تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797017947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحانی: زبان گویای اسلام کتاب است، نه شمشیر |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: روحانی: زبان گویای اسلام کتاب است، نه شمشیر
رییس جمهوری گفت: اصول برای نشر کتاب باید روشن، شفاف و کوتاه باشد و نظارت ها نباید سلیقه ای شود.
کد خبر: ۴۹۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶ - 05 May 2015


رییس جمهوری گفت: اصول برای نشر کتاب باید روشن، شفاف و کوتاه باشد و نظارت ها نباید سلیقه ای شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در آیین گشایش بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب افزود: فضای نشر را باید فضایی امن و آزاد قرار دهیم و البته احترام به فرهنگ دینی، چارچوب امنیت و منافع ملی ، هویت اسلامی و ملی باید مورد توجه قرار گیرد .

وی تصریح کرد: نمی توان آنچنان درها را باز کرد تا هر خرافه ای به نام کتاب در اختیار دیگران قرار گیرد یا هر سخن افراطی به نام کتاب دینی یا کتاب انقلابی به نوجوانان و جوانان عرضه شود.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نمی توان آن چنان سختگیرانه و سوگرایانه عمل کرد که برای مولف و ناشر هر روز زحمت ورود در کوچه های پرپیچ و خم ایجاد شود.

روحانی یادآور شد: اگر ما می گوییم انس و افتخار ما با کتاب است ؛ هدایت ، فرهنگ ، ادب و شعر ما از کتاب است و بخش مهمی از دیپلماسی فرهنگی ما نیز از کتاب است و سخن به گزافه نگفته ایم.

وی با بیان این که معجزه پیامبر(ص) و میراث امام مان کتاب است، اضافه کرد: اگر ما بگوییم افتخارات سرزمین و فرهنگ اسلام و ایران ما در شاهکاری چون شاهنامه و تحفه ای چون بوستان و گلستان و اثر معنوی چون مثنوی معنوی و یک اثر گرانبهایی چون دیوان حافظ جمع شده است واقعیتی است که ما با کتاب در دنیا حرف می زنیم و تمدن ما از طریق کتاب به جهانیان معرفی شده است.

رییس جمهوری با تاکید بر این که منطق ما کتاب است ، اظهار داشت: زبان گویای اسلام ما هم کتاب است و نه شمشیر. با کتاب، قرآن، آیات و کلمات پیامبر عظیم الشان اسلام ، صحابه بزرگوار و امامان ما واقعیت اسلام برای جهانیان تبیین شده است.

روحانی ادامه داد: راه توسعه ما کتاب خواهد بود. بعضی فکر می کنند یک جدالی بین کتاب کاغذی و دنیای دیجیتال وجود دارد و این کتاب کاغذی است که روز به روز مغلوب می شود و کم کم جای کتاب را تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها پر می کنند. گرچه ممکن است شکل کتاب به صور گوناگون در جامعه نشر پیدا کند اما هیچ چیز جای کتاب را نخواهد گرفت. کتاب مانده است ، می ماند و پایدار خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وظایفی که مردم و مسوولین در قبال کتاب برعهده دارند ، اشاره کرد و گفت: مجموعه از مولف، مترجم، ویراستار، حروفچین ، چاپخانه ، توزیع و نشر کتاب دست به دست هم می دهند تا کتابی نوشته شود و به اهل آن برسد. رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای این کار دولت حداقل در زمینه سخت افزاری احساس وظیفه می کند تا وسایل سخت افزار را در اختیار این مجموعه ، فروشگاه ها یا نمایشگاه های کتاب قرار دهد.

رییس جمهوری افزود: در زمینه نرم افزاری باید کار را سهل و سهل تر کنیم تا فضای ما فضای امن و آزادی باشد. اصول برای نشر هم باید شفاف ، روشن و کوتاه باشد. اگر بنا شد نظارت ها سلیقه ای شود ، آن وقت چنان می شود که چاپ اول مجاز ، چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب خواهد شد ؛ چون سلیقه ای است.

روحانی تصریح کرد: خدا نکند روزی این گونه موضوعات جناحی شود و منافع شخص ، گروه و جمع مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان این که کتاب باید برای بیان واقعیت ها باشد ، گفت: کتاب برای بیان تاریخ گذشته و رفع نیازمندی های امروز است. برای مهارت آموزی و رسیدن به قله های دانش است و برای آن است که جامعه بتواند با بهترین ابزار علمی ، مشکلات جامعه را به راحت ترین شکل حل کند.

روحانی، برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب تهران را خوب توصیف کرد و خاطرنشان کرد: این که گفته می شود 300 هزار عنوان کتاب داخلی و 160 هزار عنوان کتاب خارجی عرضه می شود و هزاران ناشر داخلی و خارجی فعالانه حضور دارند ، جای بسی افتخار است از این که گفته می شود در سال گذشته حدود 3 میلیون نفر از نمایشگاه کتاب بازدید کرده اند ؛ جای خوشبختی است البته به همین نسبت باید کتابفروشی های سطح شهر حتی در روستاها پررونق شود و کتابخانه های عمومی ما پر از مراجعه کننده باشد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر کتابخانه عمومی خلوت باشد و اگر ناشران ما در انتظار مشتری ساعت ها چشم به ورودی مغازه ها بدوزند ، انگار هنوز مشکل داریم و جامعه ما آشنایی و دوستی کامل با کتاب ندارد. هم دولت ، هم ناشران، هم مردم و هم جوانان باید همه بار این مسئولیت را بپذیریم و کتاب را رونق دهیم.

**کتاب خوانی باید وارد سبک زندگی شود

روحانی با بیان این که راهی وجود ندارد مگر آن که کتاب خریدن و کتاب خوانی وارد سبک زندگی شود، بر تلاش همه بخش های جامعه برای رونق بخشیدن به فرهنگ کتاب و کتابخوانی، تاکید کرد و گفت: تجربه شخصی من ثابت کرده است که توسعه فرهنگ کتاب خوانی ارتباطی به قیمت کتاب ندارد، زیرا هر کتابی که مجانی به کسی ارایه می شود، تنها ورق می خورد و خوانده نمی شود، برای کتاب باید پول داد تا صفحه صفحه آن را خواند.

رییس جمهوری افزود: گاهی در آمارها می آید که فلان کتاب این مقدار شمارگان داشته است و تجدید نشر شده است، وقتی پیگیری می کردیم متوجه می شدیم که نهادی پول داشته و نمی دانسته چه کاری انجام دهد، کتابی را منتشر کرده و برای همه جا مجانی فرستاده است، اما باید این سوال را مطرح کرد که چند نفر آن کتاب را خوانده اند و چه مقدار تاثیرگذار بوده است؟

**کتاب خوب با استدلال و ادب همراه است

روحانی با بیان این که آثار کتاب را باید در جامعه، اخلاق اجتماعی، رقابت های سالم و یا خدای ناکرده ناسالم احزاب، گروه ها و جناح ها مشاهده کرد، گفت: معیار جامعه، ادب، اخلاق، متانت، اعتدال، تدین، کشور دوستی و جامعه دوستی است. کتاب بد و خوب معیارش منافع یا ضررهایش برای من نیست، کتاب خوب، کتابی است که با استدلال و ادب همراه باشد.

رییس جمهوری ادامه داد: کتابی که با بی ادبی همراه است ولو این که با شعار زیبای دفاع از حق و حقیقت منتشر شود، به خاطر لحن ناصحیح، توهین و بی ادبی، ارزشش به صفر تنزل می کند، کتاب خوب، یعنی کتاب مستدل، کتابی که با اخلاق و ادب همراه است.

روحانی اضافه کرد: ما باید فضا را برای نویسندگان آماده تر کنیم، باید کاری کنیم که کتاب راحت تر در دسترس باشد. چرا در مترو، اتوبوس واحد، قطار بین شهری و هواپیما کتاب خوانی کم رونق است و کمتر دیده می شود کسی کتاب بخواند؟

**رسانه ها به اندازه ورزش برای دوستی با کتاب ارزش قایل شوند

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که باید ابتدا معتقد به کتاب بود و برای کتاب ارزش قایل شد، اظهار داشت: کتاب باید وارد زندگی ما شود. تا صدا و سیما، روزنامه ها و سایت ها به همان اندازه ای که برای ورزش، ورزشکار و فلان حزب و جناح ارزش قایل می شود، تبلیغ می کند و از او قهرمان می سازد برای دوستی با کتاب ارزش قایل نشود مشکلات ما در زمینه نشر و کتاب حل نشده است.

روحانی تصریح کرد: باید مولفان را به عنوان فرهیختگان و ناشران بزرگ را به عنوان مددکاران جامعه بشناسانیم که در این صورت می توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم. امروز باید بخشی از راه حل معضلات را از معضلات مادی، آب، محیط زیست، انرژی و امثال آن گرفته تا معضلاتی چون آسیب های اجتماعی و فرهنگی و تا معضلات منطقه ای و جهانی؛ باید در کتاب بیابیم.

رییس جمهوری با یادآوری این که در بسیاری از کشورها ایران را با حافظ، سعدی، ابن سینا، زکریای رازی و فارابی می شناسند، گفت: معلوم است که هم راه علقه، تماس و دیپلماسی واقعی با ملت ها و دولت های دیگر کتاب است و هم باید معضلات و مسایل منطقه ای و بین المللی را از طریق نوشتن، خواندن و کتاب حل و فصل کنیم.

**دنیا به معضل منطقه ما لبخند نزد و به فروش سلاح افتخار نکند

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به بحران منطقه هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز منطقه ما با کشتار، ترور، انفجار و نابودی آثار تمدنی مواجه شده است.

رییس جمهوری تاکید کرد: دنیا به معضل منطقه ما لبخند نزند، فلان کشور اروپایی یا آمریکایی به این که سلاح بیشتری می فروشد افتخار نکند، منطقه را نا امن می کنند، کشورها را به ناروا از هم هراسان و زمینه را برای بازار سلاح فراهم می کنند و افتخار می کنند که میلیاردها دلار یا یورو سلاح فروخته اند.

روحانی تصریح کرد: نکند بعضی ها از ناامنی منطقه خوش حالند! این چنین می خواهید صنعت را رونق دهید؟ اشتغال در کشورهای غربی درست می کنید، اشتغال فلان کارگر در کارخانه اسلحه سازی با کشتار مردم بغداد، دمشق و صنعا؟ مردم باید کشته شوند، آثار تمدنی ویران شوند، به ظاهر ائتلاف علیه تروریزم هم تشکیل شود؛ اما واقعیت چیست؟

رییس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: چرا از بمباران مردم بی گناه حمایت می کنید؟ چرا با زبان و عمل از اختلاف بین مذاهب حمایت می کنید؟ ما شیعه و سنی، ترک، بلوچ، ترکمن و فارس قرن ها در کنار هم زندگی کرده ایم، نه جنگی بوده است و نه اختلافی. چرا اختلاف درست کرده اید و چرا کشتار به پا می کنید؟

**راهی به جز اعتدال، اخلاق و ادب نیست

روحانی خطاب به حضار گفت: مولفان و ناشران! ما در منطقه، جهان و جامعه امروزی راهی به جز اعتدال، اخلاق و ادب نداریم. تا روزی که افراط ، افراط گری و خشونت هست؛ دیگران بر این اسب سوار می شوند و معضلات را برای جامعه می آفرینند.

رییس دولت یازدهم با تاکید بر این که دین و انقلاب ما با کتاب بوده و با کتاب هم نشر یافته است، افزود: امروز همه ما این وظیفه و رسالت بزرگ را بر عهده داریم که فرهنگ و اخلاق را توسعه دهیم و جوانان را خواندن کتاب تشویق کنیم.

**زنگ کتاب خوانی در مدارس احیا شود

روحانی افزود: تا در مدارس ما زنگ کتابخوانی احیا نشود و تا نوجوانان و جوانان در دبیرستان ها و دبستان ها با کتاب صمیمی نشوند، معضل کتاب خوانی حل نخواهد شد.

رییس دولت تدبیر و امید با یادآوری رونق کتابخانه های مساجد در دوران انقلاب، تاکید کرد: باید در مساجد کتابخانه ها را پررونق کنیم و بدانیم آن زمان که کتاب جایگاه واقعی را پیدا می کند، اثر آن در جامعه ما تعالی فرهنگ، رشد و توسعه خواهد بود.

بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح امروز با حضور رییس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، جمعی از سفرا و کاردارهای کشورهای خارجی مقیم تهران ، نمایندگان مجلس و ناشران داخلی و خارجی در مصلی امام خمینی(ره) تهران گشایش یافت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن