تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834311785
مسعود جعفری جوزانی: شرایط امروز از تراژدی گذشته و به کمدی رسیده است
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
مسعود جعفری جوزانی: شرایط امروز از تراژدی گذشته و به کمدی رسیده است فرهنگ > سینما - روزنامه صبا نوشت:
مسعود جعفريجوزاني جزو نسل تحصیلکردههای سینمای نوین بعد از انقلاب است و داراي مدرك كارشناسي ارشد فيلمسازي از دانشگاه ايالتي سانفرانسيسكو است. وي فعاليت سينمايي را با كارگرداني فيلمهاي كوتاه آغاز كرد. از ديگر فعاليتهاي وي ميتوان به مجوز تدريس مادامالعمر در دانشگاه ايالتي سانفرانسيسكو، تدريس در دانشگاههاي كشور و مديريت موسسه «جوزان فيلم» اشاره كرد. ویژگی کاری جوزانی توجه به فرهنگ و بوم اقوام ایرانی در آثارش است و از این حیث بین سینماگران ایرانی متمایز و متفاوت است و اغلب فیلمهایش پیوند عمیقی با طبیعت دارند و طبیعت به عنوان یک شخصیت خودنمایی میکنند. لوکیشنهای بکر جادههای سرد در فصل زمستان و یا لوکیشنهای ناب و چشمنواز حوالی شیراز و چهارمحال و بختیاری در فیلمهای شیر سنگی، در مسیر تندباد و دل و دشنه هیچ گاه از یاد مخاطب نمیرود. جوزانی در دهه 70 از فضای طبیعی دور شد و یک مرد و یک خرس را در شهر ساخت. خیلی از منتقدین آثار جوزانی را شبیه فیلمهای ژانر وسترن و سینمای کلاسیک میدانند؛ قیاسی که با توجه به زندگی و تحصیل جوزانی در امریکا چندان خارج از واقعیت نیست. جوزانی بعد از دوری یکدههایاش از سینما به خاطر ساخت سریال بیگ پروداکشن در چشم باد با ایرانبرگر به سینما بازگشت و دوباره به روستا و طبیعت، البته این بار در قالبی طنز و کمدی؛ فیلمی که توانسته با مخاطبش ارتباط برقرار کند. با جوزانی درباره ساخت ایرانبرگر گفتوگویی انجام دادهایم.
ایرانبرگر کمدی رمانتیک است یا یک کمدی سیاسی؟
طبیعی است که ایران برگر کمدی سیاسی است..
اما داستان عشقی میان دو جوان کار را به سمت کمدی رمانتیک میبرد.
اصلا زیرساختار داستان مربوط به داستان رومئو و ژولیت و شوخی با رابطه عاشقانه میان دو شخصیت اصلیاش است. البته یک تراژدی کمدی هم محسوب میشود و این بهترین تعریف است زیرا قضیه تراژدی است.
با دیدن برخی از موضوعات در فیلم باید گریه کنیم. آیا خود شما با دیدن برخی از ارجاعات فیلم درباره انتخابات، احساساتی نمیشوید؟
کمدی رمانتیک به عنوان ژانر ارزیابی میشود اما کمدی سیاسی ژانر نیست، چیزی است مثل در انتظار گودو. در در انتظار گودو یکی از شخصیتها به دنبال این است که چرا کفشش به پایش نمیرود و میچرخد استراگون را روبهرویش میبیند! دراین نمایشنامه تراژدی بسیار مهم است از این بابت که عمر بشر به فنا میرود و منتظر چیزی است که هرگز نخواهد آمد و شخصیت اصلی آن قدر درگیر مسائل جزئی شده است که به تلف کردن عمرش مشغول است.
بنابراین میتوانیم این تلقی را داشته باشیم که ایرانبرگر سوای ظاهر سنتیاش فیلم مدرنی است؟
در ساختار هم فیلم مدرنی است.
به نظر میرسد با توجه به پرشخصیت بودن فیلم و میزانسنهای پیچیده، زمان فیلمبرداری ایرانبرگر از اغلب فیلمهای ایرانی بیشتر است.
من به این نوع فیلمسازی عادت دارم. فیلمهای قبلیام از جمله شیر سنگی، دل و دشنه و یا سریال در مسیر تندباد همگی پرشخصیت بودند.
در کوچه و باغ روستا که شبهنگام دختر و پسر زیر بالکن مشغول صحبت هستند، ناگهان دو ماشین آخرین مدل عبور میکند و تضاد بین فضای روستایی و شهری دیده میشود.
تضادهایی از این دست در فیلمها معمولا مهم هستند. اگر فیلم سایه خیال را در ذهن داشته باشید، حمید جبلی در عین حالی که تارزن بود صبحها در سلاخخانه کار میکرد. این تضادهای شغلی و تفکری هستند که در ساختار فیلم جذاب به نظر میرسند. در جمعهایمان نوعی از حرفها را مطرح میکنیم اما درگیر مناسبات زندگی روزمرهمان هستیم. در این جمعها هم محور اصلی بحثها مالی و اقتصادی است و فلانی میپرسد مسعودجان مدل ماشینت چیه، در حالی که ربطی به او ندارد.
ارزشگذاری آدمها بستگی به مکنت مالیشان دارد؟
متاسفانه پولدار بودن تبدیل به فضیلت شده است. ما در دوران کودکیمان صمد بهرنگی خوانده بودیم و عاشق مسائل دیگری بودیم و میخواستیم به دریا برسیم و از اینکه گیوه پایمان بود لذت میبردیم. آن سالها فضیلت به پول داشتن نبود و دانایی مهم بود. امروز فضیلت در داشتههای فیزیکی شما درباره برند ماشین، کت و شلوار مارکدار و ساعت مچی گرانقیمت است. آدمی دیدهام که مدیر کل ادارهای بود و کت و شلوار با برند معروفی پوشیده بود و روی سردستش نام این برند دیده میشد و این دوست عزیز آن را نکنده بود و من هم با دیدن این وضعیت خندهام گرفت. خیلی از اهل قلم و هنر امروز برای گذران زندگی راننده تاکسی شدهاند. متاسفم که این مسائل را بیان میکنم. گیرهای تاریخیای است که داریم.
آیا در مورد بالکن خانه ماهگل میتوانیم نشانهشناسی داشته باشیم؟
بالکنی که ماهگل رویش میایستد، تنها جایی است که جهانی را روبهروی دختری که در خانه محصور است، باز میکند و البته این دریچه را پدر میبندد.
بنیانگذار فیلمهای روستایی را به نوعی در سینمای ایران مجید محسنی میدانند. چقدر در ساخت ایرانبرگر تحت تاثیر سینمای مجید محسنی بودید؟
موقعی که بچه بودم پدرم به فیلم دیدن علاقهای نداشت و مادرم برعکس به من میگفت هر وقت فیلم آبرومندی نشان میدهند، مرا به دیدنش ببرید و معتقد بود فیلمهای مجید محسنی فیلمهای باآبرویی است. این اولین مواجهه من با مجید محسنی در دوران کودکی بود و در دو ژانر فیلمهای باآبرو و بیآبرو به وجود آورده بود. مجید محسنی خدمات زیادی به سینمای ایران انجام داد. مجید محسنی دوربین فیلمسازی را به روستاها برد. دماوند را با فیلمهای مجید محسنی شناختم. همه ماها همیشه درگیر بقچه خاطراتمان هستیم و اینکه به صورت آشکار تحت تاثیر سبک فیلمهای مجید محسنی بودهام باید بگویم نه. اما الان که این مساله را مطرح کردید، میخواهم صادقانه با خودم کنار بیایم. مگر میشود تحت تاثیر فیلم پرستوها به لانه بازمیگردند و بازی مجید محسنی و آذر شیوا نباشم. برخی از فیلمهای محسنی را با مادرم دیدم و برای برخی از لحظاتش گریستم. البته این تاثیر در ناخودآگاهم است. به هر حال مجید محسنی بخشی از تاریخ سینمای ایران است و نفی تاریخ کار درستی نیست. مجید محسنی جزء سینمای خوب و متفاوت کشورمان است.
چقدر سینمایش اثر گذار بود؟
تاثیرگذار بود و با رای واقعی مردم به مجلس رفت و مردم برایش سر و دست میشکستند و عاشقش بودند. مادر من که یک زن مذهبی بود به فیلمهایش علاقه داشت و همین کلی معنی دارد که سینمایش سالم بود. مجید محسنی در اوج بود و بعدها به دلیل نماینده مجلس شدنش مردم به تدریج از او فاصله گرفتند. اصلا کسی دوست نداشت او را جز در قاب روستایی ببیند. تهران آن موقع دو سه میلیون جمعیت داشت و دوسوم مردم تهران از شهرستانها کوچ کرده بودند و بالای هشتاد درصد از جمعیت کشور کشاورز بودند و به دیدن فیلمهای روستایی علاقه داشتند و شرایط با امروز تفاوت داشت.
بنابراین ایرانبرگر ویژگیهای سینمای روستایی را دارد؟
خواستم درباره وضعیت انتخابات و زندگی جوانها که جز قبرستان جایی برای ملاقات ندارند، فیلمی بسازم و سخت بود که فضای فیلم در ابعاد یک شهر بزرگ باشد. بنابراین خلاصهاش کردم در فضای روستایی به نام شید. از صد و خردهای سال قبل متاسفانه کاستیهای معرفتی درون جامعه با ما وجود داشته و تلاش کردهایم به آزادیهای مشروع سیاسی برسیم. که به دلیل وجود همین کمبودها و کاستیهای معرفتی موفق نشدیم.
منظورتان پروسه ناقص و الکن گذر از سنت به مدرنیته جامعه ایرانی است؟
هنوز نتوانستهایم به این مدرنیته برسیم. دلیلش هم انگلیسیها نیستند! دلیلش درون خودمان است و همیشه از خودمان بر ما حکومت میکردهاند و خودمان هم به آنها رای دادهایم. کار یک جایی اشکال دارد و نخواستیم در ایرانبرگر اشکال را نشان بدهیم. ما فقط این شرایط را نشان دادیم. قصهای بود که ذهن من و دکتر کریمی را درگیر خودش کرد و نشستیم و آن را نوشتیم.
در ایرانبرگر سمبلها چه جایگاهی دارند؟
چیزی را به عنوان سمبل نشان میدهید و به همه جا تعمیمش میدهید. شید نقطه خاص جغرافیایی نیست. در این سمبل همه اجزا وجود دارد؛ مردمی که در واقع درگیر مسائل خودشان هستند و یکی از آنها برای این که شکم زن و بچهاش را سیر کند، رای خودش را میفروشد و یا دعواهای قدرتی که وجود دارد. همه اینها مفاهیمی است که به کاستیهای معرفتی اشاره دارد. در این نوع کارها نباید جزئی از سایر جزءها پررنگتر طرح شود و باید همسان باشد. قدرت سنتی و اولگاریشی که امراللهها و فتح اللهها ایجاد کردهاند و قدرت را بین خودشان تقسیم کردهاند و یا رابطه معلم و مردم در فضای فیلم به صورت مفهومی دیده میشود.
ازدواج ماهگل و سهراب خیلی از این جنگ قدرتها را از بین میبرد؟
بله، این ازدواج دشمنی و کینهای را که پایه و اساس درستی ندارد از بین میبرد. بچه سهراب و ماهگل با والدینش تفاوت دارد و کس دیگری است که آینده متفاوتی را رقم میزند.
آیا ایرانبرگر را برای دلتان ساختید؟
برای مردم ساختیم و یا به تعبیری درد دلهایمان را برای مردم ریختیم توی دایره. برداشت ما از جامعهای که زندگی میکنیم همینی بود که در ایرانبرگر نشان دادیم و به شکل طنز آن را دیدم.
در دوران جوانی و میانسالی که فیلم میساختید اینقدر اهل طنز و مطایبه نبودید؟
شرایط کنونی را جوری میبینم که از تراژدی گذشته و به کمدی رسیده است! یا این جوری بگویم هر کاری میکنید، نمیشود و دست آخر قضیه را رها میکنید و مینشینید به کارتان میخندید. داستان فیلم اول از کجا آمد را نمیدانم و یا ابتدا مرغ آمد و یا تخم مرغ، میشود آن بحث فلسفی بیمعنی. داستانی ذهنمان را قلقلک داد و آن را نوشتیم. وقتی امروز قضیه را تحلیل میکنم که چرا این داستان به ذهن ما خطور کرد، به این نتیجه میرسم که در آن موقع تاریخ معاصر میخواندیم یعنی از زمان مشروطه آمدیم رای دادیم و مجلس درست کردیم و از دلش دیکتاتور بیرون آمد. ماجرا خندهدار شد. موقعی که فیلمنامه تمام شد به اتفاق دکتر کریمی فکر کردیم فیلم را برای سالگرد صدمین سال مشروطه بسازیم زیرا سال امضای مشروطه 1284 هجری شمسی بود و البته دو سه سالی تکوین مشروطه طول کشید و اینکه خواستیم بگوییم چرا ما اولین ملتی در شرق بودیم که برای کسب آزادیهای مشروع خودمان قیام کردیم وتقریبا 12 سال قبل از انقلاب اکتبر شوروی انقلاب مشروطه به بار نشست. اما از آن دوره درگیر دیکتاتوری رضاشاهی شدیم. آیا صرفا میشود سادهنگری کرد و مثل داییجان ناپئلون گفت که کار، کار انگلیسها بود و خارجیها مانع چنین کاری شدند. طبیعی است تمام کشورهای خارجی برای تامین منافع برونمرزیشان در کشورهای دیگر سرمایهگذاری میکنند که حکومت مورد نظرشان سر کار بیاید. ۵۷۲۴۴
کلید واژه ها: کارگردانان سینمای ایران - سینمای ایران -
چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 - 08:24:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام علیرضا پناهیان: شرایط امروز ما شبیه جنگ حُنین است/ چرا مضطرانه دعا نمیکنیم
حجتالاسلام علیرضا پناهیان شرایط امروز ما شبیه جنگ حُنین است چرا مضطرانه دعا نمیکنیمحُنین تنها نبردی بود که مسلمانها تعدادشان از غیر مسلمانها بیشتر بود ولی با این حال در ابتدا شکست خوردند چون به تعدادشان مغرور شدند و به خدا توکل نکردند به گزارش خبرگزاری فارس حجتالاسآیت الله هاشمی: نگران این هجمه نیستم/جریانهای افراطی در این شرایط احساس نگرانی بیشتری میکنند/گروهی که مانع س
آیت الله هاشمی نگران این هجمه نیستم جریانهای افراطی در این شرایط احساس نگرانی بیشتری میکنند گروهی که مانع سخنرانی حاج سیدحسن آقا خمینی شدند پیاده نظام دلواپسان امروزند آیتالله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش و در پاسخ به نگرانی یکی از سرداران در خصوص موج جدید هجمهطی سال تحصیلی گذشته پوشش تحصیلی ابتدایی در زنجان به 99.70 رسیده است
طی سال تحصیلی گذشتهپوشش تحصیلی ابتدایی در زنجان به 99 70 رسیده استسرپرست معاونت سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت طی سال تحصیلی گذشته پوشش تحصیلی ابتدایی در زنجان به 99 70 رسیده است به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان اصغر بیات عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشتامروز بورس آسیا بیشترین افزایش 7 سال گذشته را تجربه کرد
امروزبورس آسیا بیشترین افزایش 7 سال گذشته را تجربه کردامروز ارزش سهام بازارهای بورس آسیا به دلیل درآمدهای نجومی چند شرکت مهم بیشترین رشد 7 سال گذشته را تجربه کردند به گزارش گروه اقتصاد بینالملل خبرگزاری فارس امروز ارزش سهام بازارهای بورس آسیا به شدت بالا رفت شاخص هنگ&zwnتصویر تازه منتشر شده از سحر جعفری جوزانی
هنرمندان در صفحات مجازی تصویر تازه منتشر شده از سحر جعفری جوزانی سرویس کشکول جام نیوز 207 ۲۷ ۰۱ ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۰جعفری در گفتوگو با فارس مطرح کرد بررسی طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه فرهنگیان در جلسه امروز کمیسیون آموزش مجلس
جعفری در گفتوگو با فارس مطرح کردبررسی طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه فرهنگیان در جلسه امروز کمیسیون آموزش مجلسسخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه فرهنگیان در جلسه امروز کمیسیون آموزش مطرح و مقرر شد تا رأیگیری در خصوص آن به مدت حدود دو هفته به تعویق بیفتد قاهوای امروز تهران در شرایط ناسالم برای گروه های حساس جامعه قرار دارد
هوای امروز تهران در شرایط ناسالم برای گروه های حساس جامعه قرار داردسخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفت هوای تهران بعد از گذشت حدود ۲۰ روز پاک دوباره امروز شنبه ۲۹ فروردین با شاخص کیفیت ۱۱۶ در شرایط ناسالم قرار گرفت به گزارش خبرگزاری فارس حشمت الله بسطامی افزود بر اساسآلودگی هوای شیراز به شرایط اضطراری نرسیده است
جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۴ مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت آلودگی هوای شیراز به شرایط اضطراری نرسیده و وضعیت غیرقابل تحمل از سوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام نشده است حسن فیاضپور در گفتوگو با خبرنگار ایسنا منطقه فارس بیان کرد از اوایل هفته گذشته شاهد ورود گرد و غبار ومهدوی: شرایط هندبال در گذشته بی نظم بود
چه کنم که وارث کارهای غیرقانونی و بیبرنامه شدهام مهدوی شرایط هندبال در گذشته بی نظم بود خبرگزایر پانا رئیس فدراسیون هندبال گفت نمیخواهم به مدیریت گذشته جسارت کنم اما چه کنم که وارث کارهای غیرقانونی و بیبرنامه هستم ۱۳۹۴ شنبه ۲۹ فروردين ساعت 09 18 به گزارش خبرگزاری پانانواب: جنگهای مذهبی امروز، نتیجه افکار غلط صد سال گذشته است
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۲ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت خودحقنگری و باطلنگری سایرین آغاز راه خطرناک خشونت و کشتار است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در نشست گفتگوی ادیان نقش مؤمنان برای مجعفری با تشریح جزئیات جلسه امروز کمیسیون آموزش مجلس: مصوبه اسفندماه دولت ارتباطی به نظام رتبهبندی معلمان ندار
جعفری با تشریح جزئیات جلسه امروز کمیسیون آموزش مجلس مصوبه اسفندماه دولت ارتباطی به نظام رتبهبندی معلمان نداردسخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت مصوبه دولت در راستای برابر کردن پایه حقوقی معلمان با سایرین است اما ارتباطی به نظام رتبهبندی معلمان ندارد قاسم جعفری نماینده مردم بجنوردامام جمعه موقت فردوس: سیاست امروز آمریکا بسیار خطرناکتر از گذشته است
امام جمعه موقت فردوس سیاست امروز آمریکا بسیار خطرناکتر از گذشته استامام جمعه موقت فردوس گفت سیاست امروز آمریکا بسیار خطرناکتر از سیاست وی در گذشته است به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس حجتالاسلام و المسلمین علی رادمرد ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه فردوس اظهار کردتراژدی تاریخ به کمدی تبدیل شد/ نمایندگان چپ دولتی به اتاق آمدند
تراژدی تاریخ به کمدی تبدیل شد نمایندگان چپ دولتی به اتاق آمدند اقتصاد > اقتصاد کلان - سال ها قبل وزرای کابینه جنگ چنان شیفته نگاه انقلابی آمیخته به چپ اسلامی بودند که هم صحبتی با سرمایه داران وابسته و غیروابسته را انگی بزرگ و هم نشینی با آنها را ننگی بردامان اع۲۷ تراژدی نمایشی و کمدی ویلیام شکسپیر در سروش منتشر شد
۲۷ تراژدی نمایشی و کمدی ویلیام شکسپیر در سروش منتشر شد شناسهٔ خبر 2539977 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۴ فرهنگ > کتاب انتشارات سروش نسخه های چاپ هشتم مجموعه دو جلدی آثار نمایشی ویلیام شکسپیر شامل ۲۷ تراژدی و کمدی با ترجمه علاءالدین پازارگادی را در آستانه نمایشگاه بین المللی کتهواي امروز تهران در شرايط ناسالم براي گروه هاي حساس جامعه قرار دارد
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ۱۱ ۴۶ق ظ هواي امروز تهران در شرايط ناسالم براي گروه هاي حساس جامعه قرار دارد موج - سخنگوي شرکت کنترل کيفيت هواي شهر تهران گفت هواي تهران بعد از گذشت حدود ۲۰ روز پاک دوباره امروز شنبه ۲۹ فروردين با شاخص کيفيت ۱۱۶ در شرايط ناسالم قرار گرفت به گزارش خبرگزاري موجسعیدی: رسالت پاسداران در شرایط کنونی سنگینتر از گذشته است
سعیدی رسالت پاسداران در شرایط کنونی سنگینتر از گذشته استنماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه کسوت نمایندگی در حاشیه افتخار پاسداری قرار دارد گفت رسالت پاسداران در شرایط کنونی سنگینتر از گذشته است به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز محمداسماعیل سعیدی صبح امروز در مراسم تودیعسرلشکر جعفری: امروز دشمنان هم به قدرت عظیم انقلاب اسلامی تن دادهاند
تراز سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری در ششمین جشنواره علمی تحقیقاتی علوم پزشکی سپاه جشنواره باقرالعلوم یادواره پورسینا که در سالن همایشهای صدرا برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل ره شهدای انقلاب اسلامی دفاع مقدس و مقاومت اسلامی اظهار داشت پیشرفت علمی باید اس-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها