تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798617483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جادوی عدد 15 برای محمدعلی سپانلو / روایتی از تجربه بازیگری شاعر پرآوزه در «رخساره»


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


جادوی عدد 15 برای محمدعلی سپانلو / روایتی از تجربه بازیگری شاعر پرآوزه در «رخساره» فرهنگ > سینما - محمدهادی کریمی نویسنده فیلم سینمایی «رخساره» با بازی زنده‌یاد محمدعلی سپانلو از روزهای همراهی با این شاعر سرشناس یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خبر درگذشت سپانلو، شاعر مطرح، جامعه هنری و ادبی را در غم فرو برده است؛ غم از دست دادن ادیب و هنرمندی که همراهانش خاطراتی خوش از او به یاد دارند. سپانلو در سال‌هایی که شخصیت مطرحی در دنیای ادبیات بود، در معدود فیلم‌های سینمایی نیز مقابل دوربین حاضر شد. «رخساره» به کارگردانی امیر قویدل و نویسندگی محمدهادی کریمی یکی از این فیلم‌هاست. کریمی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره این هنرمند و حضورش در «رخساره» و خاطره روزهای همراهی با او سخن گفت. کریمی در مورد اینکه شاعر تهران، چطور بازی در «رخساره» را پذیرفت چنین پاسخ داد: «جناب استاد سپانلو (حالا كه نيستند راحت تر مي‌توان گفت جناب استاد، چون به شدت از شنيدن اين دست عناوين ناراحت مي‌شدند و بار معنايي منفي عناويني چون استاد و مهندس و دكتر را در عصر فعلي، زودتر از همه  دريافته بودند) درويش‌وار گروه عوامل سازنده «رخساره» را با حضورشان مفتخر ساختند، آن موقع 15 سال پيش، بي‌ادعا در قامت بازيگر يك اثر سينمايي ظاهر شدند در حاليكه نامي پرآوازه در عرصه شعر و نقد و ترجمه بودند.» او ادامه داد: «خود به جادوي ارقام اعتقاد داشت يا حداقل آن را بهانه مي‌كرد، مي‌گفت هر 15 سال جلوي دوربين يك فيلم سينمايي رفته است، حالا 15 سال گذشته ولي تقدير زمان بر جادوي ارقام چربيده و ديگر سينماي ايران اين افتخار را نخواهد داشت.» نویسنده «رخساره» همراهی سپانلو را با گروه تولید چنین روایت کرد: «درباره نقش و حضور و ميراث او بزرگان بايد صحبت كنند، اما من وظيفه دارم ياد كنم از حضور قلندروار او در ميان جمعي كه در آن سال‌ها همه جوان بودند و شهرت امروز خود را در سینما نداشتند، و استاد چنان معاشر خوبي بود كه هيچ‌كس از حضورش، دانشش، گذشته‌اش، در جمعي كه با او فاصله چشمگيري داشتند معذب و متاذي نبود و بلكه او را خوش محضرترين آدم گروه يافته بودند كه با طنز و مطايبه دقيق‌ترين نكات را به مخاطبش منتقل مي‌سازد بدون هيچ ادعايي، تفرعني و حجم حضور آزاردهنده‌اي، او سپانلو بود، جايگاه خودش را مي‌شناخت و بر خلاف بسياري درصدد اثبات مدام و هرلحظه جايگاه خود نبود.» او درباره نظر سپانلو درباره فیلمنامه این کار گفت: «وقتي فيلمنامه «رخساره» را خواند دوست داشت، از عشقي پيرانه سر كه بين رويا و واقعيت در نوسان است، تا شكاف نسل‌ها و جدا شدن وگسست فكري و اجتماعي نسل جديد، حتي اگر فرزندان مشاهير و معاريف باشند. اينها شايد باعث شده بود فيلمنامه را دوست داشته باشد شايد هم بهانه كرد تا جادوي ارقام واقعاً جامه عمل بپوشد، شايد به دنبال يك زنگ تنفس در ميان برنامه هميشگي شده‌اش از نوشتن و خواندن و زيست اديبانه‌اش بود و سينما اين فرصت را دراختيارش مي‌گذاشت.» کریمی خاطره خود را از روزهای همنشینی با سپانلو چنین روایت کرد: «یک روز در میانه صحبت‌هایی که قبل از شروع فیلمبرداری و بین دو پلان فرصت مغتنمی برای من فراهم می‌ساخت که بیاموزم و از من پرسيد شعری از پره ور اول فیلمنامه‌ات  نوشته‌ای،‌ شعرهایش را دوست داری، گفتم عاشق باغ هستم، گفت فهميدم، نیازی به نوشتن شعری از او قبل از نوشتن فیلمنامه نبود. فيلمنامه‌ات رنگ و بوی اين شعر را داشت،  این عشق همان لحظه گریخته جاودانه‌ای است که پره ور در آن شعر می‌گوید. لحظه گریخته جاودانه، و بعد تعبیر نادر نادرپور از لحظه کوچک ادبی پره ور را چند بار تکرار کرد.» او در پایان گفت: «فیلم «رخساره» بهانه‌اي شد كه آن زمان چند شعر از او در فيلم خوانده شود، سنتي كه تا آن زمان با بازي شاعر، در سينما رواج نداشت.» 5858

کلید واژه ها: ادبیات ایران - محمدعلی سپانلو - سینمای ایران -




سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 - 11:49:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن