واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بنیانگذار موسسه اوریجینال کات: سینمای ایران صاحب تفکر و ایده است تهران - ایرنا - بنیانگذار موسسه اوریجینال کات و تهیه کننده نیوزیلندی حاضر در بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر با بیان آنکه ایران جزو کشورهایی است که صاحب تفکر و ایده در هنر سینما است خاطرنشان کرد: به همین دلیل، شخصیت هنر هفتم ایران در سینمای جهان کاملا شناخته شده و قابل احترام است.
دکتر پیت برایان ریو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا با اشاره به این مساله که سینما یکی از مردمی ترین هنرها در جهان امروز به شمار می رود یادآور شد: تخصص این هنر در جذب مخاطبان با روایت داستان هایی است که با زندگی مردم در ارتباط است اما از میان نزدیک به 200 کشور در جهان تنها 30 تا 40 کشور دارای هنر سینما هستند که ایران نیز یکی از این کشورها است.
وی رسیدن به فرهنگ فیلمسازی و خلق آثار سینمایی را مسیری بسیار سخت و نیازمند بسترهای علمی و فنی مناسب دانست و تصریح کرد سینما هنری است که جهان را تسخیر کرده است اما بسیاری از کشورها به هیچ وجه توانایی تولید آثار سینمایی را ندارند و از محصولات دیگر کشورها استفاده می کنند در حالی که سینمای ایران نه تنها در بین مخاطبان خود کاملا شناخته شده و مورد رضایت آن ها است که حتی در جهان نیز شخصیت و کاراکتر خود را به اثبات رسانده است.
برایان ریو با تاکید بر این مساله که بیش از سه دهه است که در امر تهیه و تولید آثار سینمایی حضور فعال دارد و به همین دلیل در جشنواره های متعدد سینمایی در سراسر جهان حضور داشته است گفت: در بسیاری از آن جشنواره وقتی نام فیلمی از ایران به گوش می رسد از مخاطبان گرفته تا هنرمندان و منتقدان تمام برنامه ریزی های خود را انجام می دهند تا دیدن آن اثر یا آثار سینمای ایران را از دست ندهند و این موضوع تنها زمانی رخ می دهد که سینمای یک کشور به استقلال و شخصیت منحصر به فرد خود دست یافته باشد.
وی افزود: هنر با کسی شوخی ندارد و هنرمند نیز به هیچ وجه آرا و عقاید خود را پنهان نمی کند و وقتی در یک جشنواره معتبر سینمایی مثل کن، ونیز، تورنتو یا حتی اسکار هنرمندان ایرانی بالاترین جوایز را در کنار تشویق منتقدان و صاحبنظران این هنر به خود اختصاص می دهند این تنها و تنها نشان دهنده قدرت، توانایی ها و حرف های سینمای ایران است.
بنیانگذار موسسه اوریجینال کات در پاسخ به این پرسش که یکی از نقدهای مطرح درباره سینمای ایران عدم جهانی بودن آن در شکل عام است نه تنها حضورهای جشنواره ای خاطرنشان کرد: سینما زمانی جهانی می شود که بتواند فراتر از زبان کشور سازنده خود با مخاطبان ارتباط برقرار کند چرا که اصل و اساس این هنر بر پایه تصویر است نه صدا.
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه باید کیفیت فیلم های ایرانی برای قرار گرفتن در صف اکران های جهانی به استانداردهای مدنظر نزدیک شود و از همه مهم تر دامنه تبلیغات برای معرفی محصولات سینمایی ایران به شکل مستمر در جهان ادامه داشته باشد.
این تهیه کننده نیوزیلندی که برای برگزاری کنفرانس تخصصی تولید مشترک در امر سینما در جشنواره فیلم فجر حضور یافته است با اشاره به این مساله که تاکنون در این جشنواره حاضر نبوده اما با سینمای ایران به سبب حضور آثار مختلف آن در رخدادهای بین الملیل آشنایی دارد یادآور شد: شخصیت و کاراکتر سینمای ایران در خانواده سینمای جهان اثبات شده است اما برای آنکه این شخصیت بتواند تاثیرگذاری و جریان سازی بیشتری داشته باشد باید دست به تولیدات مشترک بزند و توان و قدرت خود را در این امر بیازماید.
بخش بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از 5 اردیبهشت در پردیس سینمایی ملت آغاز و تا 12 اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
در این دوره از جشنواره 42 فیلم در سه بخش سینمای سعادت ( فیلم های سینمایی جهان)، جلوه گاه شرق (فیلم های کشورهای اسلامی و منطقه) و هنر و تجربه رقابت می کنند.
فراهنگ**9266 ** 1569
08/02/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]