تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812695767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فضاهای مجازی تهدید یا فرصت - محسن بهاروند*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فضاهای مجازی تهدید یا فرصت - محسن بهاروند* فضاهای مجازی خصوصا فضاهای جدید واتساپ، وایبر، لاین، تانگو، تلگرام و دیگر فضاهای مجازی اینترنتی که امروز در لایه های زندگی افراد ورود کرده تیغهای دو لبه ای هستند که می توانند هم فرصت و هم تهدید باشند.


این فضاها که منشعب از فضای اینترنتی هستند با نصب بر روی گوشیهای تلفن همراه یک شبکه بسیار گسترده را برای افراد فراهم کرده بطوریکه به راحتی می توانند از این فضا به نحو دلخواه خود استفاده کنند.
در درون این فضاها امکاناتی فراهم شده که افراد به هر میزان بتوانند گروه هایی را تشکیل دهند و در این گروه ها اعضا به تبادل اطلاعات بپردازند.
اکنون که این فضا طی سالهای اخیر در کشور رشد بسیار تند و سریعی را به خود گرفته است این سوال مطرح است که آیا این فضاها در جهت صحیح و درست خود قرار گرفته یا اینکه مسیر بی راهه را طی می کنند؟
فارغ از اینکه چه کسانی و با چه اهدافی این فضاها را ایجاد کرده اند اما می توان اینگونه گفت که فضاهای یاد شده شمشیری دو لبه است که هم می تواند فرصت و هم می تواند تهدید همه جانبه برای جامعه تلقی شود.
فضاهای مجازی اگر در مسیر درست خود قرار گیرند و نقش هدایتگری جامعه را به خوبی انجام دهند پر واضح است که می توانند برای آینده کشور و جامعه مفید و فرصتی ارزنده باشند.
اگر از این فضا برای رشد و توسعه جامعه استفاده شود نه تنها این فضاها مخرب و یا منفی نیست بلکه بسیار ارزشمند و مفید به حال جامعه است.
اما با نگاهی به عملکرد این فضاها در عمر کوتاه یک تا دو ساله آن شاید به این نتیجه برسیم که از این فضاها کمتر برای رشد و توسعه جامعه استفاده شده و بخش عمده این فضا به ساختن گروه ها برای سرگرمی های شبانه و یا روز مره اختصاص پیدا کرده است.
یکی از نقاط قابل تامل این فضا گردش اطلاعات سریع است که بیشتر اوقات نیز بدون درستی و یا نادرستی انجام می شود که همین امر نیز جامعه را در مسیر با چالش هایی مواجه می کند.
بسیاری از اوقات اخباری درهمین فضاها در جامعه پخش شده که هیچگونه تطبیقی با واقعیت نداشته اما چنان به سرعت دست به دست می شود که تمامی لایه های جامعه را در بر خواهد گرفت.
از دیگر مواد قابل تامل در این فضاها مطرح شدن اهداف و اغراض دشمنان جامعه و یا افراد مغرض بوده که کاربران را به دلیل فهم دشوار تشخیص مغرض بودن یا نبودن همواره دچار سر درگمی می کند.
این فضاها که هیچگونه حصار یا محدوده ای ندارند فرصت حضور دوست و دشمن را به طور یکسان فراهم کرده اند که اگر تشخیص افراد برای شناسایی آنان درست نباشد حتما آثار مخربی را برای شخص و جامعه به همراه خواهد داشت.
حال که این فضاهای دو لبه برای آحاد جامعه درست شده ضرورت دارد تا با فرهنگ سازی درست مسیر صحیح را برای کاربران و افراد جامعه انتخاب کرد تا هیچگاه این فرصتهای خوب به تهدیدی برای جامعه تبدیل نشود.
یکی از راههای فرهنگ سازی در این زمینه شناخت کاربران از تشکیل دهندگان گروه های اجتماعی در این فضاهاست طوری که مانند دوستیابی های دوران زندگی از مطمئن بودن مدیر گروه و یا اعضای آن باید مطمئن شد.
راه دیگر استفاده صحیح از این فضاها اینکه اخبار و مطالبی که در این فضاها منتشر می شود حتما قابل وثوق و از مراجع مطمئن و مورد تایید باشد که داشتن لینک خبر آن یکی از مطمئن ترین راهها است.
انتشار ندادن هر مطلبی که شک برانگیز است یکی دیگر از راه های استفاده درست از فضاهای مجازی یاد شده است طوریکه مطالبی که به هر شکلی اهداف کلی نظام، اعتقادات و مسایل دیگر را با ابهام مواجه می کند را نباید منتشر کرد.
شایعه یکی از آفتهای معمول در این فضا است طوری که روزانه هزاران شایعه در این فضاها مطرح می شود و برخی بدون توجه به صحت یا سقم آن مبلغ آن می شوند.
استفاده بیش از حد معمول از این فضاها اعتیاد به همراه دارد اعتیاد به یک وسیله ای که می تواند زندگی روزمره را بر هم زند و فرد را از هستی ساقط کند.
متاسفانه استفاده بیش از حد از این فضاها به دلیل آسان بودن کاربرد آن است و در زندگی اغلب افراد به یک معضل تبدیل شده و افراد بیشتر کارهای خود را از طریق همین فضاها دنبال می کنند.
آفت بزرگ دیگر این فضاها تنبل کردن افراد و گرفتن روحیه نشاط و شادابی از جامعه است طوری که افراد وقت طولانی از شبانه روز را به این فضاها اختصاص می دهند.
فضاهای مجازی به دلیل عدم محدودیت در آن حتی می تواند برای جوانان گول زننده و دام باشد طوری که منجلابی را برای آنان ترسیم کند بدون اینکه جوانان متوجه آن شوند.
نقش خانواده ها از یک سو و نقش مسوولان نیز از سوی دیگر برای فرهنگ سازی از این فضاها بسیار حیاتی و اثرگذار است طوری که نظارت خانواده ها در محدود کردن استفاده از این فضا برای فرزندان و نیز نظارت بیشتر دستگاه های مسوول در دادن فضا به افراد هم می تواند گره گشای حل معضلات یاد شده باشد.
از طرفی معرفی صحیح استفاده از این فضا و به طور مشخص فرهنگ سازی برای استفاده بهینه از فضای مجازی از سوی کارشناسان می تواند افراد را در مسیر درست استفاده از این فضا قرار دهد.
* رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خوزستان



21/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن