محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843685010
وسترن ایرانی در ناکجاآباد شصت کیلومتر
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با سیروس مقدم، کارگردان سریال میکائیل
وسترن ایرانی در ناکجاآباد شصت کیلومتر
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اردیبهشت 1394 ساعت 01:00 | شماره خبر : 1921515159452343956 تعداد بازدید: 1232
پ پ
شاید بتوان در فهرست موفقترین کارگردانهای تلویزیون برای سیروس مقدم یکی دو رقیب پیدا کرد، اما در فهرست پرکارترینها، او در صدر قرار دارد و هیچ کارگردانی دستکم به این راحتیها به او نمیرسد.
این روزها که سریال میکائیل به کارگردانی سیروس مقدم در حال پخش است، سریال «علیالبدل» مرحله پیش تولید را طی میکند تا مقدم که از شمال و ساخت سریال پایتخت 4 برگشت، ساخت آن را شروع کند. سال گذشته در دوره بیرونقی سریالهای تلویزیونی، مقدم مدینه را برای ماه مبارک رمضان کارگردانی کرد و با پایتخت 3 به نوروز تلویزیون حال و هوای تازهای داد. نکته اینجاست که تمام این سریالها از آثار پرمخاطب تلویزیون هستند و بخصوص این روزها سریال میکائیل طرفداران جدی برای خودش دست و پا کرده است. با سیروس مقدم درباره میکائیل، فضای متفاوت این سریال و مولفههای سینمای وسترن در این اثر به گفتوگو نشستیم و به راز پرکاری و سرعت عمل سیروس مقدم در سریالسازی رسیدیم. سریال میکائیل را وسترن ایرانی لقب دادهاید، بیشک نمیتوان مولفههای ظاهری سینمای وسترن را در این سریال دید و باید به دنبال مولفههای مفهومی بود. درست است؟ من و سعید نعمتالله این عنوان را درباره سریال میکائیل به کار بردهایم، چراکه معتقدیم قصه میکائیل تقابل خیر و شر است و در یک ناکجاآباد اتفاق میافتد. تعدادی اشرار، اراذل، اوباش و قلدر شهری را به اطاعت از خود وادار کردهاند و مردم از ترس دم برنمیآورند و ناچار به اطاعت، سکوت و همکاری هستند. این بستر زمینه روایت داستانی را فراهم کرده که در آثار وسترن وجود دارد. داستان یک کلانتر تنها، حقطلب و عدالتخواه که در یک ناکجاآباد با خیل عظیم نیروهای شرور درگیر و در نهایت پیروز میشود. او عاقبت موفق میشود آرامش را به ناکجاآباد برگرداند، اما در پایان سوار بر اسب راهی ناکجاآباد دیگری میشود تا آرامش را به آنجا هم بازگرداند. از این نظر سریال میکائیل میتواند در گونه آثار وسترن قرار بگیرد. درواقع این سریال تنهایی قهرمان قصه را نشان میدهد که در آغاز مردم به او اعتماد ندارند، اما کمکم او را میشناسند، به او اعتماد میکنند و با او رفیق میشوند، به او کمک میکنند و در پایان این قهرمان با کمک مردم آرامش و امنیت را به شهر بازمیگرداند. برخی مولفههای ظاهری سینمای وسترن مانند صحرا و اسب را نیز به نوعی معادلسازی کردهاید. بله. در گونه وسترن کلانتر سرش را با اسبش گرم میکند و میکائیل با موتورش خو گرفته و عاشق موتورسواری است. او تعلق و وابستگی عاطفی پیدا نمیکند. پا روی دلش میگذارد تا در راه عدالتخواهی بندی به پا نداشته باشد و احساساتش مانع مبارزاتش نشود. همین که این داستان در جغرافیای ایران روایت شده باعث شده عنوان وسترن ایرانی را برای آن انتخاب کنید یا مولفههای دیگری دال بر ایرانی بودن برای آن تعریف کردهاید؟ همین که داستان در جغرافیای ایران روایت میشود، یعنی شخصیتها، ارتباطات و مناسبات ایرانی است. میکائیل شخصیتی ایرانی است با نوع پوشش، حرف زدن، زندگی کردن، فرهنگ، آداب و عادات پلیس ایرانی. عبدالله، خانوادهدوست است و شرایط زیستی یک پدر ایرانی را تجربه کرده است، پدری که نمیخواهد خانوادهاش آسیب ببیند. ضد قهرمان سریال هم مردی است که به خاطر عشق و علاقه به پسری که اعدام شده، حس انتقامجویی در او شعلهور شده است. رشید هم یک مرد ایرانی است و نماد جوانان متعصبی که اعتقادات تند و سرسختانهای دارند. نوع روابط شخصیتها نیز در این سریال کاملا ایرانی است و مفهوم خانواده در آن نقش پررنگی دارد. مهمترین ویژگی سریال میکائیل که از آن یک اثر ایرانی میسازد، نوع روابط بین آدمهاست. شاید چنین روابطی را در سوئیس نبینیم، اما در ایران و بخصوص در جنوب، تعصبها و خانواده دوستی جزو ذات فرهنگ ایرانی است. پس چرا از معرفی جغرافیای اثر پرهیز کردید و به ماهیت نمایشی آن تشخص بیشتری دادید؟ در این کار تعمد داشتیم. براساس تجاربی که از سریالهایی مانند پایتخت و در مسیر زایندهرود داشتیم، اگر میخواستیم اسم شهر خاصی را ببریم یا روی قوم خاصی انگشت بگذاریم، ممکن بود سوءتفاهم ایجاد بشود. برای اینکه شبههای ایجاد نشود این کار را کردیم و خوشبختانه قصه ما میتوانست بدون ارتباط با قومیت، فرهنگ یا شهر خاصی در یک شهر خیالی روایت شود. همانطور که میبینید همه شخصیتها به زبان و لهجهای که در کشور رایج است و متعلق به هیچ جای خاصی نیست حرف میزنند. هیچ نشانهای از پوشش بومی یا دیالوگ بومی در هیچ کجای سریال نمیبینیم، چون میخواستیم داستان به سلامت روایت شود و درگیر حساسیتهای بیاساس و بیمنطق نشویم. و چرا اسم شصت کیلومتر را برای آن انتخاب کردید؟ باتوجه به اینکه نیروی انتظامی هم میخواست این داستان در کلانشهری رخ بدهد که در حاشیه آن زندگی ابتدایی و بدوی جاری است، این اسم را برایش در نظر گرفتیم. چراکه براساس قوانین در هر 60 کیلومتر باید یک کلانتری وجود داشته باشد و ما اسم شهر را گذاشتیم شصت کیلومتر. نیروی انتظامی با نمایش داستانی که درباره یک پلیس تنهاست که مردم ابتدا به او اعتماد ندارند و پلیس در دستگیری اشرار توانمند نیست، مشکلی نداشت؟ قصه این سریال براساس پیشنهاد سرهنگ منتظرالمهدی شکل گرفته بود. وی گفت شهری را نمایش بدهیم که امنیت آن توسط اشرار و اراذل به خطر افتاده باشد، پلیس هم از همکاری مردم محروم بوده و در جمعآوری مستندات به نتیجه نرسیده باشد، آن وقت یک پلیس قدرتمند به شیوههای خودش با خلافکارها دربیفتد و کمکم اعتماد مردم را جلب کند و آنها را به سمت پلیس بکشاند تا در نهایت پلیس با همکاری مردم خلافکارها را دستگیر کند. اگر از ابتدا پلیس قوی باشد و مردم با آن همکاری داشته باشند، اصلا قصهای اتفاق نمیافتد. این خط داستانی بود که ذهن شما را به سمت جنوب کشور و یک شهر بندری سوق داد؟ انتخاب فضا اصلا ذهنی نبود. من و سعید نعمتالله دو سال پیش برای پیدا کردن مکان مناسب تقریبا ایرانگردی کردیم. از کویر به سمت جنوب حرکت کردیم، شهرهای مرکزی کشور را دیدیم، به جنوب و شهرهای حاشیه خلیج فارس رسیدیم. تا در نهایت در جزیره قشم و بندر لاف دقیقا همان معماری مد نظرمان را دیدیم؛ فضایی که داستان میکائیل باید در آن روایت میشد. این فضا چه ویژگیهایی داشت؟ مهمترین ویژگی آن تضاد ناشی از وجود زندگی ساده، ابتدایی، خشن و بدوی بود در کنار شهری با امکانات مدرن مانند پاساژ، بیمارستان، مراکز تفریحی، آسمانخراشها و تمام نمادهای تمدن. در این جغرافیا زندگی متمدن و امکانات و رفاه شهری در حالی ایجاد شده که کمی آن سوتر آب آشامیدنی یافت نمیشود، آسفالت درستی نمیبینید و فاصله شهرها آنقدر از هم زیاد است که اگر بنزین تمام کنید، باید 48 ساعت صبر کنید تا کسی به دادتان برسد. این ترکیب زندگی بدوی و متمدن، بعلاوه طبیعت بکر و دیدنی که کمتر از آن استفاده شده مانند دره ستارهها که صحنههای مربوط به پیست موتورسواری در آنها ضبط شده است یا سواحل صخرهای، نخلستان، دریا و بیابانها به ما میگفت در این فضا میتوان داستان میکائیل را زیبا و باورپذیر روایت کرد. زمانی که ایرانگردی انجام شد، فیلمنامه نوشته نشده بود؟ نه. طرح اولیه را در اختیار داشتیم. اصلا شکل کار سعید نعمتالله این است که وقتی طرح درمیآید تا زمانی که مکان فیلمبرداری مشخص نشود، در مکان مستقر نشود و با آداب، رفتارها، نوع زندگی و فرهنگ مردم از نزدیک آشنا نشود، نمیتواند قصه را تعریف کند. به همین دلیل او در جنوب ماند و قصه را همان جا نوشت. در سریالی مانند میکائیل که روایتش کاملا نمایشی است، نویسنده میتواند هرچه میخواهد تخیل کند و براحتی از اتاق کارش قصه را بنویسد. حضور در فضا چه امکاناتی در اختیار نویسنده قرار میداد که همانجا ماندگار شد؟ فکر میکنید اگر آقای نعمتالله دره ستارهها را نمیدید میتوانست صحنه پیست موتورسواری را بنویسد؟ به نظرم محال بود. چون فقط در این پیست میشد ترور را اجرا و ضبط کرد. اگر پیست دیگری را تصور میکردیم که شبیه اکثر پیستهای بیابان است اصلا داستان چیز دیگری میشد. یا اگر پیست نزدیک به شهر بود مثل پیست استادیوم آزادی دیگر تعقیب گریز و فرار و رسیدن به جاده بیمعنا میشد یا همینطور بخشهایی که روی لنچ و قایق مسافری تصویربرداری شد، نعمتالله باید کشتی تفریحی را میدید تا سکانس کوتوله را بنویسد. بنابراین همان جا ماند، خانه آقاخان، عبدالله و دیگر فضاهای سریال را از نزدیک دید که بتواند صحنهها را متناسب با فضا درست و دقیق طراحی کند. قسمت پایانی سریال در تاریکی مطلق اتفاق میافتد در صورتی که اگر نعمتالله این صحنه را ذهنی مینوشت به ایده تاریکی مطلق نمیرسید، اما براساس موقعیت قشم، قسمت آخر داستان که یک گروگانگیری است در ظلمات کامل رخ میدهد. خارج از شهر چراغی وجود ندارد، بنابراین همه چیز براساس این شرایط نوشته شد و منبع نور ما شد چراغ قوه و نور چراغ ماشینها. چینش آدمها در صحنه و رخدادها نیز براساس فضایی کاملا خالی که پلیس امکان کمین کردن ندارد، انجام شد. با این توضیح فکر میکنم سرعت شما در ساخت سریال به این شیوه نگارش مربوط است، چون همیشه روال این بوده که فیلمنامهنویس در خانه بنویسد و بعد از آن انتخاب لوکیشن بر مبنای متن انجام و بعد فیلمبرداری آغاز شود. بله همین است، همیشه از همان ابتدا میدانیم که قرار است چه بکنیم. وقتی با سعید در دره ستارهها قدم میزدیم، همان جا صحنه ترور را نمابندی کردیم و جای تکتیرانداز را مشخص و زاویههای دوربین را انتخاب کردیم. بنابراین موقع تصویربرداری کار سریعتر پیش میرود تا اینکه براساس یک لوکیشن خیالی بنویسیم و بعد بگردیم لوکیشن مورد نظر را پیدا کنیم و دست آخر بخواهیم به زور آن را با فیلمنامه تطبیق بدهیم. در سریال پایتخت هم همینطور بوده است. با محسن تنابنده لوکیشنها را پیدا میکنیم و براساس آن مینویسیم. در پایتخت 3 خانه بهبود را انتخاب کرده بودیم. میدانستیم در حیاط این خانه چند مجسمه حیوان وجود دارد یا ارتباط اتاقها و فضاها چگونه است و بعد براساس آن سریال ساخته شد. از دیگر ویژگیهای سریال میکائیل این است که شخصیتها رنگ و لعاب غلیظی دارند. خشم و مهر و انتقام و دیگر خصوصیات آنها از درامهای امروز خیلی بیشتر است. تقریبا در تمام کارهای من و سعید نعمتالله مثل مدینه و زیر هشت این ویژگی وجود دارد. سعید نعمتالله معتقد است که یکی از عناصر نمایش غلو است و به نظرم حق با اوست. اگر در چیزی غلو نکنید بسختی وارد ذهن مخاطب میشود. اگر قرار است مخاطب بترسد، باید کاری کنیم که واقعا بترسد، اگر قرار است بخندد باید کاری کنیم که واقعا بخندد. بخشی از این کار با فضاسازی، تکنیک و نور انجام میشود و بخشی با شخصیتها و دیالوگهای آنها. وقتی قرار است یک تقابل روایت شود باید نیروی شر خطرناک به نظر برسد که مخاطب از او بترسد، وحشت کند و حس کند اگر پا روی گلوی قهرمان بگذارد حتما او را خفه خواهد کرد و همینطور قهرمان باید قلدر و سرسخت باشد که این تقابل جذاب و نفسگیر باشد. اگر در ویژگی شخصیتهای سریال میکائیل اغراق وجود نداشت، تعلیقی شکل نمیگرفت که مردم مدام بپرسند آخرش چه میشود. دیروز رفتیم برای سریال پایتخت لباس بخریم و مدام مردم از من میپرسیدند که بالاخره ته سریال میکائیل چه میشود. میکائیل زنده میماند یا نه؟ وقتی در ذهن مخاطب سوال ایجاد میشود یعنی ما کارمان را درست انجام دادهایم. در زندگی عادی هرگز یک دستمال به ماجرایی شبیه اتللو و دزدمونا منجر نمیشود، اما در دنیای نمایش همه چیز متفاوت است؛ یک دستمال معمولی به یک تراژدی منجر میشود. نمیتوان گفت این اغراق است چون آنقدر درست تعریف شده که باورش میکنیم و اگر درست تعریف نشود، به مضحکه تبدیل میشود و بر ضد خودش عمل میکند. آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اردیبهشت 1394 ساعت 01:00 | شماره خبر : 1921515159452343956 تعداد بازدید: 1232
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
کامبیز دیرباز: «میکائیل» یک وسترن ایرانی است
اصلا پولدار نیستم و به کار احتیاج زیادی دارم کامبیز دیرباز میکائیل یک وسترن ایرانی است تاریخ انتشار یکشنبه 30 فروردین 1394 ساعت 19 10 | شماره خبر 1911293629103206931 تعداد بازدید 1 پ پ کامبیز دیرباز گفت در سریالهای تلویزیون به شدت شاهد عدم حضور قهرمان هستیم در صورتیکه نصف20کیلومتری کامیونهای ایرانی در مرز بازرگان |اخبار ایران و جهان
صف20کیلومتری کامیونهای ایرانی در مرز بازرگان صف طولانی متشکل از کامیون های ترانزیت حامل بار که طی چند روز گذشته به مقصد کشورهای مختلف اروپایی در جاده بین المللی ایران به ترکیه شکل گرفته بود به بیش از 20 کیلومتر رسیده است کد خبر ۴۹۰۵۵۵ تاریخ انتشار ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۷ - 12صف20کیلومتری کامیون های ایرانی در مرز بازرگان
تراز صف طولانی متشکل از کامیون های ترانزیت حامل بار که طی چند روز گذشته به مقصد کشورهای مختلف اروپایی در جاده بین المللی ایران به ترکیه شکل گرفته بود به بیش از 20 کیلومتر رسیده است به گزارش تراز تعدادی از رانندگان کامیون ها در گفت وگو با خبرنگاران با انتقاد از این وضعیت بیان کمتوسط سرعت قطارهاي ايراني كمتر از صد كيلومتر است
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ۱۲ ۵۶ب ظ متوسط سرعت قطارهاي ايراني كمتر از صد كيلومتر است موج - در حالي كه متوسط سرعت قطار در جهان به حدود ٤٠٠ كيلومتر در ساعت رسيده است متوسط سرعت قطارهاي ايراني هنوز كمتر از صد كيلومتر است به گزارش خبرگزاري موج سيد حسن موسوي نژاد مديرعامل شرکت رجا با اعلامبازیگران ترکیه و ایران در «رالی ایرانی» رقابت میکنند
بازیگران ترکیه و ایران در رالی ایرانی رقابت میکنند سری جدید مسابقه رالی ایرانی طی دو ماه جلوی دوربین میرود و قرارست دو بازیگر از کشور ترکیه نیز در آن رقابت کنند سهیل سحرگشا مجری طرح رالی ایرانی با اشاره به اینکه به زودی سری جدید این برنامه به تهیه کنندگی سعید ابوطالب جلنمایش دو مستند ایرانی در کانادا
چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۴ دو مستند من انرژی هستهای نیستم و ما همه سربازیم ساخته مهدی قربانپور در قالب برنامه پلان در ونکوور کانادا به نمایش در خواهد آمد به گزارش ایسنا روز پنجشنبه ۲3 آوریل دو فیلم مستند از آثار مهدی قربانپور در چارچوب برنامههای فرهنگی پلان به کودر آستانه نمایشگاه کتاب تهران نخستین کتاب فلسفی کودکانه ایرانی به زبان اسپانیایی منتشر شد
در آستانه نمایشگاه کتاب تهراننخستین کتاب فلسفی کودکانه ایرانی به زبان اسپانیایی منتشر شدکتاب کودکانه زهره پریرخ با نام لولو پشمالو کرم کوچولو از سوی گروه کودک و نوجوان اسپانیایی زبان فانوس دریایی برای کودکان آمریکای لاتین ترجمه و منتشر شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری«پوران درخشنده» آثار سینمایی خود را به دانشگاه نورث وسترن شیکاگو اهدا کرد
در کنار برگزاری چندین نشست تخصصی و کارگاه آموزشی پوران درخشنده آثار سینمایی خود را به دانشگاه نورث وسترن شیکاگو اهدا کرد پوران درخشنده کارگردان و تهیهکننده سینمای ایران در کنار برگزاری چندین نشست تخصصی و کارگاه آموزشی آثار سینمایی خود را به دانشگاه نورث وسترن شیکاگو درحضور یک فیلم ایرانی در جشنواره کن 2015
حضور یک فیلم ایرانی در جشنواره کن 2015 فیلم کشتارگاه ساختهی بهزاد آزادی در بخش سینه فونداسیون جشنواره کن حضور دارد به گزارش خبرنگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت رسمی جشنواره کن شصتوهشتمین جشنواره بینالمللی کن اعلام اسامی آثار شرکت کننده در بخش فی«قوچ» منتشر شد/ یک داستان درباره نسل دهه شصت
قوچ منتشر شد یک داستان درباره نسل دهه شصت فرهنگ > ادبیات - داستان بلند قوچ تازهترین عنوان از سری کتابهای قفسهی آبی نشر چشمه روی پیشخوان کتابفروشیها قرار گرفت به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مهدی اسدزاده نویسنده جوان این کتاب پیش از این مجموعه داستان آیا بچه&عرضه 290 فیلم ایرانی در بازار فیلم تهران
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸ ۵۱ 290 اثر سینمایی ایرانی در هجدهمین بازار فیلم تهران به خریداران و پخشکنندگان بینالمللی ارائه خواهد شد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا 290 اثر سینمایی ایرانی در هجدهمین بازار فیلم تهران روی سرور بازار فیلم تهران بارگذاری میشود و خریداران بینالمبررسی رضایتمندی کاربران از بازی های ایرانی
در دانشگاه آزاد اسلامی انجام می شود بررسی رضایتمندی کاربران از بازی های ایرانی خبرگزاری پانا بررسی رضایتمندی کاربران از بازی های ایرانی با فرآیند تحقیقاتی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی انجام می شود ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين ساعت 15 34 به گزارش سرویس فرهنگی پانا صنعت ساخت بازی های ربرگزاري نخستين جشنواره اقوام ايراني در کرمانشاه
۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۶ ۳۰ب ظ برگزاري نخستين جشنواره اقوام ايراني در کرمانشاه موج - نخستين جشنواره سراسري فرهنگي - هنري اقوام ايراني در کرمانشاه برگزار مي شود به گزارش خبرگزاري موج علي فعله گري مديرکل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان کرمانشاه با اعلام اين خبر اظهار داشتلحظه حمله داعش به مستندساز ایرانی +فیلم و عکس
ترکشی که در بدن اسلامزاده یادگار ماند لحظه حمله داعش به مستندساز ایرانی فیلم و عکس اسلامزاده هشتم فروردینماه امسال بر اثر اصابت ترکش آر پی جی نیروهای داعش در عملیات آزادسازی تکریت مجروح شد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز محسن اسلامزاده مستندساز جوان کشورمان در حچرا برخی فیلمهای ایرانی از فجر کنار گذاشته شدند؟
سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۸ عضو هیأت انتخاب بخش بینالملل جشنوارهی فیلم فجر گفت نمیتوانستیم به دلیل حمایت از سینمای داخلی مخاطب را از دیدن فیلمهای خوب خارجی محروم کنیم سعید نوری در گفتوگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا درباره کنار گذاشتن بعضی از آثار ایرانی متقاضی شرکت درقرعه اجرا پس از ۳۲ سال به من افتاد/ «مظلوم پنجم» با جوهره ایرانی
رضا صابری در گفتگو با مهر قرعه اجرا پس از ۳۲ سال به من افتاد مظلوم پنجم با جوهره ایرانی شناسهٔ خبر 2534738 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۰ هنر > تئاتر رضا صابری نویسنده و کارگردان نمایش مظلوم پنجم با اشاره به بازتولید این اثر نمایشی بعد از ۳۲ سال از گسترده شدن مفاهیم مطرحبررسي رضايتمندي کاربران از بازي هاي ايراني
۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ۱۷ ۵۶ب ظ در دانشگاه آزاد اسلامي انجام مي شود بررسي رضايتمندي کاربران از بازي هاي ايراني موج- بررسي رضايتمندي کاربران از بازيهاي ايراني با فرآيند تحقيقاتي از سوي دانشگاه آزاد اسلامي انجام ميشود به گزارش خبرگزاري موج صنعت ساخت بازيهاي رايانهاي در ايران باوج-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها