پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1851971138
پدرهای جاودانه سینما و تلویزیون از شکیبایی تا انتظامی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
پدرهای جاودانه سینما و تلویزیون از شکیبایی تا انتظامی
تاریخ انتشار : شنبه 12 اردیبهشت 1394 ساعت 18:00 | شماره خبر : 1927586214616703120 تعداد بازدید: 2
پ پ
«پدر» در سینما و تلویزیون ایران به دلیل اهمیت آن در خانوادهی ایرانی از جایگاهی ارزشمند برخوردار است وبازیگران مرد بسیاری در گونه هایمختلف ایفاگر چنین نقشی بودند.
مقام «پدر» همواره از جایگاه قابل توجهی میان سینماگران گونههای مختلف سینمایی برخوردار بوده است و همین جایگاه شامخ و کارایی ویژهای که پدر در ژانرهای مختلف سینمایی دارد، سبب شده تا این مقام را همواره در یک هیبت تقدیس شده نبینیم؛ از گریگوری پک کشتن مرغ مقلد و جرج بایلی این زندگی شگفت انگیز تا کوین اسپیسی زیبای آمریکایی و جک نیکلسن درخشش و حتی رادنی دانگرفیلد قاتلین بالفطره، گوشههایی از قابلیتهای مثبت و منفی این مقام تصمیمگیر را در کانون خانواده نشان داده و صحنههای فراموش نشدنی و نابی که از یک پدر خلق کردهاند. در سینما و تلویزیون خودمان نیز، بازیگران بسیاری بودهاند که توانستند خالق صحنههای تاثیرگذاری از این جایگاه باشند با این تفاوت که این تصاویر، بیش از آنکه متاثر از مبانی خشونت بار و دگماتیستی جایگاه پدر در خانواده باشد، به تقدیس این جایگاه میپردازد که البته در شدیدترین حالت، به تنشهای منتهی به رافت پدر منجر شدهاند؛ نکته مهمی که با جامعه ما خوانایی دارد و البته که قابل باور است.
در ادامه به نقشهایی خواهیم پرداخت که توانستهاند چهره فراموش نشدنی از پدر را در سینما و تلویزیون کشورمان به تصویر بکشند. خسرو شکیبایی در سریال خانه سبز و فیلمهای خواهران غریب، کیمیا و دستهای خالی «خسرو شکیبایی» همان طور که بسیاری از رکوردهای سینمایی را به نام خود ثبت کرده، در این زمینه نیز رکورددار است. از سریالی شروع میکنیم که ناباورانه، سوپراستار آن سالهای سینما را به خود میدید و آن مهره سنگین توانست جنبههایی از یک پدر رئوف و دوست داشتنی و معتقد به خرد جمعی با دز طنازانه بسیار بالایی را به تصویر بکشد. نوع بازی شکیبایی در ارائه تصویر یک پدر مهربان و دلسوز، بسیار مورد توجه قرار گرفت و پدری ماندگار را در جعبه جادویی رقم زد. سیر مهربانیهای شکیبایی در قامت پدر، در سینما نیز به گونههای مختلفی ادامه پیدا کرد. در «خواهران غریب» چه هنرمندانه خلاء فقدان خانوادگی را در شوخ و شنگیهایش با دختر به نمایش میگذارد و این اخلاق هایپر را به مدد بهره گیری از وجه موزیکال اثر، به شکل مطلوبی به تصویر میکشد.
در «کیمیا»، به زیبایی حسرت درونی خود را از بابت دیدن دختری که سالها از او دور بوده را به تصویر کشیده و در ادامه به طریقی زیباتر مراحل تدریجی گذشت خود را به مخاطب نشان میدهد و زیباتر از همه اینها، غصهای درونی در اوست که تا انتهای فیلم وی را رها نمیکند و فریادگر تنهاییهای این پدر تنها است. در «دستهای خالی» نیز یک هنرنمایی تکنیکی و صدالبته احساسی را در مقام پدر از خود نشان میدهد. جایی که با رنج اینکه خود را سربار خانوادهاش میداند، درصدد یافتن راهی برای نجات جان دخترش از اعدام است و چقدر زیبا به هنرنمایی میپردازد. شکیبایی در این فیلم حتی با راه رفتن عاجزانه خود در نقش پدری که همه چیزش را از دست داده، مخاطب را به عالیترین شکل ممکن تحت تاثیر قرار میدهد. عزت الله انتظامی در فیلم روسری آبی انتظامی نیز در فیلمهای بسیاری، در قامت پدر خانواده ظاهر شده اما مهمترین این تقش آفرینیها را در فیلم «روسری آبی» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد به تصویر کشیده است. او در این فیلم، تصویرگر جبر غیراردای پدر و انعطاف زاید الوصف ارادی است.او سال هاست که تنها زندگی میکند و دل به مهر دختری میبندد که از تمکن خوبی برخوردار نیست و از دیگر سو با مخالفت فرزندان خود مواجه میشود که مادر جدیدشان را پذیرا نیستند.
انتظامی به عنوان حلقه واسط این دو جریان، علاوه بر اینکه بازی زیبایی از خود به نمایش میگذارد، تصویرگر تنهاییهای درونی و بیرونی مردی است که با وجود تمکن مالی، نمیتواند به واسطه این تنهایی، رضایتی از زندگیاش داشته باشد. محمدعلی کشاورز در سریال «پدر سالار» اختلاف سلیقههای همیشگی میان پدرزن و عروس و طبیعتا محدودیتهایی که برای عروس در راه مواجهه با فرامین پدرشوهر وجود دارد به همراه یک شخصیتپردازی قوی و بازی جاودانه از «محمدعلی کشاورز» سبب شد تا ماندگارترین نقش پدر تلویزیونی خلق شود. بهره جستن داستان از تمام عناصر وجودی یک خانواده سنتی در سالهایی که هنوز هم میشد پدران دانای کلی چون اسدالله خان را در خانوادهها مشاهده کرد، کمک قابل توجهی به خلق این شخصیت و باور مخاطب در پذیرفتن چنین پدری نمود.
پرویز پرستویی در سریالهای زیر تیغ و آشپرباشی و فیلمهای عزیزم من کوک نیستم و به نام پدر پرستویی بارها در سینما و تلویزیون کشورمان در نقش پدر بازی کرده است. دو سریال «زیرتیغ» و «آشپزباشی» مهمترین نقش آفرینیهای تلویزیونی پرستویی در نقش پدر هستند. به همان اندازهای که «زیرتیغ» مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، «آشپرباشی» باعث بهت آنان شد. پرستویی در هر دو سریال در نقش پدر ظاهر شد که در خانوادههای مختلفی محک زده میشود. نقشهایی که تقریبا به مانند یکدیگر بودند و گوشههایی از نقش پدر خودرای، با اخلاق فاقد انعطاف را به تصویر کشید.
در سینما اما اقبال پرستویی در خلق نقش پدر بیشتر بود؛ «عزیزم من کوک نیستم» ورژن سینمایی همان محک زدنها در راه فراهم نمودن یک زندگی خوب برای پسرش است و البته با آنکه کمدی است اما پدرش، تاثیرگذارتر از دو سریال جدی نشان میدهد و فیلم دوم، «به نام پدر» ابراهیم حاتمی کیاست.
او در این فیلم با وجودی که از یک سو تحت تعقیب است، در جریان اتفاقی قرار میگیرد که برای دخترش رخ داده و از همین جاست که بیانی احساسی بر بازی تکنیکی پرستویی قالب میشود که عینیترین وجه آن را میتوان در سکانس شکوائیه او از خدا بر روی تپه مشاهده کرد. رضا کیانیان در فیلم خانهای روی آب مطمئنا تمام کسانی که این فیلم را دیدهاند، دیالوگ مهم آن را از یاد نبردهاند، جایی که کیانیان رو به پسرش میگوید: «پدر خوبی نیستم اما میدونم که اون مواد چه بلایی سرت میآره». کیانیان در این فیلم، نمونهای بسیار خوب از پدرانی است که خود به عیاشی مشغول هستند اما طریق سعادت را برای فرزندان خود پسندیده و از اصرار به قرار گرفتن فرزندش بر ریل سعادت ابایی ندارند گرچه این اصرار آنها منتهی به تغییر در بافت زندگی قبلی آنها نیز نشود.
حسین محجوب در فیلم رنگ خدا «حسین محجوب» در این فیلم نه تنها نقشی جاودانه در هیبت یک پدر فداکار را ایفا کرده بلکه در یکی از تاثیرگذارترین ساختههای سینمایی تاریخ سینما نیز حاضر بوده. موقعیتهایی که محجوب از یک سو بواسطه داشتن پسری نابینا با آن دست به گریبان است و از دیگر سو، مادر پیری دارد که او هم مشکلاتی خاص خود را داشته و در نهایت مجبور میشود بخاطر پسرش از خود و نیازها و تمایلات جنسی خود عبور کرده و به خود بقبولاند که برای حفظ منافع پسرش نباید همسر تازهای اختیار کند، یک مرد تمام عیار و پدری بزرگوار را در سینمای ایران به تصویر میکشد. آنجایی که پدر فیلم بر هوا و هوس خود غلبه کرده و از آوردن همسری جدید به این بهانه که ممکن است مشکلاتی برای پسر نابینایش به وجود بیاید، ابا میکند و بدین ترتیب وجههای دیگر از مولفههای پدر در آثار مجیدی با بیانی تکنیکی و احساسی متاثر کننده به تصویر کشیده میشود.
علی نصیریان در سریال میوه ممنوعه و فیلم بوی پیراهن یوسف کاراکتر «حاج یونس فتوحی» یک حرکت هوشمندانه بر لبه تیغ تلویزیون کشورمان است. نقشی که با بازی خوب نصیریان به یک کاراکتر دراماتیک و از طرفی، نمایشی تبدیل شد. دراماتیک است چون مخاطب میتواند او را در قامت یک انسان متقی و وفادار به مسائل اعتقادی بپذیرد و نمایشی است چون میتوانیم در وجود این نقش، تمناها و کشمکشهای درونی و بیرونی میان عقل و احساس، باور و بینش و اعتقاد و هوس را به خوبی مشاهده کنیم.
نصیریان در فیلم حاتمی کیا نیز آزادانه، جولان یک پدر عاشق پیشه را در فقدان پسرش به نمایش میگذارد. جایی که با وجودی که همه میدانند پسر او دیگر باز نمیگردد اما او باز عاشقانه منتظر بازگشت پسر خود است و در این راه، گویی که وجدان او نیز از حقیقت ماجرا مطلع شده، در جدالی نابرابر به ستوه آمده و اعتراض خود را با آن بیان تاثیرگذار بر سر مزار پسرش در دمدمههای صبح به نمایش میگذارد. رضا ناجی در فیلم آواز گنجشکها در زمانهای که خیلیها معتقد بودند، پتانسیل کلاسیک خلق یک پدر دلسوز و در مسیر خانواده، در سینمای اجتماعی ایران رو به اتمام است، مجیدی در «آواز گنجشکها» باز هم بدعت شکنی کرد؛ رضا ناجی در این فیلم یک پدر دغدغهمند است. پدری که پس از اخراج، دست به هر کاری میزند تا نان آور حلال وار خانهاش باشد و در این مسیر مشکلاتی برای فرزندان و همسرش پیش میآید که او مجبور میکند در همین شرایط، سنگ صبور آنها نیز باشد.
سکانسی که خرت و پرتهای جمع شده در گوشه حیاط به روی او آوار میشود و یا گریههای پنهانی او زمانی که میبینید پسرش دستمزد روزانهاش را به مادرش میدهد را به یاد بیاورید تا به تاثیرگذاری بازی ناجی پی ببرید؛ یک تاثیرگذاری زیبا که تنها محدود به مخاطبان ایرانی نشد و توانست برای او خرس نقرهای جشنواره برلین و جوایزی متعددی از جشنوارههای بین المللی را به همراه داشته باشد. محمد کاسبی در فیلم پدر «محمد کاسبی» در این فیلم، بهترین ناپدری سینمای کشورمان را بازی کرد؛ یک ناپدری که با آمدنش، با حوادثی از جمله پذیرفته نشدنش از سوی پسر نوجوان مواجه میشود و با اینکه دستخوش برخی شیطنتها قرار میگیرد اما ترجیح میدهد آمدن خود را در وجههای بالاتر از هوس قرار داده و در موقعیتی دلسوزانهتر از پدر واقعی نوجوان قرار گرفته و با دنیای او ارتباطی صمیمانه داشته باشد.
شهاب حسینی در فیلمهای سوپراستار و حوض نقاشی شهاب حسینی در «سوپراستار» یک پدر تابع تغییرات اخلاقی است. هم در طول داستان که دغدغههای پدرانهای ندارد و اصلا انسان دیگری است و هم در شکل پایان بندی که مقید به برخی اصول میشود و حاضر است بخاطر دخترش، تحولی شگرف را در زندگیاش پذیرا باشد.
حسینی در دیگر تجربه مهمش، در «حوض نقاشی» در قامت پدری ظاهر میشود که دارای اختلال مغزی است و میخواهد در عین اینکه از پس مشکلاتی چون بیکاری، فقر و تورم برآید، خود را به اندازه آرزوهای پسر بالا کشیده و تربیتش کند. او با وجود اینکه دچار اختلال است اما رابطه درخور توجهی با فرزند خود دارد و حرفهایی که او با سهیل میزند در مواردی عمیقتر از صحبتهایی است که یک پدر سالم با فرزند خود بر زبان میآورد. حسینی در این فیلم، دریچهای جدید از شمایل یک پدر را در سینمای ایران به تصویر میکشد. داریوش ارجمند در ستایش ارجمند در «ستایش» نقش پدری با تحکم بالا را بازی میکند. از آن دست پدرهایی که سفت و سخت پشت پسرش ایستاده و حتی در راه همین پشتیبانی، حاضر میشود به بسیاری از مسلمات پشت پا بزند. یک پدر متحکم که کار خودش را میکند و بر روی گفتهها و افکار خود ایستاده و منزلت اجتماعی و سرمایه مالی او نیز بزرگترین پشتیبانان این تحکم اکتسابی در این شخصیت مطرح هستند.
در سالهایی که پدر جاودانهای در سینما و تلویزیون کشورمان خلق نمیشود، ارجمند به خوبی توانست از این شخصیتپردازی استفاده کرده و یک چهره جدید و ماندگار در این جایگاه معرفی کند. (مجتبی اردشیری/ تسنیم)
تاریخ انتشار : شنبه 12 اردیبهشت 1394 ساعت 18:00 | شماره خبر : 1927586214616703120 تعداد بازدید: 2
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
مادران جاودانه سینما و تلویزیون
بازیگرانی که به نماد مادر تبدیل شدند مادران جاودانه سینما و تلویزیون تاریخ انتشار سه شنبه 1 اردیبهشت 1394 ساعت 04 15 | شماره خبر 1912972981521543830 تعداد بازدید 0 پ پ شبیه همه مادران بودند مهربان دوستداشتنی نگران و دلواپس با چادرهای خوشرنگ گلگلی فاکتوری که از یکدیگربازیگر نامآشنای سینما و تلویزیون و فرزندی که اوتیسم دارد
بازیگر نامآشنای سینما و تلویزیون و فرزندی که اوتیسم دارد فرهنگ > سینما - ایسنا نوشت تقریبا سه سال پیش بود که لادن طباطبایی بازیگر نامآشنای سینما و تلویزیون با دنیای بازیگری خداحافظی کرد اما فروردین امسال اهمیت آگاهیبخشی درباره یک موضوع خاص باعث شد بافیلـم های سینمایی و تلویزیونی آخر هفته
فیلـم های سینمایی و تلویزیونی آخر هفتهتاریخ انتشار پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۰۰ فیلم های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن از جمله «بازماندگان» «بدون توقف» «ناکی هیولای جزیره» «روزی روزگاری شانگهای» و «آخرین مسافر»عکس های جدید و متفاوت هانیه غلامی بازیگر جوان سینما و تلویزیون
عکس های جدید و متفاوت هانیه غلامی بازیگر جوان سینما و تلویزیون عکس های جدید هانیه غلامی عکس های جدید هانیه غلامی عکس های جدید هانیه غلامی عکس های جدید هانیه غلامی عکس های جدید هانیه غلامیاخبار مرتبط عکس های جدید لادن سلیمانی و دخترش هانیه غلامی بازیگر سریال همه چیز آنجاستهانیه غلفیلـم های سینمایی و تلویزیونی آخر هفته شبکه های سیما
فیلـم های سینمایی و تلویزیونی آخر هفته شبکه های سیما فیلم های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشنهایی چون ناکی هیولای جزیره حماسه2519 اسباب بازی نترس روزی روزگاری شانگهای کومبا و خرگوش مخملی پنجشنبه و جمعهاز شبکههای سیما روی آنتن می رود به گزارش حوزه رادیو تشب عزت الله انتظامی بدون حضور او برگزار شد/ ناگفته هایی درباره عزت سینمای ایران از زبان داریوش مهرجویی، مسعود
شب عزت الله انتظامی بدون حضور او برگزار شد ناگفته هایی درباره عزت سینمای ایران از زبان داریوش مهرجویی مسعود کیمیای دولت آبادی پرستویی پری صابر و شب عزتالله انتظامی با سخنرانی جمعی از هنرمندان بدون حضور آقای بازیگر برپا شد به گزارش نامه نیوز در ابتدای این مراسعکس:بازیگر طنز تلویزیون و سینما در گذر زمان!
عکس بازیگر طنز تلویزیون و سینما در گذر زمان رضا شفیعی جم از بازیگران ثابت مجموعه های طنز در دهه های اخیر شنبه 12 اردیبهشت 1394بازیگر نامآشنای سینما و تلویزیون و فرزندی که اوتیسم دارد+عکس
بازیگر نامآشنای سینما و تلویزیون و فرزندی که اوتیسم دارد عکس دوست دارم مردم با این بیماری آشنا شوند چون وضعیت اوتیسم در ایران شکننده سخت و حساس است بچههای مبتلا به اوتیسم به حمایت نیاز دارند تقریبا سه سال پیش بود که لادن طباطبایی بازیگر نامآشنای سینما و تلویزیون با دنیاسلفی زوج دوست داشتنی و محبوب سینما و تلویزیون+عکس
سلفی زوج دوست داشتنی و محبوب سینما و تلویزیون عکس عکس جدید نیما فلاح و سحر ولدبیگی نیما فلاح و سحر ولدبیگیصفحه شخصی نیما فلاح جمعه 28 فروردین 1394نامه معاون امنیتی انتظامی کشور به رئیس صدا و سیما برای پرداخت حق پخش تلویزیونی فوتبال
نامه معاون امنیتی انتظامی کشور به رئیس صدا و سیما برای پرداخت حق پخش تلویزیونی فوتبالمعاون امنیتی و انتظامی و دبیر شورای امنیت کشور برای رئیس سازمان صدا و سیما نامه ای در خصوص اجرایی شدن قراداد حق پخش تلویزیونی فوتبال ارسال کرد به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از سایت سازمانداوران سینمای جهان و جلوهگاه شرق جشنواره فجر معرفی شدند
داوران سینمای جهان و جلوهگاه شرق جشنواره فجر معرفی شدند شناسهٔ خبر 2537271 یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۹ هنر > سینمای ایران داوران دو بخش جلوه گاه شرق و سینمای جهان بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند به گزارش خبرگزاری مهر علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلمرییس سازمان سینمایی به ما شجاعت داد/ نیاز بخش بینالملل به تغییر
دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر رییس سازمان سینمایی به ما شجاعت داد نیاز بخش بینالملل به تغییر شناسهٔ خبر 2537238 یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۶ هنر > سینمای ایران دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر در نشست رسانهای بخش بینالملل جشنواره با اشاره به نیاز این بخش به تغییراتسرگروههای جدید سینماها مشخص شدند
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۲ جلسه فوقالعاده شورای صنفی نمایش با تعیین سرگروههای جدید برگزار شد به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا در جلسه فوقالعاده شورای صنفی نمایش که امروز 29 فروردین ماه برگزار شد سینماهای آزادی کوروش ماندانا استقلال و زندگی به عنوان سرگروههای جخسروی، صادقیان و حیدری در کمپین «من خانوادهام را دوست دارم» مجریان تلویزیون در کمپین مطالعاتی «
خسروی صادقیان و حیدری در کمپین من خانوادهام را دوست دارممجریان تلویزیون در کمپین مطالعاتی خانواده فیلمپس از اهالی فرهنگ و هنر وزرای پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخصیتهای دوستداشتنی کودکان مجریان تلویزیون نیز به پویش مطالعاتی خانواده با شعار من خانوادهام را دوست دارم پیوسدو پرستوی زرین وسه دیپلم افتخار به انجمن سینمای جوانان ایران رسید
با اعلام اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم كوتاه سما دو پرستوی زرین وسه دیپلم افتخار به انجمن سینمای جوانان ایران رسید با پایان یافتن نخستین جشنواره فیلم كوتاه سما سه دیپلم افتخار و دو تندیس پرستوی زرین به تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران رسید به گزارش حوزه سینما باشگاهبازديد رئيس سازمان سينمايي از پشت صحنه «دندون طلا»
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ ۱۰ ۱۱ق ظ بازديد رئيس سازمان سينمايي از پشت صحنه دندون طلا موج - رئيس سازمان سينمايي از پشت صحنه مجموعه دندون طلا به کارگرداني داوود ميرباقري ديدار کرد به گزارش خبرگزاري موج حجتالله ايوبي رئيس سازمان سينمايي عصر شنبه ۲۹ فروردين در پشت صحنه سريال دندون طعکس های مراسم رونمایی از فیلم سینمایی «گینس» با حضور بازیگران
عکس های مراسم رونمایی از فیلم سینمایی گینس با حضور بازیگران مراسم رونمایی از فیلم سینمایی گینس مراسم رونمایی از پوستر و تیزر فیلم سینمایی گینس به همراه مراسم جشن تولد محسن تنابنده کارگردان فیلم با حضور هنرمندان برگزار شد مراسم رونمایی از فیلم سینمایی گینس مراسم رونمایی از فیلم-