تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819416202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فهمی هویدی: باعث شرمساری است که برخی عرب ها در حال ویران کردن یمن هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فهمی هویدی: باعث شرمساری است که برخی عرب ها در حال ویران کردن یمن هستند بیروت - ایرنا - فهمی هویدی نویسنده مصری تاکید کرد: "دیوانگی" است اگر خیال کنیم راه نجات یمن در ویران ساختن این کشور است، باعث شرمساری است که بعضی از عرب ها در این ویرانی شریک هستند و عده ای دیگر تماشاچی باقی مانده و یا تشویق کننده شده اند.


به گزارش ایرنا، هویدی در مقاله ای که در روزنامه لبنانی السفیر منتشر شد، نوشت: پیشتر در مقاله ای با عنوان «زدودن شبهه» نوشتم که جنگ در یمن می خواهد اوضاع بد را به شیوه ای بدتر و زشت تر درمان کند، اما آن زمان تصور نمی کردم اوضاع تا جایی پیش برود که منجر به ویرانی این کشور و آوارگی مردم و عقب گرد صد ساله آن شود.
آل سعود حدود 44 روز قبل با بهانه جویی و ادعاهایی مانند بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهوری فراری و مستعفی یمن با کمک آمریکا و رژیم صهیونیستی ائتلافی از چند کشور عربی را با دادن باج های کلان مالی به سران آنها برای حمله به یمن، تشکیل داد.
آل سعود نام این عملیات را ابتدا "طوفان قاطعیت" گذاشت، اما از آنجا که نتوانست به هیچ یک از اهداف خود دست یابد، نام آن را به "بازگرداندن امید" تغییر داد و جنایاتش را با شدت بیشتری ادامه داد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، تاکنون هزاران یمنی به ویژه کودکان و زنان با بمباران مناطق مسکونی یمن کشته و یا زخمی شده و زیر ساخت های این کشور نابود شده است.
هویدی خاطرنشان کرد: باور نمی کردم که بحران یمن را بخواهیم با فاجعه حل کنیم و به بهانه مقابله با حوثی ها 25 میلیون یمنی را مجازات کرده و زندگی شان را به جهنم مبدل سازیم.
این نویسنده عرب تاکید کرد که توقف فوری حملات هوایی به یمن به هر قیمتی، ضروری ترین نیاز امروز و این لحظه است، چرا که ادامه بمباران ها بیشتر از اینکه پیروزی برای سعودی ها به ارمغان آورد، باعث ویرانی و عذاب بیشتر مردم یمن شده است.
وی ایجاد فاجعه در یمن را ناشی از حملات سعودی ها و ائتلاف تحت رهبری آن دانسته و تصریح کرد که ویرانی های ناشی از حملات، بازتاب ها و تاثیرات منفی و عمیقی بر جای گذاشته و برخی با تردید از اهداف این جنگ، می پرسند آیا هدف این بمباران ها از میان برداشتن حوثی ها است یا اینکه نابودی کل یمن در دستور کار سعودی ها قرار دارد.
هویدی افزود: از طریق برخی کارشناسان که در جریان امور داخلی یمن هستند، با خبر شدم که بمباران های شدید و بی امان باعث صف بندی داخلی در مقابل تجاوز سعودی ها شده است.
این نویسنده عرب تاکید کرد: گزارش های اخیر درباره یمن و اوضاع محنت بار آن، وضعیت تکان دهنده ای را ترسیم می کند، کشوری که به گواهی تاریخ، روزگاری جزو ثروتمندترین کشورها بوده امروز به این وضعیت غم انگیز مبتلا شده است.
وی خاطرنشان کرد: عمق درد و و رنج های مردم یمن را زمانی می توان درک کرد که بدانیم 90 درصد مواد غذایی این کشور از خارج تامین می شود و در زمان حاضر پنج فرودگاه موجود در آن به کلی ویران شده و بندرها نیز یا تعطیل شده و یا در محاصره کامل سعودی ها قرار دارند.
فهمی هویدی تصریح کرد: بحران همیشگی آب را نیز باید به این مشکلات اضافه کرد، علاوه برآن تخریب نیروگاه های تولید برق باعث محرومیت 90 درصد مردم یمن از برق شده و شهروندان یمنی مجبورند برای تهیه بنزین مورد نیاز، به مدت چند روز در مقابل ایستگاه های توزیع بنزین صف کشیده و حتی شب هنگام همانجا بخوابند.
وی با بیان اینکه «این وضعیت منجر به توقف وسایل نقلیه، از کار افتادن ژنراتورها و مختل شدن زندگی مردم شده و آنان را وادار کرده تا به ته مانده ذخیره برنج و آردی که دارند، پناه ببرند»، افزود: به همین خاطر عده ای وضعیت کنونی یمن را با اوضاع نوارغزه مقایسه می کنند که محاصره و ویرانی های ناشی از بمباران رژیم صهیونیستی کورسوی امید به ادامه زندگی را در مردم کمرنگ ساخته است.
سازمان بهداشت جهانی با تاکید به وخیم تر شدن اوضاع بهداشتی و کمبود امکانات پزشکی در یمن، به افزایش کشته ها، مجروحان و آوارگان و ادامه بمباران بیمارستان ها هشدار داده است.
اوضاع نامناسب جاده ها مانع از رسیدگی به مجروحان شده و انباشت زباله ها انتشار بیماری های مسری را در یمن به دنبال داشته است.
سازمان های حقوق بشری هشدار داده اند که جنگنده های ائتلاف تحت رهبری سعودها در بمباران یمن از مهمات و بمب های خوشه ای ممنوعه استفاده کرده اند که خطرات و آثار منفی بلند مدتی برای مردم یمن به ویژه کودکان و زنان خواهد داشت.
بکارگیری این گونه سلاح ها مانند بمب های خوشه ای در جنگ ها به موجب توافق نامه ای که در سال 2008 توسط 116 کشور به امضا رسید، ممنوع شده، اما متاسفانه عربستان و آمریکا آن را امضا نکرده اند.
توقف بمباران یمن مهمترین خواسته کنونی است که باید به هر قیمتی محقق شود تا از گسترش فاجعه انسانی که هر روز قربانیان بیشتری می گیرد، جلوگیری کند.
این در حالی است که احتمال جدا شدن جنوب یمن از این کشور از گزینه های اصلی متجاوزان علیه این کشور است.
هویدی افزود: برای حل بحران ها ابتدا لازم است درباره کارهایی که نباید انجام گیرد، توافق حاصل شود تا در مرحله بعد نوبت به بحث درباره کارهایی برسد که باید عملی شوند و با این حساب فکر می کنم ابتدا باید در باره توقف جنگ به توافق رسید.
وی تاکید کرد: سعودی ها که ائتلاف جنگ علیه یمن را رهبری می کنند و از قدرت گرفتن مردم در یمن بیش از دیگران متضرر می شوند، مسوولیت ویژه ای را برعهده دارند.
وی خاطرنشان کرد : فکر نمی کنم دعوت از گروه های یمنی از جمله حوثی ها برای مشارکت در جلسات گفت وگو در ریاض پیشنهادی حکیمانه و عاقلانه ای باشد، چرا که این کشور یک سوی درگیری ها و مسبب اصلی بمباران طرف مقابل است .
وی افزود: اگر شرایط به گونه ای پیش می رفت که ائتلاف پیروز می شد و طرف مقابل را مجبور به پذیرش شکست می کرد، شاید این پیشنهاد قابل درک بود، اما چنین چیزی حاصل نشده است.
این نویسنده مصری تصریح کرد: در هر صورت توقف بمباران ها و سپس سرو سامان دادن به اوضاع یمن به منظور تثبیت اوضاع و تحرک فوری در جهت بازسازی ویرانی های حاصل از تجاوز، اهمیت دارد و ای کاش کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با همان همتی که دنبال جمع کردن نیرو برای ویران کردن یمن هستند، نسبت به بازسازی و زدودن آثار درد و رنج از چهره این کشور حرص و ولع هم نشان دهند.
هویدی اظهار داشت: اگر بخواهیم از زاویه بازتری به تحولات منطقه نگاه کنیم، خواهیم دید که طوفانی ویرانگر بسیاری از کشورهای عربی را از لیبی گرفته تا سوریه و عراق درنوردیده است، قتل و کشتار، آوارگی و بمباران ساختمان ها و زیرساخت های این کشورها همه از یک سناریوی یکسان خبر می دهند.
وی اضافه کرد: مردم این کشورها به مدت ده ها سال باید مشغول مداوای زخم ها و رفع رنج های خود شوند و از جغرافیا و تاریخ جهان کنار گذاشته می شوند، لذا طبیعی است این سووال مطرح می شود که آیا همه این مسایل به صورت اتفاقی پیش آمده یا اینکه دست هایی در پشت آن قرار دارد.
وی نوشت: مساله دیگری که بسیار غم انگیز و حیرت آور می باشد، این است که در کوران این طوفان ویرانگر، جهان عرب به یک کشتی سوراخ در حال غرق و بی ناخدا شبیه شده است و هیچ دست مداواگر و فریاد رسی پیدا نمی کند و نهایت آرزویش این است که کسی از راه رسیده و طنابی برای نجاتش پرتاب کند و او را به ساحل نجات بکشاند.
این نویسنده مصری تاکید کرد که در گرماگرم مسابقه عرب ها برای خودکشی و کشتن یکدیگر، رژیم اسراییل همچنان در فکر بالندگی و ادامه توسعه طلبی های خود است و از فرصت ایجاد شده برای بلعیدن فلسطین و فلسطینی ها و به ذلت کشاندن هرچه بیشتر آنها استفاده می کند.
هویدی هشدار داد: رژیم صهیونیستی با نفوذ در جهان عرب، تمام توان خود را برای افزایش هیمنه خود در منطقه به کار گرفته و ملت های عربی را درگیر اختلافات مذهبی کرده به گونه ای که شعله این آتش افروزی تا ده ها سال هم خاموش نخواهد شد.
خاورم **390** 1324**1651



19/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن