تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835913987
تئاتر ارث پدری هیچ کس نیست
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: شایان افکاری، کارگردان نمایش «پلیس»:
تئاتر ارث پدری هیچ کس نیست
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 اردیبهشت 1394 ساعت 02:15 | شماره خبر : 1932611863853602697 تعداد بازدید: 0
پ پ
اسلاومیر مروژک، یکی از بزرگترین نمایشنامهنویسان لهستانی است. او و آثارش تاثیر بسیاری در تئاتر سیاسی ـ اجتماعی جهان داشته است. میتوان گفت نمایشنامههای این نویسنده بارها در سراسر دنیا توسط کارگردانان مختلف به صحنه رفته است.
نمایشهایی که هر یک برگرفته از نگاه خاص هنرمندان آن سرزمین به این آثار است. این روزها شایان افکاری نمایش «پلیس» نوشته مروژک را در تئاتر باران به صحنه برده است. به این بهانه گفتوگویی با این کارگردان داشتهایم که به دلیل حضور پژمان جمشیدی در اثرش، انتقادهایی را شنیده و خوانده است. به صحنه بردن یک کمدی سیاسی ـ اجتماعی با گرایش به آنچه در خاورمیانه رخ میدهد، اندکی با فضای غالب تئاتر ایران غریبه است. چطور شد سراغ مروژک و اولین نمایشنامه او رفتید. نمایش پلیس اولین نمایش بلند اسلاومیر مروژک است که سال 1960 نگاشته شده است. قصه اولیه این اثر را خیلی دوست داشتم و چهار سال پیش نیز آن را به صورت دانشجویی کار کردم. نمادهایی در این نمایشنامه وجود دارد که کارتونی است، بنابراین تلاش کردم در طراحی گریم و لباس به آن بپردازم. من اجرای این اثر را رسالت کاریام میدانستم. احساس میکنم جای کمدیهای سیاسی در تئاتر ایران خالی است. نشانههایی در متن وجود دارد که با شرایط سیاسی و اجتماعی امروز ما و منطقه خاورمیانه نزدیک است و این اولین چیزی بود که من را در اجرای این متن قلقلک میداد. البته نقدهایی به نمایش، جدا از طولانی بودن زمان آن میشود. این نقدها حاکی از آن است که چرا نمایشنامه کمدی ـ سیاسی اجرا کردهایم! معتقدم نمیشود در تئاتر دور هم جمع شد و کارهایی را به صحنه برد که تماشاگران آن را ببینند و بخندند، اما من به رسالت خودم پایبند بودم. تا آنجا که شنیدهام متن اصلی خیلی طولانی است و قطعا در حوصله یک اجرا نمیگنجد. چقدر به متن اصلی وفادار بودید و تا چه اندازه تغییراتی در آن ایجاد کردید؟ همانطور که اشاره داشتید، متن اصلی بسیار طولانی است و شیوه اجرای آن به درد جامعهای میخورد که تئاتر در سبد خانوادهشان قرار دارد و با آن کاملا آشنا هستند، پایانبندی نمایش تفاوت دارد. در متن اصلی سه نفر یکدیگر را دستگیر میکنند، شمشیر میکشند و روبهروی هم میایستند، گروهبان از زیر میز خارج میشود و با جمله زندهباد آزادی از در خارج میشود. به نظرم آن متن یک مقدار شعارزده است. نمیخواستم خیلی به آن وفادار باشم. از سوی دیگر متن را کوتاهتر و دیالوگها را بازنویسی کردیم. نمایشنامه منولوگهای طولانی چندصفحهای دارد، ما بسیاری از آنها را کوتاه کردیم، بنابراین مجبور به بازنویسی شدیم. به نظر شما پایانبندی کنونی از جذابیت لازم برخوردار است؟ اگر ما متن را به همان شیوه اجرا میکردیم، این بیرون رفتن نگهبان و گفتن زندهباد آزادی خیلی منطقی به نظر نمیرسید. اگر تمام کاراکترها زندهاند و مقابل یکدیگر ایستاده، چگونه اجازه میدهند نگهبان فرار کند. اینها در متن اصلی دست ما را بسته بود. از سوی دیگر ما به تماشاچی ایرانی فکر میکردیم و آن تصویر شعارزده به شمار میرفت. احساس کردم به این طریق آن جوش درونی اتفاق میافتد و کلنل متوجه میشود خود در این سیستم به بازی گرفته شده و هیچ آیندهای ندارد و به این دلیل تیراندازی میکند. میتوان گفت به نوعی قصه پایانبندی تارانتینویی دارد. آثار مروژک بهعنوان تئاتر سیاسی شناخته میشود. لطفا در مورد این نوع نمایش و مولفههای آن توضیح دهید. اگر به تاریخچه تئاتر سیاسی بپردازیم، از زمان شکسپیر شروع میشود. مهمترین اتفاق تئاتر سیاسی در دوران معاصر کمونیست است. از دورهای که شکل میگیرد نویسندگان زیادی در روسیه و دیگر کشورها چون آلمان به آن پرداختهاند. نکته جالب توجه آن که بیشتر تئاترهای سیاسی به سمت کمدی رفتند، چراکه نویسندگان آنها سعی میکردند حرفشان را به این شکل بیان کنند تا هم از تاثیرگذاری لازم برخوردار باشد و هم مشکل پیدا نکنند. مهمترین آسیبهایی که این نوع نمایشها با آن روبهرو است، چیست؟ آیا مخاطبان با این نوع کارها میتوانند ارتباط برقرار کنند؟ به نظرم مهمترین چیزی که ما هم از آن دلشکستهایم، افت تماشاچی است که با آن روبهرو شدیم. جدا از نظرات و گارد عجیب و غریبی که نسبت به حضور پژمان جمشیدی ایجاد شده است، تماشاچیان عادی هم ترجیح میدهند به تماشای کارهایی بنشینند که روند اجرایی سادهتری دارد، نه یک نمایش سیاسی. این معضل بزرگی است که باعث میشود کارگردانها به سمت نمایشهای سطحی و کمدی بروند، یعنی دست و بال آدم را میبندد. روزهای اول اجرا باشور و استقبال زیادی روبهرو شدیم، اما تماشاگران با نمایش سیاسی روبهرو شدند که به نظرشان سخت است و بعد از آن با تئاتریهایی روبهرو شدیم که با حضور جمشیدی بهعنوان بازیگر مخالفند. تماشاچی نگرش عجیبی دارد که نمایش حتما باید بخنداند! به اعتقاد من داستان سخت نبود. این مساله بیشتر به دلیل ناآشنایی نسبت به این نوع نمایشها نیست؟ بله، داستان روان است، اما بازخوردها نشان از این موضوع دارد و این عجیب است، ما این موضوع را در سینما هم داریم، اکنون 90 درصد فیلمها شبیه فیلم «درباره الی»اند، چون کارگردان آن موفق بوده است، همه از دوربین روی دست و لوکیشنهایی مانند آن استفاده میکنند. در مقایسه با نمایش «زورو محاکمه میشود» که نویسندگی و کارگردانی آن را خود به عهده داشتم، میبینم مخاطبانم بازخوردهای راحتتری میدادند. ما اکنون با متنی روبهرو هستیم که نمیتوانیم آن را بشکنیم. طنز سیاهی در آثار مروژک وجود دارد؛ طنزی که در این نمایش بیشتر در بازیها نمود پیدا میکند. درست است؟ من تلاش کردم این طنز را به عمق ببرم تا تماشاگر مفهوم آن را درک کند. موضوع آن است که در یک سیستم بیهویت که آن زمان نویسنده نمایشنامه با آن درگیر بوده است براحتی جای زندانی و نظامی عوض میشود. براحتی مرزها تغییر میکند و این به دلیل سیاستی بوده که بنا شده است. به اعتقاد من داستان از جذابیتهای لازم برخوردار است، اما نوعی خامیای در اجرا وجود دارد که باعث میشود مخاطب با نمایش ارتباط برقرار نکند. این مساله را ناشی از چه میدانید؟ شاید به واسطه تعجیل در اجرای کار بوده است، شاید به خاطر هدایت من یا جلوتر بودن متن از اجراست. نمیتوانم عجلهای را که برای به صحنه بردن کار بوده است رد کنم. چراکه ما اوایل اسفند متوجه شدیم باید اجرا برویم. بیشک متن لایههای درونیاش را در طول اجرا پیدا میکند. به هر حال نمیتوانم منکر شوم نمایش حرفهای زیادی برای گفتن دارد و بازیگران به آن نرسیدهاند. شما اشارهای به جبههگیری تئاتریها نسبت به بازیگری پژمان جمشیدی داشتید. در یکی از مصاحبههایتان هم خواندم که یکی از دلایل دعوت از او به دلیل بالا بردن میزان فروش نمایش بوده است، اما اکنون در اجرا این اتفاق رخ نداده است، با وجود این چرا چنین انتخابی انجام دادید؟ انتقادات زیادی به جمشیدی و بازیگریاش در تئاتر از سوی جمعی از منتقدان شده است. متاسفانه قشری که بیشتر آنها افراد جوان و نوپا هستند به خود اجازه میدهند انتقاداتی داشته باشند. آنها به خود حق میدهند در رسانههای مجازی به او ناسزا بگویند، چراکه جمشیدی جای آنها را گرفته است. آنها میخواهند دیدهنشدنشان را با تخریب دیگران به دست آورند، این بیاخلاقی است. او این کار را دوست دارد و با آن ارتباطی عاشقانه دارد و برایش مهم نیست که دیگران چه میگویند. درست است ما فکر میکردیم پرتماشاچی خواهیم بود، اما بعد دیدیم اینگونه نیست. من از او دفاع میکنم، چراکه بسیار اخلاقمدار است. همکاری با او راحت بود. پیشبینی این اتفاق را نمیکردیم، اما ناراضی نیستم. شاید عدهای بیایند و حمایت کنند. تئاتر ارث پدری هیچ کس نیست و هر کسی بیاید و بماند سیستم آن را قبول میکند. به نظرم این افراد همانهایی هستند که به بدنه تئاتر لطمه زدند و تئاتر ما را به سمت تئاتر گلریزی سوق دادند. مهرانگیز قهرمانی / جامجم
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 اردیبهشت 1394 ساعت 02:15 | شماره خبر : 1932611863853602697 تعداد بازدید: 0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]
صفحات پیشنهادی
-هیچ جای دنیا تئاتر با گیشه سر پا نیست
ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر هیچ جای دنیا تئاتر با گیشه سر پا نیست تئاتر در کشور ما هنر مهجوری است کمبود سالن و امکانات و متمرکز شدن آن در پایتخت و گرفتاریهای مالی هنرمندان این عرصه فقط گوشهای از تنهایی تئاتر بهشمار میآید برخی این مسأله را به دلیل خاص بودن این هنر و اندکهیچ یتیمی احساس بی پدری نخواهد کرد
هیچ یتیمی احساس بی پدری نخواهد کرد رییس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی کمیته امداد امام خمینی ره استان اصفهان با اشاره به اجرای طرح ثبت نام اکرام ایتام در روز میلاد با سعادت حضرت امام علی ع گفت این طرح با شعار هیچ یتیمی احساس بی پدری نخواهد کرد همزمان با سراسر کشور درتغییر برنامههای هفته تئاتر از سال آینده
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۴ برنامههای صنفهای مختلف تئاتر در هفته بزرگداشت تئاتر از سال آینده به صورت متمرکز و در یک روز برگزار میشود مهدی قلعه مدیر اجرایی برنامههای اردیبهشت تئاتر ایران در سال جاری به خبرنگار تئاتر ایسنا گفت امسال به دلیل تغییراتی که در برنامهها پیش آتوسعه سالنهای تئاتر سبب گسترش این حرفه میشود
وزیر ارشاد توسعه سالنهای تئاتر سبب گسترش این حرفه میشود شناسهٔ خبر 2567066 - یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۲ هنر > تئاتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بازدید از پروژه مرکز نمایش های آیینی صبا بیان کرد که توسعه چشمگیر سالن های حرفه ای تئاتر سبب گسترش این حرفه می شود بتئاتر فجر هویت روشن و تعریف معلوم ندارد/ مروری بر ۴ چالش
یادداشت کانون کارگردانان خانه تئاتر تئاتر فجر هویت روشن و تعریف معلوم ندارد مروری بر ۴ چالش شناسهٔ خبر 2561723 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۱ هنر > تئاتر کانون کارگردانان خانه تئاتر طی یادداشتی به بررسی وضعیت جشنواره بینالمللی تئاتر فجر و تأخیر در معرفی دبیر آن پرداخت و یکی ا- مدیرکل ارشاد بوشهر: زیرساخت های تئاتر دراستان توسعه می یابد
مدیرکل ارشاد بوشهر زیرساخت های تئاتر دراستان توسعه می یابد بوشهر- ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت امسال در توزیع اعبتارات این اداره کل توجه ویژه ای به ایجاد زیر ساخت های توسعه هنر تئاتر بویژه احداث پلاتو و سالن های نمایش صورت می گیرد به گزارش ایرنا حمیدهانتشار فراخوان چهارمين جشنواره تئاتر شهر
۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۶ ۱۹ب ظ انتشار فراخوان چهارمين جشنواره تئاتر شهر موج - فراخوان چهارمين جشنواره تئاتر شهر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تا پايان هفته جاري 10 ارديبهشت ماه 94 منتشر ميشود به گزارش خبرگزاري موج دبيرخانه جشنواره فراخوان چهارمين دوره اين رويداد بزرگ تئاتري- هنرمند نیری برگزیده جشنواره سوگواره تئاتر دانشجویی شد
هنرمند نیری برگزیده جشنواره سوگواره تئاتر دانشجویی شد اردبیل - ایرنا - سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیر از درخشش هنرمند نیری در پنجمین جشنواره سوگواره تئاتر دانشجویی خبر داد به گزارش ایرنا از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل ولی عیدی روز شنبه افزود نمای- آموزش و پرورش برای سال 94 و 95 هیچ نیروی انسانی را جذب نمی کند
قائم مقام وزیر در ستاد گرامیداشت هفته معلم آموزش و پرورش برای سال 94 و 95 هیچ نیروی انسانی را جذب نمی کند بندرعباس- ایرنا - رییس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش و قائم مقام وزیر در ستاد گرامیداشت هفته معلم گفت با وجود اینکه امسال 38 هزار بازبا کارگاه «پانتومیم و زبان بدن» علیرضا خمسه بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی آغاز میشود
با کارگاه پانتومیم و زبان بدن علیرضا خمسهبخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی آغاز میشودبخش مناطق هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران با چهار اجرا و کارگاه آموزشی پانتومیم و زبان بدن از امروز شنبه 5 اردیبهشت در جزیره کیش آغاز میشود به گزارش خبرگزاری فارس نمایشمرادخانی:امیدوارم امسال از داشتههای تئاتر حرف بزنیم با تجلیل از داریوش ارجمند اردیبشهت تئاتر در مشهد افتتاح ش
مرادخانی امیدوارم امسال از داشتههای تئاتر حرف بزنیمبا تجلیل از داریوش ارجمند اردیبشهت تئاتر در مشهد افتتاح شدعلی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در مراسم افتتاح هفتمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران عنوان کرد متاسفانه درسالهای اخیر هنرمندان همیشه از نداشتهها گلهمند بونگاهي به مديريت تئاتر در روزهاي گذشته / يك بام و دو هوا در معاونت هنري!
نگاهي به مديريت تئاتر در روزهاي گذشته يك بام و دو هوا در معاونت هنري حضور مستقيم معاونت هنری درحوزه هاي ديگري علاوه بر تئاتر چالش های بسیاری را ايجاد كرده و عملکرد علی مرادخانی را بيش از گذشته زیر سوال برده است باشگاه خبرنگاران- عطيه آقابابايي سکوت علی مرادخانی معاون هنری و- راهیابی نمایش هرمزگان به بخش بین الملل جشنواره تئاتر دانشگاهی کشور
راهیابی نمایش هرمزگان به بخش بین الملل جشنواره تئاتر دانشگاهی کشور بندرعباس- ایرنا- نمایش آدم آدم است به کارگردانی فریده گرمساری به بخش بین المللی جشنواره تئاتر دانشگاهی کشور راه یافت به گزارش دوشنبه خبرنگار ایرنا از روابط عمومی ارشاد هرمزگان اختتامیه هیجدمین جشنواره منطقه ای- فراخوان جشنواره تئاتر کردی منتشر شد
فراخوان جشنواره تئاتر کردی منتشر شد سنندج- ایرنا- رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سقز از انتشار فراخوان دوازدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز خبر داد و گفت دوره گذشته پس از انتشار فراخوان 54 متن به دبیرخانه واصل شد هیوا حاجی محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود دوازدانشگاه پیام نور تا به امروز هیچ رشته غیرمجازی نداشته است
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳ ۵۰ رییس دانشگاه پیام نور گفت این دانشگاه چیزی فراتر از قانون نخواسته و تا به امروز مانند برخی از دانشگاهها یک رشته غیرمجاز نداشته است به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دکتر سرلک در مراسم بزرگداشت مقام استاد که در دانشگاه پبرنامه شكست خورده «مجله تئاتر» باز هم در شبكه چهار
برنامه شكست خورده مجله تئاتر باز هم در شبكه چهار پخش مجله تئاتر بعد از مدتي تعطيلي از شبكه چهارم سيما آغاز شد برنامهاي كه بعد از اظهارات جنجالبرانگيز حميدرضا نعيمي كارگردان تئاتر درباره مسجد پارك دانشجو و بازتابهاي آن تعطيل شده بود و مديران اين قول را داده بودند كه برنامههيچ ارگاني به درخواست حمايت از بازيهاي ارزشي پاسخ مثبت نداد
۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۴ ۳۰ب ظ قائم مقام بنياد ملي بازيهاي رايانهاي هيچ ارگاني به درخواست حمايت از بازيهاي ارزشي پاسخ مثبت نداد موج - قائممقام بنياد ملي بازيهاي رايانهاي گفت براي تکتک ارگانها بهمنظور جلب حمايتهاي لازم از بازيهاي ارزشي نامهاي ارسال کرديم اما متأسفانه شا-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها