تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819385942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امير عبداللهيان: امنيت يمن، امنيت ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: امير عبداللهيان: امنيت يمن، امنيت ايران است
نيروهاي انقلابي يمن در واكنش به تجاوز هوايي آل‌سعود، نظاميان عربستان را در مرز اين كشور هدف قرار دادند كه بر اثر آن تعدادي از نظاميان عربستان كشته شدند، در همين حال يك روز پس از ناكامي شوراي امنيت در يافتن راه‌‌حلي براي ارائه كمك‌هاي بشردوستانه و نجات مردم يمن كه با فاجعه انساني تكان‌دهنده مواجه است، مقامات كشورمان با اشاره به اينكه امنيت يمن از امنيت ايران تفكيك‌ناپذير است هشدار دادند اجازه داده نخواهد شد ديگران امنيت منطقه مشترك را با اقدامات ماجراجويانه به بازي بگيرند.
نویسنده : محمد بابايي 


نيروهاي انقلابي يمن در واكنش به تجاوز هوايي آل‌سعود، نظاميان عربستان را در مرز اين كشور هدف قرار دادند كه بر اثر آن تعدادي از نظاميان عربستان كشته شدند، در همين حال يك روز پس از ناكامي شوراي امنيت در يافتن راه‌‌حلي براي ارائه كمك‌هاي بشردوستانه و نجات مردم يمن كه با فاجعه انساني تكان‌دهنده مواجه است، مقامات كشورمان با اشاره به اينكه امنيت يمن از امنيت ايران تفكيك‌ناپذير است هشدار دادند اجازه داده نخواهد شد ديگران امنيت منطقه مشترك را با اقدامات ماجراجويانه به بازي بگيرند. 
نيروهاي انقلابي يمن به رهبري انصارالله شنبه به يك پايگاه نظامي عربستان سعودي در مرزهاي مشترك دو كشور حمله كردند. در پي اين حمله قرارگاه و تعدادي كانتينر و تانك و خودروي نظامي منهدم شد اما تعداد كشته شدگان عربستاني تا روز شنبه معلوم نبود. حملات روز شنبه در حالي رخ داد كه مقامات سعودي روز جمعه تأييد كردند بر اثر حمله نيروهاي يمني به پاسگاه مرزي عربستان سعودي در روز پنج شنبه سه نفر از نيروهاي اين كشور كشته شدند. هر چند پيش از اين قبايل يمني به بعضي مناطق نظامي عربستان در مرز دو كشور حمله كرده بودند اما اين اولين بار است كه پس از آغاز تجاوز حملات هوايي آل‌سعود نيروهاي انصارالله به صورت مستقيم اهداف نظامي عربستان در مرز دو كشور را هدف قرار مي‌دهند. با اين وجود رهبران انصارالله با ناچيز دانستن اين حملات هشدار دادند پاسخ به عربستان قوي‌تر خواهد بود. «نصرالدين عامر» عضو شوراي رسانه‌اي انصارالله يمن تأكيد كرد كه نه ارتش يمن و نه كميته‌هاي مردمي مسئوليت حمله به نيروهاي عربستان را بر عهده نمي‌گيرند، چراكه هنوز پاسخ به حملات سعودي رسماً اعلام نشده است. عضو هيئت رسانه‌اي انصارالله با اشاره به اينكه اين جنبش هنوز پاسخ به حملات عربستان را شروع نكرده است، تأكيد كرد: «اگر تصميم به پاسخ به عربستان بگيريم، اين پاسخ قوي خواهد بود همچنان كه در جنگ ششم شاهد بوديم.»   علاوه بر اين نيروهاي انقلابي در طول هفته گذشته موفق شدند پيشروي قابل توجهي در جنوب داشته باشند و كنترل بخش‌هاي ديگر از شهر بندري عدن را به دست بگيرند. حملات انقلابيون در شمال به نيروهاي مرزي عربستان و در جنوب به شبه‌نظاميان القاعده و طرفداران عبدربه منصور هادي نشان مي‌دهد حملات هوايي عربستان نتوانسته است قدرت انقلابيون و ارتش يمن را كاهش دهد. 


نگراني امريكا
با وجود گذشت نزديك به 40 روز از حملات آ‌ل‌سعود به يمن، اين حملات جز‌ افزايش تلفات غيرنظاميان و تخريب زيرساخت‌هاي يمن هيچ دستاوردي براي متجاوزان نداشته است. نبود هيچ چشم انداز و استراتژي مشخص در عمليات سعودي براي دستيابي به اهداف خود حتي باعث نگراني مقامات امريكايي شده است. خبرگزاري آسوشيتدپرس روز شنبه به نقل از مقامات كاخ سفيد فاش كرد كه دولت اوباما به صورت فزاينده‌اي درباره موفقيت عمليات آل‌سعود نگران است. بنابر اين گزارش ممكن است جان كري وزير خارجه امريكا هفته آينده به رياض سفر كند تا درباره يمن با مقامات سعودي گفت‌وگو كند. امريكا از زمان آغاز تجاوز عربستان به يمن از آن حمايت‌هاي سياسي، اطلاعاتي، نظامي و تسليحاتي كرده است. در همين حال عبدالفتاح سيسي رئيس‌جمهور مصر كه كشورش از حاميان تجاوز به يمن است روز شنبه به صورت غيرمنتظره وارد رياض شد. منابع رسانه‌اي درباره علت اين سفر سيسي به عربستان به جزئيات بيشتري اشاره نكرده‌اند اما تحليلگران معتقدند اين سفر سيسي مي‌تواند نشان دهنده نگراني مصر از عواقب حملات كوركورانه عربستان به يمن باشد. 


ناكامي شوراي امنيت
در حالي كه حملات هوايي عربستان عليه مردم يمن ادامه دارد و در جديدترين جنايت 13 غيرنظامي بر اثر بمباران مناطق مسكوني در محله الشعب صنعا به شهادت رسيدند كه شش نفر از قربانيان از اعضاي يك خانواده بودند اما شوراي امنيت نتوانست حتي در ارائه پيش نويسي بشردوستانه براي پايان دادن به اين حملات موفق شود. اين در حالي است كه نشست شب گذشته و پشت درهاي بسته شوراي امنيت سازمان ملل كه با محوريت بحث درباره پيشنهاد روسيه جهت آتش‌بس برگزار شد، بي‌نتيجه پايان يافت. نشست شب گذشته 15 عضو شوراي امنيت سازمان ملل به دنبال عدم توافق اعضا براي اجرايي كردن پيشنهاد مسكو براي توقف درگيري‌ها در يمن براي ارسال كمك‌هاي انسان دوستانه بدون نتيجه پايان يافت. ويتالي چوركين نماينده روسيه در سازمان ملل با انتقاد از كشورهاي غربي و كشورهاي عربي عضو شوراي امنيت پس از ناكامي اين نشست گفت كه اين كشورها كاري براي برطرف شدن نيازهاي انساني مردم يمن انجام نمي‌دهند. اين ديپلمات برجسته روسي امريكا را مسئول وضعيت كنوني در يمن دانست و گفت: ما سياست‌هاي كنوني واشنگتن و آنچه در خصوص تحولات يمن انجام مي‌دهند را مي‌فهميم اما آنها بايد مسئوليت خود را بپذيرند و چون از بمباران ائتلاف در يمن حمايت مي‌كنند بنابراين بايد مسئوليت خود را در قبال تبعات انساني و مصونيت اماكن ديپلماتيك نيز بپذيرند. 


هشدار ايران
ادامه حملات عربستان و افزايش كشتارها كه يمن را در آستانه يك فاجعه انساني خطرناكي قرار داده و اين كشور شديداً با كمبود دارو، غذا و امكانات مواجه است باعث شده مقامات به آل‌سعود هشدار بدهند ايران در مقابل اين جنايت‌ها دست بسته نخواهد ماند. امير عبداللهيان معاون وزير خارجه ايران با بيان اينكه ما امنيت يمن را امنيت منطقه و ايران مي‌دانيم، اظهار داشت: اجازه داده نخواهد شد ديگران امنيت منطقه مشترك را با اقدامات ماجراجويانه به بازي بگيرند. وي در گفت‌وگو با فارس با بيان اينكه سكوت برخي كشورها در قبال استمرار تجاوز عربستان به يمن و تداوم محاصره انساني مردم مظلوم اين كشور غير قابل قبول است، گفت: تمركز سعودي بر جنگ عليه يمن صرفاً كمك به تقويت رژيم صهيونيستي و گروه‌هاي تروريستي را سبب شده است. وي افزود: تهران از گفت‌وگوي يمني- يمني در مكان مورد توافق همه گروه‌هاي داخلي اين كشور حمايت مي‌كند و هر گونه مداخله خارجي در اين كشور را مردود مي‌داند. امير عبداللهيان تأكيد كرد: «زمان براي اين اقدامات ماجراجويانه به پايان رسيده و همه بايد به امنيت منطقه و ايفاي نقش سازنده بينديشند.» در همين حال مردم يمن روز جمعه با برگزاري تظاهراتي گسترده ضمن اعلام حمايت از انقلابيون بر ايستادگي در مقابل متجاوزان تأكيد كردند. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن