تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819423329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهره‌برداري بناهاي تاريخي و فرسوده با کاربري جديد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۴:۹ب.ظ)
بهره‌برداري بناهاي تاريخي و فرسوده با کاربري جديد موج - مديرعامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران ورود اين شرکت به موضوع بازسازي ساختمان‌هاي ارزشمند را جريان محرکي براي ورود بخش خصوصي به اين حوزه دانست.
به گزارش خبرگزاري موج، محمدسعيد ايزدي، مدير عامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران، در اولين نشست از سلسله نشست‌هاي موضوعي «سير تحول سياست­‌ها و اقدامات در بهره‌­برداري مجدد از ساختمان­‌هاي ارزشمند در ايران» که عصر ديروز، دوشنبه، هفتم ارديبهشت، با حضور محمد بهشتي، رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، برگزار شد با اشاره به اهميت بررسي اين تجربيات براي برطرف کردن اشتباهات گذشته در پروژه‌هاي پيش‌رو گفت: در موضوع بلندمرتبه‌سازي که شرکت عمران و بهسازي شهري ايران به آن ورود کرد برخي ايراد گرفتند که چرا اين شرکت به حوزه‌اي که در راستاي فعاليت‌هاي آن شرکت نيست وارد شده است، اما؛ ما در همايش بلندمرتبه سازي موضوعاتي مانند مشکلات اجتماعي، رواني و شهري را که قبلا مغفول مانده بار ديگر يادآوري کرديم، در حالي‌که پيش از اين صرفا مسائل عمراني و فني در پروژه‌ها بررسي مي‌شد.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: همين مساله را مي‌توان در موضوع بازسازي بافت تاريخي و احياي دانه‌هاي ارزشمند مشاهده کرد، نقشي که شرکت عمران و بهسازي شهري ايران در بافت‌هاي تاريخي ايفا مي‌کند جدا از بازسازي بافت فرسوده نوعي مسووليت اجتماعي نيز محسوب مي‌شود.
وي با تاکيد بر اين‌که ورود به موضوع بازسازي ساختمان‌هاي ارزشمند مي‌تواند جريان محرکي براي ورود بخش خصوصي به اين حوزه باشد، ادامه داد: آن‌چه حيطه سازمان ميراث فرهنگي محسوب مي‌شود حفظ و نگهداري اين ساختمان‌هاي قديمي است در حالي که احيا و بهره‌برداري از بافت تاريخي در حيطه وظايف شرکت عمران و بهسازي شهري است و در نگاه جديد، طراحان نوسازي بافت فرسوده خواهان احياي اين بناها با هدف بهره‌برداري مجدد و ايجاد کاربري جديد در آن‌ها هستند.
ايزدي با اشاره به تاريخچه‌اي در خصوص مرمت و احياي بناهاي قديمي در کشور اظهار کرد: اولين برنامه‌ريزي‌ براي مرمت ساختمان‌هاي ارزشمند تاريخي از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷ آغاز و پس از انقلاب نيز از سال ۱۳۶۴ براي نخستين بار در قانون بودجه تبصره‌اي براي مرمت آثار باستاني وارد شد.
همچنين در سال‌هاي ۶۹ و ۷۸ در قالب پروژه پرديسان تعداد زيادي از خانه‌هاي تاريخي احيا شدند که اوج موفقيت در اين گونه احياها بازسازي و بهره‌برداري از هتل عباسي اصفهان بود.
مدير عامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران با يادآوري تجربه مرمت و احياي برخي مکان‌ها مانند موزه آبگينه تهران (خانه قوام‌الملک)، تبديل خانه‌اي تاريخي در تبريز به دانشکده معماري دانشگاه صنعتي سهند و تبديل مقبره چلبي اوغلي در سلطانيه زنجان به مکان پذيرايي از گردشگران خاطرنشان کرد: اين جريان به يک نهاد موفق در امر احيا و مرمت به نام صندوق احيا و بهره‌برداري از اماکن تاريخي و فرهنگي (ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه) تبديل شد که توانست تجربيات مفيدي چون احياي سراي سعدالسلطنه قزوين، خانه عامري‌هاي کاشان، عمارت مسعوديه تهران، کاروانسراي وکيل کرمان، هتل لاله يزد، خانه مستوفي شوشتر و عمارت شاپوري شيراز را به مردم ارائه کند.
ايزدي با اشاره به ورود سازمان‌هاي نوسازي شهرداري‌ها از سال ۱۳۷۸ به موضوع احياي بافت‌هاي تاريخي به برخي از اقدامات مفيد شرکت تخصصي توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران را نام برد و گفت: سه پروژه مرمت ساختمان مجلس شوراي ملي پس از تخريب آن در آتش‌سوزي، ساختمان شهرباني ساوه و مدرسه سپه‌سالار مهمترين پروژه‌هاي احياي دانه‌هاي تاريخي پس از انقلاب محسوب مي‌شوند.
وي در پايان با بيان اين‌که بخش خصوصي توانست حضور موفقي در احياي برخي بناهاي تاريخي داشته باشد تاکيد کرد: احيا و بهره‌برداري هتل مشيرالممالک و رباط زين‌الدين در يزد دو نمونه ارزشمند از ورود بخش خصوصي به سياست بازآفريني دانه‌هاي تاريخي است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن