محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842317628
«میکائیل»؛ سریالی فراتر از کلیشههای رایج
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
«میکائیل»؛ سریالی فراتر از کلیشههای رایج
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 ساعت 03:00 | شماره خبر : 1928897592923044897 تعداد بازدید: 0
پ پ
مرد خوش قد و بالای قانون، قلدر، عدالتخواه، با مرام و عاشقپیشه که یکه و تنها در مقابل دستهای شرور و اوباش میایستد، پیروز میشود و بالاخره مردم به حقانیت او پی میبرند، قصه سریال «میکائیل» و البته فیلمها و سریالها و نمایشهای بسیاری در طول تاریخ بوده است.
این قصه بر مبنای مولفههای ثابتی شکل گرفته و بسته به شیوه روایت میتواند کاملا کلیشهای و رنگ و رورفته به چشم بیاید یا خوش آب و رنگ و دیدنی. سریال میکائیل به عنوان سریالی که در یکی از سختترین دورههای تلویزیون کشورمان ساخته شده و با نظر به موج اعتراضها و انتقادها نه تنها از افتادن در دام کلیشه رها شده بلکه در قیاس با استانداردهای فیلمسازی کشورمان، سریالی خوشساخت از کار در آمده که ضعفها و کاستیهایش در سایه چند نقطه قوت درخشان از نگاه تماشاگر دور میماند. ضد قهرمان در دست کمدین سیروس مقدم کارگردانی است که در انتخاب بازیگران و سپردن شخصیتهای قصهاش به بازیگران چندان مصلحتاندیش و محتاط نیست. او بر اساس تواناییهای بازیگر خطر میکند و ممکن است ضدقهرمانش را به دست یک کمدین بسپارد یا ایفای نقش قهرمان را از بازیگری بخواهد که کارنامهاش پر از نقشهای منفی است. در سریال میکائیل نیز برخی بازیگران در همان شمایل همیشگی ظاهر شدهاند و برخی دیگر، شخصیتی را ایفا کردهاند که حتی یک نمونه شبیه آن را پیشتر بازی نکردهاند. علیرضا خمسه در تمام آثار تلویزیونی و حتی سینماییاش هرگز در قالب ضد قهرمانی چون آقاخان فرو نرفته و به عنوان بازیگری همیشه شاد و خندان هرگز در نقشی تا این حد عبوس، عقدهای و کینهجو ظاهر نشده است. بازیگر نقش میکائیل نیز تا این حد قهرمان نبوده است؛ حتی در «اخراجیها» و «نابرده رنج»، شخصیتهایی به نمایش گذاشته که به دنیای آدمهای خوب و مثبت تعلق نداشته و به حکم تقدیر عاقبت بخیر شدهاند. دیگر بازیگران سریال میکائیل اگر در نقشی نه چندان متفاوت با نقشهای قبلی ظاهر شده باشند، در عوض بازی متفاوتی ارائه کرده و درگیر شباهتهای نقش نماندهاند؛ نه پرویز پورحسینی در نقش عبدالله شبیه همه پدرهای فرزند دوستی است که تا به حال بازی کرده، نه مجید واشقانی همان پلیسی است که همواره و همیشه به نمایش گذاشته و نه حتی بهنوش طباطبایی در نقش زنی که بر او ظلم و ستم میشود، در بند شمایل کلیشهای زنهای مظلوم، بینوا و سرخورده مانده است، اما در میان همه بازیگران این سریال، کامران تفتی حکم بزرگترین اشتباه مقدم و دیگر همکاران او در انتخاب بازیگر را دارد چرا که در پرخاشگری، عصبیت شبه جنون، نگاههای تیز و خشمآلود و بیان و لحن رشید تفاوت چندانی با دیگر نقشهای کارنامه کامران تفتی نمیتوان دید. شخصیت های رنگین شخصیتها در سریال میکائیل از حد انتظار پررنگترند و در طراحی آنها تا آنجا که مقدور بوده از عنصر اغراق بهره گرفته شده است. با نگاهی سختگیرانه میتوان این میزان اغراق را ضعف اثر دانست یا با نگاه خوشبینانه از تاثیر این میزان اغراق بر مخاطب عام خشنود بود و تلاش نویسنده را ستود. میکائیل برای اجرای عدالت از جان مایه میگذارد و به خاطر مردم از عاشقی هم چشم میپوشد؛ آقاخان بسیار فراتر از آنچه در زندگی عادی از آدمها میبینیم، بیرحم و کینهجوست. رشید به اندازه یک بیمار روانی، از عقدههای دوران کودکی رنج میبرد و بین خشم، مهر، عقل و جاهطلبیاش مرزی باقی نمانده است. مهری چشم بستهتر از هر عاشقی به رشید دل بسته و در هیچ مرحلهای از این عشق دیوانهوار چشم نمیپوشد و یاس چنان تنها و مورد ظلم است که تصورش در دنیای واقعی جز با حیرت و ناباوری میسر نیست. شخصیتهای اصلی سریال میکائیل با این صفات بسیار پررنگ خیلی زود تماشاگر را در کنار یا در مقابل خود قرار میدهند و او را درگیر ماجراهای خود میکنند. ایجاد دلهره و تعلیق ماجرا فقط این نیست که با یک داستان پلیسی و تعقیب و گریزهایش طرف هستیم نکته اینجاست که مقدم همان تعقیب و گریزها یا حتی دیگر صحنههای سریالش را در مکانهای آشنا و همیشگی تصویربرداری نمیکند و این فضا سازی در میکائیل حرف تازه ای دارد. میکائیل به شهربازی میرود و سر از تونل وحشت در میآورد یا در پیست موتورسواری تحت تعقیب قرار میگیرد. در سریال میکائیل مراسم شهادت یک پلیس به نمایش قبرستان و تسلیت دوستان و همکاران یا ضجهها و گریههای همسر و فرزندان خلاصه نمیشود بلکه نیروهای انتظامی با مارش نظامی، تمام قد در مقابل دوربین مقدم میایستد و شهادت یک پلیس را شکوهمند به نمایش میگذارد. دریا، بیابان، اسکله، ایستگاه قطار، راهآهن، قایق، لنچ و هر فضای دیگری که بتواند بستری برای روایت صحنههای مختلف قصه باشد در میکائیل به تصویر کشیده شده و به این سریال تنوع و تازگی داده است. مکانهای متنوع و تازه نه تنها به لحاظ ظاهری سریال را تماشایی کرده، بلکه در فضاسازی و ایجاد دلهره و تعلیق نیز موثر بوده و آن را به اثری درگیرکننده بدل کرده است. صدای غرش قطاری که هنگام حضور پلیس در صحنه از مسیر راهآهن عبور میکند، شلوغی و ازدحام ایستگاه قطار، مذاکره و مشاجرههایی که در لنچهای در حال حرکت با سقف کوتاه انجام میشود، نبرد صخرهها و موجها، زیبایی غمانگیز غروب بندر و خیلیچیزهای دیگر در سریال میکائیل حاکی از بهرههایی است که کارگردان از موقعیتهای مکانی برای انتقال مفهوم و احساس به مخاطب گرفته است. سیروس مقدم در سریال میکائیل از حرکت و زاویه دوربین نیز برای فضاسازی، ایجاد تعلیق و انتقال حس صحنه به مخاطب نیز بهره میگیرد و به این منظور از تکنیک دوربین روی دست تا زوایای عجیب و غیرمتعارف را مد نظر قرار میدهد و در نمایش نماهای هوایی هم خّست به خرج نمیدهد. دوربین در مقام نگاه و چشم مخاطب در جایی از صحنه قرار میگیرد که حس دلهره، اضطراب، پنهانکاری، تردید، ترحم یا دیگر احساسات قصه و صحنه را تداعی کند. به عنوان نمونه قرار دادن دوربین زیر اتوبوس یا قطاری که با سرعت پیش میآید، دلهره و اضطرابی در مخاطب ایجاد میکند که او را هر چه بیشتر به ستایش قهرمان و شجاعتش وا میدارد. فضاسازی در سریال میکائیل تا آنجا پیش میرود که دوربین در مواجه با میکائیل با بازی کامبیز دیرباز در اکثر موارد بجز معدود اوقاتی که خستگی و شکستگی میکائیل را شاهدیم، تصویری از پایین به بالا به نمایش میگذارد و در مخاطب احساس مواجهه با قهرمانی درشت هیکل و قوی را تداعی میکند. ذائقه مخاطب میکائیل حاصل بلوغ کارگردانش در پیوند بین فرم و معنا در قالب سبک و سیاقی شخصی است. مسیرحرفهای این کارگردان مجرب تلویزیون که در ساخت کمدی و درام به یک اندازه موفق بوده، او را به سریال میکائیل رسانده که از پایان تجربهگرایی او در فضاسازی، کادربندی و بهرهگیری از تکنیک به منظور رسیدن به سبک شخصی حکایت دارد. مقدم که در کنار کارگردانهای بزرگ سینمای ایران تجربه اندوخته و تا امروز سریالهای بسیاری ساخته که بسیاری از آنها در زمره بهترینهای تلویزیون هستند، همچنان از تجربهاندوزی دست برنداشته و در ادامه تجربهگرایی و با رجعت به آنچه در رشته نقاشی به صورت آکادمیک آموخته، چندی است درگیر بازی با دوربین، رنگ، نور و قاب شده و گویی آرامآرام به شیوهای شخصی و در عین حال مقبول مخاطب دست یافته است. حرکت سیال دوربین، نماهای نامتعارف، زوایای نامانوس و آزمون و خطا به منظور نمایش تصاویر متفاوت و فضاسازی موثر و درگیرکننده، از چندی پیش در کارهای سیروس مقدم خودنمایی میکند. سریال بچههای نسبتا بد این کوشش کارگردان را فریاد میزند و تصویری خودنمایانه از تجربهاندوزی کارگردان را به نمایش میگذارد، اما به مرور مقدم مسیرش را یافته و در «مدینه» به اندکی تعادل میرسد. در این سریال همچنان نماها از تلاش کارگردان برای رسیدن به تکنیک شخصی حکایت دارد با این تفاوت که در مدینه همچنان تناسب بیشتری بین تکنیکگرایی و ذائقه مخاطب دیده میشود، اما همچنان آنچه به مخاطب ارائه میشود در تناسب کامل با اثر نیست و گاهی کارگردانی و تکنیک جلوتر و جسورتر از قصه قرار دارد. روند تکنیکگرایی سیروس مقدم حالا به سریال میکائیل رسیده که به لحاظ تناسب بین فرم و محتوا گویای پختگی و تناسب است. در سریال میکائیل، نماها همچنان با عادتهای مالوف بیننده هماهنگ نیستند، اما با فضا و حس صحنه در تناسب قرار دارند و خود را به رخ نمیکشند. در این سریال نمابندی درگیریها و زد و خوردها حتی فضاسازی به کمک عناصری مانند قطار، بیابان، دریا و لنچ گویای تلاش ثمربخش سیروس مقدم به عنوان کارگردانی کهنه کار در ارائه اثری است که هم جاهطلبیهای هنرمندانهاش را ارضا میکند و هم با خواست و سلیقه مخاطب عام قابل تطبیق است. آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون جامجم
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 ساعت 03:00 | شماره خبر : 1928897592923044897 تعداد بازدید: 0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]
صفحات پیشنهادی
در گفتوگو با فارس ستوده: مثل مهری «میکائیل» تصمیم نمیگیرم/میگویند قصههای پلیسی مردانه است
در گفتوگو با فارسستوده مثل مهری میکائیل تصمیم نمیگیرم میگویند قصههای پلیسی مردانه استبازیگر نقش مهری گفت خیلی ها بر این باورند که قصههای پلیسی به عبارتی مردانه است و حضور خانمها در آن کمرنگ خواهد شد اما این موضوع در مورد میکائیل صدق نمیکند چراکه قصه بسیار خوب نوشته و بتاثیری که سریالهای ترکیهای بر روی میکائیل گذاشت
تاثیری که سریالهای ترکیهای بر روی میکائیل گذاشتتاریخ انتشار دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲ ۴۶ سیروس مقدم گفت در سریال «میکائیل» به بهانه حضور قهرمان اصلی قصه میکائیل که پلیس هم هست اتفاقها به زندگی اجتماعی افراد هم کشیده میشوند به گزارش مشرق &laquسیروس مقدم در گفتوگو با فارس: «میکائیل» ما را به زندگی اجتماعی افراد میکشاند/ ساخت سریال اکشن کار
سیروس مقدم در گفتوگو با فارس میکائیل ما را به زندگی اجتماعی افراد میکشاند ساخت سریال اکشن کار من نیست از سریالهای ترکیهای بهره گرفتمسیروس مقدم گفت در سریال میکائیل به بهانه حضور قهرمان اصلی قصه میکائیل که پلیس هم هست اتفاقها به زندگی اجتماعی افراد هم کشیده میشوند &laکامبیز دیرباز: «میکائیل» یک وسترن ایرانی است
اصلا پولدار نیستم و به کار احتیاج زیادی دارم کامبیز دیرباز میکائیل یک وسترن ایرانی است تاریخ انتشار یکشنبه 30 فروردین 1394 ساعت 19 10 | شماره خبر 1911293629103206931 تعداد بازدید 1 پ پ کامبیز دیرباز گفت در سریالهای تلویزیون به شدت شاهد عدم حضور قهرمان هستیم در صورتیکه نسریال «خاتون»؛ روایتی متفاوت از کلیشههای جذاب
سریال خاتون روایتی متفاوت از کلیشههای جذاب تاریخ انتشار پنج شنبه 3 اردیبهشت 1394 ساعت 14 26 | شماره خبر 1910431824481092778 تعداد بازدید 4 پ پ سیمای مراکز استانها در سالهای اخیر دست به تولید مجموعههای تلویزیونی و فیلمهای 90 دقیقهای بسیاری زدهاند که از میان آنها تعد«میکائیل» نمایشی صحیح از چالش های پلیس
میکائیل نمایشی صحیح از چالش های پلیس تاریخ انتشار چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 ساعت 13 08 | شماره خبر 1915132917239950804 تعداد بازدید 3 پ پ پس از سال ها برای اولین بار سریالی در ژانر پلیسی منطبق بر سناریویی قوی و فارغ از توهمات میهمان خانه های مردم شده است سریالی به نام &quمیکائیل شهرستانی و کارگردانی مجموعه هیچکاک برای رادیو
سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۵ ساخت مجموعه منتخب هیچکاک به کارگردانی میکائیل شهرستانی در رادیو نمایش آغاز شد به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا حسین یعقوبی نویسندهی این سریال نمایشی رادیویی در این باره گفت در دههی 50 میلادی به آلفرد هیچکاک مجموعه تلویزیونی پیشنهاد شدچرا کارگردان «میکائیل» قصه را در یک ناکجا آباد تعریف میکند؟ / مقدم: نخواستم فرعیات بر اصل غلبه کند
چرا کارگردان میکائیل قصه را در یک ناکجا آباد تعریف میکند مقدم نخواستم فرعیات بر اصل غلبه کند فرهنگ > تلویزیون - کارگردان سریال تلویزیونی میکائیل تاکید کرد با بردن قصه داستان به ناکجا آباد خواسته از غلبه فرعیات بر اصل جلوگیری کند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین«ميكائيل» 06 كيلومتر دورتر از «پايتخت»
ميكائيل 06 كيلومتر دورتر از پايتخت سيروس مقدم كه اين روزها مشغول ساخت سريال پايتخت4 براي ماه مبارك رمضان است سريال پليسي ميكائيل را نيز روي آنتن شبكه يك دارد نویسنده مصطفي شاهكرمي به رغم اينكه فقط چند قسمت از سريال ميكائيل ساخته سيروس مقدم روي«ایست، خدا میبیند» نیمه اردیبهشت کلید میخورد/ سریالی با موضوع اجتماعی
ایست خدا میبیند نیمه اردیبهشت کلید میخورد سریالی با موضوع اجتماعیمجموعه تلویزیونی ایست خدا میبیند به کارگردانی پدرام زمانی نیمه اردیبهشتماه کلید میخورد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس مجموعه 26 قسمتی «ایست خدا میبیند» نیمه اردیبهمعاون اجتماعی نیروی انتظامی در گفتوگو با فارس بازخوردهای مثبتی از پخش سریال میکائیل گرفتیم/ ساخت سریال «
معاون اجتماعی نیروی انتظامی در گفتوگو با فارسبازخوردهای مثبتی از پخش سریال میکائیل گرفتیم ساخت سریال کالج کلاهبرداری پخش آمین در هفته ناجامعاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت خوشبختانه سریال میکائیل خوب جای خودش را در بین مخاطبان پیدا کرده و بازخوردهایی که ما از این سریال گرفتیم امیکائیل شهرستانی «مجموعه منتخب هیچکاک» را کارگردانی میکند
میکائیل شهرستانی مجموعه منتخب هیچکاک را کارگردانی میکندساخت مجموعه منتخب هیچکاک به کارگردانی میکائیل شهرستانی در رادیو نمایش آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس حسین یعقوبی نویسنده این سریال نمایشی رادیویی دراین باره گفت در دهه ی 50 میلادی به آلفرد هیچکاک مجموعه تلویزی«ميکائيل» آخرين کار تلويزيونيام بود
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ ۲۰ ۴۳ب ظ بازيگر پيشکسوت تلويزيون ميکائيل آخرين کار تلويزيونيام بود موج - پرويز پورحسيني بازيگر پيشكسوت سينما تئاتر و تلويزيون از حضورش در سريال جديد سيروس مقدم اظهار رضايت كرد و گفت سيروس مقدم از كارگرداناني است كه در كارهايش هيچوقت بازيهاي بد ديده نميسریال میکائیل احترام به اصالت خانواده
نگاه سریال میکائیل احترام به اصالت خانواده تاریخ انتشار شنبه 29 فروردین 1394 ساعت 12 19 | شماره خبر 1910156708860620972 تعداد بازدید 5 پ پ سریال میکائیل که این شبها از شبکه یک در حال پخش است فارغ از موضوع جذاب و چندلایه پلیسیاش و البته کارگردانی حساب شده سیروس مقدم و با«میکائیل» معیارهای یک سریال مخاطب پسند را دارد
الهام غفوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران میکائیل معیارهای یک سریال مخاطب پسند را دارد تهیه کننده میکائیل گفت با فراهم کردن قصه لوکیشن عوامل و بازیگران خوب سعی کردیم تمام شرایط را برای ساخته شدن یک سریال مخاطب پسند ایجاد کنیم و این سریال تمام معیارهای یک کار مخاطب پسندشمعدونی سریالی که جایگزین درحاشیه می شود
شمعدونی سریالی که جایگزین درحاشیه می شودتاریخ انتشار جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸ ۴۵ پخش مجموعه طنز «شمعدونی» با پایان سری اول «در حاشیه» از شنبه هفته آینده پنجم اردیبهشت در شبکه سوم سیما آغاز میشود به گزارش تسنیم سریال «شمعدونی» بهسریالهایی چون «میکائیل» از بسیاری سریالهای ترک و آمریکای جنوبی بهتر است/ پلیسهای «میکائیل» نسبت به سایر سری
بازیگر سریال میکائیل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران سریالهایی چون میکائیل از بسیاری سریالهای ترک و آمریکای جنوبی بهتر است پلیسهای میکائیل نسبت به سایر سریالها متفاوتند مجید واشقانی با اشاره به اینکه اگر به فیلم سازان ما فرصت داده شود از فیلم سازان ترک و آمریکای جنوبی خی-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها