محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831485801
نخود باکیفیتی به نام شاعر!
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۸
میگوید بعضیها در دنیای شعر و ادب مثل نخود باکیفیتی هستند که در هر دیگ درهمجوشی به خوبی جا میافتند، یعنی شعر میگویند، برای دیگران کار چاق میکنند، مجموعه شعر چاپ میکنند، بزرگداشت برگزار میکنند و... اما همین که شاعری دید از تلویزیون خانهاش خون بیرون میریزد و دست به قلم شد تا دردی را روایت کند انگ شاعر دولتی بودن به او میزنند. قاسم آهنینجان در گفتوگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: شاعرانی هستند که سفارش میگیرند تا شعر بسازند و نه اینکه شعر بگویند، مثل شعرهایی که برای جشنوارههای مختلف میسازند. این شعر راه به جایی نمیبرد. حالت چطور است!؟ او درباره اینکه آیا فضای شعری ما هماکنون فضای شعری صلهبگیر است توضیح داد: وقتی ارگانی یا نهادی متولی گفتن شعرهای سفارشی میشود در این صورت چیزی به اسم شعر اتفاق نمیافتد. در رابطههایی که بر اساس قراردادهای پولی نه تنها در ایران بلکه در کل جهان برای شعر اتفاق میافتد اصلا شعر شکل نمیگیرد. این شاعر ادامه داد: در ادبیات ما فضایی کاذب ایجاد شده که در آن شاعر واقعی مورد توجه و حرمت نیست. چه کسی از شاعری که چندین سال زحمت کشیده و شعر گفته پرسیده حالت چطور است!؟ او گفت: ما اگر ناشاعران را کنار بگذاریم باید بگوییم شعر ایران در حال حاضر در اوج خودش قرار دارد. فضای حبابی که رشد کرده فقط بیماری شعر است. این شاعر با بیان اینکه مخاطب ایرانی با شعر آشناست خاطرنشان کرد: شعر امروز مقداری از پرتوهای روحانی بیرون آمده و آنقدر به پدیدههای روز اجتماع متوسل شده که از نیاز روحی غافل است زیرا فقط پاسخی به یک نیاز هیجانی مقطعی شده است. آهنینجان ادامه داد: من به تجزیه و تحلیلهای سیاسی کاری ندارم اما سعی میکنم حضور داشته باشم و مسائل را ببینم. هر کسی به گونهای پدیدهها را میبیند. متاسفانه در حال حاضر ادبیات در حال فاصله گرفتن از مسائل جهانی است و این هم به خاطر وجود تقسیمبندیهای موجود است. این شاعر تصریح کرد: متاسفانه هنر ما از مسائل سیاسی خیلی مصیبت کشیده است. در یک دوره لازمه شاعر بودن این بود که باید از عالم مارکسیسم عبور میکردیم و ولو اینکه نبودیم باید میگفتیم هستیم. آل احمد مارکسیست نبود اما برای اینکه پذیرفته شود اعلام کرد من تودهای هستم و روزنامه حزب توده را منتشر کرد. یک بار در جایی نقل کردند که ما منتظر بودیم آل احمد گزارش حزب را بخواند اما متوجه شدیم که در مکه است!
قاسم آهنینجان
شعر آیینی یا شعر معنوی؟ قاسم آهنینجان همچنین گفت: متاسفانه در جامعه ما اگر کسی مذهبی باشد به او برچسب دگم بودن میزنند. او با اشاره به شاعران آیینی اظهار کرد: ما شاعرانی داریم که خودشان میگویند شاعر آیینی هستند و طبق مرامنامه اخلاقیشان پول میگیرند و شعر میگویند. قطعا چنین شاعری وابسته است و وابستگی او هم پول است و من چنین کسانی را اصلا شاعر نمیدانم. او در ادامه بیان کرد: شعری که هماکنون به شعر آیینی معروف است و برای آن مولفههای جدید درست کردهاند فایدهای ندارد. ریشه شعر آیینی واقعی از ابتدای ادبیات ما آغاز میشود. به طور مثال ما آثار آیینی فاخری را در شاهنامه، آثار مولوی، حافظ، محتشم کاشانی و عمان سامانی میبینیم. هیچ کدام از آنها سفارشی کار نکردند و به خاطر همین سفارشی نبودن شعر آنها همیشه در جریان است و همیشه کسانی هستند که به شعر آنها ارادت دارند. آهنینجان درباره اینکه شاعران ما چقدر دغدغه جهانی دارند گفت: من از طرف خودم میتوانم صحبت کنم و بگویم که من خودم این دغدغه را دارم. خیلیها به من لقب شاعر دولتی دادهاند ولی من واقعا شرمنده میشوم که چرا وقتی مساله غزه را میبینم نباید شعر بگویم؟ چون آنها میخواهند به من مهر شاعر دولتی بودن بزنند! اما من شعرم را میگویم. من نمیتوانم وقتی از صفحه تلویزیونم خون بیرون میریزد سکوت کنم که تو به من برچسب شاعر دولتی نزنی! شعر خودش میآید و مرا راهنمایی میکند. او که عنوان شعر آیینی را قبول ندارد در این باره توضیح داد: میتوانیم به این شعر، شعر معنوی بگوییم. وقتی اسم و چارچوب میآید یعنی یکی میتواند پول بگیرد و یکی دیگر نمیتواند. متاسفانه در هر دورهای هر وقت سیاست وارد شعر شده و تقسیمبندی در شعر قائل شدهاند شعر و شاعری دچار سردرگمی شده است. قیصر امینپور درد کشید و ماند آهنینجان گفت: قیصر امینپور ماند چراکه قیصر رگههای درد در کارش زیاد است. این در حالی است که در شعر آیینی شاعران زیادی آمدند اما بسیاری از آنها رفتند. با این همه، اگر محتشم پذیرفته میشود فقط به خاطر این است که او شاعر آیینی است که درد شعرش درد تصنعی و شعاری نیست. او در ادامه گفت: من شاعری سراغ دارم که نسبت به اولیا ارادت خاصی دارد اما وقتی شعر میگوید آنها را ارائه نمیکند چراکه میترسد به او برچسب بزنند. به عنوان مثال حسین منزوی به عنوان یک غزلسرای معاصر تا روزی که زنده بود شعرهایش برای امام حسین (ع) و حضرت علی (ع) را به چاپ نرساند. او حداقل بیش از صد شعر برای ائمه اطهار (ع) سروده است و از ترس اینکه جایگاه روشنفکریاش را از دست بدهد آنها را منتشر نکرد. این شاعر با بیان اینکه شعر وقتی وابسته باشد برایش تعیین تکلیف میشود اظهار کرد: من با وابستگی فکری و اعتقادی مشکلی ندارم چراکه طبق گفته نیما، شاعر باید برای خودش آیین و اعتقادی داشته باشد و اگر شاعر بدون اعتقاد باشد شعر اتفاق خوبی نیست. او گفت: من به عنوان شاعر برای خودم آیین و اعتقادی دارم اما اگر من آیین خودم را کنار گذاشتم و در قالب آن چیزی که شما میخواهید درآمدم درست نیست. آهنینجان درباره اینکه آیا شعر اعتقادی که بر مبنای اعتقاد خود شاعر است وابسته محسوب میشود یا خیر توضیح داد: این نوع شعر وابسته نیست و به زعم بنده شاعر بدون اعتقاد شاعر نیست. به ناشاعر پول میدهند آهنینجان تصریح کرد: من نمیگویم به شاعر پول داده نشود. مشکل ما این است که به ناشاعر پول داده میشود. در مملکت ما کسی به شاعر پول نمیدهد. او همچنین در پاسخ به اینکه شعر امروز ایران چقدر خوانده میشود گفت: شعر امروز ایران توسط مردم خیلی کم خوانده میشود. در حال حاضر نامدارترین شاعران کتابشان در 500 جلد منتشر میشود. وقتی تیراژ کتابهای یک شاعر معروف تا این اندازه است یعنی کسی شعر نمیخواند و علت آن بیماریای است که از همه طرف ادبیات را فراگرفته و بدتر از آن تجویزهای غلطی است که برای آن میشود. ادبیات ما به خاطر روابط ناهنجار از اساس بیمار شده است.
قاسم آهنینجان
شاعر «ذکر خوابهای بلوط» خاطرنشان کرد: چند وقتی است مسالهای به نام خوزستان قطب شعر ایران در اهواز علم شده است. اما این حرف را چه کسی میزند؟ این حرف را سیروس رادمنش یا هرمز علیپور نمیزنند چراکه اینها خودشان جزو این واقعیت هستند. این حرف را کسانی میگویند که در این مساله هیچکاره هستند و فقط برای اینکه بگویند ما هم هستیم این حرف را میزنند. آهنینجان معتقد است: جهان اگر حرمتی دارد شاعر به آن حرمت بخشیده است. شعر بار همه چیز را به دوش میکشد. حتی فیلسوف ما که کارش فلسفه است در نهایت به شعر روی آورده است. کسانی همچون ملاصدرا، خواجه ملاهادی سبزواری و علامه طباطبایی در نهایت به جایی رسیدند که شعر گفتند چراکه حرمت را شعر به هستی میدهد. او ادامه داد: همه حکیمان، عارفان و فیلسوفان در نهایت به شعر میرسند چراکه شعر جوابگوی سوالات پیرامون آنهاست. آهنینجان تاکید کرد: از شاعران حمایت نمیشود و این موضوع منحصر به یکی، دو دهه اخیر نیست بلکه همیشه بوده است؛ از زمان فردوسی تاکنون. شاعر «لمعات خون» با اشاره به فضای مجازی گفت: استفاده ناهنجار از فضای مجازی از دیگر مشکلات شعر ماست. در فضای مجازی بدون اینکه فکر کنند هر چه به ذهنشان خطور میکند مینویسند اما باید توجه کرد که شعر مقدس است. شعر به چه دردمان میخورد؟ آهنینجان گفت: ما به شعر نیاز روحی داریم. شعر جواب دردهای درونی ماست. علت اینکه الان انبوهی از بعضی کتابهای شعری که منتشر میشود فقط در خانهها میماند و خوانده نمیشود این است که به دردهای درونی توجهی ندارد. او افزود: وقتی لبریز از دردیم و حافظ را باز میکنیم به ما میگوید "سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی/ دل ز تنهایی به جان آمد خدا را همدمی" با این یک بیت ما تمام جوابمان را از حافظ میگیریم. در واقع حافظ جواب درد من را با درد میدهد. شاعری که دردمندتر است مورد پذیرش است. او تصریح کرد: 99 درصد کسانی که میگویند فردوسی بهترین شاعر ایران است اصلا فردوسی نخواندهاند ولی میدانند که فردوسی آدم دردمندی است. خیلی از ما بدون اینکه فردوسی بخوانیم داستان سیاوش را میدانیم. ما شاعران بسیاری داشتهایم که از لحاظ سواد شاعری بالا بودهاند و با تکنیکهای شعری به خوبی آشنایی داشتهاند ولی تنها در محافل پذیرفته شدند.
قاسم آهنینجان
قاسم آهنینجان
انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]
صفحات پیشنهادی
یک برنامه جدید روی آنتن/ «افقاتور»؛ روایت افق از کاریکاتور و طنز
یک برنامه جدید روی آنتن افقاتور روایت افق از کاریکاتور و طنزنخستین قسمت برنامه تلویزیونی افقاتور با موضوع طنز و کاریکاتور و فعالیت هنرمندان ایرانی در این حوزه از شبکه افق پخش خواهد شد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس «افقاتور» روایت «افق&raquثبت نام بیش از 130 هزار نفر برای دریافت بن کتاب الکترونیک خرید کتاب
در پایان دومین روز ثبت نام بیش از 130 هزار نفر برای دریافت بن کتاب الکترونیک خرید کتاب بیش از 130 هزار دانشجو و طلبه برای دریافت بن کتاب در سامانه بن دانشجویی ثبتنام کردهاند به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهرانآغاز نامنویسی کلاسهای «مدیریت استرس» برای خبرنگاران در ایسنا
شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۰ نامنویسی دوره مدیریت استرس برای خبرنگاران و اهالی رسانه در خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا از روز یکشنبه ششم اردیبهشت آغاز میشود این کلاسها با هدف آموزش مهارتهای مدیریت استرس و افزایش بهرهوری کار در حوزه رسانه ویژه مدیران و خبرنگاران در ایسانتشار «پژوهشنامه سبک زندگی» به مدیرمسئولی حجتالاسلام فعالی
انتشار پژوهشنامه سبک زندگی به مدیرمسئولی حجتالاسلام فعالینخستین نشریه تخصصی علمی-پژوهشی سبک زندگی به صاحبامتیازی حجتالاسلام محمدتقی فعالی منتشر میشود به گزارش خبرگزاری فارس مؤسسه دین و معنویت آل یاسین نخستین نشریه تخصصی علمی-پژوهشی در زمینه سبک زندگی اسلامی با عنوان &در گفتو گو با فارس عوان شد آئیننامه شورای صنفی نمایش تدوین شد/ ترکیب فیلمهای اکران تغییر نکرد
در گفتو گو با فارس عوان شدآئیننامه شورای صنفی نمایش تدوین شد ترکیب فیلمهای اکران تغییر نکردسخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به اتمام تدوین آئین نامه شورای صنفی نمایش گفت تدوین آئین نامه توسط شورا به اتمام رسید و برای تایید رئیس سازمان سینمایی به دفتر ایشان ارایه شد غلامرضاآئیننامه شورای صنفی نمایش در سال ۹۴ تبیین شد
سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با مهر آئیننامه شورای صنفی نمایش در سال ۹۴ تبیین شد شناسهٔ خبر 2538560 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷ ۴۱ هنر > سینمای ایران سخنگوی شورای صنفی نمایش از پایان تبیین آئیننامه این شورا در سال ۹۴ خبر داد غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفعناوین فیلمنامههای منتخب جشنواره فیلم شهر اعلام شد
از بین ۱۶۱ طرح فیلمنامههای رسیده به جشنواره فیلم شهر ۲۰ طرح فیلمنامه توسط حجت قاسمزاده اصل مسعود احمدیان و علی اکبر قاضی نظام انتخاب شدند به گزارش ایلنا اسامی فیلمنامهها به شرح ذیل است ۱- ۹۸ درصد به نویسندگی محمد علی حسینی ۲- اجرای زنده به نویسندگی آزاده فردی&zwnامیر دربندی در گفتوگو با فارس: ماجرای جالب نامگذاری یک کتاب/ هر خمپارهای که زمین میخورد میگفتند «دکتر
امیر دربندی در گفتوگو با فارس ماجرای جالب نامگذاری یک کتاب هر خمپارهای که زمین میخورد میگفتند دکتر بُدونویسنده کتاب خاطرات دکتر بُدو گفت در جبهه هر جایی گلوله توپ یا خمپارهای به زمین اصابت میکرد اولین صدایی که شنیده میشد این بود که دکتر بُدو امیر سرتیپ دوم غلامحسین دآییننامهی اکران سال 94 تکمیل شد
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۲ سخنگوی شورای صنفی نمایش از تکمیل آییننامه اکران سال جاری خبر داد غلامرضا فرجی به خبرنگار سینمایی ایسنا گفت در جلسهای که امروز 31 فروردینماه در شورای صنفی نمایش داشتیم آییننامه اکران سال جاری به طور کامل تدوین و برای مرحله اجرایی و تأیید سازماعلام اسامی فیلمنامههای راه یافته به جشنواره فیلم شهر
اعلام اسامی فیلمنامههای راه یافته به جشنواره فیلم شهر شناسهٔ خبر 2563807 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۰ هنر > سینمای ایران اسامی فیلمنامههای سینمایی راه یافته به پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر اعلام شد به گزارش خبرگزاری مهر از بین ۱۶۱ طرح فیلمنامه های رسیده به«آژیدهاک» بیضایی به پارسجنوبی میرود/ نمایشنامهخوانی در ۳ شهر
به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر آژیدهاک بیضایی به پارسجنوبی میرود نمایشنامهخوانی در ۳ شهر شناسهٔ خبر 2561400 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۵ هنر > تئاتر سیاوش تهمورث همزمان به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر نمایشنامه آژیدهاک را از ۶ تا ۸ اردیبهشتماه در ۳ شهر جنوبی«دان منکیویز»، فیلمنامهنویس نامزد اسکار درگذشت
دان منکیویز فیلمنامهنویس نامزد اسکار درگذشتدان منکیویز فیلمنامه نویس هالیوودی که برای پروژه سینمایی میخواهم زنده بمانم نامزد جایزه اسکار شده بود در سن ۹۳ سالگی درگذشت به گزارش خبرنگار سینمایی فارس «دان منکیویز» فیلمنامهنویس هالیوودی شب شنبه براثر سکته ق- روزنامه کیهان؛ یکشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه
روزنامه کیهان یکشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه تهران – ایرنا- روزنامه کیهان در 21 هزارو چهل و هشتمین شماره خود در خبری با عنوان توهین دولت به شعور مردم با تیتر فکت شیت ایرانی منتشر می شود نمی شود شده است را به عنوان خبر نخست خود برگزیده است به گزارش ایرنا در بخشی از این گزارش آمنامه پدر
جام جم نوا گفتگو نامه پدر نامه پدر شنبه 5 اردیبهشت 1394 12 51 | کد خبر 1918807639022923605 | بازدید 0 نامه پدرجلسه کمیسیون صدور کارت حرفهای روزنامه نگاری برگزار شد
جلسه کمیسیون صدور کارت حرفهای روزنامه نگاری برگزار شدهفتمین جلسه کمیسیون صدور کارت حرفهای روزنامه نگاری و نخستین جلسه این کمیسیون در سال جاری با حضور کلیه اعضاء تشکیل شد به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس در هفتمین جلسه کمیسیون صدور کارت حرفهای روزنامه نگاری که با حضور ک- روزنامه رسالت: یکشنبه 13 اردیبهشت
روزنامه رسالت یکشنبه 13 اردیبهشت تهران – ایرنا - روزنامه رسالت روز یکشنبه در 9 هزارو پنجاه و یکمین شماره خود سخنان آیت الله یزدی رئیس مجلس خبرگان با تیتر قوه مجریه باید اسلام را اجرا کند را به عنوان خبر و عکس نخست خود برگزیده است به گزارش ایرنا در بخشی از این خبر آمده استبرنامههای سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاعمقدس
شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۶ سیاستگذاری برنامهریزی هدایت کلان از جمله فعالیتهای سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاعمقدس هستند به گزارش سرویس فرهنگحماسه ایسنا سردار مهدی محمدیفرد رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس در سفر به استان چهارمحال و بختیاری با-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها