تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802904965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجازه بازرسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منوط به دستور حاکمیت ملی ایران است/ مجوز مجلس برای تایید یا رد توافق‌نامه‌های الزام‌آور در مذاکرات


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: شفیعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:
اجازه بازرسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منوط به دستور حاکمیت ملی ایران است/ مجوز مجلس برای تایید یا رد توافق‌نامه‌های الزام‌آور در مذاکرات
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در صورت توافق‌نامه‌ای الزام‌آور برای ایران طبق قانون، مجلس شورای اسلامی باید آن را تایید و یا رد کند، گفت: مذاکره‌کنندگان کشورمان در زمینی که توسط شورای عالی امنیت ملی برای آنان مشخص شده، بازی می‌کنند و بیرون از آن هیچ اختیاری ندارند.

خالقی
«نوذر شفیعی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مسایلی که در صورت عدم حصول توافق تا پایان مذاکرات در تاریخ 11 تیر ماه پیش خواهد آمد، اظهار کرد: این موضوع بسته به شرایط و جوی دارد که بر فضای مذاکرات حاکم است.


نماینده ممسنی تصریح کرد: امکان دارد مذاکرات هسته‌ای به دلیل اختلاف نظرهای اساسی به نتیجه نرسد و برای طرفین یقین حاصل شود که با توجه به وجود دیوار بی‌اعتمادی و سوءتفاهمات امکان حصول توافق نیست که در این حالت شرایط به نقطه صفر بازگشته و روابط ایران با آمریکا و گروه 1+5 به شرایط قبل از مذاکرات برخواهد گشت.


وی در ادامه افزود: از طرفی اگر به دلیل شرایط تکنیکی مذاکرات هسته‌ای نیاز به تمدید داشته باشد، در این صورت برای حصول نتیجه می‌توان زمان آن را تمدید کرد.


شفیعی گفت: در حالت دیگر اگر گروه 1+5 و افکار عمومی بین‌المللی برایشان مشخص شد که عامل شکست در مذاکرات هسته‌ای آمریکایی‌ها هستند امکان دارد اروپا راه خود را در مورد قضیه هسته‌ای ایران از آمریکا جدا کرده و با ایران روابطش را گسترش دهد زیرا در طول مذاکرات هسته‌ای اروپایی‌ها اعلام کردند که علاقه‌مند به ارتباط با ایران هستند حتی اگر آمریکا در این مسیر کارشکنی کند.

**با زمان بندی برای مذاکره مخالفم



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بنده به شدت با زمان‌بندی برای مذاکره نه تنها مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بلکه هر مذاکره دیگری مخالف هستم، ادامه داد: مگر این که شرایط خاص الزام‌آوری به وجود آید که باید برای مذاکرات تاریخ معینی را مشخص کرد زیرا مذاکره یک پروسه‌ای بوده که تابع یک سری شرایط است که گاهی اوقات برای رسیدن به توافق نیاز به زمان بیشتری وجود دارد.


وی بیان داشت: مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 تابع شرایط و بازتاب‌های سیاسی، اجتماعی، امنیتی، بین‌المللی و .... است و امکان فراز و نشیب‌های زیادی در این میان وجود دارد، لذا اگر در تاریخ مشخص شده و یا حتی قبل از آن نتیجه‌ای حاصل شود، دیگر زمان معنایی ندارد و منطقا هم نباید معنایی داشته باشد مگر این که امکان و یا اقتضای خاصی به وجود بیاید.

**تایید صلاحیت توافق نامه با دولت است یا مجلس؟



نماینده مردم ممسنی با اشاره به این که دولت یا مجلس کدام یک صاحب صلاحیت در زمینه توافق‌نامه هسته‌ای هستند، گفت: دولت تاکنون صاحب صلاحیت بوده و مشغول فعالیت البته مجلس نیز هم‌زمان کار نظارتی خود را انجام می‌دهد اما نکته قابل تامل در عملکرد برخی نمایندگان مجلس است زیرا تعدادی از نمایندگان مجلس قبل از آن که توافق یا نتیجه‌ای حاصل شود، اظهارنظر می‌کنند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: البته این اظهارنظرها سیاسی بوده و مربوط به جایگاه رسمی مجلس نمی‌شود و یک نماینده تنها از منظر یک فرد مطلع مصاحبه می‌کند و این‌طور نیست که نظر 5 نفر مخالف و یا موافق را بتوان به تمام مجلس تعمیم داد زیرا مجلس شورای اسلامی متشکل از 290 نفر نماینده بوده که هر یک نظرات خاص خود را دارند.


وی اظهار داشت: وظیفه مجلس در رابطه با مذاکرات هسته‌ای یک امر نظارتی است و این نظارت به این معنا نیست که نماینده‌ای بتواند در میانه مذاکرات قرار گیرد و ورود یک نماینده به روند مذاکرات تنها از طریق منظر تفاهمی که میان مجلس و دولت وجود دارد، امکانپذیر خواهد بود در غیر این‌ صورت تداخل میان قوه مجریه و مقننه به وجود خواهد آمد.


شفیعی گفت: اگر توافق‌نامه‌ای در مذاکرات حاصل شود که برای ایران الزام‌آور باشد طبق قانون، مجلس شورای اسلامی باید آن را تایید و یا رد کند اما براساس قانون اساسی نمایندگان مجلس می‌توانند در مورد هر امر داخلی و یا خارجی کشور اظهارنظر کنند که این به معنای نظارت نخواهد بود.

**نادیده گرفتن خطوط قرمز سرنوشت مذاکرات را به کجا می‌برد؟



نماینده مردم ممسنی با اشاره به این که نادیده گرفتن احتمالی هر یک از خطوط قرمز سرنوشت مذاکرات را چگونه رقم خواهد زد، تصریح کرد: هر کشوری برای مذاکرات یک چارچوب خاصی دارد که عبارت است از عالی‌ترین درجه تا پایین‌ترین درجه ممکن که در این طیف مذاکرات انجام می‌شود و در کشور ما نیز این طیف توسط شورای عالی امنیت ملی مشخص می‌شود.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مذاکره‌کنندگان تیم هسته‌ای کشورمان باید در این زمینی که توسط شورای عالی امنیت ملی مشخص شده، بازی کنند و بیرون از این زمین هیچ اختیاری ندارند زیرا منفعت کشورمان در این چارچوب تعیین شده است.


وی بیان داشت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان بچه‌های نظام اسلامی هستند و حد و حدودهای نظام اسلامی ایران را می‌دانند و مسلما در چارچوب مشخص شده حرکت کرده و خواهند کرد اما اگر در این میان دیپلماسی خواست براساس هنر خود رفتاری را نشان دهد، نمی‌توان گفت که کار اشتباهی بوده و آن‌ها باید تنها پشت میز به صورت رسمی مذاکره کنند که اگر این طور شد مذاکره در جایی صورت می‌گیرد که بالای آن میکروفن اسرائیلی خواهد بود.

**روند مورد تایید ایران برای پذیرش پروتکل الحاقی


شفیعی با بیان اینکه دولت اعلام داشته که ما اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفته‌ایم، گفت: اجرای داوطلبانه یعنی دولت در این مورد با مجلس به تفاهم برسد اما اگر اجرای آن الزام‌آور شد باید پروتکل الحاقی به تایید مجلس برسد.


نماینده ممسنی با اشاره به اینکه پروتکل الحاقی صدر و ذیل آن مشخص است، افزود: با پذیرش پروتکل الحاقی ما بازرسی‌های سرزده و همچنین محل‌هایی که سازمان آژانس انرژی اتمی مشخص می‌کند را می‌پذیریم اما براساس ماده 10 NPT اگر کشوری تشخیص داد که مصحلتش با این بازدیدها در معرض خطر قرار گرفته می‌تواند از آژانس خارج شود.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: این‌طور نیست که آژانس انرژی اتمی بتواند هر جایی را که می‌خواهد سرکشی کند مثلا عدم بازدید از مراکز نظامی و مراکزی که کاربردهای دو منظوره دارد، برای آن‌ها کاملا مشخص است، لذا بیشتر فوریت زمان پروتکل الحاقی اهمیت دارد.

**آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند در هر شرایطی از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کند؟



وی ادامه داد: در نهایت اجازه ورود و بازرسی به آژانس انرژی اتمی منوط به دستور حاکمیت ملی ایران است و اگر قرار شد این نظارت به عنوان یک مکانیزم برای دقیق‌تر شدن و نظارت بیشتر بر فعالیت‌های هسته‌ای جهان باشد، همه باید آن را بپذیرند.


شفیعی گفت: ما براساس چارچوب قانونی خود می‌توانیم پروتکل الحاقی را بپذیریم مگر اینکه مصلحت ملی ما اقتضا نکند اگرچه تاکنون اجرای داوطلبانه آن را هم پذیرفته‌ایم و این داوطلبانه هم بستگی به مجموعه کل توافق دارد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ما اجرای پروتکل الحاقی را در چارچوب کلی توافقنامه می‌پذیریم و اگر در فعالیت‌های هسته‌ای ما تشکیک حاصل شود نه تنها پروتکل الحاقی بلکه هیچ کدام از این مواد برای ما قابل قبول نخواهد بود.


انتهای پیام/



اخبار مرتبط

دولت و ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی آمریکا خواهند ایستاد
تابوی «سؤال از رئیس جمهور» باید شکسته شود/ یاد بگیریم «دموکرات» باشیم
اظهارات تیم هسته‌ای حکم "فکت‌شیت" ایرانی را دارد
پیشنهاد ادغام وزارت علوم با آموزش و پرورش/ نتیجه مذاکرات باید به تایید مقام معظم رهبری و تصویب مجلس برسد
براى رسيدن به توافق جامع هسته‌اى، آمريكایی‌ها بايد اقدامات عملى و اطمينان بخشى را انجام دهند
بررسی ابهامات مطرح در مذاکرات هسته‌ای و "بیانیه سوئیس" در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی
سوال از رئیس‌جمهور در مجلس کلید خورد
زیاده خواهی آمریکا نباید خطوط قرمزمان را دستخوش تغییر کند/ ما به آمریکا اعتماد نداریم
توصیه هسته‌ای به خبرنگاران/ جنگ برای تک تک سانتریفیوژها/ دل به دل سخنگو/ یک حرف روحانی به آمانو/ رمز مذاکره




۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن