تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821138922
سختگیری لهستان برای ساخت یک مستند/ نیمه دوم ساخته نشد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نقد «روزی که من نبودم»
سختگیری لهستان برای ساخت یک مستند/ نیمه دوم ساخته نشد
شناسهٔ خبر: 2567717 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
هنر > سینمای ایران
در جلسه نقد و بررسی مستند «روزی که من نبودم» به کارگردانی محمد تقی یازرلو از سختگیریهای لهستانیها برای ساخت این فیلم در کشورشان صحبت شد. به گزارش خبرگزاری مهر، دومین جلسه کانون فیلم سینماحقیقت در سال ۹۴، عصر روز یکشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه در محل سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد. در این جلسه مستند «روزی که من نبودم» به کارگردانی محمدتقی یازرلو به نمایش درآمد و سپس جلسه نقد و بررسی فیلم با حضور فیلمساز، عزیزالله حاجیمشهدی منتقد و مازیار فکریارشاد مجری و کارشناس برنامه برگزار شد.در این نشست محمدتقی یازرلو در پاسخ به پرسش فکریارشاد پیرامون چگونگی ساخت فیلم «وقتی که من نبودم» گفت: رضا نیکپور فرزند خانم هلن (زن لهستانی که آخرین بازمانده لهستانیهای مهاجر پس از جنگ دوم جهانی است) روزی به موسسه روایت فتح آمد و خاطرهای از کودکی مادرش را برایم تعریف کرد که ماجرا برایم جذاب شد. او تعریف میکرد وقتی مادرش با اتوبوس همراه با دیگر مهاجران لهستانی از بندر انزلی به مقصد تهران میآمد، مردم به سمت اتوبوسها بستههایی را پرتاب میکردند. ابتدا فکر کرده بود مردم ایران که آن زمان به واسطه جنگ جهانی در قحطی و گرسنگی به سر میبردند، به سویشان سنگ پرتاب میکنند، اما بعد متوجه شد که این بستهها حاوی غذا است. این خاطره من را ترغیب کرد تا مستندی درباره این بانوی سالخورده بسازم. چهار سال پیگیری کردم تا عاقبت موفق شدم فیلم را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسازم.وی ادامه داد: با ساخت این فیلم میخواستم اثبات کنم به رغم همه جنگهایی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته، زندگی هم جریان دارد و دنبال نمایش دادن این حس زندگی بودهام. در این راه از کمکهای نزدیک دوستانم شاهد سلطانی و مصطفی دالایی بهره بردهام و بنا شد که نام من به عنوان کارگردان مطرح شود.عزیزالله حاجی مشهدی هم طی سخنانی، فیلمهایی که مضمون انسان دوستی و همدلی فارغ از همزبانی را به تصویر میکشند، پرجاذبه دانست و گفت: در سینمای مستند موضوع و دستمایه کم نداریم و تنها باید چشمهایمان را بشوییم. در این مستند، قهرمان محوری فیلم که نقش راوی را برعهده دارد را در مقام یک جستجوگر میبینیم که در تلاش است تا واقعیتها را به دست آورد.این منتقد سینما در ادامه، به تفاوتهای فیلمنامه در سینمای مستند و داستانی اشاره کرد و «وقتی که من نبودم» را مستندی مبتنی بر طراحی روایت دانست. او تاکید کرد: ما هلن استلماخ را در جای جای فیلم دیدهایم و هرجا او حضور ندارد، صدای آزیتا لاچینی به عنوان راوی جایگزین میشود.
فکریارشاد پرسشی درباره موفق بودن یا نبودن ساختار روایت در فیلم مطرح کرد که حاجیمشهدی در پاسخ گفت: نوعی چینش روایی در فیلم دیده میشود که نمیتوان آن را منع کرد و این شیوه در این فیلم جواب مثبت داده است. این گونه روایت برای میزانسن و ترکیب این فیلم خوب است، اما من ترجیح میدادم تمامی بار روایت بر دوش خود هلن استلماخ باشد. چهره هلن مادرانه است و رنجی را به تصویر میکشد که یک تراژدی کامل را شکل میدهد.یازرلو نیز درباره طراحی ساختار روایت فیلم گفت: این فیلم نیمه دومی هم داشت که در لهستان اتفاق میافتاد، اما با تغییر مدیریت در مرکز گسترش و علیرغم پیشنهاد طباطبایینژاد مدیر مرکز مبنی بر تخصیص بودجهای برای ساخت ادامه فیلم در لهستان، به دلیل کافی نبودن بودجه نتوانستیم بخش لهستان را بسازیم. اگر به لهستان میرفتیم و مثلا ویکتور برادر هلن را میدیدیم، «روزی که من نبودم» میتوانست فیلم کاملتری باشد، اما نیمه دومش ساخته نشد. پژوهشهای بخش لهستان هم انجام شده بود. ما قصد داشتیم حتی به سیبری برویم و بخشی از روایت را آنجا ادامه دهیم.حاجیمشهدی در این زمینه گفت: من منافاتی نمیبینم که بخش دومی هم در لهستان ساخته میشد، هرچند اگر یازرلو به این نکته اشاره نمیکرد، ما کمبودی را در فیلم حس نمیکنیم. به اعتقاد من میشد که هلن را به لهستان ببریم و بازگشت او به خانه را هم به تصویر بکشیم.یازرلو در پاسخ گفت: البته یکی از دلایلی که ما نتوانستیم در لهستان فیلمبرداری کنیم، سختگیریهای عجیب خود لهستانیها هم بود. ما نزدیک به یک سال و نیم با سفارتهای دو کشور در تهران و ورشو و وزارت خارجه مکاتبه کردیم و ویزای ما صادر نمیشد، چون طرف لهستانی میگفت که باید یک موسسه لهستانی حمایت از ساخت فیلم را برعهده بگیرد و هیچ موسسه سینمایی در لهستان این حمایت را انجام نداد! فکریارشاد درباره شیوه روایتی به کار گرفته شده در فیلم از کارگردان سئوال کرد که یازرلو در پاسخ گفت: مشکل بزرگ ما وضعیت جسمانی و کهولت خانم هلن بود. او در یادآوری گذشتههایش مشکل داشت و قرار بود حرکت خانم هلن با ما باشد و او با ما به هتلهای لالهزار و نقاط دیگر بیاید، اما این امر امکانپذیر نبود. جایی از هلن خواستیم تا قطعهای به زبان لهستانی بخواند. سه ساعت و نیم دوربین را روشن نگه داشتیم و او نمیتوانست هیچ ترانهای را به یاد بیاورد.
حاجیمشهدی به همگونی و مشابهتی میان حس و حال تحقیقی و ساختار فیلم اشاره کرد و ساختار «وقتی که من نبودم» را مبتنی بر روشهای تاریخی در تحقیق دانست و روح خلاقانه بازآفرینی حقیقت را ویژگی فیلم عنوان کرد و گفت: اگر نوه هلن را به عنوان نسل سوم خانواده لهستانی داشتیم، به اندازه الان که شاهد سلطانی روایت را بر عهده گرفته، باورپذیر نمیشد.فکریارشاد در مخالفت با این عقیده منتقد جلسه گفت: برخی جاها با پررنگ شدن حضور سلطانی به ویژه آنجا که مادر سلطانی ماجرای مهاجرت خود را حکایت میکند، فیلم از مسیر اصلی خود خارج میشود و این حضور از چارچوب فیلم بیرون میزند.یازرلو در پاسخ مشابهتهایی میان سرنوشت مادر شاهد سلطانی و هلن را بیان کرد و گفت: هلنها همه جای دنیا هستند و همگی از مصائب جنگ آسیب دیدهاند و امروز دارند زندگی میکنند. هلن محور قصه بود و ما با استفاده از شواهدی دیگر این قصه محوری را تقویت کردیم.حاجیمشهدی در بخش پایانی سخنانش به کاستیهای فیلم اشاره کرد و گفت: شاید به دلیل کهولت هلن استلماخ، شخصیت اصلی او را از دست میدهیم. کاش جاهایی صدای هلن را روی تصاویر مربوط به مکانهایی که در آنجاها بوده (خیاط خانه و رستورانی که در تهران داشت) داشتیم. روایت دوپاره را میشد با یکپارچگی راوی جبران کرد. دیگر اینکه ما زندگی شخصی هلن را نمیبینیم و به این ترتیب نمیتوانیم به او نزدیک شویم. کاش میتوانستیم به این شخصیت نزدیکتر شویم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]
صفحات پیشنهادی
گفتوگوی فارس با تهیهکننده و کارگردان مستند ایرانگرد «ایرانگرد» حاصل ۱۵ سال سفر است/ مستندی که دلی
گفتوگوی فارس با تهیهکننده و کارگردان مستند ایرانگردایرانگرد حاصل ۱۵ سال سفر است مستندی که دلی ساخته شد و به دل هم نشست پروژه بعدی مردمان ایرانتهیهکننده و کارگردان مجموعه مستند ایرانگرد گفت اگر امروز مخاطبان این مستند به من لطف دارند و از ایرانگرد استقبال میکنند به این دلیساخت سري دوم سريال «دردسرهاي عظيم» کليد خورد
۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۰ ۲ق ظ ساخت سري دوم سريال دردسرهاي عظيم کليد خورد موج - تهيه كننده سريال دردسرهاي عظيم از اينكه تاكنون قسمتي از سريال به تصويربرداري رسيده است و اينكه اثر همزمان تدوين مي شود سخن گفت به گزارش خبرگزاري موج مهران مهام با اشاره به اينکه اين روزها بهطور شبانعلاقه راسل کرو به یک مذهب ساخته دست بشر!
علاقه راسل کرو به یک مذهب ساخته دست بشر شناسهٔ خبر 2562319 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۵ هنر > سینمای جهان دوستی راسل کرو با تام کروز باعث شده تا این بازیگر استرالیایی هم به ساینتولوژی علاقهمند شود به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین راسل کرو میگوید دوستیاش با تام ک- اتومایزرهای پیشرفته جمع آوری گازهای سمی توسط محققان دانشگاه تبریز ساخته شد
اتومایزرهای پیشرفته جمع آوری گازهای سمی توسط محققان دانشگاه تبریز ساخته شد تبریز - ایرنا - محققان دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت اتومایزرهای پیشرفته برای جمع آوری گازهای سمی منتشره در محیط و کاهش آلودگی ها شدند به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی این دانشگاه مجری این طرح تحقیقا- ساخت مستندی جدید درباره مقاومت آبادان
ساخت مستندی جدید درباره مقاومت آبادان تهران - ایرنا - مستند سینمایی 349 روز 270 درجه به همت گروه مستندسازان آزاد درباره مقاومت مردم آبادان ساخته می شود مهرداد کاظمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا درمورد تولید مستند سینمایی 349 روز 270 درجه اظهار کرد بدون شکپل دوم شهید نوری ساری ۱۲۰ روزه ساخته شد
عبوری پل دوم شهید نوری ساری ۱۲۰ روزه ساخته شد شناسهٔ خبر 2539879 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۸ استانها > مازندران ساری - شهردار ساری از ساخت پل دوم شهید نوری ساری به مدت ۱۲۰ روز خبر داد و گفت این پل در آستانه افتتاح است به گزارش خبرنگار مهر مهدی عبوری پیش از ظهرعروسک بزرگان ادبیات کودکان ساخته شد
ایلنا عروسکهای مفاخر ادبیات کودک ایران توسط مژده دانش پژوه ساخته شد که تعدادی از آنها در موزه عروسکهای ملل به نمایش درآمد به گزارش ایلنا عروسکهای مفاخر ادبیات کودک ایران ساخته شد لیلا کفاشزاده مسئول بخش کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت- 6 اثر در ششمین روز بخش بین الملل فیلم فجر/ رونمایی از نخستین ساخته علی ملاقلی پور
6 اثر در ششمین روز بخش بین الملل فیلم فجر رونمایی از نخستین ساخته علی ملاقلی پور تهران - ایرنا - ششمین روز بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر امروز پنجشنبه با اکران 6 فیلم شامل به ترتیب عدم حضور قندون جهیزیه سیذارتا مادر در دنیای تو ساعت چند است و زندگی رایلی در پرساخت مستند «شکارچي غيرمجاز و ...» با موضوع محيط زيست
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ ۹ ۲۹ق ظ ساخت مستند شکارچي غيرمجاز و با موضوع محيط زيست موج - کارگردان مستند ساز گفت ساخت مستندي با عنوان موقت شکارچي غيرمجاز و را با موضوع محيط زيست در دست دارم که به مقوله شکار مي پردازد به گزارش خبرگزاري موج عباس يوسف شاهي کارگردان مستند اظهارعروسک بزرگان ادبيات کودک ساخته شد
۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۵ ۳۷ق ظ عروسک بزرگان ادبيات کودک ساخته شد موج - عروسک هاي مفاخر ادبيات کودک ايران توسط مژده دانش پژوه ساخته شد که تعدادي از آنها در موزه عروسک هاي ملل به نمايش در آمد به گزارش خبرگزاري موج ليلا کفاش زاده مسؤول بخش کودک و نوجوان پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگريفيلم «قصهها» ساخته رخشان بني اعتماد به اكران نزديك شد.
فيلم قصهها ساخته رخشان بني اعتماد به اكران نزديك شد غلامرضا فرجي سخنگوي شوراي صنفي نمايش از بررسي اكران اين فيلم در جلسه اين هفته شورا خبر داده است فرجي يادآور شده كه قصهها در گروه آزاد به نمايش در خواهد آمد در صورت اكران اين فيلم يكي از آخرين بازماندههاي سينماي دوران«فرندز» دیگر ساخته نمیشود
فرندز دیگر ساخته نمیشود تاریخ انتشار یکشنبه 13 اردیبهشت 1394 ساعت 18 46 | شماره خبر 1928964571496332572 تعداد بازدید 1 پ پ خالق سریال فرندز بار دیگر رسما اعلام کرد که قرار نیست ادامهای بر اثر محبوب تلویزیون آمریکا ساخته شود مارتا کافمن خالق سریال پر طرفدار «دوستبعد از سالها زی زی گولوی 2 ساخته می شود!!
پخش سریال تا به تا از آی فیلم بهانه ای شد برای دیدار با مرضیه برومند و آسی پولیکا که هنوز صحیح و سالم است زی زی گولو آسی پاسی دراکوتا تا به تا به زبان آوردن این ورد جادویی آهنگین هنوز هم دلنشین است انگار منتظر باشی محبوب ترین عروسک دهه 70 هر آن جلوی چشمانت ظاهر شود یا دپايگاه جهاد و شهادت خدمت به ايثارگران را مقدس ساخته است
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ۱۵ ۵۴ب ظ آيت الله العظمي نوري همداني پايگاه جهاد و شهادت خدمت به ايثارگران را مقدس ساخته است موج - حضرت آيت الله العظمي نوري همداني يکي از مراجع عظام تقليد در قم گفت کار خادمان به شهدا و ايثارگران بسيار بسيار مهم و مقدس است چون جهاد و شهادت پايگاه بسيار مهمي د«طباطبايي نژاد» براي ساخت مستند «استقلال» با «قلعه نوعي» وارد مذاکره شد
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ۱۴ ۲۸ب ظ طباطبايي نژاد براي ساخت مستند استقلال با قلعه نوعي وارد مذاکره شد موج - مديرعامل مرکز گسترش سينماي مستند با امير قلعهنوعي براي ساخت مستند استقلال در آينده گفتگو کرد به گزارش خبرگزاري موج محمد مهدي طباطبايي نژاد مدير عامل مرکز گسترش سينماي مستندفاز بعدي «در حاشيه» ساخته ميشود
فاز بعدي در حاشيه ساخته ميشود تهيهكننده مجموعه تلويزيوني در حاشيه درباره پرداخت هزينه ساخت اين سريال از سوي وزير بهداشت براي پخش نشدن آن را شايعه دانست و تكذيب كرد تهيهكننده مجموعه تلويزيوني در حاشيه درباره پرداخت هزينه ساخت اين سريال از سوي وزير بهداشت براي پخش نشدن آنمستندی درباره روزهای پرتلاطم آبادان در محاصره ساخت مستند سینمایی «349 روز،270 درجه» به شیوه داکیودرا
مستندی درباره روزهای پرتلاطم آبادان در محاصرهساخت مستند سینمایی 349 روز 270 درجه به شیوه داکیودراماآبادان روزهای محاصره در مستند سینمایی 349 روز 270 درجه کاری از گروه مستند سازان آزاد ساخته میشود مهرداد کاظمی تهیه کننده و کارگردان مستند سینمایی «349 روز 270 درجه&raqu-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها