تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819431363




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار ارز در شرايط توافق يا عدم توافق هسته‌اي/ بازگشت ارزهاي صادراتي به بازار


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۶:۴۱ب.ظ)
معاون ارزي بانک مرکزي مطرح کرد: بازار ارز در شرايط توافق يا عدم توافق هسته‌اي/ بازگشت ارزهاي صادراتي به بازار موج - معاون ارزي بانک مرکزي با اعلام اينکه براي کنترل بازار ارز در شرايط توافق يا عدم توافق هسته‌اي برنامه داريم، گفت: بانک مرکزي براي تشويق صادرکنندگان، الزام بازگرداندن ارز به بانک را لغو کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، غلامعلي کامياب در نشست تحليل اقتصاد کشور پس از لغو تحريم‌ها با موضوع بازار ارز، کاهش نرخ تورم از ۴۵ درصد سال ۹۱ به ۱۵ درصد سال ۹۳ را يادآور شد و افزود: يکي از دلايل ثبات بازار ارز اعتماد مردم به دولت و عملکرد صحيح دولت در اقتصاد است.
معاون ارزي بانک مرکزي با بيان اينکه توافق هسته اي در سال گذشته و پس از آن بيانيه لوزان در ثبات بازار ارز موثر بوده است، گفت:‌ تاکنون اتفاق عملي نيفتاده است، به همين دليل قيمت ارز پس از بيانيه لوزان تغييري نداشت.
وي با بيان اينکه ثبات نسبي بازار ارز دستاور دولت در دو سال اخير است، اظهارداشت: براي کنترل بازار ارز در شرايط توافق يا عدم توافق هسته اي برنامه داريم.
کامياب تصريح کرد: هم اکنون با پديده اي در اقتصاد کشور مواجه ايم که ديگر فروش نفت تنها منبع درآمد ارزي نيست و حجم بالاي صادرات غير نفتي به رقيب آن تبديل شده است.
معاون ارزي بانک مرکزي گفت:‌ با افزايش مناسب صادرات غير نفتي و هدايت درآمد حاصل آن به بازار داخلي، بخش زيادي از ارز مورد نياز بازار از محل درآمد صادرات غير نفتي تامين مي شود.
وي با اشاره به اينکه بانک مرکزي براي تشويق صادرکنندگان، الزام بازگرداندن ارز به بانک را لغو کرده است، اظهار داشت: با اين تصميم صادرکنندگان ارز خود را براي تامين نيازهاي توليد وارد بازار داخل مي کنند و اين سياست در تعادل بخشي به عرضه و تقاضا در بازار ارز موثر بوده است.
کامياب با تاکيد بر اينکه بازار ارز مقوله مجردي نيست و به عوامل متعددي بستگي دارد، گفت: يکي از اين عوامل نرخ سود بانکي است. نرخ سود، توليد و ‌اميد زياد همگي در کنار سياست هاي پولي بر روي نرخ ارز اثر مي گذارند.
وي تصريح کرد: ‌رفتار بازار سرمايه، ‌حرکت سرمايه هاي مردم به سمت بازارهايي مانند مسکن، سرمايه گذاري و طلا نيز همگي بر نرخ ارز اثرگذارند اما مهم آن است که تعادل ايجاد کنيم.
کامياب با اشاره به تجربه روسيه در بحران اوکراين که ارزش روبل در مقابل دلار ۱۰۰ درصد کاهش يافت و با دو اقدام وارد کردن ارز زياد و افزايش نرخ سود بانکي روند کاهشي را متوقف و کنترل کردند، گفت:‌ در سياست هاي پولي و ارزي بايد به همه مسايل توجه داشته باشيم.
معاون ارزي بانک مرکزي، هدف از برقراري ثبات نسبي در بازار ارز را رشد اقتصادي، رونق تجارت و فراهم کردن زندگي بهتر براي مردم بيان کرد و گفت: يکي از آسيب‌ها در بازار ارز سفته بازي هايي است که در حال نهادينه شدن در بازار است.
کامياب با بيان اينکه يکسري از فعالان بازار ارز و واسطه ها در بازار معاملات فردايي (سوري) بدون تسويه انجام مي دادند، گفت: اين افراد با مبناي نرخ روز، براي فردا نرخ تعيين مي کردند در حاليکه هيچ مبنايي نداشت و اين سبب گمراه شدن بازار مي شد و از نوسانات سوري سود مي بردند.
وي گفت: کسي منکر تغييرات نرخ ارز براساس واقعيات نيست اما اگر افرادي بخواهند با ايجاد رفتارهاي هيجاني به صورت لحظه اي نرخ را بالا و پايين ببرند، وظيفه بانک مرکزي است که اجازه ندهد. برهمين اساس براي نخستين بار مقررات عمليات ارزي صرافي ها را تدوين و ابلاغ کرديم که اثر خوبي هم در بازار ارز داشت.
کامياب با بيان اينکه اگر رفتارهاي هيجاني را در بازار ارز کنترل کنيم حتي در شرايط توافق نکردن هسته اي هم مي توان تعادل در بازار داشت، افزود: خوشبختانه اقتصاد ايران پويا ست و با اقداماتي مانند سياست اقتصاد مقاومتي و برنامه هاي ديگر مي توان بازار ارز را کنترل کرد. اين بانک براي همه شرايط فکر و برنامه پيش بيني کرده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن