تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827096670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«سیمرغ و سهرورد» راهی بازار کتاب شد/ یادداشت مولف بر اثر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
«سیمرغ و سهرورد» راهی بازار کتاب شد/ یادداشت مولف بر اثر

نمایشنامه سیمرغ و سهرورد


شناسهٔ خبر: 2561691 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
هنر > تئاتر

نمایشنامه «سیمرغ و سهرورد» نوشته شکرخدا گودرزی توسط انتشارات «نگاه معاصر» منتشر و راهی بازار کتاب شد. به گزارش خبرنگار مهر، شکرخداگودرزی طی یادداشتی به گروه هنر خبرگزاری مهر به بهانه انتشار کتاب «سیمرغ و سهرورد» درباره انگیزه و علل نگارش این اثر توضیحاتی را ارائه داد.در این یادداشت چنین آمده است: از زمانی كه دريافتم وجه سیادت طلبی نهفته در آثار برخی غربیان مدعی است که هيچ فرهنگ و تمدنی جز تمدن غربی، زنده نيست و لياقت آن را ندارد كه آدمی به آن وابسته باشد و در آن به سر برد، به اين فكر افتادم كه با اين تمدن ديرپا، با اين همه نام‌های بلند، از حكيم و دانشمند و فيلسوف و شاعر گرفته تا مردمی كه انواع يورش‌ها را صبورانه تحمل كردند و در آخر با انديشه و فرهنگ مدارا، توانستند فرهنگ مهاجم را مقهور درايت و باورمندی خود كنند، زمان آن فرا رسيده كه ما هم به جهان، نگاه ديگری بياندازيم. خودمان را باور كنيم و مهم‌ترين راه برای رسيدن به اين خودباوری، بازآفرينی يا به عبارتی بازخوانی داشته‌هايمان است.اين چيزی بود كه سال‌ها پيش از اين‌ها اوژن يونسكو بزرگترين نمايشنامه نويس قرن بيستم در همين تالار مولوی در خيابان ۱۶ آذر به اهالي تئاتر ايران گفت: شما كه حافظ و مولانا و سعدی و فردوسی داريد چرا احساس گمگشتگی می‌‌كنيد؟!

بنابراين، ديگر طرح اين سوال که ما در كجای اين ادعای غرب قرار گرفته‌ايم، هراسانم نكرد! بلكه موجب شد، منِ كمترين هم، عزم جزم كنم و در عرصه‌ هنر، گوشه‌ای از اين كوشش سخت و طاقت فرسای عارفان، انديشمندان و نام‌های بلند اين سرزمين را در سپهر اسطوره و تاريخ، دستمايه‌ توليد آثاری قرار دهم كه در برابر اين ادعای استعماری، اين قياس نادرست و تقسيم غير منصفانه‌ جهان به پيشرفته و عقب افتاده را به چالش بكشم. در مسیر پر مرارت و کاهش جان، پيش از اين نمايشنامه‌های: «بهرام چوبينه»، «خواجه نظام‌الملک»، «روز سياووش» را نوشتم و اكنون «راه مهر راز سپهر» ( نگاهی به داستان رستم و اسفنديار)، «فرزند يک خنياگرم» (نگاهی به داستان شغاد در شاهنامه‌ حكيم طوس) و آخرين اثر، در اين مسير نوشتاری، نمايشنامه‌ پيش رو «سيمرغ و سهرورد» است. از جمله‌ نام‌های بلند سرزمينم كه از سرآمدان حکمت و فلسفه‌ اسلامی و چهره‌ای برجسته در حکمت و عرفان ایرانی و از اختران آسمان عشق و جذبه و شور و همچنین از پيشگامان عرصه‌ تفكر فلسفی در جهان است و مشرب او به‌نام حكمة الاشراق توسط هانری كربن به جهانيان شناسانده شده است؛ شهاب‌الدين، يحیی‌‌بن حبش‌بن اميرک سهروردی مشهور به شيخ اشراق، شيخ مقتول، شيخ شهيد، سلطان المتألهين، شهاب الملةوالدين، عالم ربانی، فيلسوف مكرم و... است. شهاب‌الدين به احتمال زياد بين سال های ۵۴۹ تا ۵۵۱(هجری) در شهر سُهرورد (گل سرخ)، در جنوب زنجان و غرب سلطانیه در ایالت جبال، یعنی ماد کهن واقع شده بود، ديده به جهان گشود و در روز جمعه از ماه ذی‌الحجه ۵۸۷ به قتل رسيد.دوران زندگی سهروردی، مقارن با حكومت صلاح‌الدين ايوبی در شامات و عثمانی از يک طرف و سلاجقه از طرف ديگر بود. هر دوی اين‌حكومت‌ها ضد شيعه و معارض هر تفكری غير از قرائت افراطی و خشن آن‌ها که خود را منتسب به یک مذهب از اهل سنت می دانستند، یکی به ظاهر سنت خلیف را ادامه می داد و شافعی بود و دیگری با قرائت قبیله ای اتراک، حنفی! بودند. در این دوران است که عارفان و اندیشمندان ایرانی را به ترفندها و بهانه‌های گونان از سر راه برمی داشتند. همان گونه که پیش از سهروردی، عین القضات را ناجوانمردانه به شهادت رساندند و چند سال پس از سهروردی عمادالدین نسیمی را زنده زنده پوست کندند...

آثار سهروردی عبارتند از: آثار فلسفی (حکمت‌الاشراق و ...)، آثار عرفانی (عقل سرخ، آواز پر جبرئیل و ...)، آثار شرحی (شرحی بر اشارات و تنبیهات ابن‌سینا، شرحی بر چند سوره‌ قرآن کریم و ...)، دعاها و مناجات (الواردات و التقدیسات و ...) حکمت یونان باستان، حکمت ایران باستان و ...سهروردی آن‌چه از حکمت هرمسی آموخته بود و هر آن‌چه که از حکمت ایران باستان می‌دانست با ادراک عارفانه‌ خود از اسلام به شکلی اندیشمندانه و شاید هنرمندانه، با مدد از عشق و جذبه و مستی و شوریدگی، در دریافتی کشف و شهودی در حکمة‌الاشراق، متجلی ساخت. اهمیت کار سهروردی تلفیق عشق و خرد برای ادراک و احساس حقیقت بود. به همین دلیل، سهروردی تأثیر زیادی بر حکما و اندیشمندان پس از خود داشته و این تأثیر تا به امروز نزد اهل اندیشه و حکمت ادامه دارد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن