تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815152086




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم ناچیز شیراز ازساخت بازی رایانه ای/بازی هایی که سرگرم نمی کنند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می دهد/
سهم ناچیز شیراز ازساخت بازی رایانه ای/بازی هایی که سرگرم نمی کنند

غرفه بازی رایانه ای بیداری اسلامی


شناسهٔ خبر: 2536852 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
استانها > فارس

شیراز- سهم شیراز از بازی های رایانه ای پس ازتشکیل مراکز فرهنگی دیجیتال، محدود به ساخت موارد ساده ای نظیر منچ و مارپله روی گوشی های هوشمند شده، بازیهایی که در مقابل رقبای خارجی خود سرگرم کننده نیستند. به گزارش خبرنگار مهر، این روزها بازیهای رایانه ای جزو لاینفک زندگی بسیاری از جوانان و حتی بزرگسالان شده است. بازیهایی در سبکهای مختلف که روزگاری فقط با سیستمهای مخصوص قابل استفاده بود امروز پای خود را به گوشی های هوشمند نیز باز کرده است.متخصصان و کارشناسان امر استفاده از بازی های رایانه ای را در برخی از موارد مثبت می دانند و معتقدند که بازیهای مناسب رایانه ای می تواند برای بچه ها شرایطی را خلق کند تا روشهای درست فکر کردن را بیاموزند یا شخصیتهای آنها شکل بگیرد اما در عین حال استفاده افراطی از بازیهای ویدیویی نامناسب نیز می تواند مخاطب را دچار چالش کند به گونه ای که فرد آنچنان غرق در تخیل این بازی ها شود که دیگر دنیای واقعی برایش قابل هضم نباشد.به هر حال در بازارهای جهانی بازیهای ویدیویی به سرعت در حال پیشرفت است و با تکنولوژیهای منحصر به فردی که دارد مخاطبان وسیعی را برای خودش دست و پا کرده و از این منظر توانسته درآمدزایی چشمگیری نیز برای کشورهای تولید کننده این نوع بازیها به ارمغان آورد و حتی فرهنگشان را نیز در قالب همین نوع بازیها در ذهن و تفکر کاربران نهادی کنند.کشور ما نیز طی سالهای اخیر برای رقابت با بازیهای ویدیویی خارجی که توانسته سهم بزرگی از بازارهای ایران را به خود اختصاص دهد، ضمن ایجاد  بنیادی مربوط به این بخش، سعی کرده که خود را وارد عرصه رقابتی کند اما چون هنوز در کشور ما این صنعت نوپا به حساب می آید، هنوز راه درازی در پیش دارد که بتواند در مقابل غولهای بزرگ صنعت بازی سازی قدرت نمایی کند.در این راستا تحقیقات میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد شیراز نیز کوششهایی برای طراحی و ساخت بازی داشته اما هنوز آنطور که باید و شاید نتوانسته سهمی از این بازار برای خود دست و پا کند.ساخت بازی های  رایانه ای منچ و مارپله در شیراز  یکی از این مراکز دیجیتال که با بهره مندی از نیروهای جوان و نخبه پا به میدان گذاشت، مجتمع دیجیتال زهرا(س) شیراز است که در کنار دیگر نمونه های این مراکز در فارس به ساخت و تولید برنامه ها و بازی های رایانه ای اقدام کرده است. تاکنون کمتر خبری از ۶ مرکز دیجیتال فارس در شهرستان های سروستان، قائمیه، جهرم و شیراز شنیده و دیده می شود، اما مجتمع دیجیتال زهرا(س) پس از راه اندازی در سال ۱۳۹۰ توانسته پس از ساخت انیمیشن یادروز حافظ آثار دیگری نیز طراحی کند.در این باره مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال حضرت زهرا(س) شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انیمیشن یادروز حافظ با حجم کم برای ارسال در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه از قبیل وایبر، واتس آپ و ... طراحی و تولید شده است.
بازی رایانه‌ای
گرچه تاکنون تمامی ساخته های مرکز دیجیتال محدود به تولید نرم افزار شده اما  طراحی و ساخت انیمیشن‌های شلمچه، یک جرعه نگاه (دارای رتبه نخست جشنواره پویانمایی) ازجمله انیمیشن‌های شاخص تولیدشده در این مرکز است.با اینکه انتظار می رفت بخشی از تمرکز این مراکز روی بازی های رایانه ای قرار گیرد، تاکنون فقط یک برنامه گوشی های هوشمند با بُعد فرهنگی در این مرکز به مرحله تولید رسیده که آن هم بر اساس بازی های از پیش تولید شده ای چون مارپله و منچ بوده است.در این باره آرزو حسین زاده عنوان کرد: طرح های بسیاری در مرحله پیش تولید این مرکز قرار دارند که از جمله یک بازی با موضوع ماشین سواری است. این بازی پس از پایان یافتن طراحی گرافیک در مرحله ساخت نهایی قرار گرفته است.سرگرمی سازی پاشنه آشیل بازی سازانطراحی نمونه بازیهای استراتژیکی مانند "کال آف دیوتی" که از برترین بازی های امروزی است و معمولا در میان جوانان و نوجوانان یکی از پرطرفدارترین نمونه های جهانی به شمار می آید به حدی مورد اقبال گروه های سنی جوان و نوجوان قرار دارد که هنگام توزیع عمومی آن خریداران از شامگاه تا بامداد در صف تهیه آن قرار می گیرند تا تازه ترین نسخه آن را خریداری کنند و این نوع بازی از موردهایی است که شاید بشود پاشنه آشیل مراکز دیجیتال داخل ایران دانست چراکه به غیر از چند نمونه ملی تاکنون در میان مراکز ساخت بازی های رایانه ای، نمونه قابل طرحی در ابعاد جهانی یافت نمی شود.با اینکه آرزو حسین آبادی به وجود تیمی برای بازاریابی و نیازسنجی بازی های رایانه ای در مرکز دیجیتال حضرت زهرا(س) اشاره می کند، اما باید در نظر داشت که بازی های رایانه ای افزون بر این ها نیازمند این است که از سوی نخبگان رایانه به عنوان سرگرمی مورد نظر قرار گیرد و سرگرمی سازی به عنوان یک برنامه مدون نهادینه شود.مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال حضرت زهرا(س) درباره ترکیب این گروه گفت: در این تیم، بخش بازاریابی به منظور بررسی بازی های پرفروش و سبک مورد پسند و نیاز مخاطب به مطالعه این موارد می پردازد تا با جمع بندی آرا، پیشنهاد طراحی و ساخت بازی را مطرح سازد.متخصصان در شکل یافتن بازی ها یاری رسانندحسین آبادی دیگر بخش تیم نیازسنجی را داوری بازی های رایانه ای عنوان کرد و گفت: کسانی که تخصص بازی دارند نیز به بررسی نیاز بازار پرداخته و در شکل یافتن این بازی ها یاری می رسانند.مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال حضرت زهرا(س) درباره شیوه عرضه بازی ها گفت: این بازی ها اگر اسپانسر مالی داشته باشند به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می گیرد، در غیر این صورت به شکل برخط و  لوح فشرده در دسترس قرار داده می شود.با اینکه همواره کارشناسان و صاحب نظران تاکید دارند بازی های رایانه ای ممکن است در رشد فکری و ذهنی تاثرات مخربی به جای بگذارد، از سویی این بازی ها محاسنی دارد که دست کم یادگیری را آسان و توجه بچه ها را جلب می کند، برنامه های بسیار متنوعی هستند که به کودکان امکان می دهد تا نقاشی ها یا داستان هایی را خلق کنند و یا بازی هایی هستند که کودکان را به تاریخ یا جغرافیا علاقه مند می کند، برنامه آموزشی به کودکان کمک می کند تا مهارت هایی را تمرین کنند.
بازی رایانه ای
از سویی به عقیده ی بعضی از پزشکان، بازی های رایانه ای کمک می کند که به داروهای مسکن کمتر احتیاج پیدا کرده و بچه ها را وارد دنیایی می کند که کنترلش در دست آنهاست و به همین دلیل آنها از این بازی لذت می برند.این درحالیست که بازی رایانه ای باعث هماهنگی چشم و دست و پرورش عضلات می شود. همچنین وسیله  کمک آموزشی برای معلولین و پرکردن اوقات فراغت آنان است.سن ساماندهی این بازی ها به کمتر از انگشتان دست می رسدبا اینکه فرهنگ بهره مندی از پیشرفت های فناوری همواره با اختلاف زمانی از ورود به کشور مورد کنکاش قرار می گیرد، از این رو سن ساماندهی این بازی ها به کمتر از انگشتان دست می رسد و اندک زمانی است که به واسطه تشکیل شبکه ملی فرهنگ و بنیاد ملی بازی های رایانه ای که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گام برمی دارند، دیگر نهادها هم دست روی دست نگذاشته و هر از چندی، نامی از بازی هایی که به سفارش یا توسط سازمانی طراحی می شوند به میان می آید. مانند بازی "مبارزه در خلیج عدن" که یک بازی ویدئویی ایرانی در سبک تیراندازی اول شخص و نخستین نمونه ویدئویی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، که توسط استودیو آمیتیس بازی رایان تهیه شده‌است. در این بازی که در ۷ مرحله طراحی و تولید شده کاربر در نقش یکی از تکاوران نیروی دریایی ارتش ایران به جنگ با دزدان دریایی منطقه خلیج عدن می‌پردازد.شناسایی سازندگان خودجوش بازی های رایانه ای در فارساز سویی یکی از نهادهایی که با این موضوع پیوند می یابد حوزه هنری است که رئیس آن در فارس در گفتگو با مهر با اشاره به فعالیت های انجام گرفته، عنوان کرد: این بخش چون در  حوزه فرهنگ و هنر نوپا است، هنوز در خیلی جاها منابع و مراجع خاصی برای آن ایجاد نشده و البته در شیراز توانسته ایم سازمان های مردم نهاد یا سمن هایی که خودجوش فعال هستند را شناسایی کنیم تا با تسهیلاتی که حوزه هنری برای آنها در نظر می گیرد به تولید و طراحی بپردازند.مهدی نجابت از فراهم شدن تجهیزات و فضای لازم برای ساخت بازی های رایانه ای خبر داد و افزود: اکنون در مرحله بررسی این موضوع هستیم تا پس از شناسایی این مجموعه ها که به صورت خصوصی و خودجوش اداره می شوند با استفاده از نیروهای جوان دانش آموخته رشته رایانه و انیمیشن در سال ۱۳۹۴ با ساماندهی مناسب، تولید بازی های رایانه ای را دنبال کنیم. گزارش: محمدحسین نیکوپور









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن