تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827688166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرگ؛ پایان محتوم یک ملودرام


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار سه شنبه 7 تیر 1390 تعداد مشاهده : 33 مرگ؛ پایان محتوم یک ملودرام سینماي ما- سحر عصرآزاد: «قصه پریا» با تکیه بر قالب ملودرام و حرکت بر مسیر قصه‌ای سفارشی، فیلمی است که فاصله خود را با آثار موفق کارگردانش حفظ می‌کند. در کارنامه فریدون جیرانی قبل از آنکه به فیلمسازی روی بیاورد، نگارش فیلمنامه آثار قابل اعتنایی -به صورت گروهی یا انفرادی- ثبت شده که «نرگس»، «آفتاب‌نشین‌ها»، «رهایی»، «زیر بام‌های شهر»، «در آرزوی ازدواج» و ... برخی از آن‌ها هستند. هرچند او قالب‌های مختلفی را در نگارش تجربه کرده، اما به نظر می‌آید سنگینی وزنه ملودرام در فیلمنامه‌نویسی به شکلی مستقیم وارد فیلم‌هایی شده که جیرانی کارگردانی کرده است. درام روانشناسانه «قرمز» هرچند دومین فیلم این کارگردان بود، اما به گونه‌ای حضور قابل اعتنای او را در دنیای فیلمسازی ثبت کرد که همواره فیلم‌های بعدی او با این اثر مقایسه شده و در رده‌های پایین‌تر قرار گرفتند. «آب و آتش» با موضوع جسورانه رابطه یک زن خیابانی و یک مرد نویسنده، «شام آخر» با محوریت یک رابطه جسورانه بین زن و مردی با اختلاف سنی نامتعارف، «صورتی» با بازخوانی مثلث عشقی، «سالاد فصل» با روابطی تودرتو، سه‌گانه نسبتاً مستقل «ستاره‌ها» و نهایتاً اسلشر مووی «پارک‌وی» اوج و فرودهایی در کارنامه جیرانی ایجاد کردند که گرایش به قالب ملودرام در آن‌ها قابل ردیابی است. حالا فریدون جیرانی در یازدهمین فیلم کارنامه‌اش پس از تجربه‌های مختلف یک تصمیم خاص گرفته آن هم محول کردن کار نگارش به دو نویسنده است که اولین تجربه سینمایی خود را پشت سر می‌گذارند. رحمان سیفی‌آزاد و لیلا لاریجانی با تجربه همکاری در شبکه چهار سیما فیلمنامه «قصه پریا» را به طور مشترک نوشته‌اند. فیلمنامه‌ای که جرقه شکل گرفتن آن یک کار سفارشی از سوی اداره مبارزه با مواد مخدر بوده است. در فیلم تلاش شده علاوه بر این‌که قصه، روابط و ماجرا بر محور یک ملودرام در جهت مذمت اعتیاد حرکت می‌کند، شخصیت‌ها در محدوده یک مثلث عشقی وارد کنش و واکنش با یکدیگر شوند تا این مثلث به نوعی بازخوانی شود. به این ترتیب عوارض و تبعات اعتیاد به واسطه اثر تخریبی که به روابط عاطفی و عشقی وارد می‌کنند برجسته‌تر و طبعاً مایه‌های اشک‌انگیز ملودرام پررنگ‌تر شده است. مثلث سیاوش، سروین و حدیث سه ضلع این مثلث عشقی هستند که دو روی سکه عشق را شکل می‌دهند عشق سازنده و عشق تخریب‌گر. هرچند این وجوه در تعریف اولیه شخصیت‌ها و روابط آنها وارد شده اما وامداری تمام و کمال به ملودرام و متکی بودن بر اتفاق‌ها و تصمیماتی که در لحظه شکل می‌گیرند و چندان ریشه‌دار نیستند شخصیت‌ها و روابط‌شان را کم‌مایه و کم‌تأثیر کرده است. مثل تصمیمی که سیاوش در لحظه‌ای خطیر برای ترک اعتیاد سروین می‌گیرد و با معتاد شدن و استعمال مواد مخدر می‌خواهد به سروین ثابت کند که اراده ترک ندارد وگرنه می‌توانست! سکانسی که به نوعی پاشنه آشیل فیلمنامه و فیلم است و قرار است روند منطقی به تغییر مسیر سیاوش در زندگی بدهد که در نهایت تبدیل به یک معتاد تمام و کمال و عوارض اعتیاد همچون ایدز می‌شود. اما این سکانس به هیچ وجه نمی‌تواند این رفتار را حتی در دنیای فیلم و با منطق ضعیفی که سیاوش می‌تواند در آن لحظه استیصال داشته باشد، باورپذیر کند و سوال‌ برانگیز است. هرچند تلاش شده با یک روایت متقاطع داستان به گونه‌ای تعریف شود که جذابیت خود را برای مخاطب حفظ کند بخصوص با تکیه بر نقاط اوجی که در طول این دو سال از زندگی شخصیت‌ها وجود دارد، اما همین روند محدودیت‌هایی را وارد قصه کرده که باعث افت ریتم بخش میانی شده است. تمهیداتی همچون گوش دادن حدیث به نوار خاطرات سیاوش که در دو سوم ابتدایی قصه محملی برای روایت گذشته است و در ادامه تصمیمی که حدیث برای گفتن خاطرات خودش به همان شیوه می‌گیرد که این رفت و برگشت‌ها را تکراری می‌کند. اما اتفاق خوب جایی است که تنها در روایت گذشته به سر نمی‌بریم و داستان زمان حال که معمولاً در چنین روایت‌هایی بهانه‌ای است برای رفتن به گذشته، در «قصه پریا» پیشرفت می‌کند. در واقع روایت زمان حال از جایی که دروغ پدر حدیث درباره مرگ سیاوش معلوم می‌شود، به جلو حرکت می‌کند و حتی شخصیت حاشیه‌ای ناهید مشرقی را به حرکت وامی‌دارد تا از سایه بیرون بیاید و هویتی کسب کند. اما از آن‌جا که به نظر می‌آید در ملودرام باید مرتب با اتفاقات و حوادث جدید ضربه‌های وارده به مخاطب بیشتر و بیشتر شود، روند فرو رفتن سیاوش در باتلاقی که اعتیاد پیش پایش گذاشته به گونه‌ای صعودی است که در انتها چیزی جز مرگ نمی‌تواند پرونده او و فیلم را ببندد. منبع : خبر آن لاين




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن