونکو عبدالرحمان، تون عبدالرزاق، تون حسین عون، تون ماهاتیر محمد، عبدالله احمد بداوی و نجیب تون رزاق نخست وزیران مالزی طی شش دهه گذشته هستند که از سازمان ملی مالایی تباران متحد برآمده و اجازه ورود نژادی دیگر به جز نژاد مالایی و یا احزاب دیگر را در صدر قدرت نداده اند.
ماهاتیر محمد از سال 1981 تا 2003 قدرت را در دست داشت سپس با کناره گیری وی، عبدالله احمد بداوی تا سال 2009 سکان هدایت مالزی را در دست گرفت.
ماهاتیر محمد که پدر مدرن سازی مالزی لقب دارد و در طول 22 سال نخست وزیری خود توانست تغییرات گسترده ای در تبدیل مالزی از یک کشور کشاورزی به صنعتی ایجاد کند، از عملکرد بداوی رضایت نداشت.
نارضایتی ماهاتیر باعث شد بداوی پس از شش سال حاکمیت، قدرت را به نجیب تون رزاق نخست وزیر فعلی این کشور بدهد، اما نارضایتی ماهاتیر در پایان دوره پنجساله نخست حاکمیت نجیب آغاز شد و اکنون که از دور دوم نخست وزیری نجیب تون رزاق بیش از سه سال زمان باقی است، ماهاتیر خواستار استعفای وی است.
پدر مالزی مدرن معتقد است که نجیب تون رزاق حتی در مقایسه با بداوی عملکرد خوبی نداشته است و ماهاتیر بارها خواستار کناره گیری وی شده است.
ماهاتیر در کمتر از یک سال گذشته، با این عنوان که برخی از اعضای آمنو در برابر اقدامات نادرست نجیب تون رزاق سکوت کرده و جرات انتقاد ندارند، گفت که خود حاضر است منتقد نجیب تون رزاق باشد.
نجیب تون رزاق که تا هفته گذشته در برابر سیل انتقادات ماهاتیر سکوت کرده بود، اوایل این هفته در ایالت صباح مالزی گفت تا زمانی که مردم و اعضای حزب آمنو از او حمایت کنند، از پست نخست وزیری استعفا نخواهد داد.
وی گفت که قدرت را از راه دموکراتیک و به وسیله مردم بدست آورده است. اظهاراتی که می تواند نشان دهنده افزایش فشار به نخست وزیر مالزی برای کناره گیری وی از قدرت باشد.
نجیب تون رزاق با اشاره به اینکه در دهه 1980 در حزب آمنو از ماهاتیر حمایت کرده است، از نخست وزیر اسبق مالزی خواست پاسخ حمایت ها را بدهد، و اگر نمی خواهد حمایت کند، باید زیاد مزاحمتی برای حزب ایجاد نکند.
نخست وزیر مالزی در حالی در شرق این کشور به بیان اظهارات خود پرداخت که زید ابراهیم از وزرای پیشین دولت مالزی روز دوشنبه از تشکیل یک جلسه محرمانه توسط محی الدین یاسین معاون نخست وزیر و معاون حزب آمنو در ایتالیا خبر داد.
آنگونه که زید ابراهیم مدعی شده است، محی الدین یاسین معاون نخست وزیر مالزی در ایتالیا در جلسه ای با افراد برجسته حزب حاکم مالزی (آمنو) درصدد برکناری نجیب تون رزاق از قدرت است.
اگرچه حزب آمنو در هفت دهه گذشته توانسته است، قدرت مطلق را در عرصه سیاسی مالزی در اختیار خود داشته باشد، اما اکنون تفاوت دیدگاه های سران ارشد و باتجربه این حزب از جمله ماهاتیر محمد با نجیب تون رزاق و تلاش محی الدین یاسین معاون نخست وزیر برای رسیدن به قدرت نشان می دهد که این حزب دچار اختلافات داخلی گسترده ای شده است.
اما حزب سازمان ملی مالایی تباران متحد که از سال 1946 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد، اکنون پس از 69 سال همچنان به حیات سیاسی خود ادامه می دهد و در نبرد برای حفظ قدرت است.
این حزب از زمان استقلال مالزی تاکنون سکان هدایت مالزی را در اختیار داشته و در حال حاضر 88 کرسی از 222 کرسی پارلمان این کشور را نیز در اختیار دارد.
این اختلاف در عرصه سیاسی مالزی و افزایش تفرقه های درون حزبی از هم اکنون نگرانی هایی برای تشکیل ائتلاف احزاب در چهاردهمین دوره انتخابات سراسری این کشور جنوب شرق آسیا نیز ایجاد کرده است.
چهاردهمین دوره انتخابات سراسری مالزی قرار است سال 2018 برگزار شود.
آساق**241**1611






22/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن