محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844251732
سریال «میکائیل»، عبور از خط قرمزها در ناکجاآباد
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
سریال «میکائیل»، عبور از خط قرمزها در ناکجاآباد
سریال «میکائیل» این روزها با استقبال فراوانی از سوی مخاطبان روبرو شده اما در برخی موارد از جمله «انتخاب شهر 60 کیلومتر»، شخصیت پردازی برخی شخصیت ها و ... ایرادهایی به آن وارد است.
روزنامه هفت صبح: سریال «میکائیل» این روزها با استقبال فراوانی از سوی مخاطبان روبرو شده اما در برخی موارد از جمله «انتخاب شهر 60 کیلومتر»، شخصیت پردازی برخی شخصیت ها و ... ایرادهایی به آن وارد است.
بعد از اینکه سیروس مقدم سریال «مدینه» را برای ماه رمضان شبکه یک ساخت، انتقادهای فراوانی پیرامونآن شکل گرفت. خیلی ها معتقد بودند «مدینه» قدرت کارهای قبلی این کارگردان را ندارد و مقدم نتوانسته انتظارها را برآورده کند. این بار اما قضیه فرق می کند. «میکائیل» این روزها به عنوان پرمخاطب ترین سریال تلویزیون، مقدم را در سطح کارهای قبلی اش بالا برده و می شود آن را جزو آثار موفق این کارگردان به حساب آورد.
گرچه ایرادهایی به کار وارد است و بخش هایی از سریال، با ابهاماتی روبروست اما برآیند کلی کار قابل قبول به نظر می رسد. یکی از مهمترین انتقاداتی که می شود به کار وارد دانست، پیشرفت قصه در شهر کوچکی به اسم «60 کیلومتر» است؛ شهری بی هویت که در جنوب کشور واقع شده اما هیچ نشانی از زندگی و فرهنگ جنوبی ها در آن دیده نمی شود.
در یک کلمه قصه «میکائیل» می تواند در هر شهری اتفاق بیفتد. گفتگوی ما با سیروس مقدم پیرامون همین مسئله، بی شناسنامه بودن برخی شخصیت ها، غیرقابل باور بودن دیالوگ ها و خلاصه شیوه کادربندی و تصویربرداری آن و ... انجام شده است.
شما در دهه 90 و در عصر ارتباطات و قدرت فراوان شبکه های مجازی، شهری به اسم «60 کیلومتر» خلق کردید که مردمانش هنوز تحت سیطره و فرمان یک خان بزرگ زندگی می کنند. مدام راجع به شرارت مردمان 60 کیلومتر می شنویم و اینکه آدم هایی هستند که نشسته اند تا برای دیگران حرف دربیاورند اما از مظاهر زندگی سنتی و آداب و رسوم قدیمی آنها تصویری به مخاطب ارائه نمی شود.
ما صرفا می بینیم آقاخان و اطرافیانش به حمام عمومی می روند اما در سایر موارد، نشانه ای از زندگی عشیره ای، روستایی یا حتی زندگی در یک شهرستان کوچک هم نمی بینیم. حتی از شیوه پوشش یا حرف زدن آنها هم نمی شود فهمید که در چنین محیط بسته ای روزگار می گذرانند. دلیل خاصی برای این تناقض ها داشتید؟
- اینها تناقض نیستند؛ ابزارهایی هستند که قصه ما را تعریف می کنند. برای اینکه برای کسی سوءتفاهم ایجاد نشود یا کسی یا قشری خودش را در موقعیت قصه ما قرار ندهد و فرعیات بر اصول غلبه نکند، از روز اول تصمیم گرفتیم ناکجاآبادی را ترسیم کنیم و سپس قصه را پیش ببریم. «میکائیل»، به اعتقاد من در همین حد هم یک جسارت، ریسک و خودزنی قابل تقدیری است که ناجی هنر برای طرح این ایده، به آن دست زده است.
شهری که ناامن است، زور و زر و قدرت بر امنیت و قانون و ضابطان آن چربش دارد و آقاخانی دارد که با ظاهری موجه و آرام و قانونمند، مردم را به سمت خود کشانده است. بعضی از ترس، بعضی با احترام و بعضی بی تفاوت هستند و پلیس، مظلوم و در موضع بی عملی گیر کرده است.
این شکل قصه گویی درآثار وسترن دیده می شود؛ شهر بی قانون، اشرار خشن و قانون گریز و کلانتری که با اسبش می آید و یک تنه، مبارزه می کند و کم کم اعتماد مردم را جلب می کند و سپس با کمک همان مردم ترسیده، پیروز می شود و سپس سوار اسبش می شود و می رود تا در تنهایی، در جایی دیگر با مظاهر ظلم و بی عدالتی بجنگد. طبق این فرمول، در شهر 60 کیلومتر، مجموعه ای از ظواهر تمدن و نمادهای رشد نیافتگی، در کنار هم دیده می شود...
ما قصد نداشتیم تا در «میکائیل» به مستندسازی و یا بازسازی عینی فرهنگی و اجتماعی یک شهر یا جزیره خاص روی آوریم؛ برای همین هم از لهجه، لباس، مناسبات و تیپ سازی های خاص یک منطقه پرهیز کردیم تا بتوانیم بدون ورود به حواشی، اصل قصه را تعریف کنیم.
در یکی از مصاحبه ها گفته بودید خودتان متولد جنوب کشورید و به تمام آداب و رسوم و سبک زندگی آنها واقف هستید. پس چرا استفاده بیشتری از این مسائل نکردید؟ ما هیچ نشانه ای از شکل گیری این اتفاق ها در جنوب کشور نمی بینیم. یعنی اگر کل قصه در جایی غیر از جزیره قشم اتفاق می افتاد باز هم فرق خاصی نمی کرد.
- شما درست می گویید، قصه «میکائیل» می توانست در هر جای دیگری اتفاق بیفتد، چون اساس هدف ما چیزهای دیگری بود اما چند نکته را باید مد نظر داشت؛ 1- قصه «میکائیل» نمی توانست در کلانشهرها اتفاق بیفتد چون باید اهالی شهر همدیگر را بشناسند و شایعات به سرعت دهن به دهن شکل بگیرد و یک رابطه خانوادگی و پدرخواندگی قابل درک باشد.
2- قصه «میکائیل» حتما باید در یک جغرافیای خشن، صحرایی و صخره ای غبار گرفته که تلفیقی از مظاهر تمدن و عقب ماندگی است، اتفاق می افتاد تا این دوئل خشن و حوادث جواب بدهد. 3- قصه «میکائیل» نمی توانست در یک شهر با سیستم پلیس پیشرفته و قوی و مجهز به همه علوم و فنون روز باشد، چون در این صورت به راحتی و سرعت می توانست آرامش را به 60 کیلومتر بازگرداند؛ بنابراین انتخاب جزیره قشم، اساسا ربطی به جنوبی بودن من و ارادتم به آن منطقه یا آداب و فرهنگ و سنن آنجا ندارد.
اتفاقا تلاش می کردیم تا به هیچ وجه روی جنوبی بودن آدم ها و روابط شان و نوع حرف زدن و لباس پوشیدن و ... تاکید نکنیم... ما حتی تلاش کردیم که در کنار دریا و اسکله و ... پاساژها و شهربازی و حمام عمومی و قطار و هواپیما، شهری متنوع با انواع لوکیشن ها را نشان دهیم که تداعی جزیره یا بندر خاصی را نکند.
تا به حال قصه های زیادی درباره شخصیت پلیس ساخته شده بود اما تا به حال درگیری خانوادگی یک پلیس را به این شدت در فیلم ها و سریال ها ندیده بودیم؛ پلیسی که یکی از دلایل اصلی برخی مبارزاتش به مسائل خانوادگی خودش برمی گردد. این داستان از کجا گرفته شد؟ واقعی است یا کاملا از تخیلات گرفته شده؟
- قصه «میکائیل» برگرفته از یک کلیت است که از فیلتر ذهن سعید نعمت الله گذشته و تبدیل به یک فیلمنامه شده. طبیعی است که عین به عین قصه با مستندات عینی آن وجود ندارد اما این اصل که معضلات خانوادگی گاهی آنقدر پیچیده و سخت می شود که شغل ما و زندگی مان را تحت تاثیر قرار می دهد، همواره وجود داشته. حالا این می تواند برای یک دکتر اتفاق بیفتد و یا یک راننده تاکسی و در «میکائیل»، برای پلیس قصه ما این داستان ساخته و پرداخته ذهن نویسنده است و با هدف تعریف ارزش های امنیت و شیرینی برای آن جامعه نگارش شده.
در شخصیت عبدالله با یک جور تناقض روبرو هستیم. عبدالله یک 60 کیلومتری اصیل است و طبیعتا از ابتدا در این محیط بزرگ شده و بیشتر از همه به آداب و رسوم و شرایط این منطقه احاطه دارد اما با این وجود، یکی از روشنفکرترین افراد است. حتی بعد از مرگ رسول، رشید به او یادآوری می کند که همسر او نباید در ملاء عام ظاهر شود و عبدالله از این رسم به عنوان یک رسم بد یاد می کند؛ در صورتی که اگر چنین رسومی همه گیر است اول از همه عبدالله باید از آنها باخبر باشد. طوری به نظر می رسد که انگار عبدالله هم یک مهاجر است و اصلا شبیه بقیه آدم های آنجا نیست.
- دایی عبدالله نماد افکار متجدد، در مقابل طرز تفکر سنتی است... درست است که او در همین 60 کیلومتر بزرگ شده اما به نظر می رسد که همواره نسبت به افکار کهنه و واپس گرا، جبهه داشته است و این تقابل تجدد و سنت، همواره در طول تاریخ وجود داشته است. دایی عبدالله نیز نماینده این طرز فکر است...
نداشتن شناسنامه شخصیت درباره همسر رسول هم مشهود است. او هم به شیوه ای زندگی می کند که بعید به نظر می رسد بومی خود 60 کیلومتر باشد. انگار او را هم به همراه عبدالله، از تهران برداشته اند و گذاشته اند وسط این شهر کوچک.
- با توضیحاتی که دادم، به نظرم دیگر نباید به دنبال ریشه هویتی و زیستی برای شخصیت ها بگردیم... قصه «میکائیل»، مجموعه ای از آدم هاست که یک قصه را تعریف می کنند، اگر غیر از این ببینیم، قطعا سوال بعدی شما این خواهد بود که اینها چرا لهجه ندارند، چرا لباس محلی نمی پوشند، چرا در خانه شان غذاهای محلی نمی خورند و چراهای دیگر...
یاس نماد زنی پاکدامن و خانواده دوست است که مثل اسمنش گل است و عشق رسول را در سینه دارد و به بزرگترش احترام می گذارد ولی در جامعه مردسالار قلدر و زورگو، حاضر نیست تحت سیطره رشید قرار بگیرد... اما در آینده می بینیم که همین زن ساده، سرکش می شود و عصیان می کند...
اغراق در خلق شخصیت آقاخان تعمدی بود؟ اگر یادتان باشد علیرضا خمسه پیش از این در سریال «مرد هزارت چهره» تا حدی به چنین کاراکتری نزدیک شده بود اما آنجا به دلیل اینکه شخصیت در قالب یک کمدی تعریف می شد می توانستیم این حد از اغراق را بپذیریم. اینجا اما از آقاخان که یک بدمن تک بعدی است فقط می دانیم داغدار پسرش است و به دنبال انتقامو حالا در راه این انتقام، دست به هر کاری می زند. این مسئله در کنار لحن صحبت کردن او باعث شده که آنطور که باید نشود او را باور کرد.
- با نظر شما موافق نیستم... آنچه که در این روزها اتفاق افتاده، همه حاکی از آن است که علیرضا خمسه در نقش آقاخان نه تنها بسیار مورد توجه قرار گرفته که همه بر این باورند که نقش به شدت دوست داشتنی و پذیرفتنی درآمده است و این قدرت بالای بازیگری خمسه را می رساند. برای نقش آقاخان، اتفاقا ما به ضد کلیشه ها دست زدیم... من و سعید نعمت الله، آقاخان را آدمی نحیف، ضعیف، افتاده و ظاهرا موجه می دیدیم که با همین ظاهر موجه، مردم دوستش دارند و به او احترام می گذارند.
او ماه چهره را دوست دارد و کینه اش از «میکائیل»، به مرگ پسرش برمی گردد. او امیر، پسرخوانده اش را بزرگ کرده و به عنوان بزرگ 60 کیلومتری، مردم برای حل مشکلات شان به او مراجعه می کنند. او مثل بدمن ها، خنده های هولناک نمی کند... هیکل ورزشکاری و دست بزن ندارد و بسیار معمولی و واقعی حرف می زند و زندگی می کند. او در آینده وجوه بیشتری از خود را نشان می دهد.
مسئله لحن صحبت کردن درباره کل شخصیت ها به معضل عجیبی تبدیل شده. از زن خانه دار رسول گرفته تا پلیس یا رشید اراذل و اوباش، همگی به یک شیوه حرف می زنند. همگی از دیالوگ هایی بسیار سنگین استفاده می کنند و حتی در جاهایی از سریال، به نوعی از خطابه گویی وارد می شوند.
- به اعتقاد من تاریخ مصرف دیالوگ های بسیار عادی و سطحی و بدون بار نمایشی و بدون عمق دارد تمام می شود... لحن و اتمسفر قصه ها می تواندمتنوع باشد... دیالوگ های سعید نعمت الله، در عین آهنگین بودن، بسیار تاثیرگذار و جذاب است... به همین دلیل، است که نوع نوشته های سعید را نمی شود با هیچ کس دیگر مقایسه کرد و این نوع ادبیات در عین آهنگین بودن، به شدت قابل فهم و محاوره ای و پر از مفهوم است.
فیلمبرداری روی دست و زاویه های نامتعارف، از جمله ویژگی های اصلی کارهای سیروس مقدم است که در «میکائیل» به اوج خودش رسیده. مخصوصا قسمت اول که هنوز هیچ کدام از شخصیت هاو داستان برای مخاطب شناخته شده نیست، یکمرتبه با مجموعه ای از تصاویر نامتعارف روبرو می شود. فکر نمی کنید استفاده از چنین تکنیک هایی آن هم در ابتدای سریال باعث شود مخاطبان نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؟
- فکر می کنم که حق با شما باشد و ما باید قصه را کمی آرام تر و نرم تر شروع می کردیم اما واقعیت این است که چیزی حدود 12 دقیقه از قسمت اول را ما خودمان درآوردیم چون به نظر می رسد که قصه کند و لخت جلو می رود و ممکن است تماشاچی حوصله اش سر برود. به همین دلیل ریتم معرفی ها را تندتر کردیم و شاید این مسئله باعث می شود که حرکات دوربین و زوایای نامتعارف، بیشتر به چشم می خورد اما از طرف دیگر، ما باید در قسمت اول، میخ مان را می کوبیدیم و مخاطب را درگیر می کردیم و به سرعت به مرگ رسول می رسیدیم.
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
تاثیری که سریالهای ترکیهای بر روی میکائیل گذاشت
تاثیری که سریالهای ترکیهای بر روی میکائیل گذاشتتاریخ انتشار دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲ ۴۶ سیروس مقدم گفت در سریال «میکائیل» به بهانه حضور قهرمان اصلی قصه میکائیل که پلیس هم هست اتفاقها به زندگی اجتماعی افراد هم کشیده میشوند به گزارش مشرق &laquمجموعهسازان به ناکجاآباد پناه میبرند/ وضعیت سریالهای تلویزیون بعد از «درحاشیه» چه خواهد شد؟
مجموعهسازان به ناکجاآباد پناه میبرند وضعیت سریالهای تلویزیون بعد از درحاشیه چه خواهد شد فرهنگ > تلویزیون - اعتراضهایی که به توقف پخش چند مجموعه در سالهای اخیر منجر شده برخی نویسندگان و مجموعهسازان را به سمت محافظهکاری بیشتر سوق داده است درنا حسینزامعاون اجتماعی نیروی انتظامی در گفتوگو با فارس بازخوردهای مثبتی از پخش سریال میکائیل گرفتیم/ ساخت سریال «
معاون اجتماعی نیروی انتظامی در گفتوگو با فارسبازخوردهای مثبتی از پخش سریال میکائیل گرفتیم ساخت سریال کالج کلاهبرداری پخش آمین در هفته ناجامعاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت خوشبختانه سریال میکائیل خوب جای خودش را در بین مخاطبان پیدا کرده و بازخوردهایی که ما از این سریال گرفتیم ا«میکائیل»؛ سریالی فراتر از کلیشههای رایج
میکائیل سریالی فراتر از کلیشههای رایج تاریخ انتشار دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 ساعت 03 00 | شماره خبر 1928897592923044897 تعداد بازدید 0 پ پ مرد خوش قد و بالای قانون قلدر عدالتخواه با مرام و عاشقپیشه که یکه و تنها در مقابل دستهای شرور و اوباش میایستد پیروز میشود و باسیروس مقدم در گفتوگو با فارس: «میکائیل» ما را به زندگی اجتماعی افراد میکشاند/ ساخت سریال اکشن کار
سیروس مقدم در گفتوگو با فارس میکائیل ما را به زندگی اجتماعی افراد میکشاند ساخت سریال اکشن کار من نیست از سریالهای ترکیهای بهره گرفتمسیروس مقدم گفت در سریال میکائیل به بهانه حضور قهرمان اصلی قصه میکائیل که پلیس هم هست اتفاقها به زندگی اجتماعی افراد هم کشیده میشوند &laسیروس مقدم پاسخ داد دلیل انتخاب ناکجا آباد برای سریال میکائیل/ «۶۰ کیلومتر» از کجا آمد؟
سیروس مقدم پاسخ داددلیل انتخاب ناکجا آباد برای سریال میکائیل ۶۰ کیلومتر از کجا آمد کارگردان میکائیل درباره علت نامگذاری شهری که داستان فیلم در آنجا اتفاق میافتد گفت براساس قوانین در هر ۶۰ کیلومتر باید یک کلانتری وجود داشته باشد و ما اسم شهر را گذاشتیم شصت کیلومتر روزنامه جانتايج مثبتي از پخش سريال ميکائيل گرفتيم
۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۸ ۶ب ظ معاون اجتماعي نيروي انتظامي نتايج مثبتي از پخش سريال ميکائيل گرفتيم موج - معاون اجتماعي نيروي انتظامي گفت خوشبختانه سريال ميکائيل جاي خودش را در بين مخاطبان پيدا کرده است و نتايج رضايت بخشي از مردم گرفته ايم به گزارش خبرگزاري موج سردار سعيد منتظر المسریال میکائیل / قسمت 14
سریال میکائیل را سیروس مقدم با موضوع پلیسی کارگردانی کرده است این سریال هر شب ساعت 22 20 از شبکه یک پخش میشود تکرار این سریال فردای آنشب ساعت 10 10 و 14 50 باز پخش میشود منبع شبکه یک دانلود لینک را کپی کنید دانلودچهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 11 13بهترین و تاثیرگذارترین سکانس سریال میکائیل
بهترین و تاثیرگذارترین سکانس سریال میکائیل بازیگر سریال چک برگشتی درباره بهترین و تاثیرگذارترین سکانس سریال میکائیل گفت بهترین سکانس من سکانس قهوه خانه و زمانی است که نیروهای پلیس به آنجا حمله می کنند و صحنه ای که الماس قاچاقچی مواد مخدر به من و رشید و آقاخان حمله میکند درسریال میکائیل / قسمت11
سریال میکائیل را سیروس مقدم با موضوع پلیسی کارگردانی کرده است این سریال هر شب ساعت 22 20 از شبکه یک پخش میشود تکرار این سریال فردای آنشب ساعت 10 10 و 14 50 باز پخش میشود منبع شبکه 1 دانلود لینک را کپی کنید دانلودیکشنبه 6 اردیبهشت 1394 13 43سریال میکائیل / قسمت12
سریال میکائیل را سیروس مقدم با موضوع پلیسی کارگردانی کرده است این سریال هر شب ساعت 22 20 از شبکه یک پخش میشود تکرار این سریال فردای آنشب ساعت 10 10 و 14 50 باز پخش میشود منبع شبکه 1 دانلود لینک را کپی کنید دانلوددوشنبه 7 اردیبهشت 1394 14 35سریال میکائیل / قسمت 8
سریال میکائیل را سیروس مقدم با موضوع پلیسی کارگردانی کرده است این سریال هر شب ساعت 22 20 از شبکه یک پخش میشود تکرار این سریال فردای آنشب ساعت 10 10 و 14 50 باز پخش میشود منبع شبکه یک دانلود لینک را کپی کنید دانلودسه شنبه 1 اردیبهشت 1394 11 31سریال میکائیل / قسمت 17
سریال میکائیل را سیروس مقدم با موضوع پلیسی کارگردانی کرده است این سریال هر شب ساعت 22 20 از شبکه یک پخش میشود تکرار این سریال فردای آنشب ساعت 10 10 و 14 50 باز پخش میشود منبع شبکه یک دانلود لینک را کپی کنید دانلوددوشنبه 14 اردیبهشت 1394 09 29پرویز پورحسینی: نقشم در قسمتهای ابتدایی سریال میکائیل تمام میشود
پرویز پورحسینی نقشم در قسمتهای ابتدایی سریال میکائیل تمام میشود پرویز پورحسینی - بازیگر پیشکسوت سینما تئاتر و تلویزیون - از حضورش در سریال جدید سیروس مقدم اظهار رضایت کرد و گفت سیروس مقدم از کارگردانانی است که در کارهایش هیچوقت بازیهای بد دیده نمیشود به گزارش نامه نیوزسریال میکائیل / قسمت 9
سریال میکائیل را سیروس مقدم با موضوع پلیسی کارگردانی کرده است این سریال هر شب ساعت 22 20 از شبکه یک پخش میشود تکرار این سریال فردای آنشب ساعت 10 10 و 14 50 باز پخش میشود منبع شبکه یک دانلود لینک را کپی کنید دانلودچهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 11 15تصویر بهاری متین ستوده بازیگر سریال میکائیل+عکس
تصویر بهاری متین ستوده بازیگر سریال میکائیل عکس عکس جدید متین ستوده متین ستوده بازیگر سریال میکائیلبرترینها چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394عکس و نوشته احساسی بازیگر سریال میکائیل/عکس
عکس و نوشته احساسی بازیگر سریال میکائیل عکس کامران تفتی که این روزها با سریال تلویزیونی میکائیل مهمان خانه های مردم است در اینستاگرامش نوشته گاهی شاپرکی را از تار عنکبوت میگیری تا خیلی آرام رهایش کنی شاپرک میان دستانت له میشود نیت تو کجا و سرنوشت شاپرک کجا روز نو به گزارش-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها