تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845438489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تئاتر دانشگاهی جریان‌ساز نیست/ با خودفریبی مواجهیم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: علیرضا نادری در گفتگو با مهر:
تئاتر دانشگاهی جریان‌ساز نیست/ با خودفریبی مواجهیم

علیرضا نادری


شناسهٔ خبر: 2563850 سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
هنر > تئاتر

علیرضا نادری، نویسنده و کارگردان تئاتر معتقد است که تئاتر دانشگاهی به دلیل نداشتن پشتوانه، جریان‌ساز نیست و جوانان ما در این زمینه با نوعی خودفریبی مواجه هستند. علیرضا نادری، نویسنده و کارگردان تئاتر که در بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی، کارگاه آموزشی «نوشتن، نو نوشتن» حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساختار جشنواره تئاتر دانشگاهی از ابتدا تاکنون و تاثیری که این جشنواره می‌تواند بر تئاتر حرفه‌ای بگذارد، عنوان کرد: تئاتر دانشگاهی بخش مهمی از دانشگاه سرزمین ماست و من به عنوان معلمی که سال‌هاست درگیر آموزش به جوانان هستم و کسی که خودش نیز از تئاتر دانشگاهی کارش را آغاز کرده است، می‌بینم که تئاتر دانشگاهی مشکلات فراوانی دارد؛ اول اینکه ما اگر به سوابق این جوانان توجه کنیم، متوجه می‌شویم که اغلب آنها در مدارس قبل از ورود به دانشگاه، کار تئاتر انجام نداده‌اند.وی ادامه داد: بنابراین چون آموزش در مدارس وجود ندارد و این افراد بدون پشتوانه به دانشگاه‌ها می‌رسند و در دانشگاه‌ها هم وضعیت فعلی آموزش مناسب نیست و در حقیقت دانشگاه محلی برای گرد هم آمدن جوانان است، پس عملاً چیزی نمی‌آموزند و تنها به دلیل شور و اشتیاق جوانی است که می‌بینیم کارهایی تولید می‌شود. متاسفانه در مسیر تولید این آثار هم اتفاقی نمی‌افتد چون دانشجویان تحت نظر اساتید و مربیان کارآزموده نیستند. بنابراین ما شاهد جرقه‌ها و استعدادهایی هستیم که به اجرای یک اثر نمایشی منجر می‌شود.کارگردان نمایش «کوکوی کبوتران حرم» متذکر شد: حال اجرایی که توسط این دانشجویان تولید شده، برای حضور در یک جشنواره دعوت می‌شود و مورد داوری قرار می‌گیرد؛ بدون آنکه عقبه تولید این اثر مورد توجه قرار داشته باشد. به نظرم این نوع نگاه از اساس دچار اشکال است چون هسته‌های گفتگو، فکر کردن و اندیشه‌ ورزیدن ماقبل اجرا اتفاق می‌افتد و ما الان به این موضوع توجهی نداریم؛ به این معنی که با فقدان مسیر از صفر یک اجرا تا خود آن اجرا روبرو هستیم.نادری اضافه کرد: اگر از روند کاری اغلب این گروه‌های جوان بپرسیم، می‌بینیم که اغلب عده‌ای جوان علاقه‌مند و با استعداد دور هم جمع شده‌اند و نمایشی را آماده کرده‌اند که ما تنها اجرای این آثار را می‌بینیم و نمی‌دانیم عقبه این اجراها چیست. بنابراین صرف‌نظر از مساله کیفیت، اگر این نمایش‌ها عالی هم باشد، باز هم دچار اشکال هستند.وی بیان کرد: برای ما مسیر رسیدن به این اجراها از انتخاب متن و بازیگر گرفته تا روند تمرین‌ها باید اهمیت داشته باشد. پیش از این هم دیده‌ایم که در مدارس آموزشی وجود ندارد. پس به این ترتیب نمی‌توانیم به ارزیابی دقیقی برسیم. حتی اگر با داوران جشنواره هم صحبت کنید، می‌بینید که به این اتفاق، انتقاد جدی دارند؛ چون درواقع ما با جریانی مواجه نیستیم و دانشجویان ما به نوعی با خودفریبی روبرو هستند.نادری با اشاره به بی‌توجهی به امر جریان‌سازی در تئاتر، گفت: جریان سه رکن دارد که شامل منشأ، مسیر و هدف است. در جشنواره‌ها و هسته‌های فکری جشنواره‌های ما، این سه رکن کجاست و آنها چه هدفی را در برگزاری جشنواره‌ها دنبال می‌کنند؟ تم جشنواره‌های ما مشخص نیست.این نمایشنامه‌نویس و مدرس تئاتر عنوان کرد: آیا هدف از برگزاری جشنواره‌ها، کشف استعداد است و چون مثلا در جشنواره‌ای چند استعداد کشف شدند، دیگر نباید به بقیه دانشجویان توجه کرد؟ پس تکلیف بقیه این جوانان چه می‌شود؟ آیا آنها دچار افسردگی و انزوا نمی‌شوند؟ بنابراین وقتی موضوع شما جوان‌ها هستند، این نوع روش برگزاری یک جشنواره بیشتر شبیه مسابقات ورزشی است و طبیعتاً تاثیری در روند کاری این جوانان برای ورودشان به دنیای حرفه‌ای نخواهد گذاشت.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن